Parametric a Mychophyta jsou filmy, které vznikly v rámci spolupráce UMPRUM a McDonald's, ukazují, jak zachránit svět.
Jak žít ve světě, ve kterém pominula klimatická krize, pevninu a oceány nezaplavují nerecyklované plastové obaly, a kde lidé netrpí civilizačními chorobami? Co by zachránilo lidstvo před apokalypsou a jak by vypadalo jídlo, které uzdravuje lidi i planetu?
Na otázky se v krátkometrážních snímcích Parametric a Mychophyta pokouší odpovědět dva talentovaní studenti UMPRUM Terezie Lexová a Tomáš Rachunek. Jejich projekty byly vybrány pro spolupráci UMPRUM a McDonald’s.
Řetězec restaurací spolupráci inicioval v rámci dlouhodobé kampaně Naše protože. Ta si klade za cíl motivovat lidi k udržitelnému životu a přístup k planetě Zemi. Právě i filmy a jejich samotné motivy se k problematikou zabývají a hledají způsob, jak si Zemi více hýčkat.
Ubrousku, natiskni se!
„Nic z věcí z automatu na jídlo mi nechutnalo. Byly plné konzervantů a balené do plastu. To bylo tenkrát normální, protože neexistovaly jedlé obaly,“ vzpomíná v budoucnosti hlavní postava filmu Parametric na dnešní dobu.
Najít jídlo, které 100% vyhovuje tvým chuťovým pohárkům je občas pěkný oříšek. Představ si ale, kdyby šlo jídlo vytisknout tak, aby bylo přesně podle tvého gusta. Právě s touto myšlenkou si hraje koncept Terezie Lexové.
„Má idea rychlého jídla budoucnosti, které je vyrobeno stroji, je založená na automatickém generování jeho finálního tvaru. Jídlo na základě vámi požadovaných chutí bude vždy vypadat tak, jak opravdu chutná, a to pomocí matematiky a parametrických rovnic. V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie.
Chuť ale není to hlavní. Zařízení Parametric by v budoucnu dokázalo například pomocí skenování sítnice odhadnout, co ti v těle zrovna chybí a vše potřebné ti do potraviny exotických tvarů dodat. Další obrovskou výhodou je, že tisk potravin v kompletně odbourá plýtvání jídlem, vytiskne ti totiž ideálně velkou porci, na které si okamžitě pochutnáš.
Nech houby, aby se staly tvou součástí
Od chuti k apokalypse pak přešel Tomáš Rachunek, který si položil jednoduchou otázku s těžkou odpovědí. Co v případě apokalypsy zachrání lidské pokolení před vyhynutím? Odpověď se neskrývala v nejmodernějších technologiích, ale v organismu, který Zemi obývá již od nepaměti.
„V současnosti inspirují houbová mycelia a plodnice designéry po celém světě. Ti implementují jejich vlastnosti například do architektury nebo produktového a oděvního designu. Třeba tak Češi, jako jedni z největších sběratelů a konzumentů hub, stanou na prahu nového objevu inspirovaného právě tímto dokumentem,“ říká Tomáš.
A jak houby mohou lidstvo zachránit? Klíč je v symbióze. „Když jsem si Mychophytu nechal poprvé prorůst až do plic, lidem se to zdálo nechutné, ale když to vyléčilo moje astma, začal o to být velký zájem,“ vzpomíná hrdina Tomášova filmu.
Když se spojí lidský organismus s houbou, není to jen astma, které z těla odejde. Podle Tomášova konceptu je houba schopná tvému tělu dodat všechny potřebné živiny, které se z planety možná postupně vytratí. Zároveň tě očistí i od škodlivin, které, jak film říká, pronikly do vody i do potravin.
McDonald’s, iniciátor celé akce, zapojil do workshopu na téma udržitelnost jídla více studentů, avšak byly to právě koncepty Tomáše a Terezie, které dosáhly svého působivého zfilmování.
Filmy září v pravý čas
„Ze spolupráce se studenty UMPRUM jsme nadšení, stejně jako z jejich motivů a filmů jako takových. Díky zapojení nadaných nadšených mladých lidí vznikly nádherné, a především vysoce kreativní a kvalitně zpracované futuristické filmy a my jsme moc rádi, že je konečně můžeme představit široké veřejnosti,“ chválí si spolupráci Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR pro McDonald’s v ČR a SR.
Oba koncepty vznikaly už v roce 2018, kdy společnost školu kontaktovala. „Spolupracím s komerčními subjekty se naše škola nebrání, právě naopak. Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým tvůrčím procesem, který může našim studentům hodně dát,“ řekl o spolupráci Michal Froněk, vedoucí Ateliéru produktového designu na UMPRUM.
Koncepty studentů za pomoci společnosti AMAZING proměnil v nádherné filmy absolevent FAMU Jakub Jirásek a kostýmy navrhoval známý návrhář Jakub Polanka. Snímky se měly k divákům dostat o poznání dříve. Veřejnosti se ale v rámci kampaně Naše protože dostaly na oči až letos v létě.
Nečekej na budoucnost. Udělej ze světa lepší místo už teď
Společnosti McDonald’s se o lepší budoucnost snaží již dnes, aby se náš svět nedostal do stádia, kdy jediným řešením bude právě Tomášova houba. A protože technologie z pera Terezie ještě nemáme, používá řetězec alespoň obaly z recyklovaného a certifikovaného papíru, po svých zákaznících třídí odpad a plastové kelímky a lžičky nahradila právě papírovými nebo dřevěnými.