Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Esence první dekády tohoto tisíciletí, ze které se po raketovém vzestupu stal špatný vtip a módní odpad.
Píše se rok 2020 a do kategorie retro se tím pádem mohou zařadit i trendy ze začátku tisíciletí. Několik dobových kousků, jako například obrovské skate boty nebo jeansy střihu bootcut, si už pomalu opět našly svou cestu do aktuální módy a je více než jisté, že navrátilců bude jen přibývat.
Jako pokračování série článků o zapomenutých značkách jsme se tentokrát zaměřili na estetiku období let 2003 až 2010, která z dnešního pohledu nepatří mezi ty nejpřitažlivější, ale právě proto by mohla být zanedlouho opět v kurzu.
V tomto článku se dozvíš:
Co se stalo se značkami Ed Hardy, Von Dutch a Roberto Geissini
Které z nich zbankrotovaly a které stále fungují
Jakou roli měl u značky Ed Hardy návrhář Christian Audigier
Kterou značku vykradl Robert Geiss
Ed Hardy – 2003
Pokud se vzpomene jméno Ed Hardy, každý si jistě dokáže velmi jasně představit motivy lebek, orlů, draků nebo srdce ovinuté stuhami s nápisem „love kills slowly“.
Značku, které se podařilo v extrémně krátkém čase vyšplhat na špičku módních trendů, totiž nosily všechny celebrity jako Britney Spears, Denis Rodman nebo Paris Hilton.
Období největší slávy trvalo téměř 10 let a během této doby počítali její majitelé ročně tržby až ve výši 700 milionů dolarů. Mnozí lidé přitom ani nevěděli, že samotný Ed Hardy nemá s módou nic společného.
Ed totiž patří mezi nejuznávanějších tatéry na světě a do historie se zapsal zejména díky dílům, která kombinují tradiční motivy tetování a umění z různých konců světa. První tetovací studio otevřel už v roce 1976, k popularizaci tohoto odvětví v rámci mainstreamu přispěl desítkami publikací, organizací veletrhů a i ve věku 75 let mu vzdávají hold tatéři po celém světě.
Jedinou, ale zato poměrně obrovskou skvrnou na jeho kariéře, je však právě módní značka (nebo spíše značky) nesoucí jeho jméno. Nad kariérou v módním průmyslu sice Ed nikdy neuvažoval, ale když ho kolem roku 2003 oslovila firma Ku USA s nabídkou na odkoupení licencí na některé z jeho uměleckých děl za účelem vytvoření módní značky, jejich nabídku přijal a společně založili firmu Hardy Life. Ta vlastní samotný brand a zároveň i obchodní známku Ed Hardy.
V průběhu dvou let se značce poměrně slušně dařilo, což přilákalo i pozornost módního návrháře jménem Christian Audigier. Ten si totiž uvědomil, že oblečení s motivy tetování by mohlo mít obrovský potenciál, a tak oslovil v roce 2005 firmu Hardy Life s nabídkou na odkoupení licence.
Hardy Life prodávala licence jako na běžícím pásu. V jednom období měla firma až 70 takových spoluprací, díky kterým se vyrábělo oblečení, doplňky, parfémy, kosmetika, ale i kondomy Ed Hardy. Audigier tak měl být jen jedním z mnoha, kteří zaplatili za to, aby mohli na své produkty použít motivy od Hardyho, ale na rozdíl od konkurence měl Christian mnohem lepší byznys plán.
S otázkami marketingové komunikace v rámci módního segmentu měl hodně zkušeností a svou novou značku Ed Hardy by Christian Audigier mezi lidi protlačil zejména díky celebritám a butikům v luxusních nákupních oblastech.
Na jeho narozeninové party mu hrál 50 Cent a na přehlídková mola jedné ze svých kolekcí dokonce dostal Kim Kardashian, z čehož se dá usoudit, že kontakty měl velmi dobré. Jak si jistě všichni pamatujeme, jeho taktika fungovala a v roce 2009 značka dosáhla svého vrcholu. O dva roky později však zbankrotovala.
Podle Eda byly na vině zejména celebrity jako účastníci reality show Jersey Shore, kterým Audigier rozdával oblečení zdarma a kteří později znehodnotili celkovou image značky. Některé noční kluby v USA dokonce zakázaly vstup lidem, kteří mají na sobě oblečení, jaké nosí účastníci Jersey Shore, a z designů Eda Hardyho se stal špatný vtip.
S Audigierovým směrováním značky nebyl Ed spokojen již delší dobu a v roce 2009 ho dokonce žaloval o 100 milionů dolarů kvůli porušení smluvních podmínek. Audigier si údajně ulíval peníze bokem a měnil Hardyho designy bez souhlasu.
O tom, že značka je již kolem roku 2010 mrtvá, všichni věděli, ale Audigierovi se ji i tak podařilo prodat o rok později společnosti Iconix Brands Group za 62 milionů dolarů. Tatáž společnost zároveň odkoupila i 85 % firmy Hardy Life.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Zda ještě funguje brand Ed Hardy
Kterou značku vykradl Robert Geiss
Co se stalo s Christianem Audigierem
Jak ovlivnila Britney Spears popularitu značky Von Dutch
I když její produktová linie je několikanásobně menší než před deseti lety, značka Ed Hardy stále funguje a samotný zakladatel si stále drží svůj 15% podíl. Kolekce sice zůstávají věrné tradičním motivům Hardyho, ale ve srovnání s obdobím největší popularity se na produktech nachází o několik kilogramů méně barevných kamínků.
Příběhy módních značek jsou často propletené poté, co je původní majitelé prodají velkým firmám, ale v případě Von Dutch míchal osud kartami ještě předtím, než bylo pozdě.
Své jméno získala značka po americkém umělci jménem Kenny Howard (přezdívaném Von Dutch), který se proslavil díky umění pinstripingu a byl součástí tzv. Kustom Kulture. Tato subkultura se vyznačovala vášní k autům a motorkám z období 50. a 60. let, které si vlastnoručně upravovali do umělecké podoby.
Když Kenny Howard zemřel v roce 1992, jeho dcery prodaly obchodní značku Von Dutch Michaelu Cassellovi a Robertu Vaughnovi. Ti se z ní rozhodli udělat v roce 1999 módní brand a na pomoc si zavolali Christiana Audigiera. Ten měl už v té době zkušenosti ze svého působení u značek jako Guess, Frankfurt nebo Diesel a klukům tak pomohl s tím, co mu šlo nejlépe. Budování vztahů s celebritami.
Nejprodávanějším kouskem značky se okamžitě staly trucker kšiltovky s cenovkou $ 100, které nosily celebrity jako Beyoncé, Jay Z, Ashton Kutcher nebo Gwen Stefani. Období největší slávy však pro značku začalo až v roce 2002 díky rozchodu Britney Spears a Justina Timberlakea. Krátce poté, co se bulvár dozvěděl tuto informaci, se na titulky časopisů dostala fotka Britney v kšiltovce Von Dutch a obraty značky stouply na úroveň desítek milionů dolarů.
Christian Audigier od značky odešel v roce 2004, údajně za přátelských podmínek, aby o rok později investoval do brandu Ed Hardy. Některé zdroje však hovoří o tom, že odešel proto, že chtěl změnit název na Von Dutch by Christian Audigier, s čímž spolumajitelé nesouhlasili.
Tak či onak, popularita trucker kšiltovek netrvala věčně a v roce 2009 firmu odkoupila společnost Groupe Royer. Audigier zemřel na rakovinu v roce 2015.
Z povědomí širší veřejnosti se sice značka vytratila už kolem roku 2010, dodnes však funguje a vydává nové kolekce. Z tohoto seznamu zapomenutých značek má zároveň největší šance na pořádně znovuzrození. Do pozornosti dnešní generace se totiž v uplynulých letech dostala díky celebritám jako Lil Uzi Vert, Kylie Jenner, Travis Scott nebo Megan Thee Stallion.
Roberto Geissini – 2013
Nebýt televize, o německém podnikateli jménem Robert Geiss a jeho manželce Carmen by pravděpodobně u nás nikdo nevěděl. Z dokumentování jejich každodenních strastí v luxusu se stala populární reality show a několik epizod dokonce zaznamenalo i to, jak se Robert pokusil založit svou vlastní módní značku.
Během natáčení zmíněné reality show byly pro manžele hlavním zdrojem příjmů obchody s nemovitostmi a na burze, ale málokdo ví, že Robert vydělal svůj první milion na oblečení.
V roce 1986 se totiž rozhodl spolu se svým bratrem Michaelem vytvořit cenově dostupnější alternativu k sportovním značkám Nike a adidas, z čehož vznikla německá značka Uncle Sam. Té se podařilo poměrně slušně uchytit a své provozovny má dodnes i v Česku a Slovenské republice.
Pro Roberta však nebyl Uncle Sam srdeční záležitostí. Firmu totiž prodal ještě v roce 1995 za blíže neurčenou částku, ze které si však mohl dovolit přestěhovat se s manželkou Carmen do Monaka. Jeho bratr Michael následně firmu odkoupil zpět v roce 2004 a dodnes je její výkonným ředitelem.
Příběh značky Uncle Sam sice není až tak zajímavý, ale díky její úspěchu a milionům, které vydělal Robert na burze skrz vztahy s monackými bankéři, jej napadlo stát se „módním návrhářem“. Brand Roberto Geissinni je přitom jen nepovedenou kopírkou značek Ed Hardy, Von Dutch a dnes velmi populárního výrobce šperků a oblečení jménem Chrome Hearts.
Právě po vzoru Chrome Hearts však vybudoval Robert lifestyle brand, který se nezastaví jen u triček a mikin ozdobených kamínky a nabízí i parfémy, sluneční brýle, nábytek či bytové dekorace.
I přes nulovou kreativitu a levné materiály dovezené z Turecka však Robert protlačil svou značku mezi smetánku Monaka, kde sklidil obrovský úspěch. Roberto Geissini dodnes funguje, prodává nové kolekce na své oficiální stránce a u několika distributorů po celém světě.