Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Sobota 29. 2. 2020 svátek má Horymír

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmy a Seriály - Pod radarem
4
Adam Smeták
8. listopad 2018, 18:04
Čas čtení: 5:42

Zachrání Netflix kinematografii? Streaming je budoucnost, do které se zapojují už i Disney a Warner

Jak se profiloval, jak uspěl a kam směřuje streaming filmové a seriálové tvorby?

Adam Smeták
8. listopad 2018, 18:04
Čas čtení: 5:42
Zachrání Netflix kinematografii? Streaming je budoucnost, do které se zapojují už i Disney a Warner
Zdroj: Pxhere.com / CC0
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
4
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Letos je to přesně 130 let od momentu, kdy světlo světa spatřil první dochovaný film – Roundhay Garden Scene. Od té chvíle proběhla kinematografie řadou turbulentních změn, které vždy nastartovala nová technologie.

 

Způsob konzumace filmů změnil nástup zvukového filmu, první barevné počiny, příchod televize, rozmach kazet, DVD a dalších datových nosičů a v neposlední řadě internet. Ten se za posledních 30 let stal každodenní součástí našich životů, a tak je přirozené, že se tohoto potenciálu chytili i tvůrci filmů a seriálů. A tak se na svět dostal streaming

 

Jeho kořeny najdeme už v 90. letech, ale za období, které odstartovalo současné šílenství, považujme rok 2007. Tehdy totiž jedna celostátní americká společnost, nabízející půjčování DVD poštou, přišla s revolučním nápadem. 

 

Zachrání Netflix kinematografii? Streaming je budoucnost, do které se zapojují už i Disney a Warner

 

Jmenovala se Netflix a na trh přišla s ideou streamování filmů a později televizních seriálů. Byl to odvážný krok. Internetové připojení tehdy nebylo tak kvalitní jako dnes a nebylo jasné, zda budou lidé ochotni platit 6 dolarů měsíčně za to, že si budou moci pustit filmy a seriály, ale v omezené stopáži 6 hodin. 

 

Nakonec v den spuštění společnosti spadly servery kvůli přetížení a 16. leden 2007 předurčil, kam bude směřovat budoucnost televizní tvorby. Přebírání televizních diváků začalo především rokem 2013, kdy vyšel první původní seriál Netflixu – House of Cards.

 

Hodnota společnosti od svého založení před 11 lety raketově stoupla, předplácí si ji desítky milionů lidí a po nastolení nového kurzu televizní tvorby se začíná v současnosti sápat i po kinematografii. 

 

Zachrání Netflix kinematografii? Streaming je budoucnost, do které se zapojují už i Disney a Warner

 

Její úspěch samozřejmě nezůstal bez povšimnutí a z původního sólo závodu se stal dravý boj o diváka. Na scéně se vynořily Hulu, HBO Now, Amazon Prime Video, Fandor, Hooq, Mubi, Shudder, Crunchyroll, Now TV a spousta dalších. Netflix je stále obrovský krok před nimi, ale to nemusí trvat věčně. 

 

Streamovací giganti v číslech
Síť Počet odběratelů Měsíční předplatné (HD)
Netflix 137 milionů 11 dolarů

Amazon Prime

Více než 100 milionů 13 dolarů
Hulu 54 milionů 8 dolarů
HBO Go 142 milionů (včetně TV) 6 dolarů

 

Největší streamovací síť si toho je vědoma, a tak se stále více soustředí na tvorbu vlastních titulů. Jejím cílem je udržovat stav, kdy 50 % knihovny tvoří originální díla. A to je nelehký úkol, který stojí obrovské množství peněz. Netflix proto v současnosti dluží přes 20 miliard dolarů a v příštím roce hodlá toto číslo navýšit ještě o další dvě miliardy. 

 

Přesto se zatím nemusí o své postavení zas až tak obávat. Investoři značce věří a chápou její fungování na dluh, které je nezbytné a nevyhnutelné. A nemění na tom nic ani rozepře mezi Netflixem a pořadateli festivalu v Cannes či vyjádření režiséra Christophera Nolana, který se nechal slyšet, že pro Netflix nikdy nebude pracovat, protože je to urážka kinematografie.

