Ondřej Martínek, vystupující pod přezdívkou KIDondrej, je 22letý grafický tvůrce, který pracuje ve stylu claymation. Jeho zaměřením je 3D grafika charakterů, kterou propojuje především s hudbou.
Když mu bylo 13 let, jedním z jeho prvních kreativních počinů bylo natáčení zrychlených art videí na YouTube, a to kamerou, která byla postavena na krabici od bot. V současnosti se zaměřuje na 3D grafiku charakterů, které propojuje se světem hudby. Do povědomí se dostal i za hranicemi ČR, díky jeho NFT kolekci pro rappera Ianna Diora, která mu otevřela dveře na americký trh. V rámci dnešního Refresher Art ti představíme 22letého Ondřeje, který na internetu vystupuje pod přezdívkou KIDondrej.
Cesta uměleckým směrem započala pro Ondru Martínka jeho studiem na ZUŠ a potřebou prezentovat své věci veřejně. Díky jeho zájmu o počítačovou grafiku se postupně začal v tomto odvětví rozvíjet a orientovat, primárně sledováním YouTube tutoriálů. Již v průběhu studia na gymnáziu se angažoval do projektů, v nichž využil svůj talent a dovednosti při tvorbě log a plakátů.
Odchod z výšky a první zakázky
Po střední škole se rozhodl pokračovat na vysokou školu informatiky. Brzy však zjistil, že ho studium nebaví, a tak se nějakou dobu hledal. Zásadním momentem pro něj bylo pořízení prvního grafického tabletu, jenž se stal nezbytnou součástí jeho pozdějších úspěchů. „Po čase jsem si na to založil Instagram a postoval na něj většinu věcí, které jsem udělal. To, že jsem dostával zpětnou vazbu, mě nutilo se pořád zlepšovat,“ říká. Prezentováním svých kreseb na sociálních sítích zaujal široké publikum, a následovaly tak první pracovní zakázky. „Byl to pro mě bod, kdy jsem si uvědomil, že to, co dělám, mi dává smysl,“ dodává.
Claymation a rap
Tvorba v podání KIDondreje se neustále formuje a prošla již několika fázemi. Nyní se však jeho specifický rukopis dá charakterizovat jako styl claymation, tedy druh animace připomínající modelování z plastelíny. Inspirací a tematikou jeho animací je především hudba, kterou poslouchá, a to převážně rap. „Skloubení myšlenky claymation a hudby mě baví natolik, že se toho držím doteď a stále se snažím přidávat něco nového,“ říká Ondřej. Pracovní postup jeho zakázek je individuální a odvíjí se od požadavků jednotlivých projektů. Standardně se však jedná o konzultování návrhu a následnou realizaci, na niž má často volnou ruku.
Cesta do LA
Největším úspěchem dle jeho slov bylo dostat se do povědomí v USA. „Půl roku dozadu jsem se rozhodl orientovat jen na americký trh, po pár měsících od tohoto rozhodnutí mi přišla nabídka udělat NFT kolekci pro Ianna Diora,“ popisuje. „Ta se tvořila zhruba dva měsíce. Když kolekce měla vycházet, volal mi Iann, že mě chce v LA na release party. Jeho managment mi poslal letenky, kdy jsem s ním strávil 3 dny. Následně mě pod sebe podepsal a do budoucna spolu budeme dělat i na dalších projektech,“ uvádí. Kromě expandování do zahraničí má Ondřej na svém kontě spolupráce i s interprety z cz/sk rapové scény, jako jsou Sergei Barracuda či STEIN27. Nejpyšnější je na svůj cover k písni POD DRN od Nik Tenda, Hasana a Calina, vydané pod značkou Most Wanted.
Zhmotnění do reálného světa
V rámci České republiky a claymation animací Ondřej konkurenci moc nevnímá a z toho důvodu se inspiruje a porovnává spíše s lidmi z celého světa, kteří tvoří podobné věci jako on. „Snažím se odlišit svým stylem, ale taky svou nabídkou, nechci zůstat jen u obrázků a vizuálů,“ tvrdí. Do budoucna je v jeho zájmu propracovat se na plně animované klipy a taktéž své modely zhmotnit do reálného světa. Cíle, které by si jednou rád splnil, jsou vlastní výstava a spolupráce s Colem Bennettem, jenž je pro něj největším vzorem, momentálně je však pro něj prioritou zdokonalování se ve svých dovednostech a práce na aktuálních zakázkách.
Ondřej se rozhodl věnovat tomu, co ho baví, bez toho, aniž by měl v tomto oboru odborné vzdělání. Ostatním lidem se zájmem o grafiku, kteří neví, jak začít, doporučuje YouTube tutoriály, které jsou k dispozici zdarma, a kombinaci pevné vůle s neustálým tvořením, což jsou jedny ze stěžejních faktorů jeho dosavadních úspěchů. „Hlavní je se nenechat odradit, protože progres je zpočátku strašně pomalý,“ dodává na závěr.