Vybrali jsme pro vás hned několik kvalitních filmových počinů, které vás v loňském roce velmi snadno mohly minout, ale zasloužily by si vaši pozornost.
Rok 2016 je už nějaký ten pátek za námi. My jsme poslední týdny věnovali zejména hledání a dokoukávání menších, nezávislých či neznámých filmů, které si ze zahraničí přinesly pozitivní ohlasy, respektive nás upoutaly jejich trailery. V drtivé většině se následující kousky neukázaly, respektive ani nikdy v našich kinech neukáží, to však nemění nic na tom, že v některých případech jde o lepší snímky, než na jaké se můžete podívat mezi nominovanými na letošní Oscary. V každém případě jde o seznam tipů pro skvělá dramata, komedie či feel good filmy, kterým by měl dát šanci každý z vás.
Sing Street (r. John Carney)
Nejlepší teenagerská romantická komedie za poslední roky. Toto příjemně retro pojednává o středoškolácích zakládajících kapelu. Vede je k tomu jednoduchý důvod. Její frontman chce zapůsobit na dívku. Spojení komedie, sociálního dramatu a romantiky dokáží angličtí tvůrci zvládnout s přehledem, lehkostí a stylem. A Sing Street není výjimkou. Zde se navíc k tradičním ingrediencím přidávají i chytlavé skladby a film vám přinese sympatický zážitek zaobalený v retro hávu. John Carney už ve svých předchozích počinech Once a Love Song předvedl, že má hudbu v krvi a její kouzlo dokáže působivě přenést i na filmová plátna. Velká škoda, že jsme si tuto malou nenápadnou pecku nemohli užít i v našich kinech.
Elle (r. Paul Verhoeven)
Pokud máte rádi romantické filmy, kde není nouze o hlavy rozbité basseballovou pálkou, znásilnění nebo zvrácené postavy, jste na správné adrese. Paul Verhoeven má na kontě nejednu klasiku. Jeho Robocopa, Total Recall, Základní instinkt nebo Vesmírnou pěchotu si opakovaně užíváme i po letech. Tomuto jeho držiteli Zlatého glóbu za nejlepší neanglicky mluvený film sice chybí hollywoodské produkční možnosti a vyvážené tempo, ale má jiné přednosti, díky kterým stojí za zhlédnutí. Příběh znásilněné šedesátnice, která rozpoutá se svým útočníkem hru na kočku a myš je totiž pro tohoto nizozemského podivína ideální látkou. Zkušený kormidelník ví kdy přitvrdit, šokovat nebo překvapit. Hlavní oporu má ve vynikajícím hereckém výkonu Isabelle Huppert. Ta si už za svou kreaci odnesla Zlatý Glóbus a na Oscarech také není bez šance.
Under sandet (r. Martin Zandvliet)
Vypráví o smutné kapitole dánských dějin, kdy mladí němečtí zajatci, sestavení do malých skupin, museli po skončení druhé světové války čistit dánské pobřeží od min. Film se zaměřuje na jednu takovou četu a připomíná počítačovou hru. Jenže to, co by ve hře bylo zdrojem zábavy, z toho ve filmu (založeném na epizodickém vyprávění) mrazí a mnozí jeho intenzitu a krutost jistě nevydrží. Pod pískem je snímek, který mi potvrdil mé dávné přesvědčení, že kolektivní vina je blbost. Funguje zde vše, od psychologického vývoje postav, přes herecké výkony až po výpravu.
Hunt for Wilderpeople (r. Taika Waititi)
Svižná komedie Taiki Waititiho (What We Do in the Shadows) nám představí poměrně nesourodou dvojici: problematického teenagera Rickyho (Julian Dennison) a ubručeného Heca (Sam Neill). Ricky se ocitá v Hecově pěstounské péči, ale už brzy oba musí opustit pohodlný domov a vydat se spletitými cestami novozélandské buše. Na krk jim totiž dýchá policie a sociálka. Waititiho dobrodružství nechybí vtip, příjemná absurdita a také nějaké ty nefalšovaně upřímné emoce. Děj se může zdát poměrně jasný, ale to jen na první pohled. Tvůrci dokáží příjemně překvapovat během celého filmu, nechybí jim nadhled a smysl pro grotesku. Hunt for Wilderpeople je povinnou zastávkou pro všechny milovníky originálních indie komedií. Taika Waititi jen potvrdil svůj talent, snad ho tedy marvelovská (má režírovat Thor: Ragnarok) mašina nesemele.
Barry (r. Vikram Gandhi)
Je rok 1981 a mladý Barack „Barry“ Obama přijíždí do New Yorku a začíná studovat na Columbijské univerzitě. Skrz jeho postavu nám režisér Vikram Gandhi vypráví působivý a lidský příběh o vykořeněnosti mladého člověka a hledání jeho místa ve společnosti. Samozřejmě, pokud očekáváte rozvláčný patetický epos o životě bývalého amerického prezidenta, tak vás Barry asi zklame. Špičkovou práci odvedli herci. Doufejme, že Devonu Terrellovi film poslouží jako odrazový můstek k dalším rolím a Anya Taylor-Joy si opravdu pozoruhodně rozjíždí kariéru (fandíme!). Slušné indie drama, které dokáže být sympaticky nepatetické, přestože od tématu (životopis prezidenta) byste čekali spíše opak.
