Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
4. července 2022 16:34
Čas čtení 1:25
Adéla Ježková

Společnosti Coca-Cola, Ikea či Skims Kim Kardashian jsou obviněny z greenwashingu

Společnosti Coca-Cola, Ikea či Skims Kim Kardashian jsou obviněny z greenwashingu
Zdroj: Unsplash/Nick Fewings/volně k užití
NEWS COCA-COLA EKOLOGIE IKEA KIM KARDASHIAN ZPRÁVY ZE SVĚTA
Uložit Uložené

Nadace Changing Markets Foundation (CMF) tvrdí, že výrobky, iniciativy a reklamy těchto firem lžou spotřebiteli o skutečném dopadu plastů.

Tvrzení velkých značek, že jsou plastové obaly šetrné k životnímu prostředí, jsou podle zprávy publikované na webových stránkách nadace Changing Markets Foundation (CMF) zavádějícím greenwashingem. „Naše nejnovější šetření odhalilo řadu zavádějících a lživých tvrzení od známých jmen, kterým by spotřebitelé měli důvěřovat. Je to jen špička ledovce a je nesmírně důležité, aby regulační orgány braly tento problém vážně,“ uvedl vedoucí kampaně George Harding-Rolls.

Analýza ukázala, že značky prodávají výrobky s tvrzením, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, přestože jsou buď obtížně recyklovatelné, nejsou recyklovatelné vůbec, nebo využívají jen malý zlomek plastů z oceánů, které byly shromážděny v rámci různých úklidů.

Doporučeno
Greenwashing: Takto firmy manipulují s lidskou touhou po zelenější planetě Greenwashing: Takto firmy manipulují s lidskou touhou po zelenější planetě 16. ledna 2022 7:00

Například společnost Coca-Cola údajně utratila miliony liber za reklamu, která spotřebitelům říká, že některé její lahve jsou z 25 % vyrobeny z mořského plastu, a přitom nezmiňuje, že je – co se týče plastu – největším světovým znečišťovatelem.

Cílem greenwashingu je přesvědčit lidi, že společnost dělá pro ochranu životního prostředí více, než ve skutečnosti dělá.

Jako další příklad CMF podle deníku Independent uvádí šampon Head and Shoulders společnosti Procter & Gamble, který je vyroben z plastu sebraného z pláží. Láhev je ale obarvena na modro, což znamená, že ji nelze recyklovat. 

Nejsem plast, ale vlastně jsem

Přestože je společnost IKEA zapojená do iniciativy NextWave Plastics a několik jejích produktů je vyrobeno z rybářských sítí, nejedná se podle CMF o účinné opatření pro prevenci vyhozených sítí. „Výrobky z oceánského plastu pomáhají udržovat mýtus, že větší spotřeba může vyřešit vzniklé problémy spotřebou. Některé z těchto výrobků navíc spoléhají na použití recyklovaných plastových lahví, které je lepší recyklovat v uzavřeném cyklu, tedy zpět do lahví, než je recyklovat do nepotřebných spotřebních výrobků,“ uvádí nadace.

Anketa:
Preferuješ recyklované a recyklovatelné výrobky?
Ano, dávám si na to pozor.
Ne, při nákupu je mi to jedno.
Doteď mě to nenapadlo, ale začnu si všímat.
Ano, dávám si na to pozor.
41 %
Ne, při nákupu je mi to jedno.
42 %
Doteď mě to nenapadlo, ale začnu si všímat.
17 %

Analýza dále uvádí, že oděvní společnosti Kim Kardashian Skims má na obalech spodního prádla nápis „Nejsem plast“. Nápis malým písmem, že se jedná o plast typu 4 neboli LDPE (polyethylen s nízkou hustotou), už může kdekomu uniknout. Zmiňuje také výrobce mentolových bonbonů Mentos, kteří se pyšní ekologickými tvrzeními o nových obalech z lepenky. Neuvádějí však, že obal je nerecyklovatelný kompozitní materiál vyrobený z lepenky, hliníku a plastu, píše The Guardian

„Průmysl se na jedné straně rád chlubí svými zelenými referencemi, zatímco na druhé straně pokračuje v udržování plastové krize,“ dodal Harding-Rolls.

Domů
Sdílet
Diskuse