Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Streamingová budoucnost nevypadala nikdy tak dobře jako dnes.
V posledních letech se o budoucnosti streamování mluvilo stále hlasitěji a častěji. Diskuze loni nabraly na obrátkách i přesto, že jsme se dočkali vůbec nejsilnějšího roku v kinech vůbec. Kina všude po světě vydělala rekordních 42,5 miliardy dolarů. 11,5 miliardy pocházelo z USA a úctyhodných 9,2 miliardy z Číny.
Těžko říct, jak by se trh vyvíjel v dalších letech, protože rostl i v Číně a je pravděpodobné, že již v roce 2020 by tam kina vydělala více než v USA. Před 10 lety by takový vývoj odhadoval málokdo.
Všechny potenciální výsledky, teorie a diskuse o celosvětových tržbách, rekordech a budoucnosti kinoprůmyslu zastavil koronavirus. Provozovatelé zavřeli kina po celém světě, filmaři přestali natáčet a tisíce lidí z odvětví zůstaly bez výplaty.
Na rozdíl od seriálů, filmy, které stihly natočit celé, musely i tak zůstat v šuplíku. Zatímco Netflix přidává nové filmy a seriály, jako by se za poslední měsíce nic nezměnilo, hollywoodská studia mají velké finanční problémy.
I když mají řadu hotových filmů, nemají je kde promítat. Očekávané kinohity nemohou prodat Netflixu za pár desítek milionů, jako to udělali s menšími filmy, což byl příklad komedie Lovebirds.
Musí čekat na zlepšení situace a znovuotevření kin. Situace v USA se však stále zhoršuje a tak se otevření kin letos nemusíme vůbec dočkat. Jeden z analytiků od společnosti Disney očekává, že kina otevřou až někdy v polovině roku 2021. Studia pravděpodobně nebudou ochotná pouštět filmy do kin s omezenou návštěvností.
Nikdo si netroufá odhadnout, jak ničivé následky to bude mít pro kinematografii po celém světě. Je přitom jedno, zda bude většina kin po světě otevřená. Pokud studia nebudou moci promítat v USA, nové filmy jednoduše nevyjdou. Jediným řešením kromě čekání na vakcínu tak zůstává streamování filmů a seriálů.
V těchto časech získávají Netflix, Hulu, Amazon, Disney+ či HBO Max mnohem více předplatitelů, než kolik analytici předpokládali. Diváci hledají nový obsah a tyto služby jsou momentálně jediné, kdo ho nabízí. Navíc ve velmi slušné kvalitě. Zejména Netflix nabízí každý měsíc zajímavé seriálové i filmové novinky.
Nebýt Netflixu, poslední 4 měsíce by byly opravdu bolestivé. Lidé se čím dál tím více vyhýbají společenským událostem a atraktivní obsah hledají spíše doma v telce. Ať už je to kabelovka nebo streamingová platforma, častokrát jde o komfortněji využitý čas, neboť do kin se dostávají i průměrné či podprůměrné snímky.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč z kin mizí středně drahé filmy a co s nimi bude v budoucnosti.
Jaké geniální filmy bychom nikdy neviděli, nebýt Netflixu
Jak je možné, že Netflix oproti hollywoodským studiím ušetří na propagaci filmů desítky až stovky milionů dolarů
Jak bude vypadat koexistence stramingových platforem a kinoprůmyslu v budoucnosti
Proč je nutné, abys přestal stahovat a stal se předplatitelem streamovacích služeb
Platit skoro dvě stovky za kino, když si za tu částku člověk zaplatí měsíční předplatné na Netflixu a stihne si pustit 5 filmů a 2 seriály je neefektivní.
Směřujeme do budoucnosti, kdy filmů bude o něco méně. Originální snímky od kreativních tvůrců dostávají menší rozpočty nebo se nenatáčejí vůbec. Nezávislé snímky v kinech nedostávají tolik prostoru a kromě hororů se už moc nenatáčejí ani „středně drahé“ filmy.
Producenti sázejí zejména na blockbustery, epické a nesmírně drahé filmy a komiksovky. V budoucnu to bude pravděpodobně ještě sterilnější. Je pravděpodobnější, že namísto Tří billboardů kousek za Ebbingem budeš moci zajít na Aquamana 3 a nového Ant-Mana. Sem tam se podaří nějakému talentovanému tvůrci protlačit svou originální vizi do kin, ale zdaleka to nebude v tak velkém množství, na jaké jsme byli zvyklí.
Podobné počiny totiž nevydělávají tolik, co kdysi. Většinou o pozornost bojují s drahými blockbustery, jejichž reklama zastíní jakýkoliv menší projekt. Není to chyba streamovacích služeb. Kinoprůmysl k tomuto bodu směřoval dlouhá léta předtím, než se uchytil Netflix.
