10. prosince 2022 17:11
Vojtěch Vanda ČTK

Naděje pro ohrožené nosorožce: Vědci v Česku udělali významný krok k záchraně druhu

Zdroj: Zoo Dvůr Králové nad Labem
ZAJÍMAVOSTI ČESKO ZVÍŘATA

Konsilium BioRescue vedené Safari Parkem Dvůr Králové nad Labem si připsalo významný objev – vytvořilo prvotní zárodečné buňky z kmenových buněk severního bílého nosorožce.

Tým vědců z konsilia BioRescue vedeného Safari Parkem Dvůr Králové nad Labem vytvořil tzv. primordiální (prvotní) zárodečné buňky z kmenových buněk severního bílého nosorožce, informuje ČTK. Jsou předchůdkyněmi vajíček a spermií, uvedli dnes zástupci Safari Parku Dvůr Králové. Označili to za významný krok k záchraně druhu, na němž mají zásluhu hlavně odborníci z univerzity v Ósace. Dosud se toho nikdy nepodařilo dosáhnout u tak velkých savců.

Neuralink Elona Muska údajně zabil 1500 zvířat kvůli výzkumu mozkových čipů Neuralink Elona Muska údajně zabil 1500 zvířat kvůli výzkumu mozkových čipů 6. prosince 2022 14:00

Jde o součást mezinárodního projektu záchrany bílých severních nosorožců umělou reprodukcí. Vědci získali primordiální zárodečné buňky ze severní samice Nabiré, která uhynula ve Dvoře Králové v roce 2015.

„Naším cílem je vytvořit vajíčka a spermie v laboratoři, díky tomu budeme mít v budoucnu dostupnější mnohem širší genetickou variabilitu nosorožců bílých severních pro založení nové populace. Vytvoření primordiálních zárodečných buněk je významným a náročným krokem k tomuto cíli,“ řekl dnes ČTK Jan Stejskal ze dvorské zoo.

O pokusech zachránit bílé nosorožce jsme tě informovali již před čtyřmi lety. Už tehdy živí samci již neexistovali, proto se odborníci pokoušeli o oplodnění ve zkumavce s využitím příbuzné větve nosorožců tuponosých jižních. Od severních vzali sperma, od jižních vajíčka a pokusili se vytvořit hybridní embryo.

Náročná záchrana

Bílí severní nosorožci jsou ohroženi vyhynutím. Poslední dvě samice tohoto druhu, třiatřicetiletá Nájin a její dcera Fatu, žijí v rezervaci Ol Pejeta v Keni. Obě patří dvorské zoo. Tým BioRescue se pomocí pokročilých metod umělé reprodukce snaží zachránit bílé severní nosorožce před vyhynutím. Vědci popsali postup poprvé tento týden v časopise Science Advances.

Thirty Seconds to Mars přivezli do Prahy hudební mišmaš. Show připomínala rockový nářez i diskotéku z Horní Dolní (Reportáž) Thirty Seconds to Mars přivezli do Prahy hudební mišmaš. Show připomínala rockový nářez i diskotéku z Horní Dolní (Reportáž) 16. května 2024 13:00

„Vědci z BioRescue produkují embrya severních bílých nosorožců oplodněním oocytů (vaječných buněk) spermiemi v laboratoři. Embrya jsou poté určena k tomu, aby je odnosily náhradní matky jižních bílých nosorožců. Rozhodující pro produkci embryí je dostupnost oocytů a spermií,“ uvedli zástupci dvorské zoo.

Samice Fatu je podle nich jedinou dárkyní přirozených oocytů a program má k dispozici zmrazené sperma pouze od čtyř samců, přičemž někteří z nich jsou s Fatu blízce příbuzní. Pomocí technik spojených s kmenovými buňkami se vědci snaží tento problém překonat.

„Z živé tkáně, například z kůže nosorožců, je postupně možné vytvořit tzv. indukované pluripotentní kmenové buňky, následně primordiální zárodečné buňky a nakonec umělé gamety (pohlavní buňky), tedy oocyty a spermie. Tím by se zvýšil počet jedinců, z nichž bude možné založit novou populaci, až na 12 zvířat,“ uvedli zástupci zoo.

„Je to vůbec poprvé, kdy se podařilo vytvořit z kmenových buněk primordiální zárodečné buňky velkého ohroženého druhu savců. Dříve se to podařilo pouze u hlodavců a primátů,“ dodal Masafumi Hayashi z Ósacké univerzity.

Vědci vycházeli z poznatků získaných při práci s myšmi. V roce 2016 vytvořili primordiální zárodečné buňky a nakonec zárodečné buňky myší, které byly oplodněny v laboratoři a narodili se z nich zdraví potomci. V případě bílých nosorožců japonští vědci spolupracují s kolegy z několika evropských vědeckých institucí.

„Štěňata jsou čistokrevná, ale papíry nemají.“ Jak na internetu poznat nebezpečné množírny? „Štěňata jsou čistokrevná, ale papíry nemají.“ Jak na internetu poznat nebezpečné množírny? 16. května 2024 8:00

Tento plán se spojí s postupy, které vědci provádějí s přirozenými gametami, jakmile bude vytvoření umělých gamet úspěšné. Stejně jako v případě oocytů získaných z Fatu a spermií rozmrazených ze zmrazených vzorků budou uměle vytvořená vajíčka a spermie oplodněny in vitro v laboratoři. Vytvořená embrya budou uložena v tekutém dusíku, než bude možný jejich přenos do náhradní matky.