Přinášíme ti rozhovor se stylistkou Milenou Žuravljovou, která pracovala i s Chiarou Ferragni a dalšími světoznámými hvězdami.
Milena Žuravljova měla k módě vždy blízko a jejího talentu si všimli i ve světoznámém magazínu InStyle, kam ji vzali na pozici asistentky stylingu. Během několika let se však Milena vypracovala a nyní ji můžeš znát jako ředitelku módy v časopisu Elle, která má dokonce i vlastní obchod Symbols.
S Milenou jsme si povídali o tom, co všechno musí ovládat dobrý stylista, kde může nabrat zkušenosti nebo také o tom, v čem Češi v módě nejvíce chybují a jaké trendy poletí v roce 2022.
Jak jste se dostala k práci stylistky?
Náhodou, studovala jsem ekonomii na Vysoké škole ekonomické v Praze, a protože mě móda vždy bavila, tak jsem se přihlásila na kurz Školy stylu Backstage, který tehdy teprve začínal a vedla ho Alena Šafratová. Alenka měla hodně kontaktů v branži, skvěle jsme si sedly a doporučila mě do InStylu na pozici junior stylist, kde si vyzkoušeli, co umím a nechali si mě tam.
Celé to tedy začalo v InStylu a jelikož jsem uměla anglicky, a i další jazyky, tak jsem v mezinárodním kolektivu, kde šéfredaktorka byla Američanka, našla uplatnění. Začínala jsem tam jako asistentka Marie Kohutik, která působila v Bazaru či Dolce Vitě a která mě provedla celou touto cestou a pak už jsem začala dělat stylistku sama za sebe, až jsem se dostala na post ředitelky módy.
Musí mít každý stylista nějaké vzdělání či kurz, aby se mohl stylingem živit?
Neuškodí to ho mít, ale v současné době existuje možnost, kterou jsme my tehdy neměli, a tou je jít na stáž k nějakému stylistovi. To je podle mě nejlepší zkušenost. Na Instagramu stačí stylistovi, kterého máte rádi, napsat, zda mu můžete pomáhat při focení a je to, můžete sbírat zkušenosti. Víc než o vzdělání je styling totiž o citu, komunikaci s lidmi, práci s oblečením a práci v týmu.
Bylo těžké prosadit se na českém trhu? Je tu velká konkurence?
Konkurence je veliká a i já jsem začínala postupně, ne v řádu měsíců, ale v řádu let. Když jsem do této branže přišla, tak jsem byla ze všeho nadšená, pracovala jsem od 4 od rána do noci, běhala jsem po lokacích na focení a opravdu jsem dřela. V této branži navíc funguje, že ten, kdo má focení na starosti, chce do týmu zabookovat člověka, kterému důvěřuje, protože od toho se odvíjí práce všech ostatních a je tedy velmi riskantní najmout někoho nového. Třeba v InStylu jsme navíc fotili většinou pouze celebrity a i ty mají jasný názor na to, s kým chtějí pracovat, a proto jsem zpočátku mohla být pouze asistentka, než jsem v jejich očích stoupla.
Jak hodnotíte z pozice profesionální stylistky módu v českých ulicích?
Nejsme módní metropolí, ale i my tu máme sem tam schované diamanty, které vždy velmi ráda potkám a profesním okem je ocením. Není to tak, že bych od rána do večera chodila ulicemi a koukala, kdo co nosí, ale mám nějaký celkový dojem, který není příliš dobrý (smích).
V Česku mám navíc pocit, že intelektuálně založené ženy nebo umělkyně trochu módou pohrdají. Není nic špatného na tom chodit krásně oblečený, i když jsi chytrý
Které město byste naopak označila za módní metropoli? Stále platí, že je to Paříž a Milán?
Poslední dobou je to Kodaň, kde se krásný severský vkus pojí s tím, že tamní obyvatelé mají jiné finanční možnosti. Móda je tam více umělecká, progresivní a luxusní, což u nás takovou kombinaci nenajdeme. U nás v Česku mám navíc pocit, že intelektuálně založené ženy nebo umělkyně trochu módou pohrdají, což v jiných zemích příliš nevidíme. Není nic špatného na tom chodit krásně oblečený, i když jsi chytrý, nadaný atd.
České ženy se o sebe méně starají a módě nepřikládají takovou důležitost
V čem dělají české ženy největší chybu?
To asi nelze zobecnit, neřekla bych, že každá žena dělá takovou a makovou chybu, navíc módu každý vnímá jinak, není to žádná jaderná fyzika, jen subjektivní názor. Možná bych pouze řekla, že se o sebe české ženy méně starají a módě nepřikládají takovou důležitost.
A jak jsou na tom čeští muži?
Jak odpovědět politicky korektně (smích).
Hodně cestujete a pracujete i v zahraničí. Proč myslíte že Čechům na módě příliš nesejde?
Zase je to subjektivní názor, ale přijde mi, že společnost módu vnímá jako něco povrchního, nikoli jako umění či dotvoření celého člověka a jeho vzhledu. Mnozí z nás vzhled řeší, ale neřeší komplexní image. Módu bychom přitom měli vnímat jako umění, i do ní můžeme investovat a můžeme na ní koukat z úplně jiného úhlu pohledu.
Do oblečení prostě investujte jako do umění a pak se k němu budete chovat úplně jinak, než jak se chováte k tričku z H&M
Mnoho lidí tvrdí, že abyste se mohla oblékat hezky, musíte mít hodně peněz. Mají pravdu?
V současné době už to samozřejmě pravda není. Ano, dřív to tak bývalo, ale dnes už máme přístup ke spoustě možností, jenom je potřeba vybírat s rozmyslem, klidně si i počkat a koupit jen to, co opravdu chceme. Není to jen o financích a když budete šťastní s tričkem za 200 korun, o které budete pečovat, aby vypadalo stejně dobře i za měsíc, dva, rok, tak to je přece také super. Lidé, kteří nakupují levné oblečení jenom proto, aby měli plný šatník, se pak o ty kousky ani nestarají, stěžují si, že brzy vypadají blbě, že byly levné a kvalita je špatná, ale nedochází jim, že o oblečení je potřeba se starat.
Když vám na nějakých věcech záleží a chcete, aby pořád byly udržované, tak je opravdu jedno, kolik původně stály. Do oblečení prostě investujte jako do umění a pak se k němu budete chovat úplně jinak, než jak se chováte k tričku z H&M. Ano, design je dražší, ale základní věci ke každodennímu nošení drahé být nemusí, a přesto v nich můžete vypadat dobře.
Investovat do lokálních podniků je super, i pro celou ekonomiku země a do budoucna to dává největší smysl
- Kde nakupovat kvalitní, a zároveň finančně dostupnou módu?
- Jak budou vypadat módní trendy v letošním roce?
- Proč je ve světě módy důležitý Instagram?
- Co by měl mít v šatníku každý?