 

 

Nicméně, jedna hrozba ve vzduchu visí. A přijde už v příštím roce. Na trh totiž vtrhnou velcí hráči, kteří mají s kinematografií bohatou zkušenost a hlavně mají namaštěné peněženky. Řeč je o Disney, Apple a konglomerátu WarnerMedia (který částečně vlastní Hulu).

 

Spolu s jejich nástupem přijde i oslabení Netflixu. Například Disney dopředu avizovalo, že do konce roku 2019 z Netflixu stáhne veškeré své filmy a seriály a bude je distribuovat čistě přes svoji platformu. 

 

Příští rok tedy můžeme očekávat nástup dvou gigantických mašin na filmy a seriály. Netflix před nimi má obrovský náskok, zároveň ale nevýhodnou finanční pozici. Nemůže zklamat své investory a jeho cílem je neustále růst, což se sice děje, ale pokud se začne trh kouskovat, může to skončit neblaze.

 

Stačí připomenout červenec, kdy po zveřejnění počtu odběratelů klesly Netflixu akcie, protože se zaregistrovalo o milion lidí méně, než bylo v plánu. Nicméně, situace už se uklidnila a předplatitelů je více a více. 

Disney

Příští rok spustí svoji platformu Disney. Jeho největší výhodou je etablovanost a zkušenost. I když bude jejich streamovací síť nabízet jen filmy a seriály vlastní výroby, rozhodně jich nebude málo. Vždyť první film z jeho dílny je Sněhurka a sedm trpaslíků z roku 1937.

 

V poslední době se fanouškům líbilo hlavně Frozen, Moana nebo Big Hero 6, ale nezapomínejme ani na diváky, které naláká nostalgie typu Lví král, Kráska a zvíře nebo Dumbo či Bambi

 

Zachrání Netflix kinematografii? Streaming je budoucnost, do které se zapojují už i Disney a Warner

 

A ano, knihovna bude oplývat i našimi milovanými tituly od Pixaru. A fanoušky Disneyho samozřejmě nejvíce pálí i otázka, zda bude služba nabízet i další velké filmové projekty, které boří kina, od marvelovek po Lucasfilm. A CEO společnost Bob Iger odpověď naznačil prohlášením: „The Force will be strong with this new streaming service.“

 

A později doslovně potvrdil, že streamovací síť vskutku nabídne jak filmy z Marvelu, tak od Lucasfilmu. Na platformě se ovšem objeví až po premiéře v kinosálech. V září se pro magazín Variety navíc Disney vyjádřilo, že pracuje na seriálech o šesti/osmi epizodách s méně známými postavami z MCU. Konkrétně by se to mělo týkat Lokiho a Scarlet Witch.

 

Těšit se můžeme i na hranou adaptaci Lvího krále, seriálu z prostředí Star Wars, který by měl mít jako GoT rozpočet 10 milionů na epizodu. Vzniknout by měla i série Muppets, která bude vycházet ze světa Příšerek s. r. o. nebo hraná adaptace Lady a Trampa

 

A nezapomínejme ani na fakt, že Disney se připravuje na odkup společnosti 21st Century Fox (X-Men!) a odnedávna je majoritním vlastníkem streamovací společnosti Hulu. Bude tedy konkurencí sama pro sebe? Jasně, že ne. Hulu bude využívat k produkci tvorby pro dospělé publikum. 

 

Zachrání Netflix kinematografii? Streaming je budoucnost, do které se zapojují už i Disney a Warner

 

Zatím ale o chystané platformě tolik informací nemáme. Víme, že přijde až na konci příštího kalendářního roku a že se Disney zavázalo, že předplatné bude levnější než u Netflixu. Zatím je oznámeno čtyři/pět původních seriálů a tři až pět filmů, což bude doplněk k již existujícím více než 500 filmům a kolem 7 000 epizod starších TV show.

