Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Arkane Lyon vydal po téměř ročním odkladu očekávanou FPS hru Deathloop a my ji nemůžeme pustit z rukou.
Studio Arkane Lyon vyrobilo herní hity Dishonored a Dishonored 2 a v současnosti už i Deathloop. Jejich texaská pobočka Arkane Austin zase vytvořila Prey a příští rok vydá Redfall, ale v současnosti se všechny oči upírají na Deathloop. Titul měl původně vyjít v roce 2020, ale vývojáři ho museli vícekrát odložit pro odstraňování chyb a komplikace způsobené pandemií.
Pokud jsi pravidelně sledoval herní novinky a události, ukázky z Deathloop ti už musely jít nahoru krkem. Projekt vypadal fajn, ale trailery neustále prezentovaly totéž.
O co v této mind-fu*kové hře s cestováním v čase tedy jde?
Ostřílený veterán Colt, hlavní postava, uvízl v časové smyčce na neznámém ostrově. Ten je rozdělen do čtyř sektorů, které můžeš prozkoumat během čtyř denních období (ráno, v poledne, odpoledne a večer). Jednotlivé oblasti se přitom mění v závislosti od času, ve kterém je navštívíš. Cesty, které jsou ráno zatarasené, mohou být večer otevřené a nabízet zcela nová místa, zbraně a nástroje.
Úkolem hráče je identifikovat a zabít sedm takzvaných Visionaries, klíčové osoby na ostrově Blackreef. Jejich existence způsobuje, že se den neustále restartuje. Colt chce z časové smyčky uniknout, a tak musí v průběhu jednoho dne zabít všech sedm. Na poprvé se mu to nepodaří. Musí tedy den v časové smyčce opakovat tolikrát, dokud nepřijde na způsob, jak to udělat. Příběh a zasazení Deathloop umožnily tvůrcům dostat ze sebe ty nejlepší designerské schopnosti.
Originální herní design, který ti poplete hlavu
Časová smyčka vracející hráče neustále na začátek dne, kdy zemře nebo když uběhne celý den, dovoluje, aby se v každém levelu udála spousta událostí, které přímo či nepřímo ovlivňuje hráč. V průběhu jednoho dne dokáže zabít více Visionaries, získat speciální zbraně, prozkoumat hrad či nechat vybuchnout jaderný reaktor. V první řadě však musí odhalit spoustu stop, aby díky nim vyřešil různé hádanky a záhady.
Colt totiž ztratil paměť a neví, co se to vlastně děje, jak se na ostrov dostal a kdo je záhadná Julianna, osmý člen skupiny Visionaries. Julianna a Colt si z hlavních postav jako jediní pamatují události předešlých časových smyček. Colt se smyčku snaží rozbít, Julianna zase ochránit, takže se často objeví, aby hráče zabila. Dokáže se maskovat a má své vlastní techniky, takže si na ni třeba dávat pozor.
Připrav se, že den restartuješ hned několikrát. Jisté události můžeš odsledovat a angažovat se v nich jen v určitý čas a na určitém místě. Řekněme, že v první smyčce objevíš kód k trezoru, ale budeš ho moci použít až v další časové smyčce. Vůbec to však není chaotické. Hra ti v hlavním menu detailně zobrazí celou časovou osu a ukáže, kdy a kde se tvé cíle a další kroky nacházejí.
Vždy když se vzbudíš, přijdeš o schopnosti, zbraně a vylepšení. Až později si budeš moci „koupit“ trvalé umístění vybraných předmětů do dalších časových smyček navždy. Od klasického žánru roguelike to má tedy daleko.
První zklamání a negativní části
Fakt, že na mapě a v menu ti svítí, kam máš jít a co máš udělat, způsobil nežádoucí efekt stereotypu. Ke konci jsme měli dojem, že jen utíkáme po mapě z bodu A do bodu B co nejrychleji, abychom se v příběhu pohnuli dál. Jednotlivé sektory nejsou až tak velké, takže se ti rychle vryjí do paměti a brzy se v nich už budeš orientovat zcela snadno. Jak jsme však zmínili, každá oblast je v každém denním období jiná a mění se, proto se nemusíš bát, že by ses začal nudit.
V Deathloop tedy postupně odhaluješ, jak funguje časová smyčka a co musíš udělat, aby se ti podařilo zabít všech sedm Visionaries během jednoho dne. Díky tomu si užiješ spoustu originálních designových řešení. Například ráno musíš zničit anténu, aby se vědec vykašlal na práci a zašel večer na večírek. Ty se postaráš o to, aby se kromě něj na večírku objevily další dva cíle, a tak je budeš moci zabít najednou.
