Přinášíme ti rozhovor se stylistkou Milenou Žuravljovou, která pracovala i s Chiarou Ferragni a dalšími světoznámými hvězdami.
Milena Žuravljova měla k módě vždy blízko a jejího talentu si všimli i ve světoznámém magazínu InStyle, kam ji vzali na pozici asistentky stylingu. Během několika let se však Milena vypracovala a nyní ji můžeš znát jako ředitelku módy v časopisu Elle, která má dokonce i vlastní obchod Symbols.
S Milenou jsme si povídali o tom, co všechno musí ovládat dobrý stylista, kde může nabrat zkušenosti nebo také o tom, v čem Češi v módě nejvíce chybují a jaké trendy poletí v roce 2022.
Jak jste se dostala k práci stylistky?
Náhodou, studovala jsem ekonomii na Vysoké škole ekonomické v Praze, a protože mě móda vždy bavila, tak jsem se přihlásila na kurz Školy stylu Backstage, který tehdy teprve začínal a vedla ho Alena Šafratová. Alenka měla hodně kontaktů v branži, skvěle jsme si sedly a doporučila mě do InStylu na pozici junior stylist, kde si vyzkoušeli, co umím a nechali si mě tam.
Celé to tedy začalo v InStylu a jelikož jsem uměla anglicky, a i další jazyky, tak jsem v mezinárodním kolektivu, kde šéfredaktorka byla Američanka, našla uplatnění. Začínala jsem tam jako asistentka Marie Kohutik, která působila v Bazaru či Dolce Vitě a která mě provedla celou touto cestou a pak už jsem začala dělat stylistku sama za sebe, až jsem se dostala na post ředitelky módy.
Musí mít každý stylista nějaké vzdělání či kurz, aby se mohl stylingem živit?
Neuškodí to ho mít, ale v současné době existuje možnost, kterou jsme my tehdy neměli, a tou je jít na stáž k nějakému stylistovi. To je podle mě nejlepší zkušenost. Na Instagramu stačí stylistovi, kterého máte rádi, napsat, zda mu můžete pomáhat při focení a je to, můžete sbírat zkušenosti. Víc než o vzdělání je styling totiž o citu, komunikaci s lidmi, práci s oblečením a práci v týmu.
Bylo těžké prosadit se na českém trhu? Je tu velká konkurence?
Konkurence je veliká a i já jsem začínala postupně, ne v řádu měsíců, ale v řádu let. Když jsem do této branže přišla, tak jsem byla ze všeho nadšená, pracovala jsem od 4 od rána do noci, běhala jsem po lokacích na focení a opravdu jsem dřela. V této branži navíc funguje, že ten, kdo má focení na starosti, chce do týmu zabookovat člověka, kterému důvěřuje, protože od toho se odvíjí práce všech ostatních a je tedy velmi riskantní najmout někoho nového. Třeba v InStylu jsme navíc fotili většinou pouze celebrity a i ty mají jasný názor na to, s kým chtějí pracovat, a proto jsem zpočátku mohla být pouze asistentka, než jsem v jejich očích stoupla.
Jak hodnotíte z pozice profesionální stylistky módu v českých ulicích?
Nejsme módní metropolí, ale i my tu máme sem tam schované diamanty, které vždy velmi ráda potkám a profesním okem je ocením. Není to tak, že bych od rána do večera chodila ulicemi a koukala, kdo co nosí, ale mám nějaký celkový dojem, který není příliš dobrý (smích).
V Česku mám navíc pocit, že intelektuálně založené ženy nebo umělkyně trochu módou pohrdají. Není nic špatného na tom chodit krásně oblečený, i když jsi chytrý
Které město byste naopak označila za módní metropoli? Stále platí, že je to Paříž a Milán?
Poslední dobou je to Kodaň, kde se krásný severský vkus pojí s tím, že tamní obyvatelé mají jiné finanční možnosti. Móda je tam více umělecká, progresivní a luxusní, což u nás takovou kombinaci nenajdeme. U nás v Česku mám navíc pocit, že intelektuálně založené ženy nebo umělkyně trochu módou pohrdají, což v jiných zemích příliš nevidíme. Není nic špatného na tom chodit krásně oblečený, i když jsi chytrý, nadaný atd.
České ženy se o sebe méně starají a módě nepřikládají takovou důležitost
V čem dělají české ženy největší chybu?
To asi nelze zobecnit, neřekla bych, že každá žena dělá takovou a makovou chybu, navíc módu každý vnímá jinak, není to žádná jaderná fyzika, jen subjektivní názor. Možná bych pouze řekla, že se o sebe české ženy méně starají a módě nepřikládají takovou důležitost.
A jak jsou na tom čeští muži?
Jak odpovědět politicky korektně (smích).
Hodně cestujete a pracujete i v zahraničí. Proč myslíte že Čechům na módě příliš nesejde?
Zase je to subjektivní názor, ale přijde mi, že společnost módu vnímá jako něco povrchního, nikoli jako umění či dotvoření celého člověka a jeho vzhledu. Mnozí z nás vzhled řeší, ale neřeší komplexní image. Módu bychom přitom měli vnímat jako umění, i do ní můžeme investovat a můžeme na ní koukat z úplně jiného úhlu pohledu.
Do oblečení prostě investujte jako do umění a pak se k němu budete chovat úplně jinak, než jak se chováte k tričku z H&M
Mnoho lidí tvrdí, že abyste se mohla oblékat hezky, musíte mít hodně peněz. Mají pravdu?
V současné době už to samozřejmě pravda není. Ano, dřív to tak bývalo, ale dnes už máme přístup ke spoustě možností, jenom je potřeba vybírat s rozmyslem, klidně si i počkat a koupit jen to, co opravdu chceme. Není to jen o financích a když budete šťastní s tričkem za 200 korun, o které budete pečovat, aby vypadalo stejně dobře i za měsíc, dva, rok, tak to je přece také super. Lidé, kteří nakupují levné oblečení jenom proto, aby měli plný šatník, se pak o ty kousky ani nestarají, stěžují si, že brzy vypadají blbě, že byly levné a kvalita je špatná, ale nedochází jim, že o oblečení je potřeba se starat.
Když vám na nějakých věcech záleží a chcete, aby pořád byly udržované, tak je opravdu jedno, kolik původně stály. Do oblečení prostě investujte jako do umění a pak se k němu budete chovat úplně jinak, než jak se chováte k tričku z H&M. Ano, design je dražší, ale základní věci ke každodennímu nošení drahé být nemusí, a přesto v nich můžete vypadat dobře.
Investovat do lokálních podniků je super, i pro celou ekonomiku země a do budoucna to dává největší smysl
Přidej se do klubu REFRESHER+
Dočíst článek
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 110703 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH.
Jak to funguje?Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.:
15 % zľava na nákup výživových doplnkov VOXBERG
, Měsíční předplatné ve Skillmea ZDARMA
nebo Kaliforňan miska dle vlastního výběru ZDARMA
Zobrazit všechny (10)
Kde můžeme najít opravdu krásné kousky za přijatelné peníze?
U českých návrhářů, ale záleží, neboť přijatelná cena znamená pro každého něco jiného. Ale investovat do lokálních podniků je super, i pro celou ekonomiku země a do budoucna to dává největší smysl. Já osobně mám z českých návrhářů ráda například Laformelu, Jakuba Polanku, Chatty či Ivanu Mentlovoy, jejichž kousky samozřejmě nejsou úplně levné, protože jejich produkce je o dost menší než produkce velkoobchodů či jiných módních řetězců.
Mám i svůj vlastní obchod Symbols, kde mám jak dostupné oblečení, tak to dražší a skvělý je třeba i Space v Pařížské, kde nakoupíte bez toho, aniž byste utratili desetitisíce. Dražší kousky se vyplatí nakupovat i on-line, například na Net a Porter, kde jsou často velmi příjemné slevy nebo v aplikaci Vestiaire, která má neuvěřitelnou nabídku.
Co podle vás bude trendem v roce 2022?
Trendů je mnoho, ale tím největším je za mě udržitelnost. Kromě toho se vrací devadesátky, sex appeal, což se mi líbí, neboť to není takový ten sprostý sex appeal, ale ženský… Kolekce módních domů jsou nyní odvážnější, a to i těch usedlejších, jako je Chanel, což mě příjemně překvapilo. A největším trendem pro nás pro všechny by mělo být vybírat kousky z kvalitních materiálů, které vydrží, a také osobitost.
A jaké barevné kombinace poletí?
Mně osobně velmi baví oranžová, sunrise barvy, žluto-oranžová a zlatá. Barvou roku 2022 je very peri, ale na přehlídkách příliš vidět není.
Odkud čerpáte inspiraci pro své stylingy?
Z Instagramu, bez něj dnes již nelze ve světě módy fungovat. Zrovna dnes jsme v redakci Elle řešili, že nic neprodává víc než Instagram, který v současné době určuje trendy více než jakékoli přehlídky. Pokud na sebe nějaký kousek vezme známá influencerka, tak ho najednou chtějí úplně všichni. Kromě sociálních sítí ale čerpám inspiraci i ze světových magazínů.
Co by ale podle mě měl mít v šatníku každý, je skvěle střižený oblek, bílá pánská košile, hezká kvalitní kabelka a slušivý trenčkot
Co by nemělo chybět v šatníku každého z nás?
Mění se to a už neplatí, že by každá žena potřebovala malé černé. Jen si vzpomeňte, kdy jste je na sobě měla naposledy. Co by ale podle mě měl mít v současné době v šatníku každý, je skvěle střižený oblek, bílá pánská košile, hezká kvalitní kabelka, která udělá pěkný look i z džínů s tričkem a slušivý trenčkot.
Vy pracujete i s mnohými celebritami. S jakými největšími jmény jste pracovala?
