Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Mikina české streetwearové značky Kanto Starter byla po Supreme jednou z nejvíce fejkovaných věcí na trhu. „Když začnou tvou značku fejkovat, víš, že jsi už něco dokázal,“ říká její zakladatel Martin Castor.
„V roce 2018 jsem se sbalil a odletěl do Los Angeles, aniž bych tam znal jedinou duši. Řekl jsem si, že svůj brand dostanu až na Jadena Smithe. A podařilo se. Dostal jsem se až na jeho soukromou listening party, kde bylo dohromady asi 40 lidí,“ prozrazuje Martin.
S Martinem Castorem jsme se setkali na eventu The Streets Culture, kde se objevil jako speciální host i s limitovaným dropem své značky Kanto Starter. Třicetiletý Čech styluje mezinárodní rappery a vybudoval značku Cross/Phonez, kterou nosil třeba Jaden Smith či tým Travise Scotta nebo Kanyeho Westa.
Se značkou skončil v momentě, kdy ho začaly kopírovat známé módní domy. Tehdy se rozhodl založit brand Kanto Starter, který sklízí úspěch i v těch největších metropolích. Pravidelně o něm píší světově známé magazíny a jeho mikiny nosí ti nejznámější rappeři na scéně jako Central Cee nebo Ski Mask.
V prostorách OD Prior na Kamenném náměstí jsme si s Martinem povídali o tom, jak se dostal k největším americkým rapperům, čím ho překvapil Central Cee, jak reaguje na kritiku, že Kanto Starter je kopírka japonské značky Bape, jakému známému rapperovi z vydavatelství Travise Scotta dělá merch, nebo také o tom, jak se dostal na soukromou listening party u Jadena Smithe.
Na Instagramu tě sleduji už několik let a pokaždé tě vidím v jiné světové metropoli, obklopeného luxusními značkami nebo známými osobnostmi. Kde je tedy zakladatel značky Kanto Starter ve skutečnosti doma?
Naší základnou je Praha, kde jsme většinu času, ale snažíme se co nejvíc cestovat. Už jen z toho důvodu, abychom získali větší perspektivu a jiný náhled na módu. Když chceš něco kreativně vytvářet, nemůžeš sedět zavřený na jednom místě. Nejčastěji jsme pochopitelně ve městech, která jsou považována za mekky módy jako Paříž, Milán, Londýn či New York. Na fashion weeky do těchto míst chodí módní ikony, rappeři či influenceři z celého světa. Je to skvělá příležitost k tomu být jimi obklopen a případně jim také rozdat své oblečení.
Po vašich pop-upech v Paříži, New Yorku či Praze zavítal Kanto konečně poprvé i do Bratislavy. Co to pro tebe znamená?
Jsem velmi rád, že se Dušan z The Streets snaží takové akce pro lokální streetwearovou komunitu dělat a že mě sem pozval jako speciálního hosta. Přinesli jsme dnes pár věcí a zorganizovali limitovaný drop, na který se čekaly extrémně dlouhé řady, čehož si nesmírně vážím, přestože Česko a Slovensko pro nás v rámci Kanto nikdy nebyly až tak důležité. Dříve jsme cílili zejména na americký trh. O to víc nás těší, že máme spoustu fanoušků i doma.
Takže Kanto má paradoxně více fanoušků v zahraničí než v Česku a na Slovensku?
Je to tak, například naposledy jsem přijel do Paříže a před naším pop-upem stálo asi 300 lidí, a to ještě v době fashion weeku, kdy tam mělo na jedné ulici pop-up tak 40 značek. Nepochybně je to velký paradox, protože například i čeští a slovenští rappeři začali nosit Kanto až poté, co moje věci už nosili světoví rappeři.
To je na tom to krásné – že i když jsem na začátku své věci nedával žádným českým a slovenským rapperům, oni si k tomu našli cestu sami naprosto přirozeně. Ať už to byl Smack, Separ, Calin, nebo Ca$hanova Bulhar. Postupně se značka dostává do povědomí i mezi ostatními, díky čemuž cítím lokální přízeň a zájem i od zdejších fanoušků stále více.
Tvé oblečení nosí i nejznámější rappeři jako Central Cee, Ski Mask the Slump God...
První byl právě Ski Mask, který nás podpořil několikrát a Kanto Starter oblečení nosí dodnes. Naše mikiny měl několikrát na Instagramu, na TikToku, v různých rozhovorech, na livestreamu se Speedem (známý americký streamer IShowSpeed, pozn. red.) a jednu z nich měl i v klipu Alien Sex, který mu dělal nejznámější režisér rapových videoklipů Cole Bennett (šéf populární produkční společnosti Lyrical Lemonade, která má na YouTube miliardy zhlédnutí a stojí za klipy takových interpretů jako Kanye West, Justin Bieber či Eminem, pozn. red.).
