Přinášíme ti pohled na natáčení jednoho z nejlepších filmů roku. Jak štáb docílil pohybu písku způsobeného Sandwormy?
Duna je mistrovské dílo kanadského režiséra Denise Villeneuva, který ji chtěl natočit celý svůj život. Knihu od Franka Herberta přečetl už jako 14letý a od té doby snil, že ji jednou přenese na stříbrné plátno.
Davida Lynche a jeho celovečerní verzi uznává, ale on v Duně viděl něco jiného, o čemž jsme se přesvědčili i my v kinech jen před pár dny, když jsme na plátno zírali s otevřenými ústy.
Jak se Villeneuvovi a jeho štábu podařilo tento sci-fi blockbuster natočit, když převážně využíval skutečné natáčecí lokace a kulisy a vyhýbal se vizuálním efektům pořízených počítačem? Jak natočili pohyb písku bez digitálních efektů, kolik kostýmů vytvořili a kolik desítek hodin strávil Stellan Skarsgård pouze přípravou make-upu záporáka barona Harkonnena?
Předprodukce
Denis Villeneuve se na režírování dohodl s produkční společností Legendary Pictures ještě v únoru 2017. Snímek měl původně vyjít v kinech v prosinci 2020, ale vinou covidu se neustále přesouval. Denis nepodcenil přípravu. Scénář vytvářel ve spolupráci s Ericem Rothem (Forrest Gump, Mnichov, A Star is Born) a Jonem Spaihtsem (Doctor Strange, Prometheus).
Osmdesát procent ze 165 milionového rozpočtu zaplatili Legendary Pictures a zbývajících dvacet procent Warner Bros., které mělo na starosti distribuci po celém světě a později mohlo rozhodnout i o premiéře snímku na streamovací platformě HBO Max.
K těm 165 milionům však nezapomeň připočítat další desítky milionů na propagaci (studia nikdy neodhalují skutečné náklady a výnosy filmů).

Villeneuve by smlouvu nepodepsal, kdyby nemohl příběh rozdělit do dvou filmů. To byl plán od začátku, protože si uvědomoval, že témata z knihy nelze přenést do jednoho filmu, i kdyby měl 3 hodiny. V ideálním případě chce natočit i třetí díl podle knihy Dune: Messiah, jejíž děj se odehrává 12 let po Duně.
Vedoucí výroby Patrice Vermette společně s Villeneuvem hledal ideální místa k natáčení. Pro Caladan, domovskou planetu rodu Atreides, si vybrali Norsko. Arrakis zase zosobnily pouště v Abú Dhabí, Jordánsku a Liwa Oasis. Vermette si při výběru přesných lokací pomáhal aplikací Google Earth. Samotný Villeneuve si pouštní lokace vybíral sám i díky tomu, že v nich už v minulosti něco natáčel.

Denis se už na začátku rozhodl, že bude věrný předloze, co nejvíc to půjde. Podařilo se mu zlepšit barona Harkonnena a to, jak působí, přidal na intenzitě ženských postav a témat a upravil pár detailů, jinak je to však velmi věrohodná adaptace.
„Svému týmu jsem řekl, že tady nejsme na to, abychom vyjádřili sami sebe, ale abychom zkusili přenést slova Franka Herberta na plátno. Kniha byla naše bible. Neustále jsme se k ní vraceli.
Na samém začátku jsem celé týdny kreslil s umělci a tvůrci storyboardů, snažíc se vybavit si obrázky, které jsem si představoval, když jsem Dunu četl poprvé,“ řekl v rozhovoru pro Esquire.
„Zakázal jsem používat jakékoliv reference z internetu. A pak tu byl ten pověstný slon v místnosti – a tím byly Star Wars, které se inspirovaly právě Dunou. Snažili jsme se to nadesignovat jinak a být věrni knize,“ řekl Denis Villeneuve v podcastu od Director's Guild of America, kde si povídal s Christopherem Nolanem.
Vzniklo neuvěřitelné množství designů a concept artů pro postavy, budovy, vizuál, kostýmy a všechno další. Villeneuve a spol. připravili také detailní storyboardy, tedy náčrty děje na obrázcích. Všechno bylo tak dokonale promyšlené, že když přišel Josh Brolin na natáčení a zeptali se ho, co by upravil a změnil, odpověděl jen: „Nah, I'm good“ (vše bylo prostě dokonalé – pozn. red.).
Duna (2021) Od konceptu k obrazovce. #DuneMovie pic.twitter.com/WbfxJFrVpg
— Tajemství Duny | Ralí (@SecretsOfDune) 4. října 2021
Kulisy a gigantické placy
Štáb musel myslet na vše včetně designu budov a paláce. Na pouštní planetě Arrakis dosahovala rychlost větru i 850 km/h. I proto budovy vypadaly jako pyramidy, díky čemuž lépe odolávaly tlaku vzduchu. Herec Steven McKinley Henderson se při vstupu na gigantické „sety“ (uměle vytvořené natáčecí lokace s kulisami a podobně) cítil, jako by vcházel do pyramidy.
Nebyl jediný, kdo byl ohromený. Všichni herci mluví o gigantických setech a místnostech, které štáb skutečně postavil. Učinili tak v Budapešti, kde se natáčely scény v sídle Atreidů na Arrakisu. Všechny místnosti, ve kterých vidíš postavy, skutečně existovaly.