Kroky, které vedou k finálnímu lovu, jsou velmi logické a je vidět, že tvůrci si dali záležet na perfektním designu levelů a úkolů. Vše je promyšlené do posledního detailu a ty se nemůžeš nabažit toho, jak se ti časová osa postupně zužuje do bodu, kdy se všechny tvé cíle protnou na stejné časové smyčce. Deathloop si skutečně třeba zahrát, abys naplno pochopil, o co se snaží (a že se mu to daří na jedničku).
Trochu jsme však zklamáni z vyznění příběhu. Nevíme, zda si ho tvůrci šetří na případný druhý díl, ale v tom prvním neodpověděli na řadu otázek. Jednak se nedozvíš všechny základní věci o postavách a časové smyčce jako takové, jednak nemusíš pochopit ani polovinu z toho, co ti hra prozradí. Příběh a detaily o postavách jsou totiž vypravovány přes deníky a nahrávky a snadno přehlédnutelné dokumenty.
Někdy jsme dokument v domě hledali i 5 minut, dokud se nám ho podařilo najít. A to jsme věděli, že v tom domě něco takového je, jinak by nás příběh dál nepustil. Několika důležitých dokumentů jsme si nevšimli a až po googlení jsme dostali odpovědi na některé otázky o ději a postavách. Tvůrci mohli jednoznačně lépe zviditelnit dokumenty a podobné maličkosti, které se hledají opravdu těžko.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Že hra má jen několik chyb, ale budeš je nepříjemně cítit.
Že umělá inteligence nepřátel je neuvěřitelně špatná, ale akce a hratelnost jsou i tak extrémně zábavné.
Skvělé schopnosti a gadgety oživují hru.
Jak originální příběh a časová smyčka osvěžují hru.
Čím je specifická Julianna a zda můžeme hru pochválit z hlediska grafiky.
Konec přijde po nečekaném dějovém zvratu docela rychle a není ani velmi dobrý. Téměř nikam nevede, příběh neuzavře a nic se z něj nedozvíš. Oproti jeho zbytku je to rozhodně zklamání.
(Ne)náročná akce a souboje
Deathloop je akční hra. Na rozdíl od Dishonored však od tebe nevyžaduje, abys hrál stylem stealth (potichu a bez alarmů). Zabíjení nepřátel je díky skvělým zbraním a gadgetům zábavné, takže do toho klidně jdi jako Rambo. Po několika minutách plížení se totiž pochopíš, že nestojí za nic. Jen těžko se dá uvěřit tomu, že stejní lidé před 10 lety vytvořili hru Dishonored. Umělá inteligence nepřátel je totiž děravá a do jisté míry nepřítomná.
Nepřátelé tě někdy nevidí ani na 5 metrů, jindy si zase povídají a jednomu z nich vůbec nevadí, že ten druhý mu neodpovídá, neboť má v hrdle mačetu. Můžeš ho přitom zabít metr od jeho kamaráda, ale ten si to vůbec neuvědomí. Navíc těla nepřátel rychle mizí, takže je šance, že si chybějící postavy nikdo nevšimne. AI postav způsobuje, že stealth není velmi zábavný a nepůsobí ani jako výzva.
Pokud tě tedy odhalí, vůbec to nevadí a vytahuješ „kvér“. Odhalení totiž často nemá žádné následky. Pokud rychle zabiješ nepřátele v okolí, ti vzdálení na 50 – 100 metrů už akční show neřeší. Posily dokáží přivolat pouze vybraní nepřátelé. Ti jsou navíc natření zlatou barvou, takže je okamžitě odhalíš.
Střety s nepřáteli, AI, se stealth, to vše působí, jakoby jsi hrál na nevysoké náročnosti. Jedinou skutečnou výzvou je tedy poskládání velké hádankové skládačky a hledání dokumentů.
Gadgety, schopnosti a hratelnost
Chybějící výzvu umocňují i různé gadgety a schopnosti Colta, díky kterým se z něj stává neohrožený hrdina. Na začátku chvíli trvá, než pochopíš všechny mechanismy, a sem tam možná zemřeš, ale po prvních vylepšeních svých schopností se z tebe stane nezastavitelný Rambo.
Na výběr máš mezi zpevněním zdraví, krátkodobou neviditelnosti, přemísťováním z místa na místo (funguje to prakticky stejně jako v Dishonored), házením nepřátel o zem či spojováním více nepřátel, takže pokud zabiješ jednoho, padnou na zem všichni.
Už po několika hodinách jsme si s Coltem připadali, jako by tam byl místo něj Nomad z herní série Crysis i se svým nanooblek. I Colt totiž rychle začal působit jako Superman. V tomto případě nepomáhá ani fakt, že v každé sekci Blackreef můžeš zemřít až třikrát. Den se resetuje, až když umřeš počtvrté. Za celý den tak můžeš zemřít až dvanáctkrát.
