Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
S youtuberkou Petrou LovelyHair o výdělcích na YouTube, nenávistných komentářích, kyberšikaně, cancel culture i podnikání.
Petra LovelyHair začala natáčet videa na YouTube už před 11 lety. Od té doby si její kanál i ona sama prošla velkou změnou a dnes je z ní úspěšná podnikatelka, která dokonce radí dalším kosmetickým firmám s vývojem produktů dekorativní kosmetiky. Společně jsme si povídali o tom, co si myslí o současné YouTube scéně, zda se lze natáčením videí uživit a řešili jsme i to, jak se staví k negativním komentářům a proč některé z nich maže.
Influencerství mnozí vnímají jako snadný způsob, jak vydělat peníze, ale není tomu tak. Veřejnému vystupování na internetu totiž může vést ke kyberšikaně, kvůli níž se Petra LovelyHair musela obrátit i na české soudy. Více se ale dočteš v našem rozhovoru...
Jak je to dlouho, co jste začala natáčet videa na YouTube?
Je to už 11 let. Začátkem roku 2011 jsem si založila blog a záhy jsem začala natáčet videa na YouTube. Tenkrát tam ještě skoro nic nebylo a tuším, že jediní aktivní byli Viral Brothers, kteří ještě tvořili pod jinou přezdívkou, ale z beauty světa tam nebyl v Česku nikdo. Zpočátku to tedy bylo velmi kontroverzní a spousta lidí si klepala na čelo a říkala si, co to blbnu, když ukazuju na kameru účesy a líčení, které mimochodem byly příšerné (smích). Jenže taková byla doba, existovala nekvalitní technika, špatné připojení, produkty nebyly takové jako dnes… ale bavilo mě to, tak jsem do toho šla naplno.
Co vás k tomu přivedlo?
Jsem takový blázen a když vidím něco, co mě chytne a co mě baví, tak do toho jdu. I když si nejsem úplně jistá výsledkem. Líčení a účesy mě vždy bavily, pamatuji si, že jsem s tím hodně experimentovala a česala a líčila jsem i kamarádky, takže jsem si už od devadesátek schraňovala kosmetiku, chodila jsem koukat do drogerií a k líčení jsem se tak dostala už zhruba ve 14 či 15 letech.
Koncem roku 2010 jsem pak na YouTube natrefila na Američanky, které ukazovaly líčení, třeba jen na jednom oku. To mě hrozně nadchlo, dodalo mi to odvahy a řekla jsem si, že to zkusím i u nás.
Konkurence je dnes obrovská a trh je podle mě až přesycený. Ano, je fajn, že si každý může vybrat to, co mu vyhovuje, ale na druhou stranu mám pocit, že se ve změti obsahu ztrácí to kvalitní a to, co nám může něco předat
Nyní jsou jenom na českém YouTube tisíce tvůrců a není jednoduché se prosadit. Vnímáte to jako výhodu, že jste s natáčením začala už v roce 2011 nebo to ani tenkrát nebylo jednoduché?
Každá situace, která byla a je, má svoje úskalí, ale i svoje výhody. Tenkrát byla špatná a finančně nedostupná technika, neexistovalo, že byste si koupila zrcadlovku na natáčení, která navíc byla v ceně auta. Plus na to nebylo publikum zvyklé, nebylo to zpočátku přijímáno příliš dobře, ale měla jsem výhodu, že jsem netušila, že jsou na YouTube nějaké komentáře, takže jsem si ty hejty nečetla a nevěděla jsem o nich (smích). Výhody byly, že nebyla konkurence, nebylo s čím srovnávat a koho toto téma zajímalo, tak přišel ke mně.
Dnes existuje spousta možností, od těch grafických, přes cestování až po shánění produktů a spolupráce. Tenkrát nebyl ani YouTube affiliate, za který tvůrcům přijde pár korun. Nebylo nic, člověk do toho akorát vrážel peníze a čas. Ale jak jsem říkala, konkurence je dnes obrovská a trh je podle mě až přesycený. Ano, je fajn, že si každý může vybrat to, co mu vyhovuje, ale na druhou stranu mám pocit, že se ve změti obsahu ztrácí to kvalitní a to, co nám může něco předat. Nejvíce zhlédnutí dnes mají „hlouposti“, které přitáhnou pozornost, ale jenom užírají čas a podporují algoritmus, ze kterého společnost tak trochu blbne.
Výhody jsou enormní, YouTubem se dnes lze i živit, ale jsou tu i negativa, třeba v podobě mnohem více sofistikovaného hejtu, který přerůstá až v šikanu.
Proč myslíte, že jste se právě vy stala jednou z nejúspěšnějších českých youtuberek?
Domnívám se, že moje výhoda a zároveň nevýhoda je, že jsem sama sebou a bohužel jsem, když to řeknu lidově, taková „držka“. Ačkoliv se vždy snažím věci formulovat tak, aby nikoho neurazily, tak mám potřebu k většině věcí říct své stanovisko, což chápu, že mi může i škodit. Na druhou stranu si myslím, že lidi vědí, že si dokážu říct svoje, že si za tím stojím a že nejsem takový ten „přizdis**č“, co by se někde v koutě bál. Myslím si tedy, že moje osobnost je to, co lidi přitáhne k mým videím.
Hodně důležité, a to je i tip pro ty, kteří by chtěli s YouTube začít, je vydržet. Musíte to dělat konzistentně, pravidelně, nevynechávat posty a videa, lidově řečeno nebýt líný. Spousta lidí třeba do toho bodu, kde by chtěli být, nedojde, a to jenom kvůli tomu, že to nevydrží, že to vzdají.
Ale i já to mám tak, že mě má buď hodně lidí velmi rádo, nebo mě vyloženě nesnáší. Vyvolávám v lidech emoce, díky čemuž je tedy i přitahuji. Hodně pracuji, nejsem líná a překonávám překážky, které přijdou vždy. Během 11 let na YouTube jsem měla hodně chvil, které byly skvělé, ale také spoustu těch, které byly špatné a možná i to je realita, kterou chtějí lidé vidět.
Sledujete i vy nějaké české tvůrce?
Mám takový všeobecný přehled a některé kolegyně sleduji na Instagramu, ale co se týče inspirace, tak více sleduji zahraniční tvůrce. Český trh je hodně malý, přesycený a kdybychom se ještě inspirovaly mezi sebou, tak to bude jak přes kopírák. Ale ano, nějakou interakci máme, víme o sobě, občas natočíme společné video, vídáme se na tiskovkách a eventech, ale to je vše.
V některých případech tedy nebyla komunikace z mojí strany ideální a určitě jsem něco mohla udělat lépe. Komunikace se nesmí podceňovat, může být velmi ošidná.
Na YouTube už působíte několik let a určitě jste si i vy prošla proměnou. Vzpomenete si na nějaký svůj fail, na nějaké video, které podle vás bylo fakt „mimo“?
Moje začátky jsou 100% tristní (smích). Když vidím kvalitu těch videí, kvalitu líčení a celkového projevu, tak je to úsměvné, ale byl to nějaký začátek, nestydím se za to a stará videa můžete i nadále najít na mém kanále a můžete se podívat, jak hrozné to bylo.
Za největší fail, snad to můžeme nazývat failem, bych ale označila moje občasné chyby v komunikaci s lidmi. Nejsem člověk, který by studoval marketingovou nebo mediální komunikaci, a naopak jsem vždy mluvila tak, jak jsem to cítila. Ale každý člověk je jiný, jednu věc může pochopit každý jinak, někdo to třeba i chce pochopit jinak, například ten, kdo mě nemá rád… V některých případech tedy nebyla komunikace z mojí strany ideální a určitě jsem něco mohla udělat lépe.
Pět let nazpátek jsem zažila neuvěřitelnou vlnu hejtu, k čemuž jsem natočila i vysvětlující video a zpětně vím, že jsem ho třeba mohla pojmout trochu jinak, lépe, víc si ho připravit a nezapnout jen tak kameru a nezačít mluvit. Komunikace se nesmí podceňovat, může být velmi ošidná.
Kvalitní vybavení v základu vyjde minimálně na 100 tisíc
Několikrát jste zmínila kvalitu videí a techniku. Kolik peněz musí youtuber investovat do techniky, aby měl kvalitní videa?
Těžko se mi to odhaduje, neboť mi s technikou pomáhá manžel, který i fotí a natáčí videa. Ale pokud má být obraz, zvuk a další věci na dobré úrovni, tak potřebujeme dobrá světla, jejichž cena se pohybuje v řádu desetitisíců a je nutné počítat s investicí alespoň 40 tisíc korun. Tělo dobré zrcadlovky stojí desetitisíce, objektiv 30–40 tisíc, mikrofon… Kvalitní vybavení v základu vyjde minimálně na 100 tisíc. Plus mobilní telefon, na který bude možné fotit, natáčet části vlogů atd.
Vy natáčíte především kosmetická videa, ale také hauly a vlogy. Co vaše fanoušky baví nejvíce?
Mám pocit, že fanoušky nejvíce baví to, co baví i mě, protože to je na videích vidět. Někteří mají pocit, že se tvůrci na sociálních sítích přetvařují, ale to by prostě nešlo se 11 let dennodenně přetvařovat.
Frčí kosmetická videa typu Blogerka a drogerka, což je formát, který jsem sama vymyslela a v rámci kterého jdu s kamerou do drogerie, v níž ukazuji, co nového tam lidé najdou. Hodně oblíbené jsou i vlogy, které jsou třeba i trochu z domácího prostředí či z výletu, ačkoli se snažím soukromí příliš neukazovat a také recenze na kosmetiku a videa edukativního charakteru. Dělala jsem například videa, jak se nalíčit na svatbu krok po kroku, kosmetické mýty, v nichž jsem rozebírala i aktivní složky, plus teď budu dělat rozhovor se ženou, která schvaluje kosmetické produkty a přímo v laboratoři si budeme ukazovat, jak vypadá kyselina hyaluronová, co dělá, jak má velké molekuly atd. Takové věci podle mě na trhu chybí a lidi to baví.
Váš koncept Blogerka a drogerka zná snad každý. Stydíte se ještě po 11 letech vytáhnout na veřejnosti kameru a mluvit do ní?
Popravdě řečeno většinou ani moc ne. V dnešní době už to snad ani není divné, ale samozřejmě záleží na místě a městě. Výhodou je, že prodavačky v drogeriích mě už většinou znají, což je docela sranda, protože jsem netušila, že se něco takového stane a mnohdy mi například i vypnou rádio, abych měla ticho na videu, pobaví se se mnou o produktech atd.
Jaká je vaše cílovka? Kdo jsou vaši followeři?
Převážně ženy, které tvoří zhruba 95 % mých followers a překvapilo mě, že 5 % jsou muži. Netušila jsem, že dokáži oslovit i mužské publikum, ale dle odezvy se mužům líbí líčící videa, v nichž rozebírám i ta témata, která nejsou spojena s kosmetikou. Co se věkových kategorií týče, tak nejvíce mě sledují ženy ve věku 25–45 let, dále 20–25 a 45–60. Mám fantastické fanoušky, se spoustou z nich si píšu, stali se z nás kamarádi, a to mě až dojímá. Chodí mi zprávy, že mě sleduje dcera, maminka i babička, společně koukají na moje videa, a to je prostě krásné.
Portfolio mých produktů se snažím diversifikovat, abych nebyla závislá pouze na jednom zdroji či abych musela brát spolupráce, na které se necítím
Je YouTube vašim hlavním zdrojem příjmu?
Není, na YouTube skoro ani nemám sponzorovaná videa a jen jednou za čas se domluvím s nějakou značkou, že otestuji jejich produkty a oni mi za to zaplatí, ale takových videí natáčím opravdu jen minimum, spočítala bych je na jedné ruce. Ale jsem zapojená do YouTube programu, kdy si on sám do videí vkládá pětisekundová videa a z toho plyne nějaký příjem, který ale není nijak obří. Nějaký příjem mám i ze spoluprací na Instagramu, kam lze dát sponzorovaný post ve formě fotky nebo reels, ale nikdy jsem na spolupracích nechtěla být závislá. Proto mám několik svých produktů.
V roce 2013 jsem začala se štětci na make-up, které jsem koncem roku 2016 prodala Dermacolu, dále jsem měla dvě spolupráce se značkou Make-up Revolution London, pro kterou jsem vytvořila dvě paletky očních stínů, které jsou velmi inovativní, neboť jsou oboustranné a plně tak využívají prostor, za který si zákazník zaplatí. K tomu navíc dělám poradenství pro firmy, kterým pomáhám s vývojem produktů dekorativní kosmetiky, ale i skin care.
V roce 2017 jsem pak začala vyrábět vlastní řasy, protože jsem měla na českém trhu problém najít takové, které by byly kvalitní a zároveň za dobrou cenu. V loňském roce jsme do nabídky přidali i porcelán, protože mám velmi ráda staročeský styl, kytičky, tak jsem vytvořila vlastní řadu porcelánu. Nyní pracuji na několika dalších projektech, ale zatím o nich nemohu mluvit. Portfolio mých produktů se snažím diversifikovat, abych nebyla závislá pouze na jednom zdroji nebo abych musela brát spolupráce, na které se necítím.
Aspektů je více, ale první věc je, zda mám produkt ráda, jestli se mi líbí, zda ho považuji za přínosný pro ty, kteří mě sledují a jestli je to něco, co chci já sama zkusit, což je pro mě velmi důležité, abych to dělala se zájmem. Záleží také na značce, nechtěla bych spolupracovat s nějakou, která má odlišnou morální filozofii, s níž se neztotožňuji. Nikdy bych pro peníze nedoporučila něco, o čem si nemyslím, že je dobré.
Stalo se vám někdy, že byste se upsala ke spolupráci, které byste následně litovala?
Nestalo, vždy produkt nejdříve ozkouším, než uzavřeme nějakou smlouvu. Ale co se mi stalo, je, že mi firma zaslala nějaký produkt, který jsem pak relevantně zhodnotila ve videu, ale recenze nebyla tak pozitivní, jak by si představovali a pak začalo kolečko, že jsem poškodila jejich jméno, jejich produkt, ať to stáhnu atd. To jsem samozřejmě neudělala. Vždy se snažím o objektivitu.
Lidé zakládali skupiny, na nichž se domlouvali, jak mi ublíží, psali do firem, s nimiž spolupracuji, snažili se znehodnotit produkty, které jsem vytvořila
Na influencerství není vše jen růžové a věřím, že to musí být i pořádný zápřah na psychiku. Nemáte někdy chuť s tím seknout?
Měla jsem, nebudu říkat že ne. Stalo se to na podzim roku 2016, kdy se sešlo hned několik faktorů z osobního života, ale také online působení. V rodině jsme měli dvě úmrtí blízkých osob, do toho se rozjely šílené hejty v online světě a v tu chvíli toho na mě bylo moc. Influencerství mi přestalo dávat to hlavní, proč to dělám a tím je potěšení, naplnění, radost, a naopak mi to bralo energii, byla jsem ze všeho smutná, špatná, zklamaná a vůbec jsem nechápala, jak se to najednou stalo. Nabalilo se to jako sněhová koule, do obřích rozměrů.
Lidé zakládali skupiny, na nichž se domlouvali, jak mi ublíží, psali do firem, s nimiž spolupracuji, snažili se znehodnotit produkty, které jsem vytvořila, uváděli o nich nepravdivé informace a byly dokonce i založené celé webové stránky, kde mě někdo pomlouval, lhal, a to jsme dokonce museli řešit právně, trestním oznámením. Bylo to velmi vyčerpávající a musela jsem si pak na 3–4 měsíce dát pauzu, bylo toho moc.
Jak se k takovým případům kyberšikany staví policie?
Bylo to těžké, a navíc se to odehrálo v době, kdy kyberšikana nebyla častá. Objevovaly se i různé osobní výhružky, takže mi policie nabídla, že to bude řešit, že mi může poskytnout ochranu a byla velmi vstřícná. Dokonce jsme přišli i na lidi, kteří za tím eventuálně stáli, ale problém je, že tím, že se to odehrálo v online prostředí, tak servery mají povinnost uchovávat data jen po určitou dobu a než došlo k soudnímu povolení, tak data už neexistovala, na čemž to skončilo. Navíc, s tím úmrtím v rodině toho na mě bylo opravdu moc, nechtěla jsem soudní tahanice a řekla jsem si, že se to těm lidem snad vrátí jinak.
Lidé na internetu umí být velmi zlí. Jak se vypořádáváte s hejty?
Jak kdy. Když je člověk v dobrém rozpoložení a daří se mu, tak ho to absolutně nerozhodí a dokáže se nad tím zasmát. Když jsou to ale hodně osobní a zlé útoky, tak je samozřejmě těžší to přejít. A když se sejde více věcí najednou, nedaří se, nabalí se na to hejty, tak to prostě každý nese hůř. Veřejně se všichni snaží říkat, že hejty neřeší, a i já mám spektrum komentářů, nad kterými se 100 % zasměju, ale pak jsou takové, které v člověku zůstanou.
Snažím se tedy svoje postoje vysvětlit, ale když vidím, že to nezabírá, že si člověk přišel pouze rýpnout a dál mě hejtuje a píše ošklivé věci, tak ano, bloknu ho a neztrácím dál energii a čas
Na internetu jsem se dočetla, že občas velmi zlé komentáře mažete a jejich autory blokujete. Je to pravda?
Občas to udělám, ale velmi málo a jak říkáte, někdy není jiná možnost. Dělám to tak, že se snažím si to s dotyčným vysvětlit, nějak se s ním domluvit, protože v online prostoru, kde nevidíte emoce, můžete mnohdy něco pochopit jinak, než jak to bylo zamýšleno. Snažím se tedy svoje postoje vysvětlit, ale když vidím, že to nezabírá, že si člověk přišel pouze rýpnout a dál mě hejtuje a píše ošklivé věci, tak ano, bloknu ho a neztrácím dál energii a čas. Nevidím důvod, proč bych to měla snášet.
Nakousla jste, že si influenceři musí dávat pozor na to, co dělají a co říkají, s čímž souvisí i nyní „populární“ cancel culture. Nebojíte se toho, že se jednoho rána vzbudíte a budete „cancelled“?
No mně už se to málem stalo, tehdy před těmi pěti lety, takže vím, jak to vypadá. Nejhlučnější jsou ti, kteří s vámi nesouhlasí a k nespravedlnosti poté dochází za přihlížení většiny, která s vámi souhlasí, ale mlčí, což je hrozný problém. Lidé, kteří mě rádi sledovali, mi pak psali, že je to hrozné, že je jim to líto a ať nekončím. To je vlastně i důvod, proč jsem se na sociální sítě vrátila, podpora byla ohromná a určitě větší než hejty.
Nedokážu říct, zda se toho bojím, neboť si myslím, že co se má stát, to se stane. Jestli se lidem zprotivím a nebudou se na mě chtít koukat, tak to tak bude a jiná kvůli tomu nebudu. A abych se bála říct, co si myslím? To nechci. Lidé mě sledují i kvůli názorům, které mám, kvůli tomu, že nejsem nějaká amorfní hmota bez názoru, která se chce líbit všem. Ano, bylo by to pro mě výhodnější, dělá to hodně influencerů, což nemyslím špatně, ale nevyjadřují se k něčemu, co je trochu kontroverzní, ať už je to politika, covid nebo cokoli, protože to s sebou vždy nese blbé reakce.
Pokud mě zruší, tak mě zruší. Co s tím můžu dělat. Ale doufám, že se to nestane (smích). Pořád doufám, že zdravý rozum zvítězí, i když mám v dnešní době na sociálních sítích pocit, že to tak bohužel často není. Hodnoty jsou dnes naprosto obrácené, což nevím, jak se stalo, ale možná už jsem stará a nechápu to (smích).
Co je vaší motivací? Co vás žene kupředu? Je to právě ta zmíněná odezva od fanoušků?
Ano, zpětná vazba od lidí, kteří mi napíšou že jsem jim dodala odvahu, aby si šli za svým, aby začali dělat, co je baví nebo že u mých videí relaxují, je prostě báječná. To, že jsem vidět, mám spolupráce s firmami, získávám zajímavé kontakty, to je také skvělé, ale pro mě je to jen vedlejší produkt a nemohla bych to dělat jen kvůli tomu. Pocit štěstí a dobrý pocit z toho, co děláte, vám tohle nevynahradí.
Kde se vidíte za 5 let? Bude to stále na YouTube?
Určitě bych se v nějaké míře stále ráda viděla na sociálních sítích, jen nevím, zda i nadále takto frekventovaně, ale kontakt s lidmi mám velmi ráda. Doufám, že to i nadále bude v kosmetice, ačkoli s přibývajícím věkem je to stále těžší (smích).
Ráda bych se i víc zaměřila na zákulisí kosmetiky, formulování vlastních produktů a další věci. V této sféře se i ráda vzdělávám, ať už v oblasti chemie či aktivních látek atd., což vypadá jako strašná sranda, ale podléhá to legislativě, která vůbec není jednoduchá. Chtěla bych se tomu tedy více věnovat a být tak trochu v pozadí beauty byznysu, což už trochu dělám, ale ráda bych i víc. Dokonce jsem přemýšlela o tom, že bych si mohla dodělat nějaké vyšší chemické vzdělání, ale na to bohužel v současné chvíli nemám čas.
V osobním životě nevím, žádné plány nemám a uvidí se (smích). Ale strašně ráda renovuju naši 150 let starou chalupu, chodím do přírody, věnuji se turistice… Například teď v létě se chystáme do Slovinska, do Alp, na túry, jezdíme hodně po Čechách, z čehož natáčím vlogy, kdy i v různých podmínkách testuji kosmetiku. Prostě mám ráda pohodu, ale zároveň nechci usnout na vavřínech a pořád na sobě chci pracovat. Jakmile totiž člověk zaspí, tak ho ostatní předběhnou.
Zmínila jste plány do budoucna na rozšíření vaší značky. Můžete nám je trochu přiblížit?
Mám určité smluvní závazky, takže o tom nemohu příliš mluvit, ale ráda bych lidem, kteří mají rádi moje recenze, věří mi, nakupují podle mě, nabídla něco ucelenějšího. Bude se to týkat kosmetiky, bude to takové rozšíření toho, co už jsem na trh dala, ale víc říct nemohu (smích).