Některé měly do výšky i 9 metrů. Herci vzpomínají na to, že se tak hraje mnohem lépe. Jsou v kontaktu s prostředím fyzicky a nemusí si při pohledu na zelené plátno (díky němu vznikají v postprodukci vizuální efekty) představovat malby, budovy, stěny a vše ostatní.
Vytvořit tak obrovské sety je pro současné hollywoodské blockbustery nepředstavitelné a uvědomují si to i herci. Studia jednoduše všude postaví zelená plátna a prostředí se dodělávají v počítačích.

Štáb však musel vyřešit několik problémů. Budovy na Arrakisu jsou většinou bez oken, aby odolaly náporu větru a horku. Na přirozené světlo tedy museli zapomenout. Vyřešili to teplými barvami ze světlometů, které dokonale dotvářely pouštní atmosféru.
Důraz byl kladený i na nástěnné malby a umění na Arrakisu. Jako příklad můžeme uvést obraz Sandworma, pouštního červa, který je vyobrazený jako božstvo, ne jako příšera. Tvůrci chtěli vyslat divákovi jasnou zprávu o tom, jak odlišně vnímají přírodu a její stvoření domácí obyvatelé planety.

Při vzhledu Arrakeenu, hlavního města Arrakisu, se tvůrci inspirovali několika architektonickými budovami a styly včetně bunkrů z druhé světové války, mezopotámských zikkuratů, egyptských a aztéckých pyramid či brazilské architektury. V rozhovoru pro ArchitectureDigest to prozradil vedoucí výroby Patrice Vermette.
Pokoušel se z Duny udělat něco, co tu ještě nebylo. Během celých 7 měsíců, které strávil vytvářením konceptů, vše ukazoval svému tehdy šestnáctiletému synovi. Zeptal se ho, jestli mu to připomíná nějakou hru nebo film. „Stačilo, aby se zamyslel se slovem jako ‚nuže', a okamžitě jsem to začal měnit.“
Duna: Sada meditační místnosti. #DuneMovie pic.twitter.com/hpLJAuuJuC
— Tajemství Duny | Ralí (@SecretsOfDune) 26. októbra 2021
Make-up
Vedoucím oddělení vlasů a make-upu byl Villeneuvův dlouholetý spolupracovník Donald Mowat. A pokud jsi film viděl, zřejmě uznáš, že společně se svým týmem odvedl špičkovou práci.
Jednotlivým postavám, zvláště těm z odlišných planet, dokázali vytvořit jedinečný vzhled, díky kterému bylo snadné identifikovat jejich původ. Speciální pochvalu si zaslouží za vzhled barona Harkonnena (Stellan Skarsgård).

Jak říká sám herec, nemusel až tak moc ani hrát. Podstata jeho postavy spočívá v tělesné přítomnosti a dojmu, jaký budí vzhled jeho postavy. Herec každý den strávil v maskérně 7 hodin, během kterých mu dělali make-up a navlékali ho do speciálního obleku. Jedna třetina celého jeho času v souvislosti s filmem spočívala v tom, že musel nehybně sedět a sledovat, jak ho mění v barona.


Dohromady strávil před zrcadlem 80 hodin. Ovšem vybral si to on sám. Režisérovi hned na začátku řekl, že pokud by jeho postavu chtěli udělat digitálně, roli by nepřijal. Debaty se vedly také o tom, zda by měl vlézt do nádoby s nechutnou černou tekutinou, ve které se ve filmu uzdravoval.
Herec neváhal a hned do ní vlezl. Byl to on, kdo hned na začátku štábu řekl, že baron by se měl pohybovat elegantně a i přes svou mohutnost působit neuvěřitelně svižně a něžně. Mimochodem, vytvoření designu jeho postavy trvalo 18 týdnů a podobně na tom byla i ctihodná matka Gaius Helen Mohiam. Jak to okomentoval vedoucí make-upu Donald Mowat? „Jednoduché a prosté je náročné.“
Aby se takzvaný fat suit ponořil pod hladinu, štáb ho musel zničit. Propichovali ho všude, aby se do něj dostala tekutina a aby tak klesl pod hladinu.
Denis Villeneuve and Stellan Skarsgård on the set of the #DuneMovie pic.twitter.com/x8pmAFR7en
— Secrets of Dune | Ralí (@SecretsOfDune) September 29, 2021
Donald Mowat v rozhovoru pro Montreal Gazzete řekl, že z vizuálního hlediska Denis přesně ví, co chce. A pokud se stane, že ne nebo si není jistý, dostane z tebe všechno, abys na to přišel sám. Podle Mowata je vzácné najít filmaře, který respektuje práci každého člověka ze štábu tak moc jako Villeneuve.
Kostýmy
Jacqueline West a Bob Morgan se spojili, aby vytvořili 1 000 kostýmů. Enormní množství kostýmů potřebovali i proto, že představovalo několik civilizací včetně Arrakisu, Caladanu či Giedi Prime. Při jejich výrobě se inspirovali řeckou a římskou mytologií. Civilizace a jejich kultura, jakož i podnebí či barvy světa ovlivnily vzhled a praktičnost kostýmů.


Nejdůležitějším kostýmem byl takzvaný stillsuit. Ten nosí obyvatelé Arrakisu v poušti. Ve filmu oblek sloužil také k tomu, aby zachytával pot a všechny tekutiny, které tělo vylučuje, a filtroval je do pitné vody. Kostyméři se nenechali zahanbit.
Vzhledem k tomu, že herci natáčeli i v 50 stupňových vedrech (alespoň podle Timothéeho Chalameta), potřebovali kostýmy, které budou vylučovat jejich pot a zároveň poskytnou maximální flexibilitu. Výroba jednoho takového stillsuitu trvala 2 týdny. Ve filmu jich bylo kolem 250 a všechny byly ušity na míru.

Kamera a technologie
Legendary Pictures dovolilo Denisovi natáčet na cokoliv, co si zvolí. Jakékoliv kamery, jakýkoliv formát, který uzná za vhodný. Společně s kameramanem Greigem Fraserem experimentoval s natáčením na film (35 a 65 mm Imax kamery), později však přešli na digitální Imax, který v jejich očích vypadal lépe. Digitální obraz se transformoval na 35 mm film a následně se zase naskenoval do digitální podoby, což vytvořilo skvělý mix mezi analogem a digitálem.
Film byl nadesignovaný na imaxové natáčení a promítání. Točili jej s Arri Alexa LF kamerami a Alexe Mini LF prototypy, vybavenými velkoformátovými čočkami Ultra Vista od Panavisionu.
Většina imaxových scén (ve dvouapůlhodinovém finálním sestřihu je jich přes hodinu) je ve formátu 1,90 : 1, zatímco několik dalších ve formátu 1,43 : 1. Kin, které takový formát pomocí dual-laser projekčního Imax systému podporují, je však na světě velmi málo.

Kameraman Greig Fraser a Denis Villeneuve se chtěli od začátku zaměřit na postavy a snímat hlavně ty, i když někdy v opojení nádherné přírody a kulis. Mnohdy měli šanci natáčet nádherné východy a západy slunce na poušti, ale nechtěli vizuál romantizovat.
Natáčení a vizuální efekty
Režisér se rozbrečel už první den natáčení s herci. Začali rovnou jednou z nejikoničtějších scén knihy, když se Paul setká se ctihodnou matkou Mohiam z Bene Gesserit. Jakmile scéna skončila, Denis Villeneuve si řekl, že ten casting nepokazil a že s takovými herci se mu to podaří natočit.
Denis popisovanou scénu při čtení knihy vnímal jako noční můru. Od kameramana Greiga Frasera chtěl, aby ji tedy natočil a vytvořil v prostředí o něco tmavším, ať takový dojem navodí i u diváka filmu.

