Kryptoměny, blockchain a NFT. Tato tři slova momentálně rezonují ve světě sběratelů, kde se momenty z NBA prodávají za 5 milionů nebo 10sekundová videa s Donaldem Trumpem rovnou za 170 milionů.
Časy, kdy mohl člověk vložit do největších kryptoměn jen pár tisíc korun a stále existovala šance, že se jednou stane milionářem, jsou už dávno pryč. V současnosti můžeš takové riskantní pokusy zkoušet na nových a neověřených kryptoměnách, ale pokud vložíš 1000 korun do bitcoinu, můžeš na svůj první milion zapomenout.
Trendy pokročily a zřejmě největším hitem současnosti se ve světě kryptoměn staly nepostradatelné tokeny alias NFT. Pro člověka, který se nikdy o kryptoměny nezajímal, rozhodně nejde o známou problematiku, ale fungování těchto NFT tokenů je ve skutečnosti docela jednoduché.
- Jak sběratelské momenty z NBA pobláznily miliony lidí.
- Zda lidé kupují 10sekundová videa z basketbalu za 200 tisíc dolarů.
- Jak se kdysi utrácely stovky tisíc dolarů na animované kočičky na blockchainu.
- Proč je NFT budoucností sběratelství umění i sportovních kartiček.
- Jak někdo spálil Banksyho obraz, aby ho mohl přeměnit na digitální NFT.
- Jak technologie blockchain pomáhá obchodování s unikátními předměty.
- Jak sběratel proměnil 66 tisíc na 6,6 milionu dolarů díky videu.
- Kde si dnes můžeš unikátní NFT díla koupit přímo od umělce.
- Zda může NFT jednoho dne konkurovat gigantům jako Amazon.
Unikátní, nenahraditelné a originální
Běžné kryptoměny jako Bitcoin původně vznikly s myšlenkou postupně nahradit eura a dolary jako platidla budoucnosti. Fungují na principu technologie blockchain, což je, lidově řečeno, decentralizovaná databáze, která je plně veřejná a nespravuje ji žádná třetí strana, takže ji nekontroluje stát ani banka. Každý Bitcoin je přitom nahraditelný a vyměnitelný za jiný Bitcoin, uvádí The Verge.
Pokud jsi investoval a máš Bitcoin ve virtuální peněžence, má stejnou hodnotu jako Bitcoin, který by měl v peněžence tvůj kamarád. V tomto bodě do hry vstupují nenahraditelné tokeny alias NFT. V praxi jde o jakékoli originální výtvory, umělecká díla, obrázky, gify či sběratelské kartičky, které jsou unikátní a existují pouze v jednom vyhotovení.
Day 65: a 365 day photo tribute to collecting.
— ENSportsCards (@ENSportsCards1) March 7, 2021
Today, wave 4 of @blakejamieson 1951 Topps set arrived. Its a nice "little" set with a mix of current stars, HOFers & rookies. #cardart has become a fun part of #WhyICollect, and I was happy to add this. Here are all 52 cards. pic.twitter.com/OUN2MeFyRW
Sportovní kartičky jako z balíčků v dětství
Díky blockchainu jsou v této decentralizované databázi zapsány nadobro, takže kdyby je chtěl někdo zfalšovat a prodat jako originál, potenciální kupec může po zkontrolování blockchainu rychle zjistit, zda jde skutečně o originální výtvor nebo jen o napodobeninu.
Vzpomínáš si, jak jsi v dětství sbíral kartičky hokejistů, fotbalistů či rozšiřoval svou kolekci Pokémonů? Takhle to funguje, jenom tentokrát nemáš kartičky fyzicky v rukou, ale sbíráš je ve virtuálním světě.
Možná se divíš, že takové sbírání přece odstraňuje radost z fyzického sběratelského kousku v tvém pokoji, jenže velcí sběratelé mají radost. Díky blockchainu jim nikdo nemůže zpochybnit vlastnictví nebo originalitu a hlavně nehrozí, že by svá umělecká díla nebo kartičky dostali poškozené.
Not bad for my first ever @nba_topshot pack! #seeingstars pic.twitter.com/CSbKolkPpv
— Tony Perez (@pereztony) March 6, 2021
10sekundová videa z NBA za 200 tisíc dolarů
Snad nejžhavějším sběratelským trendem NFT výtvorů, který je dostupný široké veřejnosti, se stala platforma TopShot od americké NBA. Světoznámá basketbalová liga se rozhodla umožnit fanouškům sbírat legendární momenty ze zápasů — ať už historických nebo současných — a díky blockchainu vytvořila jednoduchý způsob, jak tyto momenty lidé dokáží prodávat, informuje Dapper Apps.
Moment získáš stejně, jako bys kdysi získal fotbalovou kartičku. Kdysi jsme nakupovali balíčky s kartičkami v obchodech, dnes stačí vložit peníze do virtuální peněženky a můžeš se pustit do obchodování. Nejdříve je třeba zařadit se do fronty, protože dostupných balíčků je momentálně pokaždé jen omezené množství a poptávka je příliš velká.
Ceny balíčků se liší — od pár dolarů přes balíčky za 15 dolarů až po raritní kousky za 200 dolarů. Nikdy nevíš, jaké momenty, a tedy krátká digitalizovaná videa legendárních situací z basketbalové NBA, si vytáhneš. Pokud se ti poštěstí, na digitální tržnici pak můžeš své momenty slušně prodat, uvádí CNBC.
Jelikož poptávka je v této chvíli mnohem větší než nabídka, ceny za jednotlivé momenty při těch nejvzácnějších šplhají do výšin. Unikátní momenty LeBrona Jamese či Ziona Williamsna se prodaly za přibližně 200 tisíc dolarů. Hodnotu těchto novodobých sběratelských kartiček přitom určuje trh, poptávka a nabídka.
Breed your very own Meowthulhu Kitty by @Hackatao before the window closes on Oct 31!
— CryptoKitties (@CryptoKitties) October 25, 2020
👉 Use KittyHelper to find Purrstige genes https://t.co/GdXfgb6AR8
👉 Buy a daemonwings Kitty from the market https://t.co/xNt3DhBhkz
Get busy while breeding fees are still 0.008 ETH! pic.twitter.com/RDyf18hIt4
Všechno to začalo animovanými kočičkami
Sbírání momentů z NBA zabezpečuje po technologické stránce kanadská společnost Dapper Labs. Její zakladatelé se specializují na vytváření sběratelských kousků na blockchainu už léta, protože v roce 2017 stály za populární hrou CryptoKitties.
Majitelé kryptoměny ethereum bláznivě toužili sesbírat co nejvíce animovaných koček, o které se mohly starat, a chlubit se přátelům i neznámým lidem na internetu svou kolekcí. Zřejmě tehdy Dapper Labs pochopili, jak mohou svůj koncept přenést ze světa animovaných koček do světa profesionálního sportu.
Spolupráci s NBA navázaly Dapper Labs již v roce 2019, ale trvalo měsíce, než technologii optimalizovali natolik, aby mohli platformu Top Shot zpřístupnit veřejnosti. Zatím oznámili více než 230 milionů dolarů na tržbách, což však do velké míry způsobilo obchodování na tržnici mezi uživateli namísto nákupu balíčků karet, uvádí Sporttechie.
Jak však Dapper Labs a NBA na obchodování s kartičkami vydělávají? To je jednoduché. Svou marži získávají pomocí poplatků při vkládání peněz na účet, vydávání nových balíků i obchodování mezi uživateli. Celé sbírání kartiček funguje na blockchainu zvaném flow, který Dapper Labs vytvořili, aby mohli zajistit místo, kde zůstávají všechny sběratelské momenty zaznamenané unikátními kódy. Ty nikdo nedokáže zfalšovat.
