„Teplota na Zemi je stále vyšší a vyšší, hladiny moří stoupají a ledovce tají. Věřím, že každý může využít své schopnosti a přispět svým dílem.“
Takto Kim Kardashian před pár dny představila svou novou podprsenku Skims, která láká na zabudované umělé bradavky.
Pointa této marketingové strategie měla spočívat v tom, že i důsledkem globálního oteplování zůstanou bradavky ztopořené a vytvoří tak za každých podmínek „dokonalou“ siluetu poprsí. Aby však nešlo pouze o povrchní estetickou záležitost, společnost daruje 10 % z prodeje podprsenky celosvětové organizaci s názvem 1 % for the Planet. Vykompenzuje si však Kim tímto gestem ironickou propagaci klimatické krize?
Podle slovenské greeninfluencerky Natálie Pažické rozhodně ne. Ta na svém tiktokovém účtu zveřejnila reakční video na zmiňovanou kampaň, současně však komplexně hovořila o problematickém charakteru značky.
Hodnota společnosti Skims je v současnosti 4 miliardy dolarů. Značka začínala jako prodejce dámského shapewearu, během čtyř let své existence však rozšířila svou nabídku například o plavky nebo pánské produkty. Její prioritou bylo již od začátku oslavovat všechny typy těl a křivek, ve skutečnosti však byla několikrát obviněna z photoshopování modelek, jak zmiňuje Natálie ve videu. Jedním z příkladů je upravená fotografie modelky Tyry Banks nebo kontroverzní valentýnská kolekce nafocená na Kendall Jenner. V obou případech se jedná o nerealistický standard, jenž ze všech stran čelil kritice.
Výjimkou nerealistického standardu nejsou ani mužská těla, na kterých Kim odprezentovala drop své pánské řady. Jedním z modelů byl dokonce i slavný brazilský fotbalista Neymar, který se, jak se dá předpokládat, pyšní vysportovanou postavou. Ostatní modelové však nedisponovali tělesnou diverzitou, pánská kampaň Skims spíš představila plejádu muskulaturních kenů.
Ale zpátky k podprsence. Ne že by se jednalo o novinku na trhu, Victoria's Secret představila asi před 15 lety Bombshell Miraculous Nipple Bra. Kim K. však svrhla internet právě kvůli odvážnému marketingu. Mnozí také ve spojitosti s podprsenkou poukazují na popírání přírody a potlačování proměnlivosti bradavek. Objevují se i názory, které mluví o sexualizaci ženského těla a dehonestaci feminismu. V neposlední řadě panují i dva protichůdné názory, kdy jeden stojí za nerespektováním žen po mastektomii, zatímco ten druhý vyzdvihuje funkční benefity po zmíněném zákroku.
Dalším ututlaným přešlapem značky Skims je greenwashing ve spojitosti s obaly. Ty nesou označení „nejsem plast“ a hovoří o své kompostovatelnosti. Greenifluencerka Natálie však poukazuje na fakt, že na zadní straně obalu nalezneme číslici 4, což značí výrobek z plastu. Mimo jiné jsou téměř všechny nabízené produkty vyrobeny z ropy.
K zamyšlení je také to, že společnost nepodepsala mezinárodní smlouvu týkající se bezpečných pracovních podmínek pro zaměstnance v Bangladéši nebo to, že její partnerské fabriky nezaplatí svým pracovníkům ani minimální mzdu.
K žádné z výše uvedených kontroverzí se však značka dosud nevyjádřila. Uvidíme, jakým směrem se bude nadále vyvíjet.