Zajímavě vyřešil i to, jak na diváka bude působit, když na něj Mohiam použije „The Voice“. V Duně od Davida Lynche se herec Kyle MacLachlan pohyboval jako zombík, čemuž se chtěl Denis vyhnout. Místo toho oddálili kameru a postupně utlumili světla, jako by se Paul ocitl v mikrokomatu, jakési narkolepsii.
Villeneuve plánoval natočit co nejvíce skutečného materiálu. Nechtěl používat spoustu zeleného plátna. Potvrzuje to i jeden ze supervizorů vizuálních efektů Brian Connor.
„Denis řekl: ‚Musí to být skutečné. Nechci vizuální a digitální triky jen proto, aby tam byly. Chci, aby digitální triky rozšířily to, co jsem udělal, a aby pomohly diváka přesvědčit, proč je ta scéna ve filmu.' Bylo to velmi uzemněné v realitě.“
Timothée Chalamet řekl, že si myslí, že před zeleným plátnem natáčel za celé měsíce jen dvakrát. Samozřejmě, ve spoustě scén se nacházejí trikové záběry a vizuální efekty, akorát se minimálně používalo zelené plátno. Ve snímku by mělo být kolem 1 700 scén s vizuálními efekty, což na takové filmy není vůbec moc (film Avengers: Endgame měl kolem 2 700 vfx záběrů).
Villeneuve musel natáčet na poušti a ve skutečných lokacích se skutečnými budovami. Měl na to jednoduché vysvětlení: „Čelisti také nenatáčeli v bazénu.“ K vizuálním efektům se vyjádřil i Christopher Nolan, další velký průkopník v natáčení hollywoodských blockbusterů s co nejmenším počtem digitálních triků.

„Je to jeden z nejbezproblémovějších a nejčistších přechodů a spojení skutečných kamerových záběrů s počítačovými vizuálními efekty, jaké jsem kdy viděl. Je to velmi, velmi přesvědčivé v každém záběru. Celý tým udělal naprosto neuvěřitelnou práci.“
Co se týče natáčení na poušti, supervizor vizuálních efektů Paul Lambert narazil na menší problém. Napadlo ho, že nejlepším způsobem, jak zjistit rozmístění a pohyb písku způsobený obrovskými Sandwormy, bude, když v písku odpálí pár výbušnin. Rychle si však uvědomil, že vzhledem k tomu, že se nachází na Blízkém východě, to asi není nejchytřejší nápad.
Namísto toho vytvořil v softwaru Houdini simulaci pohybujícího se písku, kterou založil převážně na pohybech vody. A když už jsme u těch Sandwormů, tedy pouštních/písečných červů, zřejmě tě zajímá, jak vytvořili efekt, kdy se hercům ponořují ruce a nohy do písku jako následek toho, že červ pod nimi hýbe pískem.
Pod písečné duny umístili obrovské platformy. Následně na ně nanesli písek a pomocí intenzity vibrace postupně zvyšovali pohyb písku, což simulovalo jeho „sesuv“.
The mesmerising sand effect created for #Dune showing the approach of a Sandworm. pic.twitter.com/aF2dH0k99b
— Secrets of Dune | Ralí (@SecretsOfDune) September 27, 2021
Část o gigantických tvorech ukončíme scénou, kdy před nimi utíkají Paul a Jessica. Vypadalo to asi takhle. Herečka Rebecca Ferguson vzpomínala, že ji režisér Denis Villeneuve musel upozorňovat, aby se dívala výše a výše, protože si neuměla představit, jak velký bude červ ve filmu.
Tým tvůrců vizuálních efektů si opravdu zaslouží potlesk ve stoje. Společně s režisérem a všemi ostatními vytvořili dokonalý obraz, barevné filtry a atmosféru.
View this post on Instagram
Diváci jsou asi zvědaví i na to, jak se natáčely scény v létajících vozech zvaných ornithopters. Štáb je skutečně vytvořil a herci v nich rotovali a hýbali se, jako kdyby létali. Připevnili je totiž na nejvyšší bod v Budapešti a natáčeli tam scény v kokpitech. V postprodukci se jim jen digitálně přidaly vrtule. Pokud jsi film viděl, chápeš, proč to nešlo udělat opravdu.
Full-scale Ornithopter from different angles built by
— Secrets of Dune | Ralí (@SecretsOfDune) October 21, 2021
BGI Supplies ltd. https://t.co/JuufpywQ5k #DuneMovie #Dune pic.twitter.com/4DIsXgqb2Q
The life-size Ornithopter they built for the #DuneMovie pic.twitter.com/CR48IsISzC
— Secrets of Dune | Ralí (@SecretsOfDune) October 6, 2021
A co tedy scéna, když Atreidové přistávali na Arrakisu? Ani to nebylo úplně CGI (computer generated image – počítačový efekt). V Budapešti byl postavený obrovský plac ve velikosti dvou fotbalových hřišť. Chtěli to celé udělat na poušti, ale bylo to až příliš drahé. A jak tedy vyřešili nasvícení včetně efektu jasného, zářivého „pouštního“ světla a atmosféry?
Vyjádřil se k tomu samotný Villeneuve v rozhovoru s Christopherem Nolanem:
„Měli jsme štěstí. Říkal jsem si, že bohové kinematografie jsou s námi. Jednoduše nám vytvořili dokonalé podmínky, co se týče počasí.“

