Foundation budeme sledovat i dál, máme však výhrady.
Nadace (Foundation) od přelomového sci-fi autora Isaaca Asimova patří k svatým grálům sci-fi literatury. Po dlouhá léta se jevila jako nezfilmovatelná. V knize se totiž Isaac věnuje lidskému pokolení v daleké, velmi daleké budoucnosti. Lidstvo ovládá vesmír, tvoří Galaktické impérium, osidluje planety jako na běžícím pásu... a spěje ke svému konci.
Nadaný psychohistorik Hari Seldon totiž na základě výpočtů a odhadů chování velkých mas lidí předpověděl, že Galaktické impérium jako říše do 300 let zanikne. Následovat má 30 tisíc let dlouhé období barbarství. Seldon ví, že zánik impéria se nedá zastavit. Umí však díky Nadaci zkrátit období barbarství na 1 000 let.
Vytvoří obrovský plán na osídlení planety Terminus, která je na okraji galaxie. To, že je planeta vzdálená, však má svůj důvod, co se v průběhu čtení knihy ukáže jako mistrovský plán Seldona a jeho geniální mysli, která dokázala předpovídat události na stovky let dopředu. Kniha se nesoustředí na stejné postavy. Často skáče mezi různými obdobími o desítky až stovky let. I proto se tato série považuje za téměř nezfilmovatelnou.
Pokud by se totiž udělala přesně podle knih, diváci by se nemohli ztotožnit s žádnou postavou, protože by ji velmi rychle vystřídala další. Neustálý pokrok v ději o desítky až stovky let způsobuje i to, že postavy jsou v podstatě druhořadé. Základním principem je pokračování v Seldonově plánu a budování Nadace. Jenže v audiovizuálním formátu televizní či kino produkce by to bylo velmi náročné.

Diváci se totiž rádi napojí na oblíbené postavy a děj vnímají právě prostřednictvím nich. Kdyby se neustále měnili postavy a herci, již tak komplexní příběh by bylo náročné pochopit a orientovat se v něm.
Tvůrci seriálu se tak rozhodli Nadaci Asimova roztáhnout do každého směru. Přidali nové postavy, vymysleli si originální události odehrávající se jen v seriálu a neskáčou v čase tak extrémně.
Poznáváme Seldona (skvělý Jared Harris z minisérie Černobyl) a jeho svěřenkyni Gaal (Lou Llobell). V knihách je Gaal muž, ale v ději je opravdu krátce, přičemž v něm nemá velký význam. V seriálu je z Gaal žena, což tvůrcům dovolilo pracovat s jinou dynamikou postavy a dát jí více prostoru, a to jak z romantického, tak věcného hlediska, kdy je důležitá pro strukturu samotné Nadace.

Kvitujeme rozhodnutí tvůrců vyprávět více z příběhu, který si v knihách jen domýšlíme. Jednak tak rozšiřují bohaté univerzum plné postav a důležitých událostí, ale zároveň dávají divákovi více času, aby se zorientoval v příběhu. Stále máme dojem, že pro lidi, kteří neznají knihy, půjde o trochu chaotický styl vyprávění příběhu. Nadace se totiž snaží najednou představit postavy, svět daleké budoucnosti a počátky Nadace, přičemž rozšiřuje příběh v každém ohledu. Je toho jaksi hodně a je to chaoticky podáno.
Po dvou epizodách nás to však docela baví a vůbec nám nevadí ani odklony od knižního originálu. Asimov napsal 7 knih v sáze Nadace a nakonec spojil do jednoho světa i dalších 11 knih. Materiálu na zpracování zde je tedy požehnaně, a pokud tvůrci ze všeho vyberou jen to nejlepší a přidají pár originálních příběhů, Nadace může být velkolepým, výpravným sci-fi.

Knižní příběh je dostatečně fascinující na to, aby byl skvělý po přesunu na televizní obrazovky i v případě, že se zpracuje podprůměrně. Otázkou je, jak dokáží režiséři a scénáristé Nadace proplést výrazná témata z knih, hlavní myšlenku o Nadaci a rozvést přitom charaktery postav tak, aby z toho vznikl fungující celek.
Nadace je epické sci-fi a nemyslíme tím jen význam jeho děje a komplexnost „světa“. Televizní formát dovoluje tvůrcům, aby nám konečně ukázali, jak vypadají velkolepé stavby a scenérie z Asimových knih. Apple se tohoto úkolu zhostil na výbornou, když pro seriál uvolnil obrovský rozpočet. V každé epizodě je plno hi-tech gadgetů, obrovských světů, cestování vesmírem a výbuchů.

Postavy hrají o čas a zánik světů a Nadace se tyto megalomanské záběry nebojí ukázat v špičkových tricích. Možná uběhne ještě pár dílů, než budeme moci pořádně ohodnotit, jak se scénáristům podařilo zpracovat hlavní myšlenku z knih a celkovou atmosféru příběhu, ale minimálně z audiovizuálního hlediska jde o oku lahodící sci-fi, na které se nebudeš moci vynadívat.
Pochvalu zaslouží i Lee Pace a jeho postava císaře, která byla přidána speciálně do seriálu. Máme však dojem, že jak jeho, tak většina dialogů rychle zaniká. Seriál je totiž po celou dobu své stopáže velmi seriózní, a tak má divák tendenci občas ztratit pozornost, protože dynamika dialogů a jejich důležitosti se velmi nemění. Těšíme se však na další epizody, které se vysílají na Apple TV+ každý pátek.