Známý americký rapper Ski Mask v mikině Kanto Starter:
V první řadě je nutno říci, že já jim za to nic neplatím. Pro mě je důležité ukázat takovým hvězdám svoji značku a už nechám na nich, jestli se jim bude opravdu líbit a zda ji podpoří. U takových megahvězd, jako jsou Central Cee nebo Ski Mask, si ani nemůžeš koupit reklamu, protože to jsou částky, které jsou schopny zaplatit jen ty největší značky jako Adidas nebo Nike, popřípadě luxusní módní domy.
Jako první se mi ozval Ski Maskův fotograf. Říkal, že se mu strašně líbí věci, které přidávám na Instagram, a že by je chtěli. Tak jsem jim je poslal a Ski Mask to měl okamžitě na sobě. To, jak se dostávají mé věci k takovým jménům, je ale výsledkem toho, že se jim snažím dělat konstantní promo. Snažím se na fashion weecích a na různých jiných akcích navazovat co nejvíce kontaktů mezi známými osobnostmi, redaktory a dalšími lidmi z módní branže.
Když už zmiňuješ redaktory, pravidelně o tvé značce píší nejznámější světová lifestylová média jako Hypebeast či Highsnobiety. Jak se něco takového stane?
Opět je to všechno o kontaktech a konexích. Psali o mně už i předtím, ať už v souvislosti s Cross/Phonez(Martinova první značka se speciálními kryty na smartphony v podobě řetízku na krk, jehož koncept se stal celosvětovým trendem, pozn. red.), nebo s Bored Being A Toy (další Martinův projekt s limitovanými plyšovými postavičkami známých rapperů jako Asap Rocky, Lil Uzi Vert či Playboi Carti, pozn. red.).
Už v roce 2018 jsem si řekl, že chci, aby se mé produkty staly světové. Sbalil jsem své kryty Cross/Phonez a odletěl do Los Angeles, aniž bych tam znal jedinou duši. Řekl jsem si, že je dostanu na Jadena Smithe...
Ano, řeknu to na rovinu: prostě jsem si ho vystalkoval a dostal se díky lidem ze Smithova blízkého okolí na jeho soukromou listening party, kde bylo dohromady asi 40 osob. Tehdy jsem musel odhadnout nejvhodnější moment, kdy se mu představit, protože na tyhle áčkové interprety každý den křičí velké množství lidí, snaží se je zaujmout a dostat z nich alespoň jednu větu. Jenže já jsem s ním nechtěl prohodit jen pár slov, ale dát mu i svůj produkt a ideálně si jej s ním ještě vyfotit. Je to tedy dost o timingu.
Takže ses v LA řídil klasickým heslem „your network is your net worth“.
Ano, když si vytipuješ člověka, na kterého chceš dostat své věci, musíš na něj jít přes jeho stylisty, kamarády, manažery a podobně. Musíš se seznamovat a dělat si co nejvíce konexí, bez nich to v tomto byznysu nejde. Moje gró je jít na to opačně, než káže každá marketingová příručka, tedy odshora. Musíš natolik věřit svému produktu, abys s ním dokázal jít přímo za tím největším jménem na scéně.
Když už je řeč o Cross/Phonez, tvé produkty nosili kromě Jadena a ASAP Bariho i lidé z týmu Travise Scotta nebo Kanyeho Westa. Vidět jsme je mohli i u mnoha slovenských rapperů. Proč jsi i přes takové úspěchy se značkou nakonec skončil?
Přestalo mě to bavit a neviděl jsem v tom už dál smysl, protože ačkoli jsem ten trend započal, jako každý trend byl i tento odsouzen k zániku. A hlavně v rámci mého segmentu to ode mě začala kopírovat spousta značek, dokonce i luxusní módní domy jako Alyx nebo Louis Vuitton. A tímhle jsem si na 100 % jistý, protože ty produkty dostaly ode mě. (smích)
Můžu zmínit například designéra Matthewa Williamse (kreativní ředitel Givenchy a spoluzakladatel značky 1017 ALYX 9SM, pozn. red.). On ještě dříve, než to začal prodávat pod Alyx, to viděl u mě, a mám dokonce několik jeho fotek s mými Cross/Phonez. Ale fashion je jedna velká recyklace a děje se to i těm největším high fashion značkám.
Pojďme ještě zpátky ke značce Kanto Starter. Jak ses setkal s Central Ceem?
Setkali jsme se na Rolling Loud v Portugalsku (největší rapový festival na světě, který se loni vůbec poprvé uskutečnil v Evropě, pozn. red.), na kterém jsem už znal Ski Maska a lidi kolem něj, takže jsme byli domluveni, že přijdu za nimi a rovnou i něco nafotíme. Také jsem se znal i se SoFaygem, rapperem z vydavatelství Cactus Jack a svěřencem Travise Scotta, kterému jsem dělal nový merch a náhrdelníky.
Central Cee, už tehdy jako vycházející megahvězda, tam také vystupoval, tak jsem si řekl, že to na něj za každou cenu musím dostat. Neznal jsem ovšem ani jeho, ani jeho tým. Jeho manažeři jsou známí tím, že nejsou příliš přátelští, mají dva metry a jsou to takoví ti drsní britští týpci, z nichž jde strach. Opět byl tedy důležitý timing, který sehrál velkou roli. Naštěstí jsem měl přístup do backstage, takže jsem si na něj jen počkal a zkrátka to vyšlo.
