Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
2. března 2022 12:30
Čas čtení 12:44
Dominik Vetrák

RECENZE: Gran Turismo 7 (PS5)

TECH
Uložit Uložené

Exkluzivní hra na PS4 a PS5 má své mouchy, ale přesto si ji budeš chtít zahrát. Potom se už od ní neodlepíš.

Název: Gran Turismo 7

Recenzovaná platforma: PS5

Vývojář: Polyphony Digital

Distributor: Playstation

Vydání: 4. březen 2022 na PS4 a PS5 s českými titulkami

RECENZIA: Gran Turismo 7 (PS5)

Poslední díl závodní herní série Gran Turismo se jmenoval Sport. Šlo o hybridní díl, který zpočátku neměl téměř žádný obsah pro jednoho hráče a soustředil se výhradně na online závodění a turnaje, které licencovala Mezinárodní automobilová organizace FIA.

Hra byla kvalitní, ale chyběl jí obsah. Tvůrci série z japonského studia Polyphony Digital si to vzali k srdci, a proto je Gran Turismo 7 na PS4 a PS5 extrémně bohaté na obsah. Hru neprojdeš ani po několika desítkách hodin a nikdy se při tom nebudeš nudit.

Doporučeno
RECENZE: Horizon: Forbidden West (PS5) RECENZE: Horizon: Forbidden West (PS5) 14. února 2022 9:01

Gigantické množství obsahu

Hra nabízí kampaň pro jednoho hráče, ale je jiná než v předchozích dílech. Namísto klasických turnajů se dostaneš do sekce café, kde tě budou různí lidé doprovázet obsahem hry. Postupně dostaneš za úkol sbírat auta, která dostáváš za to, že v závodě skončíš na prvních třech místech. Kromě toho budeš muset splnit také mini úkoly jako výměnu oleje nebo změnu barvy auta.

Café tě podrobně doprovází možnostmi hry a jejich fungováním, takže nikdy nebudeš mít pocit, že jsi v něčem ztracený. Tvůrci si dali záležet na tom, abys pochopil jejich záměr.

Tím je učinit z hráče skutečného závodníka a fanouška automobilů. Tvůrci dlouho před vydáním mluvili o tom, že chtějí, aby si lidé uvědomili hodnotu a význam aut, aby docenili historii automobilového průmyslu a aby se stali součástí automobilové kultury.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Daří se jim to povedeným způsobem. V sekci café se po získání nových automobilů o nich dozvíš několik zajímavostí, přičemž se můžeš odborníka zeptat na jakékoli auto, které právě používáš.

Kromě toho máš k dispozici galerii či muzeum, ve kterém je historie automobilových značek či výrobců pneumatik a všech důležitých osobností a společností, bez kterých by auta a závodění nebyly tím, čím jsou dnes. Překvapilo nás, jak přehledně je muzeum provedené a že v něm není extrémně mnoho textu. Můžeš se tak dostat ke špičkovým informacím v pěkné formě.

Stylová prezentace

Právě prezentace je to, co zdobí celou řadu Gran Turismo a co ji odděluje od jakéhokoli konkurenta. Některé hry mají lepší grafiku, zpracování fyziky či více aut k dispozici, ale žádná závodní hra si nedává tolik záležet na prezentaci svého obsahu – od spuštění hry přes menu až po samotné závody a jejich záznamy (replay). Vše vypadá jako drahá televizní produkce o závodech. Hráč má pocit, že je součástí něčeho luxusního.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Občas je to ovšem na škodu. Profesionální a špičková prezentace hráče někdy zdržuje. Některé závody jsou náročné, a tak je opakuješ i pětkrát. Každého hráče však unaví dívat se na tytéž scénky a čekat 10-15 vteřin, než závody reálně začnou.