.@nba_topshot changed the game with provable scarcity.
— Beanie (@beaniemaxi) March 5, 2021
There is only 32 Lebron Holo moments. Less than what exists of the T-206 Honus Wagner.
Legacy sports card companies rekt everybody with infinite supply.@Topps Cal Ripken Jr. rookie is worth less today than 30 years ago. pic.twitter.com/Zm5dVAdpIK
Transparentní NFT zabiják Amazonu?
Projekty jako Splyt však chtějí pomocí technologie blockchain a zapisování produktů jako NFT vytvořit konkurenci gigantům jako Amazon. Kryptoměny inspirovaly množství společností a vývojářů k přechodu na decentralizovanou ekonomiku, v níž se z transakcí postupně vypaří třetí strany a namísto zasahování do obchodování budou mít firmy a jednotlivci možnost prodávat si produkty mezi sebou bez strachu, že by mohlo jít o padělky.
Šéf projektu Cyrus Taghehchian vysvětluje, že Splyt je založen na důvěře a transparentnosti. „Splyt je NFT infrastruktura, která decentralizuje e–commerce vytvořením p2p [síť peer to peer — pozn. red.] e–comm dodavatelského řetězce. Prodejcům umožňujeme proměnit své inventury na eNFT (e–commerce NFT), které pak mohou rozeslat do všech obchodů v naší síti, čímž vytváříme síť super affiliate prodeje,“ konstatuje.
Díky tomu neexistuje způsob, jak by mohli prodejci své produkty prodávat na dvou místech najednou, protože každý produkt bude mít unikátní eNFT kód.
Splyt plánuje přeměnit e–commerce na svět, ve kterém bude moci prodávající společnost přiřadit každému svému produktu eNFT, takzvaný e–commerce non fungible token, což by mělo zvýšit důvěru a transparentnost mezi prodejcem a zákazníkem.
Když si pak produkt od dané firmy koupíš, budeš na základě eNFT vědět, že kupuješ skutečně to, co jsi chtěl. Firmy by dokonce měly mít možnost své portfolio nabízet na více platformách, jako například Shopify, bez nadbytečných kroků.
Z jednoho místa tedy zvládnou spravovat všechny své nabídky, na které nebude muset dohlížet žádný „velký bratr“ jako třeba Amazon. „Věříme, že s naším přístupem se můžeme stát prvním rozsáhle přijatým blockchainovým protokolem pro masy,“ vysvětluje své záměry Cyrus Taghehchian.
Ten chce Splyt dotáhnout do centra transformace z webu 2.0 na web 3.0. Vývoj internetu prošel od webu 1.0, který spojoval informace, přes web 2.0, který spojoval zejména lidí, a dnes se web 3.0 snaží pomocí umělé inteligence či decentralizace zaměřit pozornost užívání internetu na data a způsob, jak s daty pracujeme.
Zefektivnit by to měl i affiliate marketing. Společnost obsah svého portfolia produktů jednoduše nahraje do katalogu Splyt, ten produktům přiřadí unikátní označení pomocí eNFT a firma nakonec může konkrétní produkty doplnit o odměnu, kterou potenciálně získá affiliate prodejce, pokud se mu podaří produkt zprostředkovaně prodat svému vlastnímu klientovi.
Jak proměnit 66tisíc na 6,6 milionu dolarů díky NFT?
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak spustilo sbírání basketbalových videí masovou adopci kryptoměn
- Jak sběratel proměnil 66 tisíc na 6,6 milionu dolarů díky videu
- Proč je NFT budoucnost sběratelství umění i sportovních kartiček
- Jak někdo spálil Banksyho obraz, aby ho mohl přeměnit na digitální NFT
- Jak technologie blockchain pomáhá obchodování s unikátními předměty
- Kde si dnes můžeš koupit unikátní NFT díla přímo od umělce