Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 26. 6. 2022 svátek má Adriana, Adrian

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Refresher

V červnu jsou obchody plné duhy. Podpora LGBTQ+ lidí by ale neměla začínat a končit s Pride Month

Červen je měsícem hrdosti. Nepřipomínáme si jen Stonewallské a další nepokoje, ale i důležitost přijetí a rovnosti. Některé velké nadnárodní společnosti ale Pride Month chápou jen jako další příležitost k zisku.

Adéla Ježková
21. červen 2022, 7:00 Čas čtení: 5:30
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
V červnu jsou obchody plné duhy. Podpora LGBTQ+ lidí by ale neměla začínat a končit s Pride Month
Zdroj: Shein
Refresher
2
Adéla Ježková
21. červen 2022, 7:00
Čas čtení: 5:30

V červnu jsou obchody plné duhy. Podpora LGBTQ+ lidí by ale neměla začínat a končit s Pride Month

Červen je měsícem hrdosti. Nepřipomínáme si jen Stonewallské a další nepokoje, ale i důležitost přijetí a rovnosti. Některé velké nadnárodní společnosti ale Pride Month chápou jen jako další příležitost k zisku.

Adéla Ježková
21. červen 2022, 7:00
Čas čtení: 5:30
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
V červnu jsou obchody plné duhy. Podpora LGBTQ+ lidí by ale neměla začínat a končit s Pride Month
Zdroj: Shein
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

Rainbow-washing (případně také pinkwashing) nastává, když velké korporátní společnosti do světa hlásají podporu LGBTQ+ lidem pouze na začátku června, tedy na začátku Pride Month. Jedná se například o zahalení firemního loga do duhových barev, změnu profilového obrázku na sociálních sítích či zařazení produktů s „LGBTQ+ tematikou“ do své nabídky.

 

Zvyšování povědomí a vyjadřování podpory je skvělé, nesmí ale trvat pouze jeden měsíc v roce. Některé takové firmy zároveň ani nevěnují část výtěžku z pride kampaní LGBTQ+ organizacím. Hrají si na spojence, přestože po zbytek roku žádnou aktivní podporu nevytváří, ba dokonce mohou svými praktikami LGBTQ+ lidi poškozovat. 

 

„Toto performativní spojenectví je spíše metodou komodifikace společenského problému ve snaze dosáhnout zisku než metodou, která by vedla ke změně společnosti,“ napsal* ve svém příspěvku KC Clements.

 

Za příklad „neupřímné podpory“ zmiňuje Katie Martell z neziskové organizace Pride in Our Workplace například moment, kdy adidas prodával duhové zboží v rámci „pride kolekce“, ale zároveň sponzoroval mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku, kde platí zákony proti LGBTQ+ lidem. Martell upozorňuje také na fakt, že největší řetězce s oblečením včetně H&M, Primarku či Targetu prodávají duhové produkty, byť se většina z nich vyrábí v zemích, kde je homosexualita buď nelegální, nebo kde jsou LGBTQ+ lidé pronásledováni.

 

To se týká například i čínského prodejce fast fashion Shein, který je známý pro nevhodné pracovní podmínky, nedostatečné odměňování zaměstnanců a celkově jejich vykořisťování. V takovém případě působí „podpora“ LGBTQ+ opravdu směšně a nikdo o ni nestojí. LGBTQ+ aktivismus a Pride nejsou příležitostmi k rychlému výdělku – jde o důležitý boj za spravedlnost a rovnost skupin, které byly a jsou nadále diskriminovány.

 

Zdroj: Shein

 

Komodifikace duhy

Pokud firma velmi touží po veřejné kritice (nebo nemá dostatečně erudovaný marketingový tým), může vzniknout i něco jako „Pride Whooper“, který se bude prodávat v rakouských prodejnách Burger King až do 20. června. Skládá se ze dvou stejných housek (buď dvou horních, nebo dvou spodních), což má podle prohlášení společnosti na Instagramu symbolizovat „rovnou lásku a rovná práva“. Není ovšem jasné, zda fastfoodový gigant plánuje věnovat peníze vydělané na duhovém burgeru LGBTQ+ organizacím. Podle kritiků se tak jedná pouze o plytké gesto s jediným cílem: vydělat.

 

Tento obsah je dostupný pro každého

Abys článek mohl dočíst, stačí se přihlásit.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: Melisa Kose: Rainbow Capitalism (2021), Rainbow-Washing Away Customers (2022), The Urban List, The Skimm, Sarah Stiefvater: Are Rainbow-Washing & Corporate Pride Hurting the LGBTQ+ Community? (2022), Communicating Support in Pride Collection Advertising (2022), Katie Martell: Pride or pandering?, Advocate, Prague Pride, loc.gov, history.com, Sneaker JagersNáhledový obrázek: Shein/propagační materiál/volně k užití
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu refresher
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít