Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
27. června 2017 11:41
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Chiron je lepší, než momentálně dokáže být. Rychlost 500 km/h nezvládne, za svůj limit však nemůže

TECH
Uložit Uložené

Potenciál nového Bugatti nelimituje ani aerodynamika či výkon, ale něco jiného.

Pokud jde o nové super či hypersporty, největší pozornost se obrací na jejich výkon, respektive akceleraci. Za poslední roky jsme totiž svědky novinek, které dokáží akcelerovat na stokilometrovou rychlost z klidu za stále kratší čas. Jinými slovy, pomalu, ale jistě se začíná sprint produkčních vozů z 0 na 100 km/h přibližovat ke dvěma sekundám. Na opačné straně rychlostních parametrů, tedy maximální rychlosti, nastal však menší útlum. V zásadě se tomu nelze divit, vždyť běžný člověk za běžných podmínek a na běžné silnici nevyužije ani maximálku 250 km/h, což je meta, kterou v dnešní době dokáží atakovat už i obyčejná auta. O rychlostech nad 300 či dokonce 400 km/h a jejich reálném využití nemusíme ani debatovat, přece ale jde o údaj, který v jistém slova smyslu dokáže zaujmout či ovlivnit zákazníka při koupi. Své by o tom mohlo vědět zejména Bugatti, které do nemalé míry staví své počiny za účelem stanovit rekord v maximální rychlosti a také nový Chiron je toho důkazem. Jenže...

Chiron je lepší, než momentálně dokáže být. Rychlost 500 km/h nezvládne, za svůj limit však nemůže
Zdroj: www.autoevolution.com

V duchu Guinessovy knihy rekordů je Veyron stále oficiálním držitelem rekordu v nejvyšší rychlosti mezi produkčními automobily - model Super Sport dosáhl na trati Ehra-Lessienm v roce 2010 s deaktivovaným omezovačem rychlosti 431,072 km/h ve směru proti větru, resp. 434,211 km/h při testování s větrem. Dokonce na stejné trati dosáhl čínský závodník Anthony Liu rychlostní rekord i s otevřenou verzí Veyron Grand Sport Vitesse WRC. Pokořil totiž hranici 400 km/h, přičemž maximální rychlost se vyšplhala až na úroveň 408,84 km/h, čímž jde nadále o nejrychlejší sériový automobil bez střechy na světě. Bugatti se však již dlouhá léta netají tím, že s Chironem chce svůj vlastní rekord překonat, dosud jsme se však pokusu o rekord nedočkali. Mohou za to dva aspekty, i když ten první je jen otázkou času, kdy se změní. Bugatti v současnosti nestíhá pokrývat poptávku po rezervovaných exemplářích, natož nějaký vyrobený kus patřičně připravit a vzít na testovací trať (i když na Nürburgringu se poslední době objevuje jeden testovací Chiron, že by snaha o nový lap rekord?!).
 
Kámen úrazu je ale někde úplně jinde. Ze zákulisí značky se sice objevují zprávy o tom, že nejbližším cílem je pokořit hranici 450 km/h, avšak prvotním záměrem bylo atakovat 300 mil za hodinu, čili 483 km/h, respektive nakonec i 500 km/h. Jak se ale ukazuje, ambiciózní plán je bohužel v nedohlednu. Jak asi tušíte, zásadním problémem jsou pneumatiky. Andy Wallace, jeden z testovacích jezdců, totiž otevřeně řekl, že v současné době neexistují na světě pneumatiky, které by dokázaly zvládnout takovou rychlost. Pointou je pochopitelně nejen odpor jako takový, ale hlavně přítomnost extrémně velké odstředivé síly (nejen) na kolech. Jak uvádí na příkladu sám Wallace, při rychlosti 420 km/h je přetížení kol a pneumatik tak enormně velké, že jen maličký 2,5gramový ventil při této rychlosti váží přibližně 7,3 kilogramu!

Chiron je lepší, než momentálně dokáže být. Rychlost 500 km/h nezvládne, za svůj limit však nemůže
Zdroj: www.autoevolution.com

Není žádným tajemstvím, že Bugatti úzce spolupracuje se společností Michelin a dvorními techniky, ostatně, už i obutí předešlého Veyronu nebylo zdaleka konvenční. Doposud však světlo světa nespatřily pneumatiky, kterými lze osadit standardně homologované vozidlo atakující takové rychlostní mety. Lidé z Michelinu tvrdí, že v tomto okamžiku neexistuje technologie, která by umožňovala překonat vozidlu hranici 280 mil za hodinu, tedy více než 450 km/h. V nejbližším časovém horizontu tak budeme určitě svědky snah o pokoření „alespoň“ avizovaných 450 km/h, k bájným 500 km/h se však jen tak žádný automobil nepřiblíží. Bez debat je ale nutno podotknout, že právě Chiron má k pětistovce určitě nejblíže, a to nejen proto, že do této rychlosti ma kalibrovaný rychloměr.
 
Mnozí interní technici zdůrazňují, konstrukčně, tedy po stránce aerodynamiky, pohonu i podvozku by Chiron této hranice dokázal dosáhnout. Dokonce Andy Wallace prozrazuje několik postranních detailů, které jasně naznačují, že tato 16válcová famóznost byla vyvíjena za účelem zvládat mimořádně rychlou jízdu. Běžné automobily mají například interiérové ​​obrazovky s rozlišením 125 dpi, Chiron se však pyšní až 300 dpi displeji, což je na úrovni špičkových displejů v iPhone 6. Palubní počítat tak dokáže zobrazit obrovské množství informací najednou a velmi kvalitně, navíc, dané údaje se v závislosti od rychlosti přizpůsobují - čím jede vozidlo rychleji, tím měné informaci kvůli větší bezpečnosti zobrazuje. Některá zobrazovaná data dokáže systém prediktivně předvídat, čímž může řidiče předem informovat či upozornit.

Chiron je lepší, než momentálně dokáže být. Rychlost 500 km/h nezvládne, za svůj limit však nemůže
Zdroj: www.autoevolution.com

Wallace dokonce poukázal i na to, že přední špičkové full-LED světlomety rozložené do zvláštních 4 segmentů dokáží tak precizně (jasně a do velké dálky) dávkovat světlo v závislosti na rychlosti, že s Chironem je možné uhánět 400 km/h i v noci! O přítomném hliníku, karbonu a jiných kompozitních materiálech, či až 420milimetrových karbon-keramických kotoučích brzdového systému není třeba blíže polemizovat, no a kapitolou samou o sobě by mohla být nejen plejáda sofistikovaně uložených chladičů, ale i zadní pětiúrovňové křídlo. Chiron tak netají obrovské předpoklady, za své limity však v konečném důsledku nemůže, protože jeho potenciál narazil na nemilosrdnou fyziku. V tomto okamžiku tak opravdu nikdo nedokáže, respektive nemůže relevantně podložit to, čeho by byl po stránce maximální rychlosti Chiron schopný, kdyby problémem nebyly pneumatiky. Čas však ukáže.
 
Na závěr jen dodávám, že o pohon se stará obrovská osmilitrová W16 se čtveřicí turbodmychadel (o 68 % větší než měl Veyron), které agregát přeplní ve dvou stupních - do 3800 otáček jsou „aktivní“ jen dvě. Výsledek je famózní - 1 103 kW / 1 500 koní a dechberoucí točivý moment ve výši až 1600 N.m ve spektru od 2000 - 6000 otáček za minutu! Motor známý z Veyronu dostal nové vstřikování, mezichladiče, karbonové sání, větší turba, nově vyvinuté výfukové potrubí či šestici katalyzátorů. O přenos síly na všechna čtyři kola se stará sedmistupňová dvouspojková převodovka. Chiron váží 1995 kg, akceleraci z 0-100 km/h zvládne za méně než 2,5 sekundy, na dvoustovce je za méně než 6,5 sekundy, no a přes třístovku se přehoupne jen za necelých 13,6 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 420 km/h, uvidíme však, kam ručička rychloměru zajede po jeho odblokování. Nechme se tedy překvapit...

Domů
Sdílet
Diskuse