10. května 2023 18:35
Veronika Dlesková

Jsi potomkem neandertálce? Vědci řekli, podle čeho se to dá zjistit

Zdroj: Flickr/dsdsdsdsdsds/volně k užití
TECH VĚDA

Vědci zkoumali vzorek více než šesti tisíc dobrovolníků z Latinské Ameriky. Na něm zjistili, že velikost nosu od kořene k nosním dírkám může u lidí určit, zda se mezi jejich předky vyskytovali i neandertálci.

Tým vědců přišel na to, že lidé, kteří mají větší nos, mohou mít mezi svými předky neandertálce. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnili v odborném časopise Communications Biology. Té se zúčastnilo přes šest tisíc dobrovolníků pocházejících převážně z Brazílie, Chile, Kolumbie, Mexika a Peru, kteří mají smíšené evropské, indiánské, jihoamerické a africké předky. Na webu Nature to uvádí autoři studie.

V Británii se narodilo dítě, které má tři DNA. Jak je to možné? V Británii se narodilo dítě, které má tři DNA. Jak je to možné? 10. května 2023 9:31

„V posledních patnácti letech, kdy byl sekvenován neandertálský genom, jsme se dozvěděli, že naši vlastní předkové se zřejmě křížili s neandertálci a zanechali nám malé kousky jejich DNA,“ uvedl jeden z autorů studie Kaustubh Adhikari z londýnské University College London (UCL).

Tvar a velikost nosu závisí na podnebí, ve kterém žijeme

„Naše nosy nám pomáhají regulovat teplotu a vlhkost vzduchu, který vdechujeme. Proto jsou různě tvarované nosy vhodnější do určitých podnebí,“ uvedl jeden z autorů studie Qing Li z Fudanské univerzity. „Je možné, že gen, který jsme zdědili od neandertálců, pomohl lidem adaptovat se na chladnější podnebí v době, kdy naši předkové začali opouštět Afriku,“ dodal Li.

Neandertálci vyhynuli asi před 40 000 lety, a jsou tedy jedním z nejmladších vyhynulých druhů hominidů.