Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Oranžové logo a reklamy na nejrůznější produkty, o kterých se ti ani nesnilo. Temu je superlevný hit, ale čelí několika kontroverzím. Jaká tajemství skrývá čínský gigant, kterému se podařilo předstihnout i Amazon?
Dekorace do domácnosti, pomůcky do kuchyně, roztomilí plyšáci, trendy oblečení, hračky, hygiena, obaly na elektronické cigarety i na sluchátka, všemožné technologické doplňky, vybavení na sport.
Tahle kombinace zboží sice může působit divoce, ale internetovému obchodu Temu se osvědčila. Ať dnes totiž vygoogluješ cokoliv, prakticky pokaždé se ti jako jedna z prvních variant zobrazí tento čínský e-shop.
Temu už ovládlo desítky států a stovky milionů lidí po celém světě. Jako by každý chtěl něco z Temu, protože firma dokázala spojit dva důležité faktory: nízkou cenu a absurdní rozmanitost zboží.
V tomto článku si přečteš:
Kdo Temu založil.
Jak si Temu vydobylo úspěch globální konkurenci navzdory.
Proč je obchod tak levný.
Jakou zkušenost s ním mají naši čtenáři.
Jakým kontroverzím obchod čelí a jak nám odpověděl, když jsme ho konfrontovali.
Temu nabízí prakticky vše, o čem jsi ani neměl*a tušení, že chceš nebo potřebuješ – a to za téměř bezkonkurenční cenu. Druhou stranou mince jsou však podmínky zaměstnanců tohoto čínského online obchodu i recenze zákazníků a zákaznic.
Problémy s doručením, kvalitou, velikostí či vrácením zboží na Temu řeší lidé každičký den. Na zkušenosti s tímto obchodem jsme se proto ptali i sledujících na našem Instagramu, kam nám přišlo několik zajímavých odpovědí.
Od konkurence se Temu liší v několika věcech
Internetový velkoobchod s nízkými cenami vlastní čínská společnost PDD Holdings, v jejímž čele stojí čtyřiačtyřicetiletý Colin Huang. Majetek tohoto boháče činí zhruba bilion korun, píše Forbes.
Temu je na trhu novinkou, která zvládne konkurovat velikánům, jako je eBay, Amazon, Wish, AliExpress nebo Shein, kteří mají v globálním obchodě silné jméno roky. Vize tvůrců internetového obchodu Temu však byla od začátku zaměřena na tři hlavní věci: levný přístup k nákupu, široká síť logistiky a nízká cena pro zákazníka. Jak píše Forbes, od Sheinu se odlišuje větším záběrem sortimentu, zatímco Amazon či Wish předčí nižší cenou.
Důležitá je samozřejmě reklama. Kromě toho, že Temu se dnes objevuje v reklamním prostoru téměř všech denně využívaných aplikací – od Instagramu po Google –, velké jméno si udělalo také na Super Bowlu.
Finále amerického fotbalu je jednou z nejprestižnějších a nejsledovanějších sportovních událostí ve Spojených státech amerických. Temu si za zhruba 350 milionů korun koupilo prostor na hlavní obrazovce stadionu. Lidé se tak na animace oranžového loga firmy Temu dívali déle než na Taylor Swift, píše CNN.
Začátky tohoto obchodu s pestrým sortimentem sahají do září 2022, kdy Temu spustilo e-shop ve Spojených státech. Později se přes Austrálii a Nový Zéland dostalo do Evropy, aby koncem ledna 2024 působilo už ve 49 státech včetně Česka a Slovenska.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemčení?
O mysteriózních únicích peněz z účtů, které zákazníci Temu oznamují.
Jak nám odpověděli z Temu, když jsme je konfrontovali s veřejnou kritikou.
Jak píše Calbizjournal, Temu nabízí sortiment ve 29 hlavních kategoriích, které se následně dělí na dalších 250 podkategorií. Najdeš tu věci za pár korun a většina užitečných pomůcek do domácnosti nepřesáhne cenovku stokoruny.
Lidé to celou dobu vyslovují špatně
Název je zkratkou hlavního motta firmy Team Up, Price Down. Během delšího období bylo jednou z nejvíce stahovaných aplikací na světě. Předběhlo dokonce Amazon či Nike, píše California Business Journal. Zajímavostí je také způsob, jakým by se měl název správně vyslovovat. Zatímco lidé mu ve velkém říkají prostě Temu, tvůrci vzkazují, že správně by se název měl číst v anglické výslovnosti, tedy „týmů“.
Podle California Business Journal patří Temu k nejbezpečnějším a nejověřenějším místům pro internetové transakce. Jeho silnou stránkou je také zmiňovaná síť logistiky a dodavatelů, kteří se starají o to, aby tvoje zboží docestovalo v pořádku. Většina zboží pochází z Číny.
Temu tvrdí, že je jeho zákaznický servis připravený sloužit zákazníkům a zákaznicím, kteří by z nějakého důvodu nebyli spokojeni, 24 hodin denně. Servis se ze všeho nejčastěji potýká se stížnostmi na objednávky, které k zákazníkům vůbec nedorazily. Další skupinou jsou objednávky, které ve skutečnosti vypadají úplně jinak než na fotografiích na e-shopu.
Kritika a zkušenosti našich čtenářů
Nejen kvůli nespolehlivosti nebo klamavé prezentaci zboží v posledních měsících kritika na Temu sílí. Lidé z několika zemí si stěžují na to, že po objednávce a zaplacení jim v následujícím období začaly z účtu odcházet neidentifikovatelné platby, píše Time.
Dalším důvodem je video, které se objevilo na TikToku. Na něm je vidět obrovský sklad plný lidí a balíků, které pracovníci jen vysypávají na velkou hromadu a další lidé jejich obsah třídí. Tento pohled vyvolal zamyšlení nad tím, jak se zachází také s tvými objednávkami.
Na zkušenosti s Temu jsme se proto zeptali i našich čtenářů. V anketě na Instagramu se nám svěřilo několik respondentů. „Mně ne, ale mé kamarádce po objednávce strhávali postupně po malých sumách peníze až do 60 eur (téměř 1 500 korun),“ píše jedna z respondentek.
Kromě problémů s penězi se kritika týkala i dlouhé dodací lhůty. „Bylo to něco strašného. Objednal jsem si nějaký kousek do koupelny a nepřišel mi ani za půl roku. Palec dolů,“ napsal nám Alex. S Temu má špatnou zkušenost spousta lidí, což je pochopitelné, vzhledem k tomu, že si měsíčně e-shop prohlédne 420 milionů potenciálních zákazníků.
Kontaktovali jsme i Temu
Abychom zjistili víc, obrátili jsme se přímo na Podporu zákazníkům. Na obvinění z krádeží peněz či přeplněných skladů jsme se zeptali samotného internetového giganta.
„Temu upřednostňuje bezpečné nakupování, přičemž dodržuje přísné standardy, jako je certifikace MASA pro zvýšená bezpečnostní opatření. Naše platební transakce dodržují standardy PCI DSS a jsou dále posíleny protokoly 3D Secure ve spolupráci s předními bankami. Abychom posílili bezpečnost, spouštíme program odhalování chyb, do kterého zapojujeme odborníky na kybernetickou bezpečnost, aby identifikovali a opravili slabá místa,“ sdělilo nám tiskové oddělení Temu ve věci plateb.
Zeptali jsme se také na videa, která kolují po internetu a ukazují sklady plné lidí i balíků se slabým bezpečnostním opatřením. „Sklady zobrazené na videu nejsou žádným způsobem spojeny s Temu. Toto jsou dezinformace, které kolují online,“ řekla Refresheru zástupkyně Temu Sabina Nallim.