S českými topmodelkami, herečkami, v rámci českého trhu vlastně takřka s každým (smích). S Danielou Peštovou, Terezou Maxovou, Annou Geislerovou a se všemi, kteří se účastní filmového festivalu v Karlových Varech. Co se týče mezinárodních jmen, tak jsem pracovala například s Chiarou Ferragni.
Celebrity vás vyhledávají samy? Nebo jim své služby nabízíte?
Ano, vyhledávají mě samy, ale musím říct, že osobní styling nedělám příliš ráda.
Z jakého důvodu ho nemáte ráda?
U celebrit je to trochu jiné, ale ženy, které si chtějí najmout osobního stylistu a mají na to budget, to berou jako zážitek, chtějí se opečovávat, povídat si u kafíčka, ale já jsem spíš taková „tohle vám sluší, tohle ne“ a jdeme dál (smích). Takže ano, osobní styling někdy dělám, ale nedokážu poskytnout takový servis, který někteří očekávají.
Jak vypadá proces stylingu pro editorial? Kdo vymýšlí koncept?
Záleží, pro koho se styling dělá. Když jsem dělala na volné noze, tak to bylo jiné než nyní, kdy pracuji jako ředitelka módy v Elle. S nápadem, jaký editorial budeme fotit, nyní většinou přijdu já nebo nám do redakce zavolají s tím, že do Prahy přijede ta a ta celebrita a zda s ní nechceme něco vymyslet. Na mě potom je udělat mood board a spolu s šéfredaktorkou a kreativou složit tým.
Co se týče samotného stylingu, tak ideálně dva týdny před focením napíšu do showroomů v Miláně a Paříži a zjistím, jaké kousky mají k dispozici. Pošlu jim výběr zhruba 10 looků z jejich kolekce, ale oni jsou většinou schopni zajistit a poslat do Prahy pouze jeden z nich. Práce stylisty obnáší hodně komunikace a zařizování.
Když vám showroomy pošlou kolekci, musíte za ni zaplatit nějakou kauci? Přece jenom se většinou jedná o kousky za desetitisíce až statisíce.
Neplatíme žádnou kauci. Na začátku spolupráce se samozřejmě uzavírá smlouva s vydavatelstvím, ale mně už všichni znají, takže stačí říct jméno a oblečení mi pošlou. Dříve by mi samozřejmě nikdo nic neposlal a časopis mi nejprve musel zařídit tzv. pull letter, ve kterém se píše, co se kdy a pod jakým vydavatelstvím bude fotit.
Stalo se vám někdy, že byste se dočkala negativní reakce na váš styling?
Ano, stalo, ale právě proto máme vždy připravené různé varianty stylingu. Když se dělá velký kreativní editorial, tak mám poslední slovo já, ale když se obléká celebrita, tak se musí počítat i s jejím názorem. To, že celebritě něco nesedne, ať už stylově nebo velikostně, se prostě občas stane, ale vše je řešitelné. Není to nic, co by mě vystresovalo nebo urazilo, jen na to musím být připravená.
Zmiňovala jste, že máte svůj vlastní obchod Symbols. Podle čeho si vybíráte značky do něj?
Dřív jsem hodně cestovala, mám ráda zajímavé destinace a baví mě lokální výrobci, kteří oblečení vyrábí vlastníma rukama. Oblečení je pro mě jako kus umění, takže dokážu ocenit ručně vyšité šaty, látky barvené přírodními barvami atd. Takové kousky jsem si vždy sama kupovala a když se mě ostatní začali ptát, odkud je mám, tak jsem se rozhodla pořídit si vlastní obchod. Jako první jsem v něm měla ukrajinské, ručně vyšívané šaty, které měly obrovský úspěch, a tak jsem postupně začala přidávat další značky, s nimiž jsem se seznámila během cestování.
Kousky v něm jsou poměrně dražší. Těší se oblibě u českých žen?
Ano, nakupuje u nás hodně žen. V Symbols seženete kousky od 2 000 korun do 20 000 korun a brzy snad budeme otevírat i větší kamennou prodejnu, kde budeme mít i jiné značky, které se nezaměřují jenom na resort wear a cenová hladina se rozšíří.
Díky stylingu jsem se dostala na místa, která bych jinak asi nikdy nenavštívila. Fotila jsem například v Goldstein vile v Los Angeles, kde se natáčeli Charlieho andílci nebo Big Lebowski
Co máte na práci stylistky nejraději?
Lidi, s nimiž se potkávám, mám opravdu skvělý tým. Ale také cestování, protože díky stylingu jsem se dostala na místa, která bych jinak asi nikdy nenavštívila. Fotila jsem například v Goldstein vile v Los Angeles, kde se natáčeli Charlieho andílci nebo Big Lebowski. A samozřejmě mě baví i kreativita.
Co považujete za svůj doposud největší úspěch?
Pravděpodobně můj obchod Symbols, na jehož pop-up mě přišly podpořit i báječné ženy, jako Tereza Maxová, Daniela Peštová a mnoho dalších, což mě velmi potěšilo, neboť je to důkaz, že ve mně mají, co se módy týče, důvěru. V tu chvíli jsem si říkala, že jsem to dokázala.