Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Na špercích mi imponuje, že se k nim většinou váže nějaký osobní příběh, emoce nebo událost, prozrazuje slovenská šperkařka Zuzana Spustová, která je aktuálně nominovaná na Národní cenu za design.
„Šperky jsou mnohem trvanlivější ve srovnání s módou. Ta je rychlejší a k oblečení většinou lidé nemají až tak silný a emoční vztah jako ke šperkům, které si mnohdy kupují na celý život. Vážou se k nim různé rodinné a milostné příběhy, události, ale také tragédie,“ prozrazuje Zuzana Spustová.
Slovenská šperkařka žije a navrhuje v Norsku, vyrábí v Itálii a zákazníky má prakticky napříč celým světem. Aktuálně je nominovaná na slovenskou Národní cenu za design 2021. Zasloužila se o to svou úspěšnou kolekcí ve spolupráci se světoznámou značkou Arket.
Ta se po vydání téměř okamžitě vyprodala. „Nečekala jsem takový úspěch. A myslím si, že to nečekal ani Arket,“ prozrazuje v rozhovoru. Se Zuzanou jsme si povídali i o tom, jak si od ní topmodelka Hailey Bieber koupila prsteny za téměř tři sta tisíc korun, o rebrandingu její značky, spolupráci se světoznámými jmény nebo o tom, co pro pro ni šperky znamenají.
V tomto článku si přečteš:
Jaká náhoda v Paříži ji donutila stát se šperkařkou.
Díky čemu ji známá módní značka Arket oslovila ke spolupráci.
Jak reagovala na to, když si od ní Hailey Bieber objednala sadu prstenů.
O čem si s Hailey po její objednávce psaly a jak ji to ovlivnilo.
Jaké nejdražší šperky prodává privátním klientům.
Co pro ni šperky znamenají.
Kvůli čemu po šesti letech rebrandovala svou značku.
Aktuálně jste se svou kolekcí šperků nominovaná na Národní cenu za design 2021. Jak jste reagovala, když jste se to dozvěděla?
Nesmírně jsem se těšila. Nikdy to sice nebyla moje meta, jelikož nemám designérský background, ale je to pro mě velké uznání. Ačkoliv žiji v Norsku, jsem hrdá na to, že jsem Slovenka, a nominace na Národní cenu za design mě velmi mile překvapila.
Nominována jste za kolekci pro světoznámou značku Arket, která patří pod skupinu H&M. Jak došlo k této spolupráci?
V roce 2017 jsem uvedla kolekci šperků Mon Premier Diamant ve spolupráci s luxusní francouzskou značkou dětského oblečení Bonpoint, která se prodávala v několika státech po celém světě.
Ke kolekci mi v té době poblahopřála i kreativní ředitelka finské módní značky Marimekko, která si ode mě koupila prsteny a řekla mi, že bychom spolu mohly něco vymyslet. Zůstaly jsme spolu v kontaktu a později se stala ředitelkou pro ready–to–wear v Arketu. Byla jsem ji navštívit ve Švédsku a tam začalo první jednání ohledně spolupráce s Arketem.
Arket prý takový zájem už dlouho nezažil. Věděli, že mám své publikum a věděla jsem to i já. Ale nevěděli jsme, jaký je jeho rozsah.
Takže oslovila ona vás?
Přesně tak. My jsme si psaly přes Instagram o svých kreativních projektech a pak k tomu nějak přirozeně došlo.
Kolekce se prý vyprodala během jednoho večera. Čekala jste takový úspěch?Ty nejúspěšnější kousky se prodaly za jeden večer, ale celá kolekce až potom v průběhu dalších dní. A ne, nečekala jsem takový úspěch. A myslím si, že to nečekal ani Arket.
Naznačili vám to?
Ano, to byla v podstatě jejich zpětná vazba. Neboť v globálním měřítku nejsem tak známou designérkou. Prý takový zájem už dlouho nezažili. Věděli, že mám své publikum a věděla jsem to i já. Ale nevěděli jsme, jaký je jeho rozsah. Moje šperky přece jen nejsou dostupné pro všechny.
Toto ale byla první větší kolekce pro masovější publikum s přijatelnějšími cenami a ženy, kterým se líbí moje tvorba, na to zareagovaly. Zájem byl tak obrovský, že Arket po vyprodání musel kolekci naskladnit ještě jednou.
Inspirací při tvorbě kolekce byl zmačkaný papír. Ukrývá to v sobě nějaký hlubší význam?
Arket švédsky znamená papír a symbolika toho je nový začátek, který v sobě čistý papír ukrývá. Protože je to poměrně nová značka a nemají žádný archiv, neměla jsem se čeho chytit, a tak jsem se odrazila od jejich názvu. A pro mě osobně to byl také nový začátek, protože jsem nikdy předtím nic podobného nedělala.
Během kreativního procesu kolekce jsem dlouho rešeršovala papír ať už přes origami nebo přes jiné druhy paper artu. Šla jsem různými směry. Pak jsem jednoho dne seděla za stolem a něco jsem si psala na papír. Nelíbilo se mi to, tak jsem ho zmačkala a vyhodila do koše. V té chvíli jsem si uvědomila, jak organický tvar má zmačkaný papír, na rozdíl od origami, které jsou spíše figurativní. Utíkala jsem do kuchyně, vytáhla aluminiovou fólii a začala s ní pracovat. Pochopila jsem, že jsem na dobré cestě.
Běžně pracuji s 18karátovým zlatem a diamanty a jsem tedy limitovaná materiálem. Pro Arket jsem ovšem tvořila z levnějších materiálů a mohla jsem se tak více kreativně realizovat.
Zaujalo mě, že se šperky z kolekce prodávaly za velmi přijatelné ceny. Stále však jde o propracované designérské a kvalitní produkty. Co vás donutilo jít na mnohem nižší cenovky, než je u vás zvykem?
Arket je značka s širokým publikem, a proto pracovali s levnějšími materiály, než je u mě zvykem. Tím pádem byly také ceny pochopitelně nižší. Ale mě to upřímně lákalo. Běžně dělám s 18karátovým zlatem a diamanty a jsem tehdy limitovaná materiálem.
Ale když jsem dělala pro Arket z mosazi, mohla jsem šperky dělat větší a více se na tom kreativně realizovat. Takže mně tato změna vyhovovala. Běžně to takto dělají i světoví designéři a je to super si někdy odpočinout a vyzkoušet něco nového.
Jaký byl nejdražší šperk, který jste prodala? A z čeho sestával?
Moje šperky se cenově pohybují od nějakých 350 eur až do nejdražšího šperku za 12 000 eur (tedy zhruba od devíti až po tři sta tisíc korun — pozn. red.), který máme aktuálně v nabídce. Ale dělám i unikátní šperky na míru pro privátní klienty. To jsou i moje nejdražší zakázky, ale to nijak nezveřejňujeme ani na sociálních sítích, protože vždy jde o jedinečný šperk se zvláštním přístupem přímo pro klienta. A tam jsou už ceny vyšší.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaký byl nejdražší šperk a pro koho.
Co „navíc“ nabízí zákazníkům.
Jak začala spolupracovat se známou ruskou modelkou Natalií Vodianovou.
Čím ji zaujala.
Jaké důvody ji donutily změnit jméno značky.
Jak s rodinou oslavili objednávku od Hailey Bieber.
Tak kolik stál nejdražší šperk pro privátního klienta?
Měla jsem zakázku pro klienta za 60 000 eur (asi 1,5 milionu korun —pozn. red.).
To byla nějaká celebrita?
Ne, zkrátka privátní klient.
Emoční rovina šperku pro mě hodně znamená. Opravdu ráda poslouchám od zákazníků příběhy, které se k jejich šperkům vážou.
Rozumím. Jednou jste řekla, že ten, kdo si koupí prsten Trinity od Tiffanyho nebo Love od Cartiera, vždy dostane něco navíc. Co je to „navíc“ u vašich šperků?Podobně jako tyto zmiňované módní domy, i my se snažíme vkládat velkou pozornost nejen na samotný produkt, ale i na jeho prezentaci, balení a detaily. Packaging vyrábíme na Slovensku a většinou je to dělané takovou knihovnickou metodou, ručně vyráběné, s voskovou pečetí, každý kus je unikátní a balí ho člověk osobitě. To „navíc“ je i osobní přístup k zákazníkovi a exkluzivita v tom, že každý šperk se vyrábí až poté, co si ho zákazník objedná.
Co pro vás šperky znamenají?
Imponuje mi na tom to, že ke šperku a zejména k tzv. fine jewelry se mnohdy váže nějaký osobní příběh, emoce nebo událost. Ta emoční rovina pro mě hodně znamená. Když mám nějakou novou klientku, zjišťuji od ní, jaké šperky nosí, co pro ni znamenají, při jaké příležitosti si je pořídila. Většinou se rozpovídá a svěří mi něco osobního. Opravdu ráda poslouchám ty příběhy, které se k šperkům vážou.
Je to asi i trvanlivější ve srovnání s módou a oblečením.
Přesně, ta je mnohem rychlejší a k oblečení většinou lidé nemají tak silný a emoční vztah jako ke šperkům, které si lidé mnohdy kupují na celý život. A vážou se k nim různé rodinné příběhy, milostné příběhy, události, ale i tragédie.
Vaše značka Neva Oslo spolupracovala i se známou ruskou modelkou Natalií Vodianovou. Tehdy jste ji oslovili ještě jako začínající značka. Čím jste ji zaujali?
Já jsem začínala s tvorbou dětských šperků a můj muž mě popíchl, že je hezké, že prodávám baby šperky za stovky eur, ale některé děti nemají ani vlastní postel. Řekla jsem mu, že jsem nechtěla dělat charitu. Ale právě to mě vyhecovalo. Vždy jsem velmi obdivovala Natalii Vodianovou nejen jako modelku, ale i jako matku a kvůli jejím charitativním činnostem. Chtěla jsem proto její nadaci Naked Heart Foundation podpořit a rozhodla jsem se, že jí z každého prodaného náramku věnuji část peněz.
V roce 2014 jsem zjistila, že chodí běhat maratón v Paříži a když ho chcete zaběhnout s ní, musíte vybrat nějaké peníze. Tak jsem jela za ní do Francie, setkaly jsme se a tehdy jsem jí ukázala mou značku a řekla jsem jí svůj záměr přispívat z každého prodaného kusu. Ocenila mou snahu a zalíbil se jí můj nápad. Tak to celé začalo a od té doby chodím na její eventy pravidelně.
Po spolupráci s Arketem jsem začala být natolik sebevědomá, že jsem dokázala tvořit pod vlastním jménem. Předtím jsem nad tím nikdy neuvažovala.
Když už zmiňujete ten Paříž, nápad na založení značky jste dostala před lety právě tam, a to čistou náhodou. Jak k tomu došlo?
Po narození mého druhého syna jsem měla před a poporodní depresi, která se projevovala tím, že jsem nemohla spát a bylo to dost vážně. Myslím, že to tehdy dost souviselo i s vyhořením v korporátním životě. Když bylo synu Johannovi asi šest měsíců, jeli jsme do Paříže na výlet a úplnou náhodou jsem se v jednom obchodě dala do řeči s mámou malého děvčátka, které mělo na ruce zlatý dětský náramek.
Řekla jsem si, že bych něco takového chtěla koupit i pro mého syna. Proběhla jsem všechny možné obchody a šperkařské značky v Paříži a nemohla jsem najít nic, s čím bych byla spokojená. A to byl počátek nápadu založit si vlastní šperkařskou značku pro děti. Později jsem oslovila grafickou designérku Mikinu Dimunovou a té se moje idea zalíbila, tak mi pomohla s design manuálem značky. Ten popud v Paříži byl něco jako tiché volání, abych si to založila.
V létě ale vaše značka prošla rebrandingem a po 6 letech se přejmenovala podle vašeho příjmení — Spustova. Kvůli čemu přišel tento zlom?
Když jsem se značkou začínala, pojmenovala jsem ji Neva, protože to bylo jméno, které jsem chtěla dát své dceři. A tím, že jsem měla samé chlapce a po mých zdravotních potížích mi nebylo doporučeno mít další dítě, mi bylo jasné, že už dceru mít nebudu. Pak jsem se ale i díky Nevě ze zdravotních problémů dostala a v roce 2019 jsem otěhotněla s mou nynější dcerou, které jsme dali japonské jméno Sakura, protože byla zplozena v Japonsku.
A tehdy mi už ten název Neva jaksi přestával dávat smysl. A k tomu se přidal i fakt, že Arket chtěl kolekci udělat pod mým vlastním jménem. Musela proto přijít nová identita značky. Po spolupráci s Arketem jsem začala být natolik sebevědomá, že jsem dokázala tvořit pod vlastním jménem. Předtím jsem to nikdy nezvažovala.
První reakcí z objednávky Hailey Bieber byla nefalšovaná radost. Skoro jsem spadla ze židle a o půlnoci jsem kvůli křiku probudila manžela i děti.
