Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
26. září 2021 9:30
Čas čtení 9:45
Daniel Mikolášik

Zuzana Spustová: Když si u mě Hailey Bieber koupila prsteny, skoro jsem spadla ze židle. Nejdražší šperky byly za milion a půl

Zuzana Spustová: Když si u mě Hailey Bieber koupila prsteny, skoro jsem spadla ze židle. Nejdražší šperky byly za milion a půl
Zdroj: se svolením Zuzany Spustové
MÓDA
Uložit Uložené

Na špercích mi imponuje, že se k nim většinou váže nějaký osobní příběh, emoce nebo událost, prozrazuje slovenská šperkařka Zuzana Spustová, která je aktuálně nominovaná na Národní cenu za design.

„Šperky jsou mnohem trvanlivější ve srovnání s módou. Ta je rychlejší a k oblečení většinou lidé nemají až tak silný a emoční vztah jako ke šperkům, které si mnohdy kupují na celý život. Vážou se k nim různé rodinné a milostné příběhy, události, ale také tragédie,“ prozrazuje Zuzana Spustová.

Slovenská šperkařka žije a navrhuje v Norsku, vyrábí v Itálii a zákazníky má prakticky napříč celým světem. Aktuálně je nominovaná na slovenskou Národní cenu za design 2021. Zasloužila se o to svou úspěšnou kolekcí ve spolupráci se světoznámou značkou Arket.

Ta se po vydání téměř okamžitě vyprodala. „Nečekala jsem takový úspěch. A myslím si, že to nečekal ani Arket,“ prozrazuje v rozhovoru. Se Zuzanou jsme si povídali i o tom, jak si od ní topmodelka Hailey Bieber koupila prsteny za téměř tři sta tisíc korun, o rebrandingu její značky, spolupráci se světoznámými jmény nebo o tom, co pro pro ni šperky znamenají.

V tomto článku si přečteš:
  • Jaká náhoda v Paříži ji donutila stát se šperkařkou.

  • Díky čemu ji známá módní značka Arket oslovila ke spolupráci.

  • Jak reagovala na to, když si od ní Hailey Bieber objednala sadu prstenů.

  • O čem si s Hailey po její objednávce psaly a jak ji to ovlivnilo.

  • Jaké nejdražší šperky prodává privátním klientům.

  • Co pro ni šperky znamenají.

  • Kvůli čemu po šesti letech rebrandovala svou značku.

Zuzana Spustová
Zdroj: archív Zuzany Spustovej

Aktuálně jste se svou kolekcí šperků nominovaná na Národní cenu za design 2021. Jak jste reagovala, když jste se to dozvěděla?

Nesmírně jsem se těšila. Nikdy to sice nebyla moje meta, jelikož nemám designérský background, ale je to pro mě velké uznání. Ačkoliv žiji v Norsku, jsem hrdá na to, že jsem Slovenka, a nominace na Národní cenu za design mě velmi mile překvapila.

 
Nominována jste za kolekci pro světoznámou značku Arket, která patří pod skupinu H&M. Jak došlo k této spolupráci?

V roce 2017 jsem uvedla kolekci šperků Mon Premier Diamant ve spolupráci s luxusní francouzskou značkou dětského oblečení Bonpoint, která se prodávala v několika státech po celém světě.

Ke kolekci mi v té době poblahopřála i kreativní ředitelka finské módní značky Marimekko, která si ode mě koupila prsteny a řekla mi, že bychom spolu mohly něco vymyslet. Zůstaly jsme spolu v kontaktu a později se stala ředitelkou pro ready–to–wear v Arketu. Byla jsem ji navštívit ve Švédsku a tam začalo první jednání ohledně spolupráce s Arketem.

Arket prý takový zájem už dlouho nezažil. Věděli, že mám své publikum a věděla jsem to i já. Ale nevěděli jsme, jaký je jeho rozsah.

 
Takže oslovila ona vás?

Přesně tak. My jsme si psaly přes Instagram o svých kreativních projektech a pak k tomu nějak přirozeně došlo. 
 
Kolekce se prý vyprodala během jednoho večera. Čekala jste takový úspěch?Ty nejúspěšnější kousky se prodaly za jeden večer, ale celá kolekce až potom v průběhu dalších dní. A ne, nečekala jsem takový úspěch. A myslím si, že to nečekal ani Arket.

Zuzana Spustovášperkyprstene
Zdroj: archív Zuzany Spustovej

Naznačili vám to?

Ano, to byla v podstatě jejich zpětná vazba. Neboť v globálním měřítku nejsem tak známou designérkou. Prý takový zájem už dlouho nezažili. Věděli, že mám své publikum a věděla jsem to i já. Ale nevěděli jsme, jaký je jeho rozsah. Moje šperky přece jen nejsou dostupné pro všechny.

Toto ale byla první větší kolekce pro masovější publikum s přijatelnějšími cenami a ženy, kterým se líbí moje tvorba, na to zareagovaly. Zájem byl tak obrovský, že Arket po vyprodání musel kolekci naskladnit ještě jednou.

 
Inspirací při tvorbě kolekce byl zmačkaný papír. Ukrývá to v sobě nějaký hlubší význam?

Arket švédsky znamená papír a symbolika toho je nový začátek, který v sobě čistý papír ukrývá. Protože je to poměrně nová značka a nemají žádný archiv, neměla jsem se čeho chytit, a tak jsem se odrazila od jejich názvu. A pro mě osobně to byl také nový začátek, protože jsem nikdy předtím nic podobného nedělala.

Během kreativního procesu kolekce jsem dlouho rešeršovala papír ať už přes origami nebo přes jiné druhy paper artu. Šla jsem různými směry. Pak jsem jednoho dne seděla za stolem a něco jsem si psala na papír. Nelíbilo se mi to, tak jsem ho zmačkala a vyhodila do koše. V té chvíli jsem si uvědomila, jak organický tvar má zmačkaný papír, na rozdíl od origami, které jsou spíše figurativní. Utíkala jsem do kuchyně, vytáhla aluminiovou fólii a začala s ní pracovat. Pochopila jsem, že jsem na dobré cestě.

Běžně pracuji s 18karátovým zlatem a diamanty a jsem tedy limitovaná materiálem. Pro Arket jsem ovšem tvořila z levnějších materiálů a mohla jsem se tak více kreativně realizovat.

Zaujalo mě, že se šperky z kolekce prodávaly za velmi přijatelné ceny. Stále však jde o propracované designérské a kvalitní produkty. Co vás donutilo jít na mnohem nižší cenovky, než je u vás zvykem?

Arket je značka s širokým publikem, a proto pracovali s levnějšími materiály, než je u mě zvykem. Tím pádem byly také ceny pochopitelně nižší. Ale mě to upřímně lákalo. Běžně dělám s 18karátovým zlatem a diamanty a jsem tehdy limitovaná materiálem.

Ale když jsem dělala pro Arket z mosazi, mohla jsem šperky dělat větší a více se na tom kreativně realizovat. Takže mně tato změna vyhovovala. Běžně to takto dělají i světoví designéři a je to super si někdy odpočinout a vyzkoušet něco nového.

Zuzana Spustovášperkyprstene
Zdroj: archív Zuzany Spustovej


Jaký byl nejdražší šperk, který jste prodala? A z čeho sestával?

Moje šperky se cenově pohybují od nějakých 350 eur až do nejdražšího šperku za 12 000 eur (tedy zhruba od devíti až po tři sta tisíc korun — pozn. red.), který máme aktuálně v nabídce. Ale dělám i unikátní šperky na míru pro privátní klienty. To jsou i moje nejdražší zakázky, ale to nijak nezveřejňujeme ani na sociálních sítích, protože vždy jde o jedinečný šperk se zvláštním přístupem přímo pro klienta. A tam jsou už ceny vyšší.

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 103450 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jaký byl nejdražší šperk a pro koho.

  • Co „navíc“ nabízí zákazníkům.

  • Jak začala spolupracovat se známou ruskou modelkou Natalií Vodianovou.

  • Čím ji zaujala.

  • Jaké důvody ji donutily změnit jméno značky.

  • Jak s rodinou oslavili objednávku od Hailey Bieber.

  • Co má kromě šperků v plánu v budoucnosti.

Domů
Sdílet
Diskuse