Špičková prezentace a dojem z obsahu se vztahují na všechny její části. Garáž vypadá luxusně a detailně zpracované jsou také rozsáhlé úpravy aut, takzvaný tuning. I v tomto případě má prezentace negativní stránku. Některé úpravy na autě jsou zbytečně komplikované. Nevěřil bys, kolik sekcí v menu musíš proklikat, abys změnil barvu auta.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Divná designérská rozhodnutí hráči nepomáhají

Velmi by nás potěšilo, kdybychom si v obchodě mohli roztřídit auta podle výkonu a nejen podle značek. Dokonce ani auta, která si přidáš do seznamu přání, si nemůžeš koupit hned ze seznamu. Namísto toho se musíš podívat do seznamu, zapamatovat si značku a název auta a následně ho vyhledat manuálně mezi 400 auty.

Ve hře je několik takových divných designérských rozhodnutí, která znepříjemňují zážitek z hraní a kouskují hratelnost a natahují čas, který by hráč mohl trávit lépe, například driftováním po trati. To je zpracováno velmi zábavně, i když dost arkádově a určitě nejde o naprostou simulaci chování aut. Gran Turismo 7 sice má podnázev Real Driving Simulator, ale myslíme si, že to není úplná pravda. Hra má v sobě i arkádové prvky pro méně náročné závodníky a auta se občas neovládají či nechovají úplně realisticky.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Mluvíme například o kolizích a kolizní fyzice obecně. Když do někoho narazíš, buď to dobře necítíš ty, nebo ani to druhé auto. Je to možná proto, že tvůrci se v Gran Turismo snaží vychovat férové ​​a taktní jezdce, kteří nehrají na oťukávání a odrážení se od aut v zatáčkách. Mohli se však snažit víc.

V základní části hry totiž nenajdeš žádné penalizace a tresty za to, že narážíš do jiných aut, nebo pokud si zkracuješ trať. Bude to dostupné v multiplayerovém režimu, ale to nestačí. Ne každý hráč přece ví, jak se má hrát Gran Turismo. V singleplayeru stráví klidně i 30 hodin porušováním pravidel, protože mu nikdo neřekne, že se to dělat nemá.

Následně zkusí multiplayer a hra se diametrálně změní. Není to dobrý přístup. Jediná možnost, jak si zapnout penalizace, je spustit závod jako arkádový trénink. Přesto jsme však přišli na to, že vlastně nefungují. Úmyslně jsme naráželi do stěn, do soupeřů, zkracovali si tratě a vyjížděli z nich zcela mimo, ale penalizace nepřicházely.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation
Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

To, že tvůrci hry chtějí, abys jezdil pořádně a férově, je přitom jakoby ukotvené v její DNA. Odráží se to například i v sekci licence. V nich musíš zvládnout náročný úsek se zatáčkami v určitém čase, přičemž si nemůžeš zkracovat zatáčky a podobně. Ze začátku jsou docela jednoduché, ale pokud chceš získat zlaté trofeje ve všech licencích, zanadáváš si víc, jako například proti nejtěžším bossům z her Dark Souls či Bloodborne.

Měli jsme pocit, že je to až neférově náročné a určené spíše pro profesionální závodníky. Pokud však nebudeš jezdit na zlaté trofeje, jde o zábavný režim, který byl od začátku základem těchto her, a jsme rádi, že je zpátky poté, co chyběl v předešlé hře Gran Turismo Sport. Určete ho vyzkoušej a udělej si všechny licence. Dokonale tě připraví na to, jak máš brzdit do zatáček – a to se ti bude hodit.

Brzdění je jiné oproti ostatním závodním hrám

Samotné ježdění v autech je totiž náročné a chvíli potrvá, než si zvykneš na ovládání a brzdění. V některých hrách máš na trati ideální stopu znázorněnou v barvách, takže když svítí červená, okamžitě musíš brzdit. V Gran Turismo 7 je to udělané méně nápadně. Na tachometru se postupně naplňuje signál brzdění, a když zčervená, začne ti blikat nápis Brzdi.

Jde o skvělý způsob, jak moc nedržet hráče za ruku, ale signalizace brzdění by mohla být viditelnější, protože někdy ji vůbec nezaregistruješ a vyletíš z trati. Signalizační systém brzdění je však jen orientační a nemůžeš se podle něj zcela orientovat.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Na začátku hry mají závody tak dvě kola, takže pokud z trati vyletíš, je velká šance, že na první pozici se už neprobojuješ. Postupně se však dostaneš i na 10 minutové závody, ve kterých už můžeš udělat i jednu či dvě výraznější chyby a stále dorazit do cíle první.

Umělá inteligence ostatních závodníků je zklamáním

Hra ti to však moc neusnadňuje, jelikož v drtivé většině závodů začínáš na konci pořadí. Navíc se nestartuje z místa, ale za pohybu, když jsou auta seřazená za sebou. Stane se tedy, že auto na prvním místě je od tebe vzdálené více než třetinu trati a ty na něj ztrácíš i 20-30 sekund. Celý závod děláš jen to, že tento čas zkracuješ. Později to začíná být monotónní a otravné. Nepomáhá ani fakt, že umělá inteligence je místy slabá a nevyrovnaná.

Hráli jsme na obtížnosti expert, přesto jsme většinu závodníků řízených umělou inteligencí bez problémů předjeli. Problémy dělají až závodníci na prvních dvou příčkách. Během tří kol na ně dokážeš stáhnout 20 sekundový náskok, ale jakmile se dostaneš za ně, umělá inteligence jakoby zvýší jejich rychlost a ty máš najednou několikanásobně větší problémy předjet je.

Vadilo nám i to, že umělá inteligence je neomylná. V 95 % závodu žádný ze soupeřů neudělal ani jednu chybu. Většina z nich jezdí jen průměrně a nejede do zatáček naplno, ale stejně je nikdy nepřetočí, nikdy nedostanou smyk, nikdy nevyletí z trati, nikdy nedobrzdí zatáčku, nikdy do sebe nenarazí a téměř nikdy se mezi sebou ani navzájem nepředjíždějí. Z toho důvodu máš pocit, že jsou závody nudné, předvídatelné a nesmírně v nich chybí lidský faktor omylnosti a zajímavosti.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation
Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Samotný pocit z jízdy je fascinující

Jinak jsou však závody zábavné a ty se od nich nebudeš umět odtrhnout. Pocit z jízdy je úžasný. Postupně se dokážeš naučit, jak se na tratích chovají jednotlivá auta, a autoři si zaslouží pochvalu i za to, že každé jedno z nich je odlišné. Cítíš jejich rozdílnou váhu, způsob zatáčení, brzdnou dráhu a spoustu dalších vlastností. Musíš se tedy neustále přizpůsobovat jízdním podmínkám na trati, ale také těm, které ti vytvářejí samotná auta a jejich unikátní vlastnosti. I proto hra nikdy není nudná a stále nabízí něco nového.

A to nejen na trati, ale také v menu. Kromě klasické singleplayerové kampaně, ve které se závody střídají s krátkými turnaji, si můžeš zkusit již zmíněné licence, driftování či jízdu na čas. Kromě toho zaujme také mód Music Rally. V něm ti hraje jedna skladba a ty se snažíš zajet s autem co nejdál, než skončí.

Mód zatím nabízí jen šest skladeb, takže je dost chudý, ale v budoucnu do něj autoři přidají další skladby. Určete ho zkus, zejména skladbu Vroom, ve které dokonce zpívá herec Idris Elba. Poslední zajímavou sekcí kromě multiplayeru jsou mise. Ty jsou podobné licencím, akorát se zaměřují spíše na předjíždění.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Nebudeš moct pustit ovladač z ruky

Z hlediska herního obsahu je Gran Turismo 7 splněným snem každého fanouška série a závodních her. Pouze singleplayerová část ti zabere několik desítek hodin. V multiplayeru možná strávíš stejně dlouhé období. Záleží na tom, jestli tě bude bavit závodit s reálnými lidmi v nepředvídatelných závodech.

Nás to moc bavilo a právě tam je občas cítit ducha série Gran Turismo nejvíc, když vidíš, jak se hráči snaží jezdit slušně. Samozřejmě, někdy máš smůlu a narazíš na drzé hráče, kteří nerespektují pravidla. Jenže hra je vždy potrestá časovou penalizací.

Multiplayer jsme si mohli vyzkoušet jen v několika závodech, ale líbila se nám atmosféra férové ​​sportovní akce. K dispozici jsme měli jako recenzenti jen tři okruhy, ale vadilo nám, že hráči si mohli vybrat z velké spousty rozličných aut a ještě si je i mohli vylepšit. Člověk, který se nevyzná v tuningu, tak bude v mírné nevýhodě.

Dá se však nastavit, abys takový závod nehrál, což je velké plus. Vývojáři tak hráčům dávají vždy na výběr, za jakých podmínek chtějí jezdit. Multiplayerovým závodům předchází kvalifikace, které se můžeš zúčastnit a která určí, z jaké pozice budeš startovat. Multiplayer je důležitou součástí hry a z toho, co jsme hráli, se zdá, že je nadmíru povedený.

Ve hře najdeš 34 tratí a více než 400 aut. Z aut si budeš moci vybrat všelijaké možné druhy vozidel, nečekej však žádné monster trucky či kamiony. Jde převážně o silniční, sportovní a závodní auta, ale najde se také několik výjimek. Garáž aut je naplněná desítkami výrobců a světově známých značek, takže si budeš moci pořídit většinu oblíbených a populárních aut.

Okruhy a tratě se většinou soustřeďují na betonový povrch. Jen občas dostaneš možnost zajezdit si na štěrku a špinavé zemi. Tyto chvíle na trati tě však budou velmi bavit, jelikož nabízejí osvěžení a změnu od betonového stylu ježdění. Tratě jsou rozdělené na fiktivní a reálné okruhy ze všech koutů světa. Obecně se však tratě docela rychle začaly opakovat.

Hra je odemyká v kampani až postupně, a tak ani po 15 hodinách hraní nebudeš mít k dispozici všechny okruhy, přičemž některé ti už budou lézt na nervy. Obzvlášť pokud se společně s nimi opakují i ​​časy a počasí. Když máš tentýž okruh projet i po desáté a zase na něm svítí slunce a je sucho, začíná to být stereotypní.

Gran Turismo 7 sice oplývá dynamickými změnami počasí, ale téměř vůbec to není nevidět. Za těch pár minut, během kterých ujedeš většinu závodů, se počasí nijak nemění a den s nocí se střídá jen ve výjimečných případech.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation
Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Dynamické počasí a déšť se moc nezdařily

Pokud chceš zažít dynamické počasí a nečekat na něj 5 hodin hracího času, musíš si jej manuálně nastavit v arkádových závodech. Většina tratí ani nepodporuje déšť. Vůbec nechápeme, co tvůrcům bránilo dát tuto možnost na každou trať nebo alespoň na většinu z nich.

Když se spustí déšť, úplně to mění závod a je to příjemné osvěžení, ale z vizuálního hlediska moc propracovaný není. Od vydání poslední hry v sérii Gran Turismo Sport uběhlo 4 a půl roku, takže vývojáři měli více než dost času na všem zapracovat.

Kéž by také počasí a jeho efekty zažily alespoň takový vizuální upgrade jako modely aut. I tentokrát jsou špičkové. Pokud se na ně nebudeš dívat lupou, zřejmě si nevšimneš rozdílů mezi kvalitou a úrovní detailů modelů aut v Gran Turismo Sport a Gran Turismo 7. Nové verze modelů mají více detailů a v první řadě jsou mnohem kvalitněji nasvícené a lépe se na nich zobrazují odlesky.