Villeneuva okolnosti donutily poprvé použít více než jednu skupinu kameramanů. Všechny své dosavadní filmy natáčel sám společně s kameramany. Tvrdí, že stihnout natočit tak velké množství materiálu v tak krátké době bylo prostě nemožné.
„Poprvé v životě jsem se musel naučit režírovat několik skupin a není to nejlepší způsob, jak pracovat. Miluji pracovat s jednou kamerou. Neměl jsem však na výběr.“
Deakins a Villeneuve vždy překvapí producenty. Roger Deakins například prozradil, že jeden z producentů na Blade Runner 2049 odhadoval, že Deakins a Villeneuve využijí k natočení až 9 kamerových skupin. Oni se mu však „vysmáli“ a natočili to celé sami, protože to tak jednoduše preferují.
Behind the scenes of Dune #Dune #DuneMovie pic.twitter.com/3HZdWI3jLI
— Film Codex (@FilmCodex) October 28, 2021
Celkově se natáčelo asi 105 dní. Pouštní scény se natáčely převážně ručními kamerami, zbytek zase statickými. Villeneuve nemá rád temp music, dočasnou hudbu, která se využívá při natáčení, dokud ještě není hotový soundtrack, a tak zpočátku neměl ve filmu žádnou hudbu, což si jen těžko představit.

Kameraman Greig Fraser a režisér Denis Villeneuve v Jordánsku
Greig Fraser and Denis Villeneuve in Jordan. A fallen ornithopter in the background. #DuneMovie pic.twitter.com/06cW2vPlNk
— Secrets of Dune | Ralí (@SecretsOfDune) October 6, 2021
Herci a režisér
Herci byli unesení nejen z míst, ale také ze samotného režiséra. Denis je podle nich dobrosrdečný a nesmírně talentovaný režisér. Dokázali se s ním nasmát, ale Josh Brolin vzpomíná i na to, že jakmile spustili kamery, stal se z něj famózní profesionál, který z nich dostal maximum a vždy dokázal dotáhnout záběry podle své vize. Denis v hercích dokáže vytvořit pocit, že se jedná o společný proces a že se aktivně zapojují do výroby filmu.
Chalamet chtěl s Villeneuvem pracovat už dlouho. Když měl možnost, na různých akcích se mu neustále ukazoval na oči, až si ho režisér zavolal na schůzku poté, co viděl Call Me By Your Name.
Duna má bez nadsázky velkolepé seskupení špičkových herců, z nichž každý ve filmu podal vynikající výkony. Jakmile se však tyto hvězdy ocitly v obrovských pouštích a mezi gigantickými kulisami, cítily se bezvýznamné.
Neexistuje sice režisérský či nějaký rozšířený střih Duny, ale existuje více záběrů, které se ve filmu neukázaly. Z videí z natáčení je jasné, že Jason Momoa nahrál se svou postavou Duncanem Idahem více scén včetně sekvencí v poušti, o kterých i ve filmu mluvil. Ve videu níže se můžeš pokochat nádhernými záběry na poušť a přesvědčit se o tom, jak byli z lokací a míst nadšení všichni herci.
Fun Fact: Rebecca Fergusson stříhala vlasy Joshovi Brolinovi přímo před natáčením
"Fun fact about @dunemovie... @joshbrolin’s hair was cut by me and used for #OscarIsaac’s facial hair.😜 #DuneMovie" - Rebecca Ferguson via her Instagram pic.twitter.com/0ERlSF3Q9C
— Rebecca Ferguson web (@rfergusonweb) October 14, 2021
Postprodukce, zvukový design a soundtrack Hanse Zimmera
Covid snížil tržby a tvůrcům nastavil mnohé překážky, ale měl i pozitivní dosah. Jak vysvětlil režisér, kdyby měli film vydat v původním datu – v prosinci 2020 –, postprodukce a střih by byly dokončeny velmi natěsno. Takto měli více času si s filmem vyhrát a dokončit ho do podoby, s jakou byli všichni spokojeni.
Uvedeme si ovšem i opačný příklad. Stříhání tohoto filmu v covidovém období bylo peklem. Se svým dlouholetým střihačem Joem Walkerem museli pracovat odděleně. Pro oba šlo o velkou ránu, protože jsou zvyklí pracovat společně. Dokáží tak reagovat na myšlenky a pocity toho druhého a v takovém prostředí přicházejí s nejlepšími nápady.
Podobný problém měl i skladatel Hans Zimmer, který musel hudbu nahrávat s vícečlennými skupinami, což bylo místy nesmírně náročné (soundtrack dokonce produkoval se spolupracovníky ve více časových pásmech).

