Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
V rámci naší nové článkové série Historie módních značek ti představíme značku Ralph Lauren. Zjisti, jak se z potomka židovských imigrantů z Běloruska stal světově uznávaný módní návrhář, kterému se v minulosti nevyhnuly ani skandály.
Luxusních brandů najdeš na trhu spousty, od těch profláklejších až po ty méně známé, o jejichž historii se toho moc neví. Proto jsme si pro tebe připravili novou článkovou sériiHistorie módních značek, v níž ti představíme hned několik módních domů, které se z nuly vypracovaly na špičky ve svém oboru.
První díl věnujeme brandu Ralph Lauren, který vznikl už v roce 1967 a nyní udává trendy nejen v Americe, ale také v Anglii a zbytku světa. Zakladatelem úspěšné značky je potomek židovských imigrantů z Běloruska, který jako první dostal své modely z Ameriky až do Evropy a náleží mu ještě jedno prvenství. Víš, že právě Ralph Lauren byl tím, kdo jako první do své kolekce zahrnul kromě oblečení i domácí potřeby a nábytek? Tohle a mnohem víc se dočteš v našem článku.
Život v chudé čtvrti Ralpha naučil, že vydělat peníze není jednoduché. Talentovaný mladík zkusil svoje štěstí a vyšlo to
Ralph Lauren, vlastním jménem Ralph Rueben Lifshitz, se narodil v roce 1939 do rodiny židovských imigrantů z Běloruska. Už od mládí si uvědomoval hodnotu peněz, neboť se svými rodiči a dalšími třemi staršími bratry žil v Bronxu, chudé části New Yorku a byl odkázán na to, jakou almužnu vydělá jeho otec, malíř pokojů. Ralph viděl, jak obtížné je vydělat peníze, ale zároveň si uvědomoval, že nechce žít v chudobě, že chce být úspěšný a nechce se strachovat o budoucnost.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak se z prodejce kravat stal návrhář světového střihu
Jak čelil skandálus kvůli symbolům černošského bratrstva
Móda vždy byla Ralphovou vášní, ale neměl potřebné vzdělání, aby se jí mohl naplno věnovat, což se však rozhodl hned po střední škole změnit. Spolu se svými bratry si změnil příjmení na Lauren, začal chodit na obchodní kurzy v noční škole a přes den si vydělával prodejem kravat u Brooks Brothers, kde se ujistil v tom, že právě móda je to, čemu se chce ve svém životě věnovat.
Práce u Brooks Brothers ho inspirovala a Ralph začal navrhovat své vlastní oblečení. Jako první vyrobil nákrčník, ale následně se vrátil zpět ke kravatám. V roce 1967 pak na trh uvedl svojí první kolekci kravat, která nesla název Polo a jen o pár měsíců později si jeho práce všiml podnikatel Norman Hilton, který mladému návrháři poskytl finanční pomoc, díky které si Ralph Lauren mohl otevřít svůj vlastní obchod, v němž kravaty prodával.
Jedná se tak o první důležitý milník v kariéře Ralpha Laurena, který jen o rok později za svou práci získal první ocenění.
Psal se rok 1971 a Ralph Lauren světu představil unikátní logo. Vzniklo úplnou náhodou
V roce 1971 zaznamenal Ralph Lauren další nevídaný úspěch, a to ve chvíli, kdy na trh uvedl kolekci, jež zahrnovala pánské košile pro ženy. To vzbudilo rozruch, neboť do té doby žádný módní dům s podobným kouskem nepřišel a mladý návrhář se začal čím dál rychleji dostávat na výsluní.
Košile navíc byly ozvláštněny unikátním logem, které vzniklo naprostou náhodou. Ralph Lauren si ve své dílně hrál s látkami a když dvě přiložil proti slunci k sobě, zjevil se mu hráč póla na svém koni. A proč právě toto logo funguje? Je čisté, atraktivní, snadno rozpoznatelné a zároveň nápadné. To ale není jediný důvod. Logo Ralph Lauren je také nadčasové a jako jedno z mála emblémů se může pyšnit tím, že zůstalo desítky let bez dalšího zásahu, takže není ovlivněno žádnými trendy.
Logo také skvěle cílí na zákazníka a jasně definuje, jak se při nošení kousků Ralpha Laurena budeš cítit. Návrhář v tobě chce vzbudit pocit luxusu, moci, bohatství… prostě jako bys byl anglický aristokrat, který na pár okamžiků sesedl z koně a vyrazil mezi lid.
Hráč póla ukazuje sílu, kvalitu, soutěživého ducha, kůň zase svobodu, odvahu, loajalitu, vůli a ušlechtilost. Ralph Lauren se zákazníky komunikuje i prostřednictvím barev svého emblému, které v tobě mohou vyvolat nejrůznější emoce, od tepla, pohodlí, až po hněv a násilí. Návrhář proto sáhl po černé barvě, která vyjadřuje sílu, eleganci, prestiž a po bílé, která slouží jako kontrast a vyznačuje pokoru, bezpečí a loajalitu.
Polokošile z piké, hedvábí a úspěch ve světě filmu. Ralph Lauren se objevil i v seriálu Přátelé
Jen o rok později ukázal Ralph Lauren světu další kolekci, která se stala výrazným milníkem v jeho životě. Na trh uvedl legendární polokošile z piké, jež dnes nesmí chybět v žádném šatníku, ale také hedvábné obleky a svetříky. V ten moment si talentovaného návrháře všiml i svět filmu a ještě v 70. letech se Ralph Lauren podílel na tvorbě kostýmů do snímku Velký Gatsby.
Designéra můžeš znát i z jiných pořadů v televizi. Ve filmu Hall si Ralphovy charakteristiké široké kalhoty, pánskou košili, vestu a kravatu oblékla herečka Diane Keaton a o několik let později se návrhář objevil i v seriálu Přátelé. Možná si vzpomínáš, že Rachel Green, kterou ztvárnila Jennifer Aniston, pro značku Polo Ralph Lauren pracovala a v jednom díle se ukázal i samotný Ralph Lauren, který nehrál nikoho jiného než sám sebe. Právě účast v seriálu Přátelé návrháře natolik zaujala, že jen o pár let později vydal celou kolekci inspirovanou tímto pořadem.
Módní dům sklízel úspěch na všech frontách a v roce 2005 pronikl i do světa sportu. Stal se totiž oficiálním partnerem US Open a jen o rok později jako oficiální dodavateloblékl všechny pracovníky prestižního Wimbledonu. Ralph Lauren také každoročně podporuje americké olympioniky, díky čemuž se stále drží na prvních příčkách nejúspěšnějších návrhářů.
Ani Ralph Lauren se nevyhnul skandálu. Přivlastnil si symboly černošského bratrstva
V létě roku 2020 módním domem Ralph Lauren otřásl skandál. Návrhář si totiž přivlastnil symboly černošského bratrstva Phi Beta Sigma, které bylo založeno v roce 1914 na Howard University ve Washingtonu a bez svolení ho použil na chinos kalhoty, které uvedl do prodeje po celém světě.
Toho si ihned povšimlo nejen bratrstvo, ale také mnoho Afroameričanů, kteří se začali podepisovat pod petici na Change.org, jež žádala, aby společnost Ralph Lauren kalhoty přestala prodávat. „Pokud Ralph Lauren používá různé symboly bez schválení, kam putují licenční poplatku? Koho požádal a od koho získal povolení, aby mohl použít náš symbol? A pokud nikoho, tak co ho vedlo k tomu, aby ho použil bez schválení?“ ptala se petice.
„Jsme šokováni a zděšeni tím, že Ralph Lauren bez našeho souhlasu použil náš symbol na kus oblečení. Porušil tak ochranné známky a zahájíme vyšetřování,“ uvedl tehdy právní zástupce Phi Beta Sigma.
Ke kauze se vzápětí vyjádřil i sám návrhář, podle kterého byl symbol použit nedopatřením, černošskému bratrstvu se omluvil a slíbil mu, že podnikne kroky, aby k podobnému incidentu už nikdy nedošlo. „Jako americká značka s více než 50letou tradicí se Ralph Lauren inspiruje mnoha aspekty americké kultury. Všechny kulturní ikony a insignie budeme vždy respektovat a používat pouze po důkladném promyšlení,“ okomentoval incident mluvčí Ralph Lauren.
Ralph Lauren dnes
Ralph Lauren dnes patří k nejznámějším a také nejuznávanějším návrhářům světa, a to napříč všemi vrstvami. Pod značkou Polo Ralph Lauren tvoří dostupné kolekce, ale navrhuje také luxusní róby, které můžeš často vídat na červeném koberci. Z chlapce z chudinské čtvrti se stal majitel impéria, který se kromě módy věnuje i výrobě parfémů, interiérovému designu a dalším doplňkům.
Zajímavostí je, že Ralph Lauren také velmi rád sbírá auta a vlastní jednu z nejcennějších sbírek vozidel na světě. „Ostatní sbírají umění, ale pro mě vzácná a precizně navržená auta nabízejí zcela jiný druh zážitku. V konečném důsledku si totiž můžete užít nejen krásu stroje, ale také cestu, po které se společně vydáte,“ řekl v rozhovoru pro Architectural Digest.
V roce 2017 se Ralph Lauren rozhodl odejít z pozice ředitele společnosti, do níž obsadil Patrice Louveta a sám se nyní věnuje pouze kreativě a své lásce k automobilům.