Právě Netflixu můžeme vděčit za to, že se menších filmů ještě dočkáme. Právě tyto služby si mohou dovolit točit středně velké filmy, dramata a různé experimentální kousky od vizionářů za kamerou. Řada projektů, které studia nebyla ochotné proplatit, se podařilo tvůrcům natočit právě díky Netflixu.
Zmínit můžeme například oscarovou Romu od Alfonse Cuaróna, oscarového Irishmana od Martina Scorseseho, Da 5 Bloods od Spika Leeho, téměř oscarové The Two Popes od Fernanda Meirelles a mnohé další. Netflix umisťuje do popředí animáky, japonské anime či evropské filmy, které se jinak k širšímu obecenstvu nedostanou.
Častokrát jde o útočiště pro několik filmařů, kterým ostatní společnosti dají košem. I Fincherův Mindhunter dostal od HBO červenou, stejně jako Stranger Things, které před příchodem Netflixu odmítlo minimálně 15 televizních stanic.
Diváci budou na záznamových platformách vyhledávat jednak pohodlné sledování, jednak zábavné, nové seriály, no a nakonec i kvalitní filmy od talentovaných tvůrců, kterým na ně hollywoodská studia odmítnou dát peníze.
Netflix si natočení takových filmů může dovolit. Hodně peněz totiž ušetří na reklamě a propagaci svých filmů a seriálů. Určitě se ti už párkrát stalo, že jsi v nabídce jejich programu našel nový seriál či film, o kterém jsi neslyšel, ale okamžitě ses na něj namotal.
Stalo se to i nám. Netflix totiž své projekty moc nepropaguje a často se spoléhá na word of mouth, tedy reklamu zdarma od svých předplatitelů, kteří o novém seriálu řeknou svým kamarádům a všem na internetu.
Podobným způsobem se stal hitem podprůměrný, erotický film 365 dní z Polska. Před premiérou o něm nikdo z nás neslyšel, ale už do několika dnů poté se o něm psalo na většině filmových a lifestylových magazínů na internetu. Podobně na tom byl i španělský film Platform a mnohé další.
Zatímco hollywoodská studia utratí za propagaci každého filmu od 50 do 150 milionů dolarů, Netflix to stojí jen zlomek. Zatímco Hollywood své snímky začíná ukazovat a propagovat i tři čtvrtě roku před premiérou, u Netflixu o jejich ambiciózním filmu poprvé slyšíme jen několik týdnů či měsíců před premiérou, kdy uvolní první obrázky či plakát.
Bylo to tak například s The Extraction, který je nyní nejsledovanějším originálním filmem od Netflixu, ale děje se to prakticky s každým jejich projektem. Výjimkami jsou asi jen obrovské blockbustery jako The Irishman, ale těch je jako šafránu.
Obecně platí, že Netflix ušetří na propagaci svých filmů a seriálů ročně desítky až stovky milionů dolarů. Může je tedy vrazit do tvoření dalšího originálního obsahu, díky kterému získá předplatitele. Vzhledem k současné krizi můžeme očekávat, že jich bude dále přibývat. Tedy v případě, že natáčení nových programů bude naplno fungovat všude po světě.
Streamovací společnosti se budou mezi sebou předhánět ještě více. Vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby Disney vyvíjelo velké úsilí a finance, aby jejich streamovací služba Disney+ byla spuštěna ve více zemích dříve, než plánovalo. Momentálně funguje v méně než 20 státech světa.
Oficiální spuštění služby v Česku jsme čekali někdy v průběhu roku 2021. Disney ale nutně potřebuje vydělávat, jinak bude muset ve velkém propouštět. Nával předplatitelů z celého světa by jim s jejich finanční krizí značně pomohl.
Až čas ukáže, jak se Hollywood popere s neustále sílící pozicí streamingových platforem. Ta je koronavirem jen umocněna. Uběhnou dlouhá léta, než se kinoprůmysl ze současné situace vzpamatuje. Netflix a další platformy na tom budou jen těžit. Nikdo si ale nepřeje úpadek ani jednoho z nich. Jejich vzájemná koexistence bude nesmírně důležitá.
Je možné, že v následujících letech si v kinech zhlédneme ještě méně filmů, přičemž většina z nich budou už jen blockbustery. Současná krize může vyústit v několik nepředvídatelných situací a rozhodnutí. Jedno je jisté: jako diváci budeme trpět. Není to ale nic ve srovnání s tím, kolik lidí přijde o práci a své živobytí.
I proto v současnosti potřebujeme, aby co nejvíce lidí vrazilo peníze do streamovacích služeb. Kup si předplatné a přispěj tak společnostem k tomu, aby měly dostatek peněz na platy pro tyto lidi. V konečném důsledku vyhraješ ty, protože se díky tomu dočkáš nového obsahu.