Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
V butiku si musíš koupit model, který ti personál nabídne. Někteří přesto nákup Birkin považují za lepší investici než koupi nemovitosti.
Kabelky s názvem Birkin od francouzské značky Hermès jsou bezpochyby nejdražšími módními doplňky této kategorie na světě. Cena jednoho kousku se pohybuje od 250 tisíc korun až po více než 11 milionů korun. Nejdražší kabelka od značky Hermès se prodala v roce 2019 za astronomických 500 000 amerických dolarů (zhruba 11,1 milionu korun). V čem jsou tak výjimečné a proč do nich někdo investuje tolik jako například do nemovitostí?
V tomto článku si přečteš:
Podle koho je pojmenována Birkin od Hermès
Kolik let musí trénovat švadleny, aby mohly ušít Birkin
Kdo vlastní Birkin za 500 000 dolarů
Jak si můžeš koupit Birkin
Kdo má největší sbírku Birkin kabelek na světě
Jak to celé vzniklo
Příběh Birkinek začíná s jejich jmenovkyní – Jane Birkin. Anglická herečka si při letu z Paříže do Londýna sedla vedle vedoucího představitele značky Hermès, Jeanse-Louisse Dumasse. Jane byla známá tím, že všude, kam chodila, nosila s sebou proutěný košík a používala ho opravdu na všechno.
Říká se, že v něm měla potraviny i dětské pleny. Když se pokoušela vložit koš do prostoru pro příruční zavazadla, víko se otevřelo a obsah se rozsypal po celé uličce. Jane si začala stěžovat, že nemůže najít víkendovou tašku, která se jí líbí a Dumas se jí představil jako šéf Hermès. Dvojice strávila let skicováním všech možných návrhů kabelek, které by ženám vyhovovaly.
O rok později představil Jeans-Louiss Dumass Jane kabelku Birkin, která měla prostorný ale zato propracovaný kožený design, který je ideální pro denní nošení. Kapsy na Birkin byly navrženy funkčně tak, aby byly pevně utěsněny a nic z nich nemohlo vypadnout.
Společnost Hermès začala vyrábět tašky v Paříži z prvotřídních materiálů, jako je telecí kůže, kůže z aligátora nebo pštrosa. Je tomu tak dodnes a každý jeden kousek vyrábějí ručně. Tito řemeslníci trénují roky a roky, aby vyrobili jednu z těchto kabelek. Někteří z nich musí trénovat i 10 let, aby jim dovolili stát se součástí módní ikony z Francie.
Začátky nebyly vůbec snadné ani pro Birkinky
Při prvním uvedení na trh Birkinky nebyly až tak populární. Teprve v 90. letech se Birkin stala jednou z ikonických tašek. V dnešní době jsou symbolem luxusu. Victoria Beckham jich údajně vlastní více než 100. Hodnota její osobní sbírku se odhaduje na 2 miliony dolarů. Za největší sběratelku Birkinek na světě se považuje Jamie Chua ze Singapuru s jejími dvě stě kabelkami.
Proč jsou Birkin kabelky šíleně drahé
Jedním slovem exkluzivita. Existuje řada faktorů, které ovlivňují finální cenu Birkinky. Skutečně záleží na kůži, barvě, velikosti kabelky nebo spony.
Dalším důvodem vysoké ceny tašky je její omezená dostupnost. Celkový počet tašek Birkin, které společnost ročně vyrobí, je tajemstvím. Odhaduje se však, že v oběhu jich může být kolem 200 000 kusů.
Jak se můžeš dostat k Birkin
Získat Birkinku není jednoduché. Nemůžeš jen tak naběhnout do obchodu a koupit si ji. I když v minulosti ještě existoval seznam čekatelů, dnes už můžeš jen doufat, že budeš natolik důležitý nebo budeš mít chuť v Hermès nechat dostatečnou částku, aby ti tašku nabídli. Ani v tomto případě ještě nemáš vyhráno. Není jisté, že ti prodavači přinesou tvou požadovanou velikost v tvé vysněné barevné kombinaci.
„Mnoho zemí už systém ‚waiting list‘ zrušilo, tuším ani nejbližší Vídeň vás na něj nezapíše, pouze vás odbudou s odpovědí stylem ‚waiting na waitinglist‘. Myluxbazar má personalsopperky v celé Evropě, tak jen trpělivě vyčkáváme, které se něco podaří urvat, a druhá polovina jsou naše zákaznice, které měly to štěstí ji koupit a vzaly ji jen s úmyslem prodat,“ řekla pro REFRESHER Viktória Cis, zakladatelka MYLUXBAZARU, kde můžeš najít Birkinku přímo z obchodu na jednom z mála míst v našich končinách.
„Legenda praví, že někdo už přišel do obchodu jen tak a odešel s kabelkou, ale personál je školený na to, aby vám s kamennou tváří odpověděl ‚ne‘ i přesto, že ve skladu mají připraveno 10 kusů z kabelek, kterou požadujete.“ Viktorie říká, že za měsíc se jim podaří sehnat 3–4 kusy Birkinek.
Společnost Hermès také omezuje počet tašek Birkin, které si může jejich klient během roku koupit. Toto odhodlání zachovat si exkluzivitu tašky se jim určitě vyplatilo a rozdíl v poptávce a nabídce vytvořil místo pro prosperující trh na další prodej.
Zajímalo nás i to, zda dokáže Viktórie svým zákazníkům splnit jejich sen a sežene jim přesně takovou Birkinu, po jaké toužili. „Ano,u nás to dokážeme, ale je to mimořádně nerentabilní. Koupit se dá jakákoliv, ale za takových okolností se bavíme o trojnásobku původní nákupní ceny. Standardní navýšení je u nás o 60–80 % a záleží také na velikosti a barvě. I přes nákupní cenu může mít tržní hodnotu každá barva nebo kůže různou,“ řekla. Dodala, že sama vlastní vysněnou Kelly bag, která je obdobou Birkin kabelky a druhá zatím čeká na svou premiéru v krabici.
Otázkou tedy je, že pokud se rozhodneš do Birkin investovat, jestli musíš vzít to, co přijde, nebo budeš mít štěstí a odejdeš domů vysmátý. Viktórie řekla, že se to stává, když máš štěstí nebo velmi dobrý kontakt. Spekulovat nad detaily, jako je barva kovu, tě může stát i roční čekání: „Osobně si nemyslím, že by někdo odmítl cokoli mu v butiku nabídnou, i kdyby byly jeho představy odlišné. V praxi to vypadá asi tak, že řeknete personálu svou představu, například, že neutrální barva, zlatý kov, velikost a tímto stylem se dostanete do stadia, kdy zcela jistě neodejdete s prázdnou.“
Investice do kabelky stejně dobrá jako do nemovitosti nebo akcií
Studie z roku 2017 potvrdila, že hodnota tašek Hermès Birkin se za posledních 35 let zvýšila o 500 %, což představuje nárůst o 14 % v každém roce. Pokud si koupíš Birkinku z roku 2004 a její cena byla v té době 5 000 dolarů, pravděpodobně ji budeš moci prodat minimálně za tutéž cenu, i když jsi ji už obnosil.
Viktórie nám řekla, že investice do Birkin kabelky se určitě vyplatí: „Jednoznačně, pokud je možnost, je třeba jít do toho. Za prvé jejich cena každým rokem roste a za druhé, víte o něčem, co koupíte v butiku a během hodiny dokážete prodat za téměř dvojnásobek?“
Češi kupují kabelky za 500 tisíc korun
Milovníci Birkinek jsou i v Česku. Zákazníci MYLUXBAZARU jsou z České republiky a Slovenska. Viki tvrdí, že zahraniční trh by nestíhali uspokojit a tedy o expanzi nemůže být zatím řeč. Utišit žízeň po Hermes zatím stíhají jen v Česku a na Slovensku a ročně prodají přibližně 40–50 kusů kabelek. Podle jejích slov jsou zákazníci ochotni zaplatit za Birkin od 300 do 370 tisíc korun. Nejdražší prodaný kus stál 500 000 korun: „Šlo o miniaturní kousek z exotické kůže.“
Nejdražší Birkinku za 500 000 dolarů si koupil jen proto, aby mohl tvořit obsah na sociální sítě
Jeden z nejžádanějších modelů pochází z kolekce Hermès Himalaya, která nabízí kabelky ve třech různých velikostech. Bílá kabelka z této kolekce se mezi milovníky módy označuje za svatý grál kabelek. Spona kabelky je vytvořena z 18karátového bílého zlata a je doplněna o více než 200 diamantů.
Vyrobena je z bílé kůže krokodýla albína, která je mimořádně vzácná. Kůže je ještě později pečlivě zabarvena tak, aby připomínala hory v Himalájích. Zejména 35cenimetrový model je velmi vzácný a rok co rok lámal rekordy prodejní ceny. Naposledy se model prodal v roce 2019 za více než půl milionu dolarů (zhruba 11,1 milionu korun).
Kabelku si dopřál profesionální konzultant sportovních sázek David Oancea, také známý jako Vegas Dave. David řekl, že hlavím důvodem, proč si koupil nejdražší Birkinku není to, že miluje kabelky ale to, že miluje překonávat rekordy. „Překonal jsem už všechny rekordy ve sportovních sázkách a ani v případě kabelek to nemohlo být jinak. Vždy jde o zvyšování laťky a i prestiže. Na světě jsou jen dva kusy, jednu mám já a druhou vlastní manželka Stevea Harveyho. Tuto kabelku nemá ani Kim Kardashian,“řekl David Oancea.
Prozradil, že kabelku si koupil i proto, aby s ní mohl tvořit obsah na své sociální sítě, protože je jasné, že lidé si ho vyhledají. David Oancea si kabelku jistě neuložil doma ve vitríně, ale dokonce ji i reálně nosí s sebou. Vzal si ji dokonce i na diskotéku: „Ven jsem ji vzal dokonce dvakrát. Jednou do klubu v Las Vegas.“ Za milion dolarů by ji prý neprodal, ale pokud by někdo nabídl dva, zamyslel by se nad tím.