WarnerMedia

Je tomu měsíc, kdy nová mediální entita WarnerMedia vzkázala světu, že na konci příštího roku spustí streamovací platformu jako přímou konkurenci Disney, Netflixu a Amazonu. A jelikož společnost vlastní Warner Bros. a takové stanice jako HBO, CNN nebo Cartoon Network, můžeme se těšit na klasiky jako Harry Potter, Wonder Woman, Přátele nebo Game of Thrones

 

Jak ale jistě mnozí víte, WarnerMedia už streamovací síť vlastní. Je jí HBO Now, které má v současnosti na pět milionů předplatitelů (neplést s HBO Go, což je videotéka přístupná automaticky předplatitelům kabelového HBO). O streamovací síti, která bude zastřešovat veškerý obsah konglomerátu (kromě CNN), toho zatím moc nevíme. Snad jen to, že cenovka měsíčního předplatného bude vyšší než u HBO Now, které stojí 15 dolarů. V podstatě tak dostaneme takové HBO Plus

 

Zachrání Netflix kinematografii? Streaming je budoucnost, do které se zapojují už i Disney a Warner

Apple

Technologický gigant a jedna z nejbohatších firem světa spustí svoji streamovací platformu pravděpodobně někdy na začátku roku 2019. Bude zdarma pro všechny uživatele systému iOS a Apple TV.

 

A nakousnuté jablíčko se na toto sousto vrhlo zvysoka. V příštím roce chce investovat miliardu dolarů do tvorby vlastního obsahu, do něhož zapojí řadu slavných jmen. Jedním z nich by měl být i Damien Chazelle, režisér First Mana a La La Landu, který by pro Apple měl natáčet seriál. Mimo to má vznikat také seriál s Kristen BellJoshem Gadem

 

A výdaje na originální obsah se budou zvyšovat. Do roku 2022 chce společnost vynaložit 4,2 miliardy dolarů. Což je ale výrazně méně, než kolik investuje Netflix (6,8 miliardy) nebo Amazon (8,3 miliardy). Samozřejmě s přihlédnutím k faktu, že Amazon i Netflix již několik miliard investovali.

 

V současnosti Apple produkuje dvě televizní shows – Carpool KaraokePlanet of the Apps. Nicméně, mezi chystané projekty patří třeba sci-fi drama seriál See o světě plném slepých lidí, v němž vidí jen dvě děti, nebo reboot Time Bandits od Terryho Gilliama

 

Zachrání Netflix kinematografii? Streaming je budoucnost, do které se zapojují už i Disney a Warner

 

Vznikne také nový pořad s Oprah Winfrey, který ponese název Oprah nebo dokument o Edu Sheeranovi s názvem Songwriter. Ale samozřejmě toho bude ještě o hodně více. Kompletní seznam najdete zde

Budoucnost 

Jak můžete sami vidět, ve streamingu je budoucnost. Nebo si to alespoň myslí největší producenti filmového a televizního obsahu. Tradiční filmaři proti tomu často protestují, ale doba se posouvá a je třeba akceptovat její požadavky.

 

Samozřejmě, že v kinosálech působí filmy úplně jinak než na malé obrazovce počítače nebo televize v obýváku, ale je třeba si uvědomit, že díky streamingu získávají zelenou nádherné projekty, které by hollywoodská pětka smetla bez mrknutí oka ze stolu.

 

Kinosály stejně v současnosti patří hlavně marvelovkám, které nemají duši, filmu nic nepřináší a jsou jen plytkou zábavou pro masy. Streamingová média se stávají platformou pro kvalitní tvorbu a čas teprve ukáže, zda zasadí kinům finální ránu, nebo naopak nastartují kultivaci mainstreamové kinematografie. 

 

Jedním z možných scénářů je, že streamovací síť nakoupí síť kinosálů a bude v nich nabízet svůj obsah buďto již klasickým předplatitelům, nebo divákům, kteří si zaplatí premium. Tak jako tak, kultura navštěvování kin pomalu upadá a streaming nakonec nemusí být nepřítelem, ale platformou, která zachrání kinematografii.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
29
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.