Modely aut jsou krásné, ale grafika nás mimo tratě neohromila

Lépe vypadají i pneumatiky, ale jde o skutečně zanedbatelné detaily, kterých si během jízdy ani nevšimneš. Co si však všimneš, je žalostná úroveň detailů kolem trati. Auta stojící mimo tratě, lidé na stadionech, silnice, stromy, všelijaké porosty... Byli jsme velmi nepříjemně překvapení, v jaké kvalitě textur se ve hře nacházejí. Působí to jako z dob Playstationu 3 před více než 10 lety.

Nevadilo nám ani to, že hra během závodění nepodporuje technologii ray-tracing, která zaručuje autentické odrážení světla a předmětů na lesklých površích aut. Ray-tracing je zapnutý jen na záznamech závodu a v galerii. Hra ovšem vypadá dostatečně kvalitně a je skvěle nasvícená i bez toho. Obzvlášť v noci, kdy je Gran Turismo 7 skutečně vizuálně podmanivé.

Gran Turismo 7 táhne za kratší konec i při srovnání s konkurenční závodní hrou Forza Horizon 5. Ta je podle nás ještě krásnější – a to jde o otevřený svět, takže tvůrci z vývojářského studia Playground Games museli vytvořit obrovské plochy herního prostoru, zatímco Gran Turismo 7 nabízí jen uzavřené okruhy.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation
Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Hra je plynulá, bez chyb a destrukce

Někomu bude vadit i to, že hra nemá téměř žádný destrukční model. Auta prostě nezničíš a ani jim nepokřivíš plechy. Můžeš do zdi narazit v rychlosti 200 km/h a na autě se to projeví jen škrábanci. Nám to nevadilo. Tvůrci tak podněcují hráče, aby se snažili jezdit čistě, a nám to vyhovuje.

Hra běží ve stabilních 60 snímcích za sekundu (fps). Občas se nám stalo, že takzvaný framerate klesl pod 60 snímků za sekundu, ale šlo o raritní momenty. Pokud upřednostníš ray tracing mód, hra poběží ve 30 snímcích za sekundu. Ray tracing však bude fungovat jen během záznamů a v menu, ne během závodění, takže nemá moc smysl zvolit si ho.

Z technického hlediska hře není co vyčítat. Nesetkali jsme se s žádnou technickou chybou, za což si tvůrci zaslouží velkou pochvalu. Možná je chybou zmiňovaná nefunkčnost penalizací, ale vzhledem k několika divným designérským rozhodnutím tvůrců si nejsme jisti, zda to nebyl jejich záměr.

Hudba

Těžko se hodnotí soundtrack, který se skládá z přibližně 300 různých skladeb. Některé přitom slyšíš častěji než ostatní. Je jasné, že z takového množství hudby se najde něco, co každému člověku vůbec nesedne. Proto je škoda, že neexistuje možnost vytvořit si vlastní seznam písní/playlist. Soundtrack je obecně velmi pestrý a několik písniček ti skvěle zapadne do rytmu závodění.

Nedostatky a negativa

Ve hře je 400 aut. A každé je docela drahé, přičemž odměny za závod jsou dost nízké. Samozřejmě si kredity můžeš dokoupit přes Playstation Store za reálné peníze. Máme dojem, že Playstation protlačuje kupování mikrotransakcí v tomto titulu tak, že pokud si chceš koupit několik kvalitních aut, budeš muset utratit reálné peníze.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Dost si to protiřečí s cílem hry, kterým je nasbírat co nejvíce aut, zjistit o nich nové informace a získat automobilovou DNA. Můžeš totiž ve hře strávit 30 hodin, ale stále si nebudeš moci dovolit více než dvě luxusní auta a všechna ostatní, slabší auta potřebná k účasti v turnajích.

Například ani po 15 hodinách hraní jsme si nemohli dovolit opravdové luxusní auto, protože jsme vydělané peníze vráželi i do vylepšování těch, které již vlastníme. Jinými slovy, pokud chceš vlastnit spoustu aut – a mezi ně patří i ty nejluxusnější a nejrychlejší vozy v garáži –, budeš muset ve hře strávit několik desítek hodin nebo si koupíš kredity za skutečné peníze.

Ve výsledkové tabulce na konci závodu nám chybí údaj o tom, jak silná auta měli soupeři. Nemůžeš si tedy porovnat, jestli jsi porazil i jezdce s lepšími auty. Velice nám ve hře chybí i možnost auta si vyzkoušet. Pokud je jednou zaplatíš, peníze zpět už nijak nezískáš. Když si auto koupíš a zjistíš, že se ti s ním nejezdí úplně nejlépe a utratil jsi za něj všechno, co sis spořil během tří hodin ježdění, nepotěší tě to.

Unikátní ovládání s ovladačem Dualsense a 3D zvuk

Velmi jsme se těšili na to, jak tvůrci zapracují revoluční možnosti ovladače Dualsense pro konzoli Playstation 5. Měli jsme cítit odlišný povrch pod pneumatikami, různé vibrace určující, kterým kolem jsi například vyjel ze silnice a podobně.

To všechno tam je a je to zapracováno detailně. Mrzí nás však, že to není výraznější. Člověk lehce zapomene, že vůbec nějaké vibrace cítí. Tvůrcům se ovšem například skvěle podařilo implementovat systém brzdění ABS, který je na ovladači dostatečně výrazný.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Zvukově je hra tradičně kvalitní, čekali jsme však něco, co nás společně s 3D zvukem posadí na zadek. Nic takového z hlediska zvukového designu a vrčících motorů nepřišlo. Necítili jsme ani to, že by byl 3D zvuk nějak skvěle využitý. Zvuku však celkově dáváme palec nahoru. Jako několik věcí na této hře, i zvuk je kvalitní, ale čekali jsme od něj něco víc.

Verdikt

Gran Turismo 7 je výjimečná závodní hra se spoustou obsahu, který tě zabaví na desítky hodin. Skvěle ti přibližuje kulturu aut a závodů a v menu nabízí spoustu možností, jak se pobavit. Velkým plusem je možnost hrát ve dvou na jednom gauči. Můžeš tak vyzvat kámoše či svého blízkého a změřit si s ním síly offline na rozdělené obrazovce.

Nepotěšila nás umělá inteligence, vizuální zpracování a detailnost textur mimo tratě a několik designérských rozhodnutí. Vzhledem k těm jsme měli pocit, že hra se někdy od hráče vzdaluje, místo aby mu šla naproti. Díky skvělému pocitu ze závodění se to však dá přehlédnout. Samotné ježdění je tedy návykové a výzva, kterou nabízí, se ti dokáže vrýt pod kůži, takže se nebudeš umět donutit položit ovladač a hru vypnout.

Gran Turismo 7 má několik menších chyb a nedostatků. Každého hráče budou ovlivňovat jinak, ale v našem případě nešlo o nic, co by nám extrémně kazilo zážitek z hraní. Navíc na každé negativum umíme snadno najít tři pozitiva, takže ten kvalitní obsah a skvělý pocit z ježdění přebíjí negativa.

Hra v nás vyvolávala velmi silné pozitivní pocity. Někdy prostě hraješ hru, která má své chyby, ale moc si to užíváš. To je pocit, který se podaří v hráčích vytvořit jen některým tvůrcům. Kritičtější hráči si mohou půl bodu odečíst, my jsme se však rozhodli půl bodu přihodit.

Vzhledem k tomu si od nás hra odnáší 8,5 z 10. Rozhodně je to skvělá závodní hra, ke které se budeme pravidelně vracet. Akorát to není ultimátní vyvrcholení pětadvacetileté série, v jaké jsme doufali.

Gran Turismo 7
Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

 

 
Plusy     Minusy
Soundtrack  Vizuální zpracování nás neohromilo
Skvělý pocit z ježdění Několik divných designérských rozhodnutí
Spousta obsahu Nevyrovnané chování umělé inteligence
Zábavný multiplayer         Pomalý přístup k novým autům
Stylová prezentace  
Velký počet aut a jejich detailnost  
Skvělá technická úroveň bez chyb  
Domů
Sdílet
Diskuse