Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 26. 6. 2022 svátek má Adriana, Adrian

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
News

Jestli nespíš v úplné tmě, máš vyšší riziko obezity, cukrovky a dalších vážných onemocnění

Nová studie o spánku upozorňuje na usínání u televize nebo u oken.

Timea Krauszová
23. červen 2022, 8:37 Čas čtení: 1:54
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.
News
0
Timea Krauszová
23. červen 2022, 8:37
Čas čtení: 1:54

Jestli nespíš v úplné tmě, máš vyšší riziko obezity, cukrovky a dalších vážných onemocnění

Nová studie o spánku upozorňuje na usínání u televize nebo u oken.

Timea Krauszová
23. červen 2022, 8:37
Čas čtení: 1:54
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek

Jakékoliv světlo, kterému jsme vystaveni během spánku, se pojí s vyšším výskytem cukrovky, obezity a vysokého krevního tlaku u starších žen i mužů. Potvrzuje to výzkum chicagského výzkumného centra spánku při Northwestern University. Podle vedoucí výzkumu Phyllis Zee by se měli lidé pokusit minimalizovat množství světla, které je v jejich okolí v době spánku. Informovala o tom CNN.

Anketa:Zobrazit výsledky >Skrýt výsledky >
Jak usínáš ty?
Musím mít úplnou tmu.Bez zapnuté televize to nejde.Můžu usnout kdekoliv.Hlasovat
Musím mít úplnou tmu.46%
Bez zapnuté televize to nejde.17%
Můžu usnout kdekoliv.37%

I zapnutá telka škodí

Během studie sledovali spánek a zdravotní stav zdravých dvacátníků. Z výsledků zkoumání vyplývá, že už i tlumené světlo během jedné noci, například zapnutá televize s vypnutým zvukem, zvýšila cukr v krvi i tep během experimentu v laboratoři.

 

Zvýšený tep se přitom podle jiných vědeckých studií ukázal jako rizikový faktor pro srdeční onemocnění ve vyšším věku, spojuje se také s dřívější smrtí. Vysoký cukr v krvi je zase znamením inzulínové odolnosti, která může potenciálně vést k cukrovce typu 2.

 

Tlumené světlo během experimentu narušilo spánek mladých lidí – i to málo světla, které pronikalo přes zavřená víčka, zkrátilo fáze spánku, během kterých se děje nejvíce buněčné obnovy. Jedná se o tzv. fázi REM (rapid eye movement, podle rychlého pohybu očí ve spánku).

Světlo, spánek a choroby

Další studie, která tento týden vyšla v magazínu Sleep, se soustřeďovala na seniory, kteří již měli vyšší riziko cukrovky a srdečně-cévních onemocnění. I v jejich případě mělo světlo efekt na jejich tělo během spánku. Studii se věnovali ve stejném institutu spánku, šéfovala jí doktorka Minjee Kim. Ta shrnula, že cílem bylo zjistit, zda je rozdíl v tom, jak často se zmiňovaná onemocnění objevují u lidí, kteří jsou během spánku vystaveni světlu.

 

Na rozdíl od studie mladých, seniory ve věku 63 až 84 let sledovali přímo u nich doma. Každý dostal měřicí přístroj, na který se v noci napojil. Ve studii porovnávali celkové množství světla, kterému byli účastníci za 24 hodin vystaveni, s měřením spánkových cyklů a pohybové aktivity, vysvětlila Zee.

 

Jen méně než polovina účastníků spala v noci v naprosté tmě alespoň 5 hodin. Až 53 % však spalo u nějakého zdroje světla (počítá se i světlo z ulice, pokud nemají zatažené závěsy či stažené rolety). V analýze poté potvrdili, že právě lidé, kteří v noci měli v pokoji více světla, měli zároveň i nejvyšší pravděpodobnost obezity, cukrovky či vysokého krevního tlaku.

 

Kromě toho –⁠ podle odbornice na spánek –⁠ lidé, kteří spí při světle, zároveň častěji chodí spát později. „Víme, že lidé, kteří spí pozdě, obvykle mají také vyšší riziko srdečně-cévních a metabolických poruch.“

 

Naštěstí mají odbornice i rady, jak svůj spánek zlepšit a riziko vážných onemocnění snížit. Navrhují, abychom neměli postel přímo u oken nebo bychom měli používat rolety či závěsy, které zcela blokují světlo. Také bychom pro kvalitní spánek měli nechat mobily a počítače mimo ložnici a nenabíjet si je v okolí postele. Modré světlo z nich ovlivňuje melatonin a může narušit spánek. Pokud máš navzdory těmto opatřením v pokoji světlo, můžeš stále investovat pár korun do pohodlné masky na oči.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: cnn.comNáhledový obrázek: Unsplash/Adrian Swancar
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu news
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít