Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Od starých klasik po luxusní McLaren F1.
Světově proslulí gangsteři, mafiánští bossové a narkobaroni si za své špinavé peníze zabarvené krví užívali výjimečný luxus. Někteří z nich bohatství investovali například do luxusních vozidel.
Drogový boss Pablo Escobar se pyšnil například vozem Porsche 911 RSR a ve sbírce doživotně odsouzeného El Chapa bychom našli špičkový McLaren F1. Od drogových bossů z Kolumbie a Mexika jsme se přesunuli i do Londýna, kde svého času vládli bratři Ronnie a Reggie Krayovi jezdící v Jaguaru 420G.
Výjimečnými kousky se ale pyšnili i mafiáni z USA. Hlava rodiny Gambinových John Gotti vlastnil červený kabriolet Jaguar XKE a Nucky Johnson se mohl pochlubit vínovým modelem Rolls–Royce Silver Ghost z roku 1923.
V tomto článku si přečteš:
Proč policie sebrala známému gangsterovi jeho neprůstřelné auto.
Čím jezdil Al Capone.
Který slavný gangster byl schizofrenik.
Čí vozidlo mělo větší ochranu než auto prezidenta Harryho Trumana.
Které z automobilů slavných gangsterů a narkobaronů se zachovaly dodnes.
Mickey Cohen | Cadillac Sixty Special
Mickey Cohen se od dětství zajímal o box, ale nakonec se dal na dráhu zločinu. Ve 30. letech 20. století spolupracoval se slavným gangsterem Bugsym Siegelem, který stál v podstatě za zrodem Las Vegas. Pro Siegela dělal široké spektrum špinavé práce a nevyhýbal se ani vraždám. Z dvojice se stali přátelé a po objednané vraždě Bugsyho z června 1947 prý Mickey Cohen zuřil a chtěl se pomstít, uvádí web All that’s interesting.
I Cohen ale musel čelit pokusům o zavraždění, přičemž mu jednou vybuchl dům. Aby se vyhnul osudu, jaký čekal mnoho mafiánů, nechal si vyrobit opancéřovaný automobil Cadillac (Fleetwood) Sixty Special, píše autor knihy Mickey Cohen: The Life and Crimes of LA’s Notorious Mobster. Jako jeden z mála slavných gangsterů zemřel přirozenou smrtí — v roce 1976 ho zabila rakovina.
Z jeho vozového parku vyčnívá zejména výše zmíněný obrněný Cadillac (Fleetwood) Sixty Special z roku 1950, o kterém se říkalo, že má lepší ochranu než auto prezidenta Harryho S. Trumana. Cohena údajně tento kousek stál 17 tisíc dolarů, ale netrvalo dlouho a auto prodal za 12 tisíc dolarů společnosti Texas Stock Car Racing Association, která auto vystavila jako atrakci.
Hlavním důvodem byl fakt, že neměl licenci na vlastnictví a řízení obrněného vozidla, v důsledku čehož mu ho zajistila policie. Osmiválcový Cadillac přežil dodnes, je vystaven v muzeu automobilů Southward ve městě Paraparaumu na Novém Zélandu.
Al Capone | Cadillac Town Sedan
Při slovním spojení americká mafie 20. století se většině lidí vybaví jméno Al Caponeho. Ten se mimo jiné proslavil brutálním masakrem na svatého Valentýna z roku 1929, kdy dal povraždit 7 svých konkurentů.
Al Caponeho mentorem se v mládí stal mafián Johnny Torrio, který byl i kmotrem jeho dítěte, uvádí History. Torrio se po útocích na svou osobu dočasně stáhl do Itálie a Al Capone převzal vedení jejich skupiny. Vypracoval se v období americké prohibice a do roku 1929 ovládl trh s ilegálním alkoholem v Chicagu.
Do vězení se nakonec nedostal za vydírání ani vraždy, ale za daňové úniky, za které si odseděl 6 a půl roku. Odsoudili ho sice na 11 let, ale z vězení se dostal spíše kvůli svému chabému zdraví. Zemřel v roce 1947 na srdeční zástavu.
Jeho nejslavnějším vozem byl nepochybně Cadillac Town Sedan v zeleno–černé barevné konfiguraci s hnědým interiérem. Stále pojízdný exemplář v původním stavu s V8 (cca 95 koní), 4–stupňovým manuálem, výhradně zadním pohonem a neprůstřelnými okny je z roku 1928. Jeho hodnota je rovný milion dolarů.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Který slavný zločinec měl v garáži největší klenot.
Kdo si vyrobil zbraň ze dřeva, kterou oklamal strážníky ve vězení.
Čím je výjimečné unikátní Porsche Pabla Escobara.
V čem spočívá zajímavost při atentátu na Paula Castellana.
Jaký zajímavý příběh se váže na dosud nenalezené legendární vozidlo El Chapa.
Paul Castellano pracoval v mládí pro rodinu Manganových společně se svým švagrem Carlem Gambinem, z něhož se stal známý mafiánský bos. Podle Daily Mail byla jeho rodina nejbohatším z pěti mafiánských klanů a ročně vydělávala zhruba 500 milionů dolarů.
Po smrti Carla Gambina v roce 1976 se vedení rodiny ujal Paul Castellano. Ve zločinné sféře ho považovali spíše za obchodníka a ekonomického podvodníka, nikoliv za chladnokrevného gangstera, který neváhal vraždit.
Do svého byznysu dlouhodobě odmítal zapojit drogy, v důsledku čehož si znepřátelil i mafiána Johna Gottiho. Jeho kumpáni se v roce 1985 postarali o Castellanovu smrt. Zavraždili ho v jeho automobilu Lincoln Town Car první generace (1981—1989). Atentát schválili vůdcové zbývajících mafiánských klanů z New Yorku. Zajímavostí je, že zabijáci na místo činu dojeli stejně jako Castellano Lincolnem Town Car.
Ten patřil svého času k nejtradičnějším a nejúspěšnějším americkým full–size luxusním sedanům. Pojem Town Car zprvu nesla provedení slavného modelu Continental, později ale došlo k oddělení v portfoliu značky. V rámci národní korporace Ford Motor Company šlo o sourozence modelů Ford Crown Victoria a Mercury Grand Marquis. Pod kapotou nemohlo být nic jiného než benzínový osmiválec, ale maximální výkon byl tehdy jen na úrovni okolo 150 koní.
John Dillinger | Ford Model A
John Dillinger byl svého času snad nejnebezpečnějším bankovním lupičem v USA, prohlášený za veřejného nepřítele číslo 1. Počátkem 30. let 20. století si založil vlastní gang, se kterým přepadal jednu banku za druhou. Při svých útěcích jezdil automobilem Ford Model A z roku 1930.
Podle údajů FBI, která mu šla po krku, zabil společně se svou partou až 10 mužů a zranil dalších 7 osob. Nešlo tedy o žádného „nevinného“ loupežníka, který vykrádal trezory a fyzicky nikomu neublížil. Policii se nakonec podařilo Dillingera dopadnout, ale jeho komplici se převlékli za strážce zákona z Ohia a tvrdili, že mají povolení pro jeho převoz.
Šerif a jeho lidé jim ale nevěřili, a tak je Dillingerův gang zabil. Později ho štěstí opustilo a dostal se do vězení. Tam si však vyrobil ze dřeva fiktivní pistoli, kterou natřel krémem na boty, a pod hrozbou, že strážníky zabije, se dostal ven, píší The Vintage News. V roce 1934 ho plánovala zatknout FBI, která na něj vypsala velkou odměnu a dostala tip, kde se bude nacházet. Dillinger vycházející z kina ale vytáhl zbraň a agenti ho v sebeobraně zastřelili.
Dillingerův Model A byl nástupcem slavného Modelu T, který Ford vyráběl dlouhých 18 let. O pohon se staral 3,3litrový řadový čtyřválec s výkonem 30 kW/41 koní, spárován byl s 3stupňovou manuální převodovkou. Ford ho vyráběl pouhých 5 let, za tu dobu se ale vyrobilo téměř 5 milionů kusů v různých variacích. Dillingerův exemplář je v černé barvě v kombinaci s hnědým interiérem. Údajně tak šlo o jedinečný kousek, jeho nejraritnější automobil by přitom měl být v původní podobě dodnes.
Enoch Nucky Johnson | Rolls-Royce Silver Ghost
Enoch Lewis Johnson, kterému říkali Nucky, byl počátkem 20. století mocným mužem ovládajícím politiku a údajně i organizovaný zločin v Atlantic City. Zlaté časy zažil během americké prohibice, která se na jeho město nevztahovala, a tak přes Atlantic City proudil ilegální alkohol. Kromě toho si prý dobře vydělal na prostituci a hazardních hrách, uvádí The Atlantic City Experience.
Když ale byla v roce 1933 zrušena prohibice na federální úrovni, utrpěla i výjimečnost města. V roce 1936 ho začali vyšetřovat a 5 let nato ho soud uznal vinným z daňových úniků, v důsledku čehož skončil na 4 a půl roku ve vězení. Jeho životem se volně inspirovali tvůrci seriálu Boardwalk Empire, kde Nickyho ztvárnil herec Steve Buscemi. Ten se v jednotlivých sériích nebál své konkurenty i vraždit, ale skutečnému Nuckymu oficiálně žádnou vraždu neprokázali.
V jeho vozovém parku bylo hned několik kousků té nejluxusnější automobilky na světě. Vzpomeňme například vínový Rolls–Royce Silver Ghost z roku 1923, ke kterému se prý dostal 4 roky po tom, co ho koupil newyorský bankéř Charles H. Sabin. Pompézní Rolls s téměř 7,5litrovým řadovým šestiválcem a výsuvnou střechou je dodnes zachovalý. V rámci známého aukčního domu RM Sotheby’s byl tento kousek v roce 2019prodán za 235 tisíc dolarů.
Ronnie a Reggie Krayovi | Jaguar 420G
Narodili se jen s desetiminutovým odstupem a v dospělosti ovládli podsvětí Londýna. Ronnie a jeho starší dvojče Reggie se za mlada věnovali boxu, ale už od teenagerského věku bylo jasné, že jejich cesty směřují ke kariéře zločinců. Před zákonem neměli vůbec žádný respekt a v případě nutnosti klidně zmlátili i policisty.
V 60. letech se jim podařilo vybudovat status celebrit, a přestože se o jejich aktivitě v podsvětí vědělo, zpočátku všichni mlčeli. Expresspíše, že Ronnie Kray trpěl schizofrenií a jeho paranoia ho v roce 1966 vedla k tomu, že vpadl do jednoho baru a před očima svědků zastřelil konkurenčního gangstera George Cornella.
Zhruba o rok nato jeho bratr Reggie zabil dalšího muže a policie jim začala pomalu šlapat na paty. Scotland Yardu se podařilo proti bratrům nasbírat dostatek důkazů včetně výpovědi svědků z řad jejich blízkých spolupracovníků, a tak dostali v roce 1969 doživotí. V kriminálním thrilleru Legend (2015) ztvárnil dvojčata Krayovi Tom Hardy.
Zlým klukům z londýnského East Endu na přesuny sloužil tmavozelený Jaguar Mark X (nazývaný také 420G) z roku 1963 s 3,8litrovým agregátem. Tehdejší vrchol luxusního portfolia britské značky přišel na svět ve stejném roce, jako Jaguar představil slavný E–Type. Měl i stejný řadový šestiválec, který už tehdy disponoval velmi solidním výkonem (přes 250 koní). Luxusní sedan byl tedy schopný uhánět rychlostí téměř 200 km/h.
John Gotti | 1972 Jaguar XKE
Pro rodinu Gambinových začal jako poslíček pracovat již ve svých 12 letech. Jméno si udělal na vraždě gangstera Jamese McBratneyho, který zabil synovce bosse Carla Gambina. Za vraždu se sice dostal Gotti do vězení, ale když ho propustili, povýšili jej na pozici capa, čímž dostal přiřazenou malou skupinu jemu podřízených mafiánů.
Po smrti Carla Gambina se stal lídrem rodiny jeho švagr Paul Castellano, kterého Gotti se schválením bossů ostatních mafiánských rodin zabil. Krátce nato ho zvolili za nového šéfa rodiny Gambinových, uvádí The Mirror. Do vězení ho dostala FBI, která ho odposlouchávala. Později se jim navíc podařilo získat na svou stranu gangstera Sammyho Gravana, který proti Gottimu svědčil. Za spolupráci s policií dostal mafián Gravano pouze 5 let, zato Gottiho čekalo doživotí.
V jeho vozovém parku se vyjímal především nádherný červený kabriolet Jaguar XKE (v Evropě známý jako E–Type). Jedno z nejslavnějších (nejen) britských sportovních aut bylo konkrétně z roku 1972 (tedy finální provedení Series 3), dostal ho přitom jako dar. Exemplář s 5,3litrovým motorem V12 a výkonem 203 kW/272 koní je dodnes vystaven v rámci expozice.
Carlo Gambino | Lincoln Capri
Jeho rodina patřila do podsvětí už na Sicílii, a tak se do světa organizovaného zločinu prakticky narodil. Postupně se propracoval až na pozici „underbosse“ a po vraždě svého šéfa Alberta Anastasii ho zvolili za hlavu rodiny, uvádí All that’s interesting.
Na veřejnosti vystupoval jako úctyhodný a rozumný muž, ale dokázal si samozřejmě zjednat pořádek. Jako hlava organizované zločinecké skupiny rozhodně nebyl žádné neviňátko. Jeho životem se inspiroval i spisovatel Mario Puzo, který napsal legendárního Kmotra. Knižní Don Corleone odmítal podobně jako Carlo Gambino drogy, protože si myslel, že s nimi přicházejí velké peníze, ale i velké problémy. Podařilo se mu přežít až do 74 let, kdy dostal infarkt.
Na cestách mu dělal společnost majestátní černý Lincoln Capri z roku 1957. Předchůdce slavného Continentalu poháněl velkoobjemový motor V8 spárovaný s automatickou převodovkou. Šestilitrový agregát Y–block 2. generace Capri dosahoval v posledním roce prodeje papírového výkonu 224 kW/305 koní. I v tomto případě se exemplář zachoval, v roce 2019 byl prodán za 15 tisíc dolarů.
Pablo Escobar | Porsche 911 RSR
Se světem drogového byznysu se snad nejvíce spojuje jméno narkobarona Pabla Escobara. Jeho gang z Medellínu byl lídrem ve výrobě a distribuci kokainu, který pašovali do USA. Escobar patřil mezi nejbohatší lidi na světě a jeho bohatství bylo tak obrovské, že velké množství peněz zakopával do země.
Na vrcholu své moci se nebál útočit ani na vysoce postavené Kolumbijce. Postaral se například o atentát na Luise Carlose Galána, který kandidoval na prezidenta. Na jeho moc poukazuje fakt, že se vzdal policii až po tom, co se s vládou dohodl, že ho umístí do jím vybudovaného vězení.
Ani v něm ale nevydržel věčně a v roce 1992 uprchl. Koncem roku 1993 ho nakonec policie vypátrala a zastřelila. Jeho kriminální kariéru skvělým způsobem zmapoval Netflix v prvních dvou sériích seriálu Narcos. Bohužel tam příliš nezmínili, že mezi jeho záliby patřilo sbírání exkluzivních vozidel, mezi které nepochybně patřilo jeho Porsche 911 RSR z roku 1974.
Jde o mimořádně vzácný exemplář z 15kusové série, která vznikla pro účely závodů IROC (International Race Of Champions). O jeho pohon se stará 3litrový šestiválec boxer s výkonem 209 kW/285 koní a točivým momentem 292 Nm, řazení má na starosti 5 stupňový manuál. Po Escobarově smrti se jeho béžový kousek vrátil do USA, dodnes se přitom objevuje na různých aukcích s odhadovanou hodnotou přes 2 miliony dolarů. Zajímavostí je, že má jeho exemplář prý najeto jen 362 kilometrů.
