Česko by se v budoucnosti mohlo dočkat vskutku ambiciózního projektu. Experti Ministerstva dopravy vypracovali návrh na výstavbu nové vysokorychlostní železnice za téměř 650 miliard.
Česká republika se může konečně pochlubit konkrétními plány na vybudování vysokorychlostní železnice, která zde v současnosti chybí a cestujícím by v případě realizace měla usnadnit dopravu hned na několika trasách. Jak uvádí Hospodářské Noviny, návrh byl vypracován skupinou odborníků Ministerstva dopravy a detailně jej popisují v osmdesátistránkovém dokumentu, jímž se začne v následujících měsících zabývat vláda. Podporovatelé projektu argumentují mimo jiné tím, že výstavba tratí by měla vést ke zvýšení konkurenceschopnosti jednotlivých regionů a tím i celé země, v opačném případě by se pak podle autorů obsáhlého spisu mohlo Česko uzavřít do izolace, jelikož všechny sousední země tento moderní způsob dopravy v budoucnu budou nabízet.
Ilustrační obrázek, na snímku vysokorychlostní vlak TGV
Celkem se počítá se čtyřmi trasami, a to konkrétně Praha−Drážďany, Praha−Brno−Břeclav, Brno−Ostrava a Praha−Plzeň−Domažlice−státní hranice, přičemž na všech těchto tratích (s výjimkou tří kratších úseků, jmenovitě Brno−Přerov, Vranovice−Břeclav a Beroun−státní hranice) by vlaky měly mít možnost uhánět po speciálních železnicích rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. V případě tří výše zmíněných úseků mají být provedeny opravy dosavadních tratí tak, aby zde vlaky mohly jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Podle odhadů by dále cestující za jízdenku z Prahy a do Brna zaplatili 250 až 300 korun a do cíle by dojeli za 60 až 75 minut, zatímco mezi Prahou a Ostravou by lístek vyšel na 400 až 450 korun a doba jízdy by měla trvat 120 až 135 minut.
Cena na vybudování rychlých tratí byla vyměřena na astronomických 645 miliard korun (včetně třicetiprocentní rizikové přirážky) a většina potřebných prostředků by měla pocházet z evropských fondů, Fondu soudržnosti (ten financuje projekty ve sféře životního prostředí a transevropských dopravních sítí), standardních úvěrů či PPP financování (zkratka pro Public Private Partnerships neboli Partnerství veřejného a soukromého sektoru). Ke zprovoznění první tratě by mělo dojít zřejmě v roce 2035. Jaký je váš názor na vystavění nových tratí v Česku? Využili byste tento způsob dopravy? Dejte nám vědět v komentářích.