Před nedávnem jste na svém Instagramu zveřejnila fotku světoznámé topmodelky Hailey Bieber, která měla na rukou vaše šperky. Jaká byla vaše první reakce?
Pracovala jsem tehdy akorát na rebrandingu značky v letním domě v Norsku u moře. Byla asi půlnoc, manžel i děti už spali. Právě tehdy jsem si všimla, že nám do web shopu přišla nová objednávka podepsaná Hailey Bieber. Věděla jsem, že to je ona. Měla jsem to potvrzené, protože Hailey na Instagramu sleduje jednu norskou influencerku žijící v Londýně, se kterou spolupracuji a nosí moje šperky. Právě té se Hailey ptala, odkud má ty šperky a jaká je to značka. Následně přišla objednávka.
První reakce byla nefalšovaná radost. V tom okamžiku jsem vyskočila ze židle a začala jsem křičet a tančit. Okamžitě jsem s touto zprávou šla probudit svého muže, načež se probudily i děti, protože jsem křičela a zalekly se, co se děje (smích). Pak jsme šli spát a hned ráno jsme si pustili Peaches od Justina Biebera a společně jsme se z toho radovali.
Co si od vás koupila?
Prsteny na malíček z mé kolekce Audace. Konkrétně čtyři kusy. Mnohé zákaznice si u mě oblíbily kupovat celé sady a místo jednoho prstenu si koupí několik na jeden prst. Tak se s mými šperky vyfotila i Hailey.
Kolik ji ta objednávka stála?
Přibližně 11 000 eur (téměř tři sta tisíc korun — pozn. red.).
Pokusila jste se ji následně i oslovit a poděkovat?
Jelikož v objednávce byl také její email, tak jsem jí samozřejmě poděkovala. Ona mi odepsala, že se jí moje tvorba líbí a že se už nemůže dočkat, až jí prsteny přijdou. Pak, když je dostala, mi opět napsala, že jsou prsteny nádherné a že se jí líbí i moje nové věci, které jsem dávala na Instagram. Bylo to velmi milé. Příjemně mě překvapilo, že má celebrita takového formátu tak zdvořilý přístup a že podporuje i takové menší značky. Přece jen je to člověk, který má přístup k těm největším a nejprestižnějším módním značkám a o to víc mě těší, že si mě vybrala.
Moje značka se už dostala i do jiných kruhů, hlavně mezi skandinávskými influencery a herci. Stále více se mi tam otevírá trh.
V příspěvku jste napsala, že vám Hailey zlepšila den, ale i celkovou cestu šperkařky. Co to pro vás jako pro designéra znamená?
Víte, není to nic jednoduchého, založit si vlastní šperkařskou značku a každý den na ní makat, když máte rodinu a děti. Za mým úspěchem je spousta tvrdé práce, obětí a cestování. Nejednou přišly i pochybnosti, zda mi to všechno za to stojí a zda to má celé smysl. Ale takové momenty jako s Hailey nebo jiné úspěchy, spolupráce se světovými jmény a značkami mě utvrzují v tom, že to dělám dobře a že to má smysl.
Jaké další známé celebrity od vás nakupovaly?
Jsem na trhu již nějaký ten rok a mám velké štěstí, že i v Česku a na Slovensku jsem dost známá, sice ne pro širokou veřejnost, ale spíše v těch fashion kruzích a mezi celebritami. Moje šperky nosí mnoho známých Čechů a Slováků. A díky spolupráci s Arketem se moje značka dostala i do jiných kruhů, hlavně mezi skandinávskými influencery, herci a dalšími osobnostmi. Stále více se mi otevírá trh právě ve Skandinávii.
Co plánujete do budoucna a co byste ještě v rámci vašeho řemesla chtěla dokázat?
Aktuálně stále probíhá rebranding značky, finalizujeme nový web store, na který se velmi těším. V roce 2022 bychom chtěli v Oslu otevřít studio a showroom, který bude designovat švédský architekt. Klienti si budou moci prohlédnout mé šperky živě a fyzicky si je i vyzkoušet.
A také jsem nějaký čas čekala na moment, kdy budu aspoň trošku známější, abych mohla veřejně mluvit i o pro mě důležitých věcech, a tím je například otázka duševního zdraví, deprese, úzkosti či pocit vyhoření, s čímž mám osobní zkušenost. Ráda bych se v budoucnu kromě kreativní ředitelky časem chtěla věnovat i této problematice a detabuizovat tato témata související s mentálním zdravím.