Připravili jsme si pro tebe rozhovor s člověkem, který vyvolal nový trend. Ten se pomalu dostává do zahraničí a vše nasvědčuje tomu, že o Crossphonez ještě hodně uslyšíme.
Možná jsi v posledních týdnech zachytil fotografie známých Čechů a Slováků, kteří měli na krku zvláštní „držák“ na smartphone. Ve skutečnosti jde o nový trend, který bude s velkou pravděpodobností ovládat rok 2019. Netradiční módní doplněk vznikl jako praktická záležitost a podle dosavadních ohlasů uživatelů se neminul účinkem.
Autorem módního doplňku zvaného Cross/Phonez je Čech, kterého jsme se rozhodli oslovit na rozhovor, aby nám o svém nápadu pověděl něco víc. Dozvíš se tedy, jak myšlenka vznikla, jaké překážky musel na cestě k prototypu překonat a co bylo na celém tomto projektu nejnáročnější.
Celý proces je v skutku bláznivý, ale autora dostal například k hvězdě jakou je Jaden Smith, k blízkému spolupracovníkovi Travise Scotta, na prestižní milánský a pařížský fashion week nebo na přehlídku Dioru. Více se už ale dozvíš v samotném rozhovoru.
Pojďme pěkně po pořádku. Prozraď nám, jak tento nápad vlastně vznikl.
Nápad na Crossphonez vznikl zhruba na začátku srpna, kdy jsem přemýšlel o trendu toho, že vlastně všichni nosí ledvinky a tašky (crossbags) a v dnešní době je jediné, co potřebuješ telefon, jelikož tím obstaráš dneska už prakticky všechno včetně placení. Navíc tomu nahrával fakt, že jsem nonstop nemohl najít telefon.
Typ takovéhle věci ve světě už existoval, každý si pamatujeme, že se telefony nosily na provázku už od základní školy, ale já jsem chtěl tuhle ideu ještě vylepšit. Jelikož většina z nás má větší a větší telefony, které se nevejdou už pomalu ani do kapes. Navíc jsem chtěl přidat to, co je v dnešní době nejdůležitější součástí produktu, a to je bezpochyby výrazný branding.
Jak jsi tedy začal?
Důležité bylo pro mě vytyčit si cílovou skupinu, na kterou se změříme. Začalo to několika desítkami neohrabaných prototypů, se kterými jsem zkoušel nespočet variant, než to splnilo moje očekávání ohledně funkčnosti a praktičnosti. Samozřejmě, s prvními vzorky jsem nebyl spokojen hlavně co se týče brandingu a celkového zpracování, všechno jsem vyráběl ručně.
Pak začal ten pravý boj, a to zorganizovat produkci všech součástí, které jsem si vymyslel, od vhodných krytů, přes potisk, branding koncovek na lana, nalezení vhodné firmy na výrobu lan, výrobu řetězů, lakování řetězů, spon, které drží lana pohromadě a dalších věci. Prakticky vše muselo být děláno na zakázku.
Předpokládám, že najít ochotné a k tomu ještě i myslí otevřené firmy takovému projektu v Česku nebylo úplně jednoduché.
Musel jsem obvolat desítky firem, vyrobit spoustu vzorků a všude se na mě samozřejmě dívali jako na blázna, když jsem například chtěl lana s přesností na desetiny milimetru, aby mi zapadla do spon tak, aby se lano příliš nepohybovalo a naopak šlo ideálně utahovat.
Na jaké konkrétní problémy jsi narazil?
Zjistil jsem třeba, že běžný rozdíl v délce lana, který nelze ovlivnit, je až 500 m. Samozřejmě ve všech továrnách vyrábějí věci na úplně jiné účely a trvalo mnohdy velmi dlouho, než se na mě přestali dívat jako na někoho, kdo je non stop otravuje s blbostmi a chce po nich něco, co nikdy nedělali.
Asi není jednoduché být inovátorem.
Nicméně jsem hrdý na to, že se většina věcí vyrábí v České republice a produkci tak máme skvěle pod kontrolou.
Přinést nový produkt na trh, který lidé vlastně neznají, není nikdy jednoduché. Přece jenom neprodáváme trika nebo mikiny, o kterých každý přesně ví, jak je použít, ale musíme přesvědčit lidi, že je to fakt dobrá věc, která jim ulehčí život. To se týká hlavně verze s provazy, řetízkové verze mají sloužit hlavně jako fashion doplněk. Garantujeme, že se za tebou každý otočí.
Předpokládám, že mít zastřešenou výrobu zdaleka neznamená, že máš vyhráno. Jak jste postupovali po stránce proma?
Z Česka a Slovenska to první podpořil Yaksha, Ego a Dalyb, se kterým jsme dali dohromady vlastně první focení.
Nejdůležitější věcí celého projektu je nakonec marketing. Došlo mi, že pokud chceme z Crossphonez udělat celosvětový trend, nejde to dělat z Česka nebo Slovenska. Jak víme, lidé u nás rádi všechno zpochybňují, dokud to nevidí ve světe.
A když už to vidí ve světě, najdou si jiný důvod, proč tě zpochybňovat.
Proto jsem se hned na začátku prosince 2018 vydal do Los Angeles, prostě jen tak na blind s nadějí toho, že se mi podaří produkty dostat k těm správným lidem. Samozřejmě jsem si předtím udělal research toho, ke komu bych to chtěl dostat, a dal jsem si prostě za cíl se k těm lidem dostat.
Odvaha. A možná tak trochu bláznovství.