S youtuberkou Petrou LovelyHair o výdělcích na YouTube, nenávistných komentářích, kyberšikaně, cancel culture i podnikání.
Petra LovelyHair začala natáčet videa na YouTube už před 11 lety. Od té doby si její kanál i ona sama prošla velkou změnou a dnes je z ní úspěšná podnikatelka, která dokonce radí dalším kosmetickým firmám s vývojem produktů dekorativní kosmetiky. Společně jsme si povídali o tom, co si myslí o současné YouTube scéně, zda se lze natáčením videí uživit a řešili jsme i to, jak se staví k negativním komentářům a proč některé z nich maže.
Influencerství mnozí vnímají jako snadný způsob, jak vydělat peníze, ale není tomu tak. Veřejnému vystupování na internetu totiž může vést ke kyberšikaně, kvůli níž se Petra LovelyHair musela obrátit i na české soudy. Více se ale dočteš v našem rozhovoru...
Jak je to dlouho, co jste začala natáčet videa na YouTube?
Je to už 11 let. Začátkem roku 2011 jsem si založila blog a záhy jsem začala natáčet videa na YouTube. Tenkrát tam ještě skoro nic nebylo a tuším, že jediní aktivní byli Viral Brothers, kteří ještě tvořili pod jinou přezdívkou, ale z beauty světa tam nebyl v Česku nikdo. Zpočátku to tedy bylo velmi kontroverzní a spousta lidí si klepala na čelo a říkala si, co to blbnu, když ukazuju na kameru účesy a líčení, které mimochodem byly příšerné (smích). Jenže taková byla doba, existovala nekvalitní technika, špatné připojení, produkty nebyly takové jako dnes… ale bavilo mě to, tak jsem do toho šla naplno.
Co vás k tomu přivedlo?
Jsem takový blázen a když vidím něco, co mě chytne a co mě baví, tak do toho jdu. I když si nejsem úplně jistá výsledkem. Líčení a účesy mě vždy bavily, pamatuji si, že jsem s tím hodně experimentovala a česala a líčila jsem i kamarádky, takže jsem si už od devadesátek schraňovala kosmetiku, chodila jsem koukat do drogerií a k líčení jsem se tak dostala už zhruba ve 14 či 15 letech.
Koncem roku 2010 jsem pak na YouTube natrefila na Američanky, které ukazovaly líčení, třeba jen na jednom oku. To mě hrozně nadchlo, dodalo mi to odvahy a řekla jsem si, že to zkusím i u nás.
Konkurence je dnes obrovská a trh je podle mě až přesycený. Ano, je fajn, že si každý může vybrat to, co mu vyhovuje, ale na druhou stranu mám pocit, že se ve změti obsahu ztrácí to kvalitní a to, co nám může něco předat
Nyní jsou jenom na českém YouTube tisíce tvůrců a není jednoduché se prosadit. Vnímáte to jako výhodu, že jste s natáčením začala už v roce 2011 nebo to ani tenkrát nebylo jednoduché?
Každá situace, která byla a je, má svoje úskalí, ale i svoje výhody. Tenkrát byla špatná a finančně nedostupná technika, neexistovalo, že byste si koupila zrcadlovku na natáčení, která navíc byla v ceně auta. Plus na to nebylo publikum zvyklé, nebylo to zpočátku přijímáno příliš dobře, ale měla jsem výhodu, že jsem netušila, že jsou na YouTube nějaké komentáře, takže jsem si ty hejty nečetla a nevěděla jsem o nich (smích). Výhody byly, že nebyla konkurence, nebylo s čím srovnávat a koho toto téma zajímalo, tak přišel ke mně.
Dnes existuje spousta možností, od těch grafických, přes cestování až po shánění produktů a spolupráce. Tenkrát nebyl ani YouTube affiliate, za který tvůrcům přijde pár korun. Nebylo nic, člověk do toho akorát vrážel peníze a čas. Ale jak jsem říkala, konkurence je dnes obrovská a trh je podle mě až přesycený. Ano, je fajn, že si každý může vybrat to, co mu vyhovuje, ale na druhou stranu mám pocit, že se ve změti obsahu ztrácí to kvalitní a to, co nám může něco předat. Nejvíce zhlédnutí dnes mají „hlouposti“, které přitáhnou pozornost, ale jenom užírají čas a podporují algoritmus, ze kterého společnost tak trochu blbne.
Výhody jsou enormní, YouTubem se dnes lze i živit, ale jsou tu i negativa, třeba v podobě mnohem více sofistikovaného hejtu, který přerůstá až v šikanu.