Jak reagoval?
Potěšilo mě, že mé oblečení už znal. Řekl mi, že moji mikinu už několikrát viděl na Instagramu a že ji moc chtěl, jen nevěděl, kde ji sehnat. Takové hvězdy totiž pochopitelně nečekají na dropy streetwearových značek. Ale očividně nelhal, když řekl, že se mu mé věci líbí, protože tři dny nato se v mikině Kanto sám od sebe vyfotil na Instagram a pak v ní odehrál obrovský koncert v Polsku. Bylo vidět, že se mu moje značka upřímně líbí.
Mnohé Kanto designy vycházejí z asijské kultury, inspiraci pro ně nacházíš v pokémonech a samotné logo je také v podobném stylu jako japonské arkádové hry. Proč ses rozhodl jít právě tímto směrem?
V Tokiu jsem byl několikrát a udělalo na mě velký dojem, zanechalo na mně obrovskou stopu. Navíc tam mám dost kamarádů, měl jsem tam už nějaké pop-upy a řešil jsem tam projekty i pro další značky.
Japonská kultura je pro mě naprosto fascinující. Kanto zpočátku ani nebyla značka s oblečením, ale jelikož jsem byl odmala posedlý pokémony, vytvořil jsem pár limitovaných koberců v podobě obrovských kartiček Charizarda a Bulbasaura z první edice. To se stalo extrémně virální na Instagramu a psala o tom i světová média. Až později přišly ty barevné maskáčové mikiny s kapucí.
Tyto celopropínací mikiny jsou ostatně také inspirovány pokémony. Na jejich kapucích jsou rohy a rysy tváří takových postaviček jako Pikaču, Gengar či Snorlax. Kromě toho jsou však do jisté míry inspirovány i značkou Bape, v důsledku čehož se objevila kritika, že jde o napodobeninu jejích ikonických Shark Hoodies. Jak se na to díváš?
Já to vůbec nepopírám a otevřeně přiznávám, že Kanto je inspirován Bapem. Také v popisu na Instagramu máme uvedené „a bootleg of a bootleg“ (bootleg je v módním slangu pojmenování přímé inspirace značky jinou známou značkou za účelem vytvoření nového produktu, jenž však není fejkem, kterým by se firma snažila zákazníka oklamat, pozn. red.). Já jsem to chtěl totiž dohnat až do úplné absurdity internetové módy tím, že z bootlegu ještě udělám bootleg.
Protože i samotný Bape je bootleg a jeho zakladatel Nigo je tím znám. On je největší bootlegář na světě a vůbec se tím netají. Stačí se podívat na jejich tenisky Bapesta, které jsou zcela zjevnou referencí na ikonické Air Force 1. Bape taktéž nevymyslel maskáče ani mikiny s kapucí. Móda je jedna velká recyklace, abstraktní pojem a forma sebevyjádření.
Je však samozřejmě rozdíl udělat bootleg a fejk. Naše purple camo hoodie byla jedna z nejvíce fejkovaných věcí na trhu, hned po kouscích od Supreme. Ale těžkou hlavu si z toho nedělám. Když začnou tvou značku fejkovat, víš, že jsi už něco dokázal.
Jsi známý tím, že v momentě extrémního úspěchu projekt skončíš a začneš zase nový. Myslíš, že podobný osud čeká i Kanto Starter, nebo s ním máš dlouhodobější plány?
To bych asi zatím neprozrazoval. Ale přiznám se, že jsem už přemýšlel, že bych jednou řekl, že tohle je už poslední drop a končím s Kanto Starter. Já se dost řídím filozofií, že v nejlepším se má přestat, anebo se musí stát něco většího a zásadnějšího. Nechci vařit z vody jen proto, abych něco dělal. Chci ty projekty dělat, protože mě baví a vidím v nich smysl. Takhle k tomu přistupuji celý život.
Aktuálně se věnuješ ještě další nové značce, která nese název Chew Forever. Co bys nám o ní mohl prozradit?
Pracuji na ní s mým dobrým kamarádem Yannickem Peštou(syn modelky Daniely Peštové, pozn. red.). Tento brand bude zaměřen hlavně na náš osobní styl. Chceme ho tvořit podle toho, jak se my dva sami oblékáme. Neustále přicházíme s novými nápady a postupně je hodláme odhalovat i lidem.
Bude to dost o denimu a signature hoodies. Jednu z nich mám právě na sobě. Prostřednictvím Chew Forever plánujeme lidem ukazovat více ze zákulisí módního byznysu. Chceme je vzít na tu cestu s námi, aby viděli, jak ten brand budujeme, kam cestujeme, s kým se setkáváme, aby tak měli větší povědomí o tom, jak to funguje „za zavřenými dveřmi“. Jaké je to setkávat se s vlivnými lidmi, stylovat je, ale i co to všechno stojí.