Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
17. ledna 2021 9:30
Čas čtení 10:58
Daniel Mikolášik

Osobní pilot Martin: Létal jsem i s Paris Hilton. Její jediný požadavek byl, aby na palubě měla čerstvé toasty (Rozhovor)

Osobní pilot Martin: Létal jsem i s Paris Hilton. Její jediný požadavek byl, aby na palubě měla čerstvé toasty (Rozhovor)
Zdroj: Archív Martina
REFRESHER
Uložit Uložené

Martin je profesionální pilot s dlouholetými zkušenostmi, který se navíc může pochlubit prominentní klientelou. „Jistý čas jsem létal s Paris Hilton. Její jediný požadavek byl, aby na palubě měla vždy čerstvé toasty,“ prozrazuje v rozhovoru.

Martinu Abelovi je 29 let a už od dětství ho fascinovala letadla. I když jako malý navštěvoval různé sportovní či taneční kroužky, vždy si prý raději stavěl papírová letadélka. Dlouhá léta se věnoval modelářství a sbíral různé modely na ovládání, až se nakonec rozhodl, že si udělá letecký výcvik.

Dnes je profesionálním pilotem s dlouholetými zkušenostmi, který se navíc může pochlubit prominentní klientelou. Přestože kdysi létal s dopravním letadlem, aktuálně je jeho doménou především private jet, ve kterém dělal osobního pilota už i světoznámé modelce Paris Hilton.

„Jisté období jsme s Paris léteali z Itálie na Ibizu, kde má svůj párty klub. Večer jsme přistáli a šla odehrát DJský set. Když odehrála, letěli jsme zpět do Itálie. Byla velmi přátelská a jediný její požadavek byl, aby během každého letu měla připravené čerstvé toasty,“ prozrazuje v rozhovoru pilot Martin.

V tomto článku si přečteš:
  • Jaká je Paris Hilton
  • Co na palubě s prominentními pasažéry nesmí chybět
  • Kolik stojí kurz, a proč je tak drahý
  • Jaké jsou nároky slavných pasažérů jako Paris Hilton
  • Kolik si měsíčně dokáže vydělat
  • Zda se během letu už bál i o svůj život
  • Proč je podle něj plat instruktorů podprůměrný
  • Jaké letadlo se mu pilotuje nejlépe
  • Jaké další celebrity měl na palubě
pilot
Zdroj: Archív Martina

Úvodem taková tradičnější otázka. Jaký byl tvůj první kontakt s létáním?

Jako malý jsem se věnoval mnohým činnostem a kroužkům. Hrával jsem hokej, tancoval jsem ve folklorním souboru, ale nebavilo mě to a vždycky jsem si raději stavěl letadélka z papíru. Později jsem proto začal navštěvovat modelářský kroužek. Dlouhé roky jsem se věnoval modelářství. Bylo mi jedno o jaké šlo modely. Jen aby to bylo letadlo. Hodně volného času jsem tehdy trávil na letišti v Trenčíně, kde jsem poznal mnoho leteckých nadšenců, kteří mě také formovali.

Později jsem měl nespočet vlastních modelů na dálkové ovládání. Účastnil se všech možných soutěží na amatérské úrovni. Ať už to byla halová házedla, drakiády, větroně a akrobatická letadla na ovládání. V podstatě všude, kde se dalo a časově jsem to stíhal, rád jsem se zúčastnil.

Letecký kurz na obchodního pilota vyjde na Slovensku okolo 50 000 až 60 000 eur. V zahraničí je to ještě několikanásobně dražší.

 A jaký byl tvůj první let?

Pokus o můj první let byl přerušen mými rodiči, když jsem se pokoušel seskočit z balkonu s podomácku vyrobeným padákem z ložní plachty. Můj skutečný první sólo let byl na kluzáku. Byl to neskutečně krásný pocit vědět, že sedím v letadle a celá odpovědnost je na mně.
 
Říká se, že udělat si kurz pilota je finančně mimořádně náročné. Kolik tě stály všechny kurzy a výcviky, než ses stal profesionálním pilotem?

Ano, je to pravda, letecký kurz na obchodního pilota vyjde na Slovensku okolo 50 000 až 60 000 eur. Byl jsem pár měsíců makat v Německu jako kuchař, abych něco vydělal. Později jsem začal podnikat s autofóliemi, kde jsem také něco vydělal. Samozřejmě, nebudu si zde hrát na hrdinu a měl jsem to štěstí, že mi mohli pomoci i moji rodiče, za což jim velmi děkuji.

Celá tato jízda mě vyšla přibližně na 60 000 eur. Některé společnosti vyžadují, aby sis sám zaplatil i typový výcvik na konkrétní letadlo. To je dalších minimálně 15 000 eur. Záleží na typu a společnosti, ve které si tento výcvik děláš. Já jsem si první „typovku“ na Citation Jet musel hradit sám.

Doporučeno
Zubařka: Chodí ke mně 20letí lidé, co mají zuby v katastrofálním stavu, ale chtěli by si je nechat vybělit (Rozhovor) Zubařka: Chodí ke mně 20letí lidé, co mají zuby v katastrofálním stavu, ale chtěli by si je nechat vybělit (Rozhovor) 16. ledna 2021 9:30

 
Je pravdou, že se to v jednotlivých zemích dost liší? Na Slovensku může výcvik stát pár desítek tisíc eur, zatímco v Anglii i 150 tisíc. Proč to tak je?

Cena může být vyšší vzhledem k silnější ekonomice země, která je v Anglii na jiné úrovni než u nás. Ceny jsou vyšší i z důvodu vyšších platů instruktorů, které jsou na Slovensku podhodnocené.

 
Co je na tom tak drahé?

Ve výcviku musí žák odlétat 200 letových hodin, aby získal kvalifikaci obchodního pilota. Pronájem samotného letadla je drahý kvůli tomu, že musí jezdit po stovkách a někdy i desítkách hodin na prohlídky a servis, abychom zachovali bezpečnost, která je v letectví na prvním místě.

Dalším aspektem je palivo, pronájem hangárů, letištní poplatky a plat instruktorů, který je ale na Slovensku podle mě podprůměrný. V letectví musíš mít na všechno papír a na všem dělají vysoce kvalifikovaní profesionálové, kteří si za svou dřinu nechají zaplatit.

pilot
Zdroj: Archív Martina

Říkáš, že plat instruktorů je podprůměrný. Kolik si dokáží vydělat na Slovensku?

V každé škole je to jinak, ale v průměru je to tak 20 € na letovou hodinu, což je vzhledem k tomu všemu, co musí instruktor během výkonu práce absolvovat, dost nedoceněné.

Pilot, který létá private jet, si dokáže vydělat v rozmezí 2 000 až 15 000 eur.


Vyplatí se ta investice? Za jakou dobu se ti to vrátilo?

Záleží na úhlu pohledu. Já tomu říkám, že jsem si koupil vstupenku do ráje. Doslova. Nebyl ani jeden den, kdy bych šel s nechutí do práce. I nyní mi přijde zvláštní, že jsem použil slovo práce. Takže mně se to vrátilo hned, když mi dali do rukou čerstvou licenci a hrdě jsem kráčel z leteckého dopravního úřadu. Pokud to někdo bere jako investici, tak se může vrátit při normálním životě v průběhu pár let.

Doporučeno
Jaroslav Flegr: Situace bude hrozná v celé Evropě, ale v Česku to bude asi nejhorší (Rozhovor) Jaroslav Flegr: Situace bude hrozná v celé Evropě, ale v Česku to bude asi nejhorší (Rozhovor) 17. ledna 2021 11:54

To mě přivádí k otázce, kolik si dokáže pilot jako ty měsíčně vydělat?

Nechci byt úplně konkrétní, protože pilot, který létá na private jetu, si může vydělat v rozmezí 2 000 až 15 000 eur, což je dost velká škála na to, abych mohl říct přesně. Záleží od balancu mezi penězi a volným časem. Samozřejmě, že vše je na dohodě s majitelem firmy. Někdo, kdo není problematický, má příjemné vystupování a trochu štěstí, dokáže si vydělat určitě víc než někdo, kdo stále hledá důvody a ne způsoby.

Já osobně jsem placený fixní částkou za měsíc plus mám dohodnutou částku, kterou beru za letový den. Nemohu nic víc říct, jen že se svým platem jsem spokojen. Mohu si dovolit všechno, co potřebuji a chci.

 
Ty ale pilotuješ různá letadla. Kromě dopravního Boeingu také soukromé jety jako Beechcraft Premier nebo Cessna Citation. Dokáže si více vydělat dopravní, nebo osobní pilot?