Paterson (r. Jim Jarmusch)
Král nezávislé kinematografie Jim Jarmusch se vrátil s plnou parádou. Ani ve svém nejnovějším díle nezůstal nic dlužen své pověsti. Hlavním hrdinou je Paterson (Adam Driver), básník a řidič autobusu ve stejnojmenném městečku. Ve filmu si projdeme jeden jeho běžný týden. Každý den je zdánlivě stejný a obyčejný: ráno vstane, nasnídá se, napíše do notesu několik veršů a jde do práce. Poslouchá útržky rozhovorů a doma se věnuje své manželce Lauře (Golshifteh Farahani), jde na procházku se psem Marvinem a zastaví se na pivo. Laura je na rozdíl od něj akční, dynamická a neustále hledá nové podněty. Úžasně pohodový a až zenově klidný snímek, kde Jarmusch vzdává hold obyčejnému životu, poezii (znalci ocení několik narážek na slavná jména světové lyriky) a schopnosti vidět magičnost i v maličkostech.
Indignation (r. James Schamus)
Film vznikl na základě knižní předlohy amerického spisovatele Philipa Rotha. Děj je zasazen do roku 1951 v Americe, kdy probíhá Korejská válka. Židovský teenager Marcus Messner (Logan Lerman) z Newarku odchází studovat na Winesburg College v Ohiu. Chce se nejen osamostatnit, ale i odejít od rodiny, zejména od otce řezníka, který má neustále obavy a strach o budoucnost svého syna. Na vysoké škole platí konzervativní pravidla, která musí každý student dodržovat. Marcus se zakouká do krásné spolužačky Olivie Hutton (Sarah Gadon), díky níž získá první sexuální zkušenosti. Nicméně musí čelit nedorozuměním ze strany děkana školy a řešit spory se spolubydlícími. Drama Indignation přináší pohled na studentský život 50. let a upozorňuje na důležitá rozhodnutí, která mohou navždy změnit náš život.
Moonlight (r. Barry Jenkins)
Moonlight po svém vydání způsobil mezi zahraničními kritiky pořádný rozruch. My jsme byli možná zpočátku trochu skeptičtí, ale musíme uznat, že obavy nebyly na místě. Nádherně natočený příběh chlapce jménem Chiron sledující jeho život během tří důležitých etap, který nejenže nezapadá do komunity ve svém okolí, ale nezapadá ani do okolního chladného světa. Režisér a scénárista v jednom Barry Jenkins zvolil tu nejlepší cestu jakou mohl. Netlačil nám prostřednictvím svého snímku žádné emočně silné scény. Znepokojující, ale zároveň poutavý a jistým způsobem naděje dodávající příběh je doplňován skvělou kamerou s přesně vymezenou barevnou škálou a třešničkou na dortu jsou herecké výkony lidí od Mahershala Aliho (House of Cards) až po Andrého Hollanda (The Knick). Stopáž činící 110 minut vám uběhne až nebezpečně rychle a možná se po závěrečných titulcích i trochu zamyslíte.
Edge of Seventeen (Kelly Fremon Craig)
Režisérka Kelly Fremont Craig si snad lepší debut už ani nemohla přát. Příběh jejího snímku, který se soustředí na puberťačku Nadine a její zápasení s nástrahami dnešního dospívání je totiž vhodný pro jakoukoli věkovou kategorii, opravdu krásně plyne a kromě několika témat vážnějšího charakteru nabídne i příjemný, nenásilný humor. Mladá a talentovaná Hailee Steinfeld hraje nesmírně přirozeně, no a sympaťák Woody Harrelson si bez jakýchkoliv problémů krade každou jednu scénu pouze pro sebe. Zda se tento neprávem opomíjený film někdy dostane i do našich kin, zatím říci nemůžeme. Pokud se vám ale naskytne příležitost zhlédnout si ho, určitě neváhejte. Ve svém žánru rozhodně patří k tomu lepšímu.
Komorná - Agasshi (r. Chan-wook Park)
Nový film od Chan-wook Parka, kterého možná znáte díky snímkům jako Oldy Boy nebo Žízeň, nás zaujal už prvními ukázkami. Erotické drama s prvky thrilleru vypráví příběh o lesbické lásce na pozadí jihokorejského venkova. Od začátku sledujeme dívku Hideko, kterou vychovává její strýček, který čeká až dospěje a bude si ji moci vzít, aby jí sebral dědictví. Do všeho se však zaplete chlapík, který chce Hideko svést, a tak do jejího domova nasadí komornou Sukhui, která má dívku přesvědčit, aby se do něj zamilovala. Sukhui se však namísto toho zamiluje do Hideko a začíná příběh plný několika dechberoucích zvratů, díky nimž dojdete k poznání, že podvodníků je v ději více a na konci nevíte kdo na koho vlastně hraje falešnou hru.
Manchester by the Sea (r. Kenneth Lonergan)
Pokud jste fanouškem akčních a blockbusterových filmů, upřímně vám doporučujeme vyhnout se tomuto filmu obloukem. Pokud ale milujete komorní a pořádně depresivní dramata, budete slintat blahem. Děj se soustřeďuje na osamělého bostonského údržbáře Lee Chandlera (Casey Affleck), který po smrti svého staršího bratra Joea s překvapením zjišťuje, že se stal poručníkem svého šestnáctiletého synovce Patricka. Plný obav se tak vrací do městečka Manchester by the Sea, kde vyrůstal. Tam je nucen vyrovnat se se svou minulostí, která ho odloučila jako od exmanželky Randi (Michelle Williams), tak od komunity, ve které vyrůstal. První hodina ve vás sice vzbuzuje pocit, že Casey jakoby ani nepodával žádný herecký výkon, ale v momentě, kdy zjistíte proč, rychle pochopíte, že si Zlatý Glóbus za nejlepší výkon v dramatu prostě zasloužil. Pokud se tedy přenesete přes totálně nevhodný soundtrack, dostanete více než dvouhodinovou dávku deprese, po níž asi dostanete chuť na cigaretu jak už dávno ne.
Kimi no na wa - Your Name/Tvoje meno (r. Makoto Šinkai)
Japonské animované filmy častokrát nejsou jen pohádkami pro děti, ale mají i široký nadhled. Jedním takovým animovaným filmem pro dospělé publikum je i novinka Kimi no na wa., která se v Japonsku stala dokonce nejvýdělečnějším filmem roku. Ve snímku sledujeme dívku jménem Mitsuha a chlapce jménem Taki. Dívka žije na vesnici v horách a její rodina se stará o šintoistickou svatyni ve městě, a tak není divu, že by raději žila někde ve městě, ideálně v Tokiu, pryč od uzavřené komunity. Taki je zase chlapec z Tokia, který žije svůj běžný život středoškoláka. Jednoho dne má však Mitshua až příliš živý sen, že je chlapcem z Tokia a Taki má sen, že je dívkou z hor. Později dvojice v emocionálním snímku zjistí, že to nejsou sny, ale že si skutečně prohazují svá těla.
Toni Erdmann (r. Maren Ade)
Tato excentrická komedie z dílny německé režisérky Maren Adeové vypráví příběh o rozbitém vztahu otce a dcery. Ve snaze tento vztah napravit se Winfried Conradi (Peter Simonischek) vydá na cestu do vzdáleného Rumunska, kde jeho dcera působí jako manažerka významné firmy. Jeho pokusy však přijdou vniveč, a na scénu tak přijde jeho persona, podle níž film nese své jméno. Díky ní příběh přímo překypuje surreálnými situacemi a humornými nepříjemnostmi. Snímek však přesto úspěšně posílá zajímavou zprávu týkající se nestálosti mezilidských vztahů a rodinných problémů. V průběhu následujících let se můžeme dočkat i brzkého remaku, ve kterém si zahraje sám Jack Nicholson.
Teorie Tygra (r. Radek Bajgar)
Příběh vyprávěný z pohledu rodiny, kde manželky vládnou železnou pěstí a muži mohou pouze přihlížet, překvapivě zahřeje u srdce každého diváka. A když ne, tak děj se určitě postará o jeho pobavení. Děj se točí kolem veterináře Jana (Jiří Bartoška), předstírajícího pokročilou demenci, aby mohl utéct před svou panovačnou manželkou. Film nabízí zajímavé názory a pohledy na nešťastné situace z běžného života. A i když obsah zní trochu klišé, je třeba říci, že Teorie Tygra má od klasických telenovelových dramat daleko. Film disponuje správným poměrem humoru a emocí, který se postará o tu správnou atmosféru pro jeho mírně absurdní příběh. Tím se stává osvěžujícím příspěvkem do českého a filmového repertoáru.
Lion (r. Garth Davis)
Nezávislý projekt v hlavní roli s Devem Patelem dokázal divákům nahrnout slzy do očí už na festivalech. My jsme vám naše pocity přiblížili formou recenze. Co dělá snímek tak překrásným, je poutavý srdceryvný příběh založený na pravdivých událostech o mladém indickém chlapečkovi, který se ztratí a ocitne se ve vlaku unášen kamsi do neznáma. Vy jen sledujete jeho těžké kroky a doufáte, že se jeho snaha najít svou zapomenutou rodinu v rozsáhlé zemi promění na úspěch. Lion je důkaz, že stále existují filmy dělané srdcem a láskou, které si rádi zopakujete i příště a budou vám rezonovat v hlavě ještě velmi dlouho.
Jaké nenápadné filmy za loňský rok byste nám a čtenářům doporučili vy?