Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
31. října 2021 14:30
Čas čtení 12:58
Dominik Vetrák

Herci byli z natáčení Duny unešení. Nikdo z nich předtím nezažil to, co se dělo na place a co viděli na vlastní oči

Herci byli z natáčení Duny unešení. Nikdo z nich předtím nezažil to, co se dělo na place a co viděli na vlastní oči
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros
FILMY A SERIÁLY
Uložit Uložené

Přinášíme ti pohled na natáčení jednoho z nejlepších filmů roku. Jak štáb docílil pohybu písku způsobeného Sandwormy?

Duna je mistrovské dílo kanadského režiséra Denise Villeneuva, který ji chtěl natočit celý svůj život. Knihu od Franka Herberta přečetl už jako 14letý a od té doby snil, že ji jednou přenese na stříbrné plátno.

Davida Lynche a jeho celovečerní verzi uznává, ale on v Duně viděl něco jiného, ​​o čemž jsme se přesvědčili i my v kinech jen před pár dny, když jsme na plátno zírali s otevřenými ústy.

Jak se Villeneuvovi a jeho štábu podařilo tento sci-fi blockbuster natočit, když převážně využíval skutečné natáčecí lokace a kulisy a vyhýbal se vizuálním efektům pořízených počítačem? Jak natočili pohyb písku bez digitálních efektů, kolik kostýmů vytvořili a kolik desítek hodin strávil Stellan Skarsgård pouze přípravou make-upu záporáka barona Harkonnena?

Předprodukce

Denis Villeneuve se na režírování dohodl s produkční společností Legendary Pictures ještě v únoru 2017. Snímek měl původně vyjít v kinech v prosinci 2020, ale vinou covidu se neustále přesouval. Denis nepodcenil přípravu. Scénář vytvářel ve spolupráci s Ericem Rothem (Forrest Gump, Mnichov, A Star is Born) a Jonem Spaihtsem (Doctor Strange, Prometheus).

Osmdesát procent ze 165 milionového rozpočtu zaplatili Legendary Pictures a zbývajících dvacet procent Warner Bros., které mělo na starosti distribuci po celém světě a později mohlo rozhodnout i o premiéře snímku na streamovací platformě HBO Max.

K těm 165 milionům však nezapomeň připočítat další desítky milionů na propagaci (studia nikdy neodhalují skutečné náklady a výnosy filmů).

Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.

Villeneuve by smlouvu nepodepsal, kdyby nemohl příběh rozdělit do dvou filmů. To byl plán od začátku, protože si uvědomoval, že témata z knihy nelze přenést do jednoho filmu, i kdyby měl 3 hodiny. V ideálním případě chce natočit i třetí díl podle knihy Dune: Messiah, jejíž děj se odehrává 12 let po Duně.

Vedoucí výroby Patrice Vermette společně s Villeneuvem hledal ideální místa k natáčení. Pro Caladan, domovskou planetu rodu Atreides, si vybrali Norsko. Arrakis zase zosobnily pouště v Abú Dhabí, Jordánsku a Liwa Oasis. Vermette si při výběru přesných lokací pomáhal aplikací Google Earth. Samotný Villeneuve si pouštní lokace vybíral sám i díky tomu, že v nich už v minulosti něco natáčel.

Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.

Denis se už na začátku rozhodl, že bude věrný předloze, co nejvíc to půjde. Podařilo se mu zlepšit barona Harkonnena a to, jak působí, přidal na intenzitě ženských postav a témat a upravil pár detailů, jinak je to však velmi věrohodná adaptace.

„Svému týmu jsem řekl, že tady nejsme na to, abychom vyjádřili sami sebe, ale abychom zkusili přenést slova Franka Herberta na plátno. Kniha byla naše bible. Neustále jsme se k ní vraceli.

Na samém začátku jsem celé týdny kreslil s umělci a tvůrci storyboardů, snažíc se vybavit si obrázky, které jsem si představoval, když jsem Dunu četl poprvé,“ řekl v rozhovoru pro Esquire.

„Zakázal jsem používat jakékoliv reference z internetu. A pak tu byl ten pověstný slon v místnosti – a tím byly Star Wars, které se inspirovaly právě Dunou. Snažili jsme se to nadesignovat jinak a být věrni knize,“ řekl Denis Villeneuve v podcastu od Director's Guild of America, kde si povídal s Christopherem Nolanem.

Vzniklo neuvěřitelné množství designů a concept artů pro postavy, budovy, vizuál, kostýmy a všechno další. Villeneuve a spol. připravili také detailní storyboardy, tedy náčrty děje na obrázcích. Všechno bylo tak dokonale promyšlené, že když přišel Josh Brolin na natáčení a zeptali se ho, co by upravil a změnil, odpověděl jen: „Nah, I'm good“ (vše bylo prostě dokonalé – pozn. red.).

Kulisy a gigantické placy

Štáb musel myslet na vše včetně designu budov a paláce. Na pouštní planetě Arrakis dosahovala rychlost větru i 850 km/h. I proto budovy vypadaly jako pyramidy, díky čemuž lépe odolávaly tlaku vzduchu. Herec Steven McKinley Henderson se při vstupu na gigantické „sety“ (uměle vytvořené natáčecí lokace s kulisami a podobně) cítil, jako by vcházel do pyramidy.

