Jaký názor má na herní odvětví, jaká je její vysněná práce a co se vlastně díky práci v Larianu naučila? Rozhovor s herní osvětlovačkou třetího Baldur's Gate Kateřinou Šumovou.
Jmenuje se Kateřina Šumová a jako jedna z mála českých herních designérek může říct, že se podílela nejen na nejlepší hře roku, ale zároveň i na jedné z nejlépe hodnocených her všech dob. Koneckonců Baldur's Gate 3 jsme ocenili i v našem redakčním žebříčku. Jaký to pro ni byl zážitek? Jak se k práci pro nezávislé belgické studio Larian vlastně dostala? A co si myslí o věcech, které hýbou herním světem? To všechno a víc se teď dočteš v našem rozhovoru.
Ze všeho nejdřív bych se rád zeptal, jaký je to vlastně pocit, mít na kontě tak oslavovanou hru, jako je třetí Baldur’s Gate?
Už když ta hra vyšla a já viděla čísla na Steamu, tak mi to přišlo šílený. Mám třeba kolem sebe i lidi, kteří hry zase tolik nehrají, ale najednou se i oni pustili do Baldur's Gate, což mě hrozně těšilo. Takže nadšení a těžko popsatelná radost.
Čekala jsi úspěch na prestižních The Game Awards?
The Game Awards byly v tomhle ohledu fakt vrchol. V podstatě splněný kariérní sen, pracovat na titulu, který vyhraje ocenění Hra roku. Předtím jsme byli samozřejmě hodně nervózní, protože minulý rok byl na skvělé hry opravdu plný a třeba Alan Wake 2 měl upřímně taky velice dobře nakročeno. Naštěstí to pro nás dobře dopadlo a tu nejvýznamnější herní cenu jsme si odnesli.
Teď vyloženě k tobě a tvé specializaci, kterou je osvětlování. Můžeš popsat, jak ses k tomu dostala?
Lidi se mě pokaždé ptají, co na to je potřeba studovat. Já se směju, že vůbec nevím, protože jsem se k téhle práci dostala úplnou oklikou. Šla jsem studovat na ČVUT herní obor, jenže jsem zjistila, že to je hodně o programování. To mě nebavilo, takže jsem odešla.
Začala jsem se soustředit na concept art, což je v podstatě navrhování, jak věci budou ve hrách vypadat. Šla jsem kvůli tomu na ilustraci na školu do Anglie. Tehdy jsem zároveň začínala pracovat na své první hře a tam jsem si právě osvojila spoustu praktik, včetně osvětlování.
Jelikož mě to zaujalo, začala jsem si o tom zjišťovat víc, chodit na kurzy a tak, což mě vlastně nakonec dostalo k první práci, která mě později posunula právě i k práci pro Larian.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak funguje práce na remote v herním průmyslu a konkrétně v Larian Studios.
- Co říká Kateřina Šumová na kulturu crunchování.
- Jaký názor má na live-service hry.
- Co radí budoucím herním designérům.
- Jaké je její vysněné studio a herní projekt.
- Jak vypadá její GOTY 2023.
- Jestli se bojí umělé inteligence.