Strach z létání trápí mnoho lidí. Často však považují za uspokojivý fakt, že jejich aerolinie patří mezi nejbezpečnější. My jsme se podívali nejen na ty, ale i na nejvíce nebezpečné, kterým by ses měl*a raději vyhnout.
Představ si, že sedíš ve starém letadle, kde během letu slyšíš, jak vrže. Funguje každé druhé světlo, sedadla jsou opotřebovaná a každou chvíli čekáš, že se ve vzduchu rozpadne. Po příletu si přečteš o aerolinii, kterou jsi letěl*a, a zjistíš, že má na kontě osm smrtelných nehod a její letadla mají průměrný věk vyšší než tvoji rodiče. Pomalu, ale jistě si uvědomuješ, že zpátky půjdeš raději pěšky, protože nechceš riskovat svůj život.
Příklad uvedený výše je přitažený za vlasy a existuje možná tak ve filmu, stále ale po světě létají společnosti, které nejsou tou nejbezpečnější volbou. V Refresheru jsme se tedy rozhodli podívat na to, které aerolinie měly nejvíce úmrtí při nehodách a které mají nejstarší flotilu letadel. Vyhledali jsme i naopak ty nejvíce bezpečné. Žebříčky ti možná pomohou při tvém příštím rozhodování při výběru letenek. Nebo to pořád bude cena?
Staré, ale dobré
Přestože věk letadla nepatří mezi hlavní bezpečnostní faktory, nesprávně udržované starší letadlo může přinést do života různé nepříjemnosti. Časem se může dostavit například nefunkčnost klimatizace či poškozená potrubí na toaletě.
Věk letadla se určuje podle toho, kdy bylo vyrobeno. Obecně ale platí, že je-li mladší desíti let, považuje se za nové. Je-li jeho věk v rozmezí od 10 do 20 let, považuje se to za standardní věk, ale překročí-li tuto hranici, je považováno za staré. Nedoporučuje se létat letadly s věkem výrazně nad 30 let.
„Každý komponent na letadle má limit na odlétané hodiny. To znamená, že je třeba jej vyměnit předtím, než by byl poškozen. V konečném důsledku je na letadle původní jen trup a křídla, všechno ostatní se mění. Jedná se hlavně o údržbu. Pokud do ní aerolinie investují více, letadlo je super. Pokud se nestarají, vypadá špatně už po pěti letech,“ řekl pro Refresher letadlový technik Tomáš Zeman, který se věnuje údržbě letadel. Dodává, že pokud se někdo o letadlo důkladně stará, je reálně limitováno jen životností trupu. „Jsou letadla, která jsou stará více než 30 let a stále létají,“ uzavírá technik.
10 nejstarších letadel, která jsou stále v provozu
Informace v žebříčku jsou v řádku seřazeny následovně: název společnosti, stáří letadla a typ letadla. Čerpali jsme ze stránky planespotters.net, kde jsou uvedené informace pravidelně aktualizovány, a tak se mohou časem měnit. Uvádíme žebříček ze dne psaní článku.
1. Nolinor: 49,3 roku (Boeing 737-2K2C(A)
2. Iran Air Force: 47,3 roku (Boeing 747-270C)
3. Air Inuit: 45,4 roku (Boeing 737-2S2C(A))
4. Eastern Airlines: 39 let (Boeing 767-266ER)
5. Mahan Air: 37,4 roku (Boeing 747-3B3(M))
6. JET2: 35,9 roku (Boeing 757-21B)
7. Lift: 34,4 roku (Airbus A320-231)
8. Delta Airlines: 34,3 roku (Boeing 757-232)
9. Kalitta Air: 33,9 roku (Boeing 747-4H6(BCF))
10. European Air Charter: 33 let (McDonnell Douglas MD-82 (DC-9-82))