El Chapo | McLaren F1
Pokud bychom něčí reputaci v drogovém byznysu v Americe měli přirovnat k té, kterou se „pyšní“ Pablo Escobar, byl by to Joaquín Guzmán, přezdívaný El Chapo. V počátcích zločinné kariéry pašoval drogy pro narkobarona Héctora Palmu, který řídil kartel ze Sinaloy.
Později dělal řidiče nejvýše postavenému narkobaronovi Mexika Miguelu Angelu Felixi Gallardovi, který je hlavní postavou seriálu Narcos: Mexiko. V prvních dvou sériích El Chapo vystupuje jako gangster pracující pro Héctora Palmu, ale ve 3. sérii, na níž se pracuje, bychom měli vidět jeho přerod na vůdce kartelu Sinaloa (jeho příběh však samostatně rozebírá i seriál El Chapo).
Díky tomuto postu údajně získal 14 miliard dolarů a patřil mezi 50 nejbohatších lidí na světě. U soudu proti němu vypovídalo více než 50 lidí. Podle svědků svou moc El Chapo zneužíval i na znásilňování zdrogovaných dívek, z nichž některým bylo jen 13 let, píše The Guardian. Soud mu vyměřil doživotí.
Právě El Chapo vlastnil ze všech mafiánů největší klenot — McLaren F1, legendární britský supersport, který se zapsal do historie mimo jiné rekordně rychlou jízdou až 391 km/h. Mezitím sice došlo k jeho překonání, ale F1 se to podařilo s atmosférickým motorem, což se s vozidlem bez přeplňování pravděpodobně již nikdy nezopakuje. Připomeňme, že se bavíme o počátku 90. let (1992), když přišlo na svět auto s manuální převodovkou schopné akcelerovat z 0 na 100 km/h za pouhé 3,2 sekundy!
McLaren F1 s hmotností jen 1 138 kilogramů poháněl ručně skládaný atmosférický motor V12 s výkonem 467 kW/635 koní. Byl to zároveň první supersport s karbonovým monokokem, navíc s netypickým třímístným rozložením interiéru. McLaren F1 překonal všechny rekordy tehdejší doby a dodnes se hovoří o nejznámějším supersportu všech dob. McLaren vyrobil přesně 106 exemplářů (včetně prototypů a všech okruhových derivátů), tušíš tedy správně, že jde o mimořádně vzácný počin — je prakticky nemožné najít na volném trhu F1 na prodej, cenově se přitom bavíme o supersportu s hodnotou v desítkách milionů eur.
S exemplářem (číslo šasi 39) El Chapa je spjat velmi dlouhý a zajímavý příběh. Vyroben byl v roce 1995 pro šéfa McLarenu Rona Dennise. Jeho manželce se ale nelíbila barevná konfigurace (červený interiér, hnědý exteriér), proto jej Dennis prodal a koupil druhý. McLaren F1 s pořadovým číslem 39 jistý čas koloval mezi majiteli, až se ztratil z historických záznamů. Objevil se až v Mexiku, kde si ho prý koupil právě Joaquín Guzmán.
Později raritní McLaren přešel do rukou jednoho z nejbližších spolupracovníků Umberta Ojeda, kterého ale krátce nato zastřelili. Vzhledem k tomu, že v daném čase bylo po kartelu Sinaloa rozjeté rozsáhlé pátrání, McLaren byl uschován, aby nedošlo ke konfiskaci. Říká se, že Ojeda si před smrtí zároveň schoval klíče od F1 na jiném místě než samotné vozidlo, a ty se dodnes nenašly. Jednotliví členové a rodinní příslušníci kartelu se supersport snažili svého času prodat, absence jeho klíče a skutečnost, že ho má v plánu zajistit mexická vláda, to ovšem překazily.
Žádná dokumentace k danému exempláři poté, co se ocitl v rukou mexického kartelu, neexistuje. Na jeho vypátrání se za dlouhé roky podílelo hned několik známých automobilových nadšenců, dodnes se však oficiálně neví, kde se daný kousek nachází, v jakém je stavu a co by s sebou přineslo jeho odhalení před veřejností.