Samotná hratelnost a její jádro jsou zábavné až do skončení hry. Arkane opravdu dokáže vytvořit hru, která tě vtáhne do děje. Dokážeš se díky tomu ponořit do jejich světa na několik dlouhých hodin. Z hlediska designu herních mechanik jsou špičkou v oboru.
Julianna
Jedinou takovou výzvu představovala Julianna, která tě v libovolné sekci napadne. Může ji ovládat umělá inteligence, která je mnohem nebezpečnější než obyčejní nepřátelé nebo si v nastaveních můžeš zapnout online režim, kdy tě v tvé hře napadnou ostatní hráči přes multiplayer. Z hlediska Colta šlo o osvěžující element, který hru patřičně okořenil. Najednou si dáváš větší pozor a lov mezi vámi způsobí větší napětí.
Avšak i to velmi záleží na dovednostech protihráče, přičemž většina z nich byla zcela levá, a tak bylo zabití skutečného hráče ovládajícího Juliannu často jednodušší než zabití Juliann ovládané umělou inteligencí hry.
I ty můžeš ovládat Julian a napadat levely ostatních hráčů. Spojení s nimi však chvíli trvá a nebylo to velmi zábavné. Na rozdíl od Colta máš jako Julianna jen jeden život a ze začátku dost omezené schopnosti a zbraně.
Navíc se nám stalo, že jsme se se skutečným hráčem hrajícím za Colta nemohli na mapě najít, protože ani jeden není označen. Můžeš se spolehnout, že zamíří za Visionaries, a čekat tam na něj, ale některé levely jich mají víc, a tak se můžete navzájem míjet. Jde o osvěžující, ale ne úplně domyšlený koncept. Avšak rozhodně za něj udělujeme palec nahoru.
Vyšly už i hezčí a stabilnější PS5 hry
Hry od vydavatelství Bethesda nikdy nevynikají vizuálním zpracováním. Nejsou to tituly, které svou „grafikou“ okouzlí diváky sledující různé herní konference. To však nevadí. Obzvláště díla od Arkane Studios totiž hrajeme pro jejich dnes již proslulou a zábavnou hratelnost. Neznamená to však, že by Deathloop byl z tohoto hlediska zklamáním. Pokud budeš čekat na standard Bethesdy a zároveň nadprůměrnou kvalitu grafiky, nebudeš zklamaný.
Z hlediska bugů a jiných technických chyb běží Deathloop bez problémů. Během těch 15 – 20 hodin jsme nezaznamenali žádné nefunkční gadgety či technické chyby. Z tohoto hlediska je titul opravdu doladěn, za což si tvůrci zaslouží pochvalu, obzvláště v době pandemie, která dokončování her komplikuje.
Problémem však může být to, že postup se ukládá, až když se vrátíš do tunelů, které propojují jednotlivé sekce. Pokud ti tedy hra zamrzne nebo spadne v průběhu zkoumání jedné z oblastí, o tento postup přijdeš. Někdy to znamenalo, že nám zmizela půlhodina či hodina progresu a zábavy.
Level sem-tam zamrzne a tehdy není jiné cesty zpět než jej vypnout a udělat v dané oblasti totéž znovu. Vzhledem k tomu, že projekt měl spatřit světlo světa původně v roce 2020 a Arkane ho odložilo minimálně o 9 měsíců, čekali bychom, že takové věci se stávat nebudou.
Verdikt
Deathloop není žádným překvapením. Od tvůrců Prey a Dishonored všichni čekali vynikající hru. Nás však těší, že je to ještě o něco víc. Deathloop je jedním z adeptů na titul roku. Nabízí skvělé a vtipné postavy v poutavém sci-fi příběhu, plejádu zábavných zbraní a schopností, no a v neposlední řadě originální herní mechanismy prolínající se s dějem a hratelností.
Zklame tě možná samotný konec, fakt, že chybí skutečná výzva, a to, že jsi několikrát zanadával, když ti titul spadne. Velmi rádi bychom Deathloop udělili 9 bodů z 10, ale jeho kouzlo se po nějakých 10 hodinách jemně vytrácí. Když jsme dali 9 bodů z 10 famóznímu Returnal, zdá se nám férové, že Deathloop dostane o něco méně, a tedy silných 8,5 bodů z 10. Rozhodně jde o něco, co by měl vyzkoušet každý majitel PC a PS5.
P. S. Podpora ovladače Dualsense se nám zdála docela průměrná. Returnal nabízí nesrovnatelně výživnější zážitek.