23. září 2021 9:30
Čas čtení 7:21

RECENZE: Deathloop

RECENZE: Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane

Arkane Lyon vydal po téměř ročním odkladu očekávanou FPS hru Deathloop a my ji nemůžeme pustit z rukou.

Studio Arkane Lyon vyrobilo herní hity Dishonored a Dishonored 2 a v současnosti už i Deathloop. Jejich texaská pobočka Arkane Austin zase vytvořila Prey a příští rok vydá Redfall, ale v současnosti se všechny oči upírají na Deathloop. Titul měl původně vyjít v roce 2020, ale vývojáři ho museli vícekrát odložit pro odstraňování chyb a komplikace způsobené pandemií.

Pokud jsi pravidelně sledoval herní novinky a události, ukázky z Deathloop ti už musely jít nahoru krkem. Projekt vypadal fajn, ale trailery neustále prezentovaly totéž.

Marvel chystá hned 5 obrovských her na nové konzole. Přichází temný tým Avengers, Wolverine, ale i Venom a Strážci galaxie Marvel chystá hned 5 obrovských her na nové konzole. Přichází temný tým Avengers, Wolverine, ale i Venom a Strážci galaxie 20. září 2021 14:30

O co v této mind-fu*kové hře s cestováním v čase tedy jde?

Ostřílený veterán Colt, hlavní postava, uvízl v časové smyčce na neznámém ostrově. Ten je rozdělen do čtyř sektorů, které můžeš prozkoumat během čtyř denních období (ráno, v poledne, odpoledne a večer). Jednotlivé oblasti se přitom mění v závislosti od času, ve kterém je navštívíš. Cesty, které jsou ráno zatarasené, mohou být večer otevřené a nabízet zcela nová místa, zbraně a nástroje.

Úkolem hráče je identifikovat a zabít sedm takzvaných Visionaries, klíčové osoby na ostrově Blackreef. Jejich existence způsobuje, že se den neustále restartuje. Colt chce z časové smyčky uniknout, a tak musí v průběhu jednoho dne zabít všech sedm. Na poprvé se mu to nepodaří. Musí tedy den v časové smyčce opakovat tolikrát, dokud nepřijde na způsob, jak to udělat. Příběh a zasazení Deathloop umožnily tvůrcům dostat ze sebe ty nejlepší designerské schopnosti.

Originální herní design, který ti poplete hlavu

Časová smyčka vracející hráče neustále na začátek dne, kdy zemře nebo když uběhne celý den, dovoluje, aby se v každém levelu udála spousta událostí, které přímo či nepřímo ovlivňuje hráč. V průběhu jednoho dne dokáže zabít více Visionaries, získat speciální zbraně, prozkoumat hrad či nechat vybuchnout jaderný reaktor. V první řadě však musí odhalit spoustu stop, aby díky nim vyřešil různé hádanky a záhady.

Colt totiž ztratil paměť a neví, co se to vlastně děje, jak se na ostrov dostal a kdo je záhadná Julianna, osmý člen skupiny Visionaries. Julianna a Colt si z hlavních postav jako jediní pamatují události předešlých časových smyček. Colt se smyčku snaží rozbít, Julianna zase ochránit, takže se často objeví, aby hráče zabila. Dokáže se maskovat a má své vlastní techniky, takže si na ni třeba dávat pozor.

Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane

Připrav se, že den restartuješ hned několikrát. Jisté události můžeš odsledovat a angažovat se v nich jen v určitý čas a na určitém místě. Řekněme, že v první smyčce objevíš kód k trezoru, ale budeš ho moci použít až v další časové smyčce. Vůbec to však není chaotické. Hra ti v hlavním menu detailně zobrazí celou časovou osu a ukáže, kdy a kde se tvé cíle a další kroky nacházejí.

Vždy když se vzbudíš, přijdeš o schopnosti, zbraně a vylepšení. Až později si budeš moci „koupit“ trvalé umístění vybraných předmětů do dalších časových smyček navždy. Od klasického žánru roguelike to má tedy daleko.

První zklamání a negativní části

Fakt, že na mapě a v menu ti svítí, kam máš jít a co máš udělat, způsobil nežádoucí efekt stereotypu. Ke konci jsme měli dojem, že jen utíkáme po mapě z bodu A do bodu B co nejrychleji, abychom se v příběhu pohnuli dál. Jednotlivé sektory nejsou až tak velké, takže se ti rychle vryjí do paměti a brzy se v nich už budeš orientovat zcela snadno. Jak jsme však zmínili, každá oblast je v každém denním období jiná a mění se, proto se nemusíš bát, že by ses začal nudit.

Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane Studios
Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane Studios

V Deathloop tedy postupně odhaluješ, jak funguje časová smyčka a co musíš udělat, aby se ti podařilo zabít všech sedm Visionaries během jednoho dne. Díky tomu si užiješ spoustu originálních designových řešení. Například ráno musíš zničit anténu, aby se vědec vykašlal na práci a zašel večer na večírek. Ty se postaráš o to, aby se kromě něj na večírku objevily další dva cíle, a tak je budeš moci zabít najednou.

Kroky, které vedou k finálnímu lovu, jsou velmi logické a je vidět, že tvůrci si dali záležet na perfektním designu levelů a úkolů. Vše je promyšlené do posledního detailu a ty se nemůžeš nabažit toho, jak se ti časová osa postupně zužuje do bodu, kdy se všechny tvé cíle protnou na stejné časové smyčce. Deathloop si skutečně třeba zahrát, abys naplno pochopil, o co se snaží (a že se mu to daří na jedničku).

Trochu jsme však zklamáni z vyznění příběhu. Nevíme, zda si ho tvůrci šetří na případný druhý díl, ale v tom prvním neodpověděli na řadu otázek. Jednak se nedozvíš všechny základní věci o postavách a časové smyčce jako takové, jednak nemusíš pochopit ani polovinu z toho, co ti hra prozradí. Příběh a detaily o postavách jsou totiž vypravovány přes deníky a nahrávky a snadno přehlédnutelné dokumenty.

Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane Studios

Někdy jsme dokument v domě hledali i 5 minut, dokud se nám ho podařilo najít. A to jsme věděli, že v tom domě něco takového je, jinak by nás příběh dál nepustil. Několika důležitých dokumentů jsme si nevšimli a až po googlení jsme dostali odpovědi na některé otázky o ději a postavách. Tvůrci mohli jednoznačně lépe zviditelnit dokumenty a podobné maličkosti, které se hledají opravdu těžko.

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení