Jedna z nejlépe hodnocených her v historii je právem na výsluní. Letos ji jiná hra překoná jen stěží.
Název: Elden Ring
Recenzovaná platforma: Xbox Series X
Vývojář: From Software
Distributor: Bandai Namco
Vydání: 25. únor 2022 na PS4, PS5, Xbox One/Series X a S, PC
Herní vývojářské studio From Software z Japonska stálo za zrodem herního žánru dnes známého také jako Soulsborne. Začalo to temnými fantasy hrami Demon's Souls a pokračovalo tituly Dark Souls, Bloodborne, Sekiro. Letos se série organicky transformovala s titulem Elden Ring. Ten je totiž prvním z tohoto žánru od studia From Software, který se odehrává v otevřeném světě.
Oproti předchozím hrám je to razantní odklon v rámci designu úrovní, soubojů s bossy a budování postavy. Tvůrci museli hru vytvořit s podstatnými změnami, ale jejich fanoušci okamžitě poznají jejich rukopis i v Elden Ringu. Stále je to náročná hra plná obrovských nepřátel a nádherného světa, zároveň však bude hráče místy frustrovat.
Jedna z nejlépe hodnocených her historie tě nezklame
Elden Ring je jednou z nejlépe hodnocených her historie a my jsme byli zvědaví, jestli si to skutečně zaslouží. Tvůrci v ní přetavili své zkušenosti a talent do podoby, která je atraktivní i pro hráče, kteří se s podobnými hrami až dosud nikdy nesetkali. Elden Ring bude svými designérskými rozhodnutími inspirovat generace tvůrců nových her. Je to prostě mistrovské dílo.
Každý hráč začíná vytvořením postavy. Pokud chceš bojovat z dálky a pomocí magie, vybereš si spíše typ postavy, jejíž atributy jsou více nasměrovány na magii (Faith, Inteligence, Arcane...) než na sílu (Dexterity, Strength). V průběhu hry získáváš za ničení nepřátel runy, pomocí kterých si postavu vylepšuješ. Za každý level dostaneš bod, který můžeš přidělit nějakému atributu.
Pokud ti nevyhovuje boj nablízko, můžeš svoji postavu změnit na magického bojovníka. Tyto body můžeš navíc po zabití jistého bosse přerozdělit a vytvořit si tak novou postavu a zaměřit se na jiné atributy. Hra ti dává dostatek prostoru k tomu, abys experimentoval a našel styl hraní, který ti bude vyhovovat nejvíc.
Kompletní průchod hry ti přitom zabere i 100 hodin (chceš-li projít pouze hlavní příběh, bude to o něco více než 30 hodin). V případě, že chceš vyzkoušet oba styly hraní, zabere ti to extrémně hodně času.
V tomto světě ho je ovšem radost trávit. S jeho vytvořením pomáhal spisovatel George R. R. Martin (napsal ságu Píseň ledu a ohně známou jako Game of Thrones). Společně s tvůrci ze studia vytvořili fantasy svět The Lands Between. Čekali jsme, že příběh bude přímočařejší a detailnější, opak je však pravdou.
Pokud se do něj chceš ponořit naplno, budeš si muset číst všelijaké zápisníky a pozorně poslouchat postavy. Podobně jako v předchozích hrách od tohoto studia, i v této hře je příběh vyprávěn přes události odehrávající se ve světě. Nečekej tedy bohaté dialogy nebo filmová videa rozšiřující příběh jako například ve hrách The Last of Us.
Trochu nás to zklamalo a vzhledem k přítomnosti spisovatele ráže George R. R. Martina jsme doufali v údernější příběh, jehož význam spolu s ostatními hráči nemusíš luštit na internetu.
Komplexní RPG se spoustou zbraní a útoků
Elden Ring bude výzvou pro každého hráče. Ideální je vyzkoušet různé zbraně, brnění a vylepšení, které se nejvíce hodí pro tvůj styl hraní. Někdy je lepší, když si zvolíš slabší meč, pokud se ti jím zabíjejí nepřátelé lépe.
RPG prvky jsou rozděleny do více kategorií. V otevřeném světě najdeš spoustu hlavních a vedlejších úkolů či magických předmětů, které ti usnadní hru a vylepší postavu, ale také spoustu volitelných a tajných oblastí, ke kterým se bez pořádného zkoumání okolí vůbec nedostaneš.
Je to velká škoda, protože hráči, kteří si o hře nebudou googlit a hledat tajné lokace, nebudou bojovat s nejlepšími bossy. Hlavní nepřátelé v této hře jsou podobně jako v předchozích titulech od tohoto studia velkou výzvou a vypadají úžasně, máme ale dojem, že po vytvoření stovek bossů už designérům studia docházejí nápady.
V Elden Ringu je stále mnoho unikátních a skvělých bossů, je jich ovšem méně než například ve hře Bloodborne. Nejhorší je to, že ti nejlepší bossové jsou naprosto volitelní a mnoho hráčů se o nich ani nedozví, jelikož se k nim dá většinou dostat jen náhodou.
Nádherný svět, ve kterém se jednoduše ztratíš
Svět je perfektně navržen do posledního koutu mapy. Je rozdělen do šesti velkých oblastí, které se ještě dělí na další. Zapomenout nemůžeme ani na podzemní tajná města či oblasti, do kterých se dostaneš přes portály. Mapa ti neukazuje, kam máš přesně jít a ani to, kde se nachází místo, které zmiňovala postava, se kterou jsi před chvílí mluvil. Musíš ho objevit, a někdy je to nesmírně náročné.
Ve hře totiž neexistuje žádný záznamník úkolů a toho, co máš udělat, aby ses v nich dále posunul. Potkáš v ní desítky postav a dostaneš desítky úkolů, ale pravděpodobně se ti všechny nepodaří splnit. Radíme ti, aby sis sám dělal poznámky do sešitu, protože po několika desítkách hodin můžeš na důležité informace zapomenout.
Takto vypadá část mapy. Orientovat se můžeš jen podle vizuálních pomůcek.
Patříme k hráčům a recenzentům, kteří kritizují styl open-world her od studia Ubisoft, jako je například Assassin’s Creed. Jejich světy jsou gigantické, ale je to na škodu. Jsou totiž přeplněné nudnými aktivitami, stereotypními opakujícími se úkoly a zapomenutelnými postavami. Hra tě vodí za ruku a nenechá tě svět pořádně objevovat, jelikož všude na mapě máš návod na to, co dělat. Elden Ring to dělá úplně naopak, ale to je také extrém.
Hra ti vůbec nic nenapoví a nikam tě nenasměruje, a to ani v situacích, kdy bys to uvítal. Někdy se nebudeš moci dostat do nějaké oblasti a pravděpodobně si budeš informace vyhledávat na internetu nebo sledovat návody na Youtube.
Následně zjistíš, že k tomu, abys získal nějaký předmět, díky kterému se dostaneš do tajného a skrytého města, potřebuješ udělat 15 úkolů, které se jeví jako dost náhodné. A možná zjistíš, že jsi většinu z nich i udělal, ale nemáš si mezi nimi jak spojit souvislosti.
Některým hráčům, kteří projdou Elden Ring, unikne také 30 procent obsahu včetně velkých bossů nebo nádherných částí světa. Rovněž nezjistí, že hra má minimálně 6 různých konců. Zamrzí i to, když hráč zjistí, že nějaký úkol už nemůže dokončit. Udělal sice 10 z 12 potřebných kroků, ale následně pokročil v hlavním příběhu tak daleko, že postava, která mu roli zadala, mezitím zemřela nebo zmizela.
Neexistuje přitom téměř žádný návod na to, jak a kde ji nalézt. To ve světě, jehož prozkoumání ti zabere dobrých 100 hodin, nezní jako velká zábava. Naštěstí na jeho zkoumání máš k dispozici zvíře Torrent, který se zjeví ze vzduchu hned, jak ho přivoláš.
Tvůrci tě nezdržují animací naskakování na koně a po stisku tlačítka ho hned ovládáš. Kéž bychom se ve všech fantasy hrách dočkali stejného řešení, které šetří čas a působí intuitivně.
Design otevřeného světa, ve kterém není téměř nic vyznačeno, má své plusy i minusy. Díky tomu, že jsme nevěděli, co je za rohem, nás velmi lákalo prozkoumat každé místo, vejít do každé jeskyně a vidět každého bosse. Svět Elden Ringu totiž působí dojmem, že každou jeho část vytvořil někdo ručně a s opravdovou vášní.
Nemáš pocit, že někdo v programu kopíroval kopce nebo budovy, nemáš pocit, že vytvořil deset variací stejného nepřítele, a nemáš pocit, že by vykrádal jinou hru či duplikoval herní prostředí.
Vizuálně podmanivý výtvarný styl přebíjí detailní grafiku
Výtvarný styl hry je velmi výrazný a nabízí řadu jedinečných úkazů a různorodých typů přírody. Jsou zde noční města připomínající méně goticky a lovecraftovsky působící hru Bloodborne, obrovské zelenožluté pláně, zasněžené hory, doliny zničené lávou a sopkami, jeskyně, doly, majestátní hrady, dračí doupata, zatopená města i magické zámky.
Nikdy přitom nevíš, kam se příště dostaneš. Ani jednou jsme neměli pocit, že by se nám někam nechtělo jít. Navíc jsme po každém prozkoumaném úseku získali nějaké vylepšení nebo předmět, který se váže ke specifické schopnosti.
Základem ve využívání těchto předmětů je mít vybrané dobré talismany a kouzla (například to k léčení či odstranění jedu a jiných negativních vlastností), případně nějaké materiály, kterými si můžeš potřít meč, jako například ohněm, když bojuješ s dřevěnými nepřáteli.
Ve hře najdeš stovky užitečných předmětů a zbraní. Ty jsou rozděleny do několika typů, jako například meče, velké meče, sekery, kladiva, luky, kuše, magické hole, speciální zbraně, katany, dýky, oštěpy a tak dále. Každá zbraň je něčím specifická, ať už rozsahem a silou útoku, nebo animacemi. Nevadí přitom, je-li zpočátku slabší. Zbraně si můžeš vylepšit až na úroveň 25, čímž se jim extrémně zvýší statistiky.
Středověké Star Wars
Jako hráč dostaneš spoustu možností, jak si zbraně upravit a kombinovat. Nás například překvapilo, že pomocí zbraně a magie jsme byli schopni přeměnit se na postavu připomínající Darth Maula z filmové série Star Wars.
Souboje jsou dost podobné předešlým hrám ze žánru Soulsborne, takže pokud jsi nějaké hrál, budeš se cítit jako doma. Jsou však pořádně napínavé. Nikdy například nezapomeneme na náš první souboj s drakem.
Elden Ring tě možná ze začátku ohromí, ale také ochromí. Přece jen je to pořád náročná hra, ve které tě nepřátelé zvládnou zabít i jedním nebo dvěma údery. Obzvlášť na začátku, když máš málo zdraví a výdrže. Výdrž se vyčerpává s každým útokem nebo odražením útoku štítem.
Doporučujeme, aby začátečníci investovali runy a vylepšení postavy právě do atributů Vigor a Stamina, které tyto vlastnosti vylepšují. Když se budeš umět ubránit útoku nepřítele, porazíš ho mnohem jednodušeji.
Elden Ring je sice náročná hra, ale ne tak moc jako Bloodborne či Sekiro
Náročnost Elden Ringu je však oproti předchozím hrám tohoto studia nižší. Tvůrci ti dávají dost možností, jak si hru usnadnit. Pokud nějakého nepřítele nemůžeš porazit, můžeš se vydat jinam, porazit jiného, zlepšit si postavu a zbraně a vrátit se k němu později. Další velkou pomocí je přivolávání hráčů online.
Ti přijdou do tvého světa a pomohou ti porazit bosse. Velkou novinkou v těchto hrách je možnost přivolat si pomocníky řízené umělou inteligencí. Jedná se o duchy nepřátel, které jsi porazil. Chvíli trvá, než se k této možnosti dostaneš, ale když si ji vylepšíš, extrémně ti v soubojích pomůže. Můžeš si například přivolat vlky, kostry či vytvořit kopii sebe sama.
Tito duchové bosse sami neporazí, ale odlákají jejich pozornost, takže se v klidu můžeš vyléčit. Díky tomu je hraní Elden Ringu velmi přístupné. Stále je to náročná hra, jaké fanoušci studia From Software milují, ale tentokrát ji projde mnohem více hráčů. Pomáhá i to, že se po zabití bossem často můžeš objevit přímo před ním a nemusíš znovu cestovat přes dlouhé pasáže, aby ses k němu vrátil, jak to je nastaveno v předešlých hrách od tohoto studia.
To ale neznamená, že se v soubojích nezapotíš a nezanadáváš si. Už klasicky je i v Elden Ringu ovládání postavy poněkud nešikovné a kostrbaté. Stane se, že postava někdy nedoskočí na římsu a ty spadneš nebo že se nešikovně otočí na vrcholu hory a ty se zřítíš do propasti. Elden Ring obsahuje také množství tajemství a tajných cestiček.
Většinou jsou úzké, nebezpečné a čekají tě na nich pasti, což ve spojení se záměrně kostrbatým ovládáním způsobí jemnou frustraci. Vždy, když zemřeš, totiž přijdeš i o runy, kterými si vylepšuješ postavu a nakupuješ zbraně. Po smrti je můžeš získat zpět, pokud se vrátíš na místo, kde jsi zemřel. Pokud ale ještě předtím zemřeš znovu, už se k nim nedostaneš.
You Died
Až příliš mnoho našich smrtí v této hře způsobilo frustrující ovládání či nepřátelé číhající za rohem, kteří postavu shodili z římsy do temné díry. Je to však součást designu těchto her. Nováčky to naštve, veteráni už budou vědět, že před vstupem do místnosti je třeba si ověřit, zda nepřítel nestojí za dveřmi.
Připrav se tedy na to, že budeš umírat často. A to zejména při velkých soubojích s bossy. Ve hře jich je několik desítek a většina z nich má unikátní design a útoky (občas se souboj zopakuje za jiných podmínek, kdy je například obluda silnější). Vývojářské studio From Software je známo tím, jak originální a skvěle vypadají nepřátelé a jaké mají jedinečné útoky. Klíčem k jejich poražení je sledování jejich animací a útoků.
V gigantickém světě na sto hodin hraní se nikdy nebudeš nudit
Zmiňovaný design nepřátel si zaslouží velkou pochvalu, protože v každém regionu najdeš nové – velké, malé či bossy. Na souboj tě vyzvou i zvířata, duchové, příšery nebo rytíři. Jakmile se naučíš pohyby jednoho z nich a snadno ho zabiješ, objeví se nový typ nepřítele, jehož pohyby se budeš muset znovu naučit. Díky tomu nikdy nezažiješ stereotyp a zůstaneš po celou dobu soustředěný.
My jsme hru prošli za 75 hodin, ale chceme pokračovat v objevování prostředí a nepřátel. Zatím nás bavila každá jedna hodina a doslova se od Elden Ringu nemůžeme odpoutat. Hra nás obírá o spánek i veškerý volný čas a přesto to nestačí. Celý den přemýšlíme jen nad tím, jak se do tohoto světa vrátíme, kterého bosse vyzveme k souboji a jaké nové tajemství odhalíme. Bohužel, není to bez chyb.
Špatný technický stav, bugy a katastrofální optimalizace
Technický stav hry je neomluvitelný. Některé chyby výrazně kazí zážitek ze hry. Verze na Xboxu neumí načíst uložené pozice a občas tě nepřipojí do multiplayeru. Na Playstationu zase zpočátku neukládalo postup ve hře vůbec a některé chyby způsobovaly postavě smrt.
Jednou se nám stalo, že jsme přišli o 130 tisíc run, neboť nás hra po smrti nevrátila do světa, ale propadli jsme rovnou přes textury a hru jsme museli znovu načíst. Ke konci hry nám několik hodin neukazovalo žádnou magii a její stopy. Pokud nepřítel útočil magickým útokem, vůbec jsme ho neviděli. Chyba se opravila sama po pár hodinách, přičemž předtím nepomáhal ani restart konzole a hry.
Na všech platformách (Xbox, Playstation i PC) má hra obrovské problémy s udržením plynulého obrazu. Pokud si vybereš mód zaměřený na lepší grafiku, framerate létá v rozmezí 30–60 fps. Pokud si vybereš mód zaměřený na plynulejší obraz, létá kolem 40–60 fps.
Ani jeden mód není stabilní a až příliš často se stává, že plynulost kolísá, což vytváří hrozný vizuální zážitek. Nemluvě o tom, jak důležité je mít stabilní framerate ve hře, kde ti sekání obrazu způsobí smrt do několika vteřin, neboť nestihneš reagovat na útok nepřítele.
Počítačová verze má i ten problém, když se obraz zcela zasekne. Ve všech verzích hry je vidět doskakování předmětů na obrazovce, když se stíny, předměty, rostliny či stavby vykreslují na obrazovce, až když se k nim hráč přiblíží.
Trochu nám překáželo i to, že předměty přecházely přes ostatní, jako by nebyly pevné. Někteří hráči budou kritizovat i to, že hra má sice nádherné prostředí a podmanivý výtvarný styl, ale grafické detaily jsou v porovnání s ostatními hrami v nejlepším případě jen průměrné.
„Grafika“ a detaily za konkurencí na platformě Playstation zaostávají
Hra Horizon: Forbidden West nám teprve před několika týdny dokázala, že se dá vše udělat na velmi vysoké úrovni. V recenzi hry jsme chválili, že tvůrci dokázali vytvořit krásné a vizuálně výrazné herní prostředí se spoustou neuvěřitelných detailů a textur.
Proč bychom stejné požadavky neměli mít i na Elden Ring? V tomto případě ale nejde o velké negativum, protože hra je svým způsobem velmi pěkná, akorát se graficky podobá spíše hrám před pěti lety.
Mezi negativa můžeme zařadit i jemně nevybalancovanou náročnost v soubojích s bossy. Někteří velcí nepřátelé přibližně uprostřed hry nám dělali více problémů než ti z konce hry. Je to však jen maličkost a někteří hráči se s tím „problémem“ možná ani nesetkají.
Největším negativem, které ale bude silně subjektivní, je nepochybně samotný design otevřeného světa ve spojení s absencí detailní mapy a seznamem úkolů. Hra je dost náročná i bez toho, abys musel každou chvíli googlit a zjišťovat, jak se dostaneš tam a tam a kde se nachází druhá polovina medailonu, bez kterého se nedostaneš do bonusové oblasti. Velmi by pomohlo, kdyby nám nějaká postava u cesty nebo zamčené brány naznačila, kam musíme jít nebo co musíme udělat.
Jako hráč jsi v tomto světě naprosto ztracený. Jistě, pocit z prozkoumání celého světa a každé místnosti je skvělý, stejně jako pocit, když na něco přijdeš sám, ale jednotlivé úkoly ve hře jsou natolik rozsáhlé a náhodné, že většina hráčů bude muset googlit a spoléhat se na návody na Youtube.
Verdikt
Negativ není mnoho. Kromě špatné technické stránky a spousty technických chyb nemáme obsahu hry co vyčítat. Platí, že pozitiva silně převyšují negativa. Ani s dokonalým technickým stavem bez chyb bychom zřejmě Elden Ringu plné hodnocení 10/10 neudělili.
Elden Ring se zřejmě stane hrou roku a jednou z nejlepších her posledních let, jejíž inovativní designérské aspekty budou ovlivňovat budoucí vývojáře a vzhled her, které se tímto japonským skvostem nepochybně budou chtít inspirovat. 9,5/10.