Platy jsou stejné. Co ale stejné není, je volný čas a celkový provoz. V dopravních letadlech piloti pilotují i 8 hodin denně a létají na tytéž letiště několik dní po sobě. Pak mají pár dní volno na hotelu nebo ti šťastnější doma. U private jetů, konkrétně u nás v Elitejete, je to tak, že létáme na různé destinace po celé Evropě, kde mnohdy strávíme příjemné chvíle v luxusních resortech.

Jsem rád, že na Slovenku vznikla taková firma, jakou je Elitejet, kde dodržujeme všechny předpisy a do ničeho nejsem tlačeni. Osobně mi vyhovuje, že krom velkého letectví se mohu věnovat i tomu malému, kde působím jako instruktor. Pocit učit žáky létat a předávat jim zkušenosti z praxe, je pro mě tou nejkrásnější odměnou. Celý život mě rodiče učí, že nemohu jen brát, ale musím i dávat. Zatím se mi to daří a dělá mě to šťastným.

 
Létáš častěji jako osobní, nebo dopravní pilot?

Než začala pandemie, jsem létal jako dopravní pilot u společnosti Ryanair. Pamatuji si na můj poslední let, který byl do Itálie. V kokpitu jsme dezinfikovali téměř každý knoflík a všichni nosili roušky. Druhý den jsem dostal e-mail, že se zavírá bratislavské letiště a všechny naše lety jsou zrušeny. Po přibližně 3 měsících doufajíc, že zase vzlétnu, jsem dostal další e-mail, kde mě společnost informovala o zrušení kontraktu.

Seděl jsem na gauči a fakt jsem neměl světélko na konci tunelu, protože mi nejsilnější evropská aerolinka zrušila kontrakt. Po pár měsících v karanténě mi zazvonil telefon. Volal mi majitel společnosti, kde jsem létal předtím, s nabídkou, která se neodmítá. Nabídl mi job létat z Bratislavy jako kapitán private jetu. Nestihl ani dopovědět a souhlasil jsem. Byl to jeden z nejkrásnějších zvratů v mém životě. Dnes tvoříme velmi sehraný tým, ať už jako profesionálové nebo kamarádi. Být loajální v těžkých časech se vyplácí.

pilot
Zdroj: Archív Martina


Zažil jsi dopravní nízklonákladovku, nyní létáš private jetem. Které pilotování je náročnější?

V profesionálním letectví je létání o náročném učení se a postupech. Vše musí jít jako po másle, tam prostor na omyly není. Vždy každému říkám, že když chce někdo zkoušet nesmyslné přelety a kývat babičce na balkoně, ať si zkusí zalétat na bezmotorových kluzácích. Tam ti příroda nic neodpustí. Musíš letět čistě a s rozumem, abys odletěl co nejdelší trať nebo se udržel ve vzduchu, pokud jsou ostatní už dávno na zemi. Vždy budu zastánce toho, že nejlepší návyky pilot získá ve větroni.

Doporučeno
Měla jsem pocit, že tu pro mě není žádná budoucnost, že je to konec, říká Tereza s bipolární poruchou (Rozhovor) Měla jsem pocit, že tu pro mě není žádná budoucnost, že je to konec, říká Tereza s bipolární poruchou (Rozhovor) 14. ledna 2021 14:17

 
Jaké letadlo se ti pilotuje nejlépe?

Já říkám, že nejlepší letadlo je to, kterým aktuálně létám. Každé letadlo má něco do sebe. Na private jetu mě baví striktní dodržování postupů, a když létám jako instruktor na malém vrtuláku, tak mě baví učit. Nejkrásnější létání pro mě osobně je na kluzácích. Momentálně se jim nemohu z časového hlediska věnovat, ale věřím, že přijde i životní fáze, když si opět do něj sednu. Ten pocit, když jsi zavřený v malém kokpitu a točíš stupák mezi ptáky, je nepopsatelný.


Vyskytl se ti již během letu nějaký vážný problém?

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 93302 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Co dělal, když mu během letu hrozilo, že letadlo začne hořet
  • Jaké jsou nároky slavných pasažérů jako Paris Hilton
  • Zda je náročnější vzlétnout, nebo přistát
  • Co ho v oficiální Santově vesnici uchvátilo nejvíce
  • Jaké další celebrity měl na palubě
Domů
Sdílet
Diskuse