Jak Villeneuve, tak i Zimmer se chtěl inspirovat pouští, a tak v ní strávil celý týden. A stejně jako pro Villeneuva, i pro Zimmera byla Duna celoživotní touhou. Odmítl kvůli ní pracovat se svým přítelem a kolegou Christopherem Nolanem na Tenetu.
Výsledkem byl soundtrack, který ještě nikdy nevytvořil. Elektronický, ne orchestrální, s hlasitými ženskými vokály, se zlověstnou, strašidelnou hudbou a s velkolepými chorály.
Dokonce vyvinul nové, digitální hudební nástroje a originální jazyk. Zimmer dlouho experimentoval, ale jednoho dne začal režisérovi posílat tóny hudby. Neuměl se zastavit a neustále pracoval na nových skladbách, i když film byl již dokončený. Villeneuvovi jen řekl, že to nevadí: „Bude přece dvojka. A teď si vyslechni tohle.“
Hans Zimmer playing Paul's Dream from the #DuneMovie soundtrack. He is now on TikTok https://t.co/oSbsZB8VAL pic.twitter.com/TJD9JzYoXB
— Secrets of Dune | Ralí (@SecretsOfDune) October 14, 2021
U zvuku ještě chvíli zůstaneme. I on byl totiž velmi specifický a unikátní. Tvůrci chtěli, aby byl každý aspekt snímku výjimečný. Důkazem toho jsou vedoucí zvukového oddělení Mark Mangini a Teo Green.
„Na Denisovi jsme si všimli, že nám ani jednou neukázal jiný film jako příklad toho, jak by něco mělo znít. Naopak ostatní filmy byly příkladem toho, jak to nedělat,“ řekli v rozhovoru pro Wired.
Jedním z nezapomenutelných zvuků byl i ten, který vydávají gigantičtí pouštní červy. Zvuk, který bylo slyšet, když jeden z nich požíral stroj na sběr koření? Udělal ho Mark Mangini s mikrofonem v ústech, když do sebe nasával vzduch. I takhle lze udělat zvuk do filmu za 165 milionů dolarů.
„Vždy když ten film vidím, nažene mi to do očí slzy, protože je to poprvé, kdy se mohla projevit jistá část ve mně. Je to jako pocit svobody, být konečně upřímný a otevřený, což zbožňuji. A pokud byste mi řekli: ‚Okej, už stačilo, nenatočíš žádné další filmy, tohle je ono a nic dalšího nebude,' nejprve bych pocítil vděčnost, protože tohle byla opravdová jízda. Cítím se požehnaný, že jsem měl alespoň jednou ve svém životě šanci ocitnout se v té zóně.“ (Denis Villeneuve)