Nebyl jediný, kdo byl ohromený. Všichni herci mluví o gigantických setech a místnostech, které štáb skutečně postavil. Učinili tak v Budapešti, kde se natáčely scény v sídle Atreidů na Arrakisu. Všechny místnosti, ve kterých vidíš postavy, skutečně existovaly.

Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.
Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.

Některé měly do výšky i 9 metrů. Herci vzpomínají na to, že se tak hraje mnohem lépe. Jsou v kontaktu s prostředím fyzicky a nemusí si při pohledu na zelené plátno (díky němu vznikají v postprodukci vizuální efekty) představovat malby, budovy, stěny a vše ostatní.

Vytvořit tak obrovské sety je pro současné hollywoodské blockbustery nepředstavitelné a uvědomují si to i herci. Studia jednoduše všude postaví zelená plátna a prostředí se dodělávají v počítačích.

Duna
Zdroj: Warner Bros.

Štáb však musel vyřešit několik problémů. Budovy na Arrakisu jsou většinou bez oken, aby odolaly náporu větru a horku. Na přirozené světlo tedy museli zapomenout. Vyřešili to teplými barvami ze světlometů, které dokonale dotvářely pouštní atmosféru.

Důraz byl kladený i na nástěnné malby a umění na Arrakisu. Jako příklad můžeme uvést obraz Sandworma, pouštního červa, který je vyobrazený jako božstvo, ne jako příšera. Tvůrci chtěli vyslat divákovi jasnou zprávu o tom, jak odlišně vnímají přírodu a její stvoření domácí obyvatelé planety.

Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.

Při vzhledu Arrakeenu, hlavního města Arrakisu, se tvůrci inspirovali několika architektonickými budovami a styly včetně bunkrů z druhé světové války, mezopotámských zikkuratů, egyptských a aztéckých pyramid či brazilské architektury. V rozhovoru pro ArchitectureDigest to prozradil vedoucí výroby Patrice Vermette.

Pokoušel se z Duny udělat něco, co tu ještě nebylo. Během celých 7 měsíců, které strávil vytvářením konceptů, vše ukazoval svému tehdy šestnáctiletému synovi. Zeptal se ho, jestli mu to připomíná nějakou hru nebo film. „Stačilo, aby se zamyslel se slovem jako ‚nuže', a okamžitě jsem to začal měnit.“

Make-up

Vedoucím oddělení vlasů a make-upu byl Villeneuvův dlouholetý spolupracovník Donald Mowat. A pokud jsi film viděl, zřejmě uznáš, že společně se svým týmem odvedl špičkovou práci.

Jednotlivým postavám, zvláště těm z odlišných planet, dokázali vytvořit jedinečný vzhled, díky kterému bylo snadné identifikovat jejich původ. Speciální pochvalu si zaslouží za vzhled barona Harkonnena (Stellan Skarsgård).

Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.

Jak říká sám herec, nemusel až tak moc ani hrát. Podstata jeho postavy spočívá v tělesné přítomnosti a dojmu, jaký budí vzhled jeho postavy. Herec každý den strávil v maskérně 7 hodin, během kterých mu dělali make-up a navlékali ho do speciálního obleku. Jedna třetina celého jeho času v souvislosti s filmem spočívala v tom, že musel nehybně sedět a sledovat, jak ho mění v barona.

Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.
Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.

Dohromady strávil před zrcadlem 80 hodin. Ovšem vybral si to on sám. Režisérovi hned na začátku řekl, že pokud by jeho postavu chtěli udělat digitálně, roli by nepřijal. Debaty se vedly také o tom, zda by měl vlézt do nádoby s nechutnou černou tekutinou, ve které se ve filmu uzdravoval.

Herec neváhal a hned do ní vlezl. Byl to on, kdo hned na začátku štábu řekl, že baron by se měl pohybovat elegantně a i přes svou mohutnost působit neuvěřitelně svižně a něžně. Mimochodem, vytvoření designu jeho postavy trvalo 18 týdnů a podobně na tom byla i ctihodná matka Gaius Helen Mohiam. Jak to okomentoval vedoucí make-upu Donald Mowat? „Jednoduché a prosté je náročné.“

Aby se takzvaný fat suit ponořil pod hladinu, štáb ho musel zničit. Propichovali ho všude, aby se do něj dostala tekutina a aby tak klesl pod hladinu.

Donald Mowat v rozhovoru pro Montreal Gazzete řekl, že z vizuálního hlediska Denis přesně ví, co chce. A pokud se stane, že ne nebo si není jistý, dostane z tebe všechno, abys na to přišel sám. Podle Mowata je vzácné najít filmaře, který respektuje práci každého člověka ze štábu tak moc jako Villeneuve.

Kostýmy

Jacqueline West a Bob Morgan se spojili, aby vytvořili 1 000 kostýmů. Enormní množství kostýmů potřebovali i proto, že představovalo několik civilizací včetně Arrakisu, Caladanu či Giedi Prime. Při jejich výrobě se inspirovali řeckou a římskou mytologií. Civilizace a jejich kultura, jakož i podnebí či barvy světa ovlivnily vzhled a praktičnost kostýmů.

Duna
Zdroj: Warner Bros.
Duna
Zdroj: Warner Bros.

Nejdůležitějším kostýmem byl takzvaný stillsuit. Ten nosí obyvatelé Arrakisu v poušti. Ve filmu oblek sloužil také k tomu, aby zachytával pot a všechny tekutiny, které tělo vylučuje, a filtroval je do pitné vody. Kostyméři se nenechali zahanbit.

Vzhledem k tomu, že herci natáčeli i v 50 stupňových vedrech (alespoň podle Timothéeho Chalameta), potřebovali kostýmy, které budou vylučovat jejich pot a zároveň poskytnou maximální flexibilitu. Výroba jednoho takového stillsuitu trvala 2 týdny. Ve filmu jich bylo kolem 250 a všechny byly ušity na míru.

Duna
Zdroj: Warner Bros.

Kamera a technologie

Legendary Pictures dovolilo Denisovi natáčet na cokoliv, co si zvolí. Jakékoliv kamery, jakýkoliv formát, který uzná za vhodný. Společně s kameramanem Greigem Fraserem experimentoval s natáčením na film (35 a 65 mm Imax kamery), později však přešli na digitální Imax, který v jejich očích vypadal lépe. Digitální obraz se transformoval na 35 mm film a následně se zase naskenoval do digitální podoby, což vytvořilo skvělý mix mezi analogem a digitálem.

Film byl nadesignovaný na imaxové natáčení a promítání. Točili jej s Arri Alexa LF kamerami a Alexe Mini LF prototypy, vybavenými velkoformátovými čočkami Ultra Vista od Panavisionu.

Většina imaxových scén (ve dvouapůlhodinovém finálním sestřihu je jich přes hodinu) je ve formátu 1,90 : 1, zatímco několik dalších ve formátu 1,43 : 1. Kin, které takový formát pomocí dual-laser projekčního Imax systému podporují, je však na světě velmi málo.

Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.

Kameraman Greig Fraser a Denis Villeneuve se chtěli od začátku zaměřit na postavy a snímat hlavně ty, i když někdy v opojení nádherné přírody a kulis. Mnohdy měli šanci natáčet nádherné východy a západy slunce na poušti, ale nechtěli vizuál romantizovat.

Natáčení a vizuální efekty

Režisér se rozbrečel už první den natáčení s herci. Začali rovnou jednou z nejikoničtějších scén knihy, když se Paul setká se ctihodnou matkou Mohiam z Bene Gesserit. Jakmile scéna skončila, Denis Villeneuve si řekl, že ten casting nepokazil a že s takovými herci se mu to podaří natočit.

Denis popisovanou scénu při čtení knihy vnímal jako noční můru. Od kameramana Greiga Frasera chtěl, aby ji tedy natočil a vytvořil v prostředí o něco tmavším, ať takový dojem navodí i u diváka filmu.

Duna
Zdroj: Legendary Pictures/Warner Bros.

Zajímavě vyřešil i to, jak na diváka bude působit, když na něj Mohiam použije „The Voice“. V Duně od Davida Lynche se herec Kyle MacLachlan pohyboval jako zombík, čemuž se chtěl Denis vyhnout. Místo toho oddálili kameru a postupně utlumili světla, jako by se Paul ocitl v mikrokomatu, jakési narkolepsii.

Villeneuve plánoval natočit co nejvíce skutečného materiálu. Nechtěl používat spoustu zeleného plátna. Potvrzuje to i jeden ze supervizorů vizuálních efektů Brian Connor.

„Denis řekl: ‚Musí to být skutečné. Nechci vizuální a digitální triky jen proto, aby tam byly. Chci, aby digitální triky rozšířily to, co jsem udělal, a aby pomohly diváka přesvědčit, proč je ta scéna ve filmu.' Bylo to velmi uzemněné v realitě.“

Timothée Chalamet řekl, že si myslí, že před zeleným plátnem natáčel za celé měsíce jen dvakrát. Samozřejmě, ve spoustě scén se nacházejí trikové záběry a vizuální efekty, akorát se minimálně používalo zelené plátno. Ve snímku by mělo být kolem 1 700 scén s vizuálními efekty, což na takové filmy není vůbec moc (film Avengers: Endgame měl kolem 2 700 vfx záběrů).

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 105279 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Co si o filmu a jeho vizuálních tricích myslí Christopher Nolan.

  • Jak chtěl supervizor vizuálních efektů odpálit bomby na Blízkém východě.

  • Jak vytvořili pohyblivý písek bez vizuálních efektů pořízených na počítači.

  • Co Duna donutila udělat režiséra Villeneuva vůbec poprvé v jeho kariéře?

  • Jak negativně a pozitivně ovlivnil dokončení filmu covid.

  • Co všechno bylo skutečné a co bylo CGI.

Domů
Sdílet
Diskuse