Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 26. 6. 2022 svátek má Adriana, Adrian

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
News

Vědci objevili jeden z nejlepších doplňků stravy pro růst svalů, naznačuje nová studie. Je jím olej z drobného korýše

Už šestiměsíční suplementace krilovým olejem vedla ke zvětšení svalů a zlepšení jejich funkce.

2. květen 2022, 18:30 Čas čtení: 2:00
Zdroj: Unsplash/volně k užití
News
2. květen 2022, 18:30
Čas čtení: 2:00

2. květen 2022, 18:30
Čas čtení: 2:00
Zdroj: Unsplash/volně k užití
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

Tajemství silných a funkčních svalů by mohlo tkvět v malém mořském korýši zvaném kril (v norštině „malá ryba“), který je oblíbenou potravou velryb a tučňáků.

Čerstvá studie publikovaná 20. dubna letošního roku v časopise Clinical Nutrition popisuje experiment, který přinesl zajímavé poznatky o účincích krilového oleje na lidské svalstvo.

Statisticky významné zlepšení

Do výzkumu, který prováděly od března 2018 do března 2020, se zapojilo přes sto zdravých dospělých mužů a žen nad 65 let, kteří se věnovali libovolné pohybové aktivitě méně než hodinu týdně.

Zdroj: Wikipedia

Šlo o dvojitě zaslepenou, randomizovanou, kontrolovanou studii. To znamená, že účastníci byli náhodně rozdělení do dvou skupin, přičemž jedna skupina užívala krilový olej (4 gramy na den) a druhá jiný rybí olej. Účastníci ani vědci nevěděli, která skupina dostala krilový olej.

Vědci účastníkům měřili sílu ohýbačů kolene, sílu úchopu, tloušťku vnějšího stehenního svalu, podíl tělesného tuku a svalové hmoty, krevní lipidy, glukózu, inzulín a další ukazatele.

Na konci experimentu zaznamenaly statisticky a klinicky významný nárůst svalové hmoty, jakož i zlepšení jejich funkce. Již šestiměsíční suplementace krilovým olejem vedla – v porovnání s kontrolní skupinou – k posílení ohýbačů kolene, úchopu i zhrubnutí vnějšího stehenního svalu. Jedním z možných vysvětlení je, že zvýšený příjem omega-3 mastných kyselin snižuje zánět, který přispívá ke ztrátě svalů a síly.

Zdroj: Unsplash.com

„Výsledky tohoto výzkumu dokazují, že polynenasycené mastné kyseliny s dlouhým řetězcem obsažené ve výživovém doplňku by mohly být mimořádně účinné při udržování svalové hmoty a funkce kosterního svalstva, které se zvyšujícím se věkem ubývá,“ konstatují vědci v závěru studie. Pomoci by přirozeně mohl i fyzicky aktivním lidem při dosahování jejich sportovních cílů.

Biologicky dostupnější než rybí olej

Krilový olej je bohatý na omega-3 mastné kyseliny s vysokým podílem kyseliny eikosapentaenové (EPA) a kyseliny dokosahexaenové (DHA). Několik výzkumů dokázalo, že tyto dvě esenciální kyseliny (tělo si je neumí samo vytvořit) jsou mimořádně prospěšné i pro zdraví srdce (protože snižují hladinu cholesterolu), při zánětech či při zlepšení

funkce mozku a nervového systému. Kromě toho mohou pomoci zmírnit příznaky revmatoidní artritidy a bolesti kloubů.

Zdroj: Unsplash.com

Některé studie naznačují, že tyto kyseliny mají v porovnání s běžným rybím olejem o něco vyšší biologickou dostupnost, a tedy se v lidském těle vstřebávají rychleji a efektivněji. Olej z tohoto korýše je tedy vhodnou alternativou výživových doplňků s omega-3 mastnými kyselinami.

Zmíněná studie potvrzuje předchozí výzkumy o účincích rybího oleje na zlepšení objemu a funkce svalů, které zaznamenaly podobné výsledky na menším vzorku lidí. Omega-3 mastné kyseliny totiž podporují syntézu bílkovin, což je proces, kdy se zkonzumované bílkoviny mění na palivo, které potřebujeme k růstu a udržení síly.

Vědci a výživoví poradci tvrdí, že jedním z nejúčinnějších doplňků pro lidi, kteří se věnují silovému cvičení, je také kreatin. Některé studie ho dokonce srovnávaly s anabolickými steroidy, ale bez negativních účinků na lidský organismus.

Nezapomeň, že pokud je tvým cílem růst svalů, žádný doplněk ti bez adekvátního silového tréninku nepomůže. Při užívání jakýchkoli doplňků stravy je třeba myslet i na to, že na rozdíl od léků nemáš zaručenou jejich kvalitu, účinnost ani bezpečnost. V první řadě je důležité konzumovat pestrou a vyváženou stravu.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: Unsplash/volně k užití
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail