Mobilní operátoři toho o nás ví hodně. Co ale konkrétně?
Že lze lokalizovat polohu, včetně uzavřených budov, jenom na základě vložené SIM karty, je známá věc. Co ale zatím uniká pozornosti, je objem podrobných informací, které na každého uživatele mají mobilní operátoři. Alespoň to tvrdí Jan Cibulka, datový novinář a člen poroty Big Brother Awards, která každoročně uděluje ceny společnostem a subjektům, které různými technologiemi nejvíce narušují soukromí lidí.
Při zakládání bankovního účtu v Equa Bank musí nově příchozí klient podepsat souhlas k prověření jeho osoby v systému Telco Score. Tato služba schraňuje informace o jednotlivých zákaznících různých firem a poté poskytuje dalším firmám predikci jejich chování.
V překladu to znamená, že pokud budeme u našeho operátora hodně volat a datovat, vlastnit prémiový tarif, který platíme včas, drahý telefon, ale i to, že budeme jezdit na cesty do zahraničí a třeba do divadel, systém o nás může říct, že jsme s nejvyšší pravděpodobností bohatí a např. pak s případnou půjčkou nebo hypotékou nebude žádný problém.
Systém o nás ví, že jezdíme v MHD nebo vozidlem, příp. jakým. Samozřejmě dokáže určit i opak. Skóre se vyhodnocuje v číselné stupnici 1 až 1000, která se každých 24 hodin aktualizuje a k jeho výsledkům se po souhlasu zákazníka lze dostat v řádech několika vteřin. Samozřejmě bez tohoto souhlasu nejde spoustu operací vůbec učinit.
Společnost, jež tuto službu poskytuje, Společnost pro informační databáze, a.s., garantuje díky „vysoké reputaci jejich dodavatelů“ vysokou přesnost predikce. Problém však nastává ve chvíli, kdy se systém náhodou splete. V případě, že Telco Score nesprávně odhadne např. schopnost splácet, klient se vůči tomuto rozhodnutí v podstatě nemůže odvolat.
Oslovili jsme operátora O2, jaké konkrétní informace systém bere v úvahu. „Hodnota Telco Score se počítá až ve chvíli, kdy udělíte souhlas s jeho zpracováním například bance. Určuje si je Sdružení pro informační databáze na základě číselných podkladů od všech operátorů. Nikomu nepředáváme konkrétní údaje o konkrétním klientovi.“
Zeptali jsme se také, na jakém základu fungují customizované reklamní nabídky, které odesílá v SMS a jež velmi spolehlivě korespondují s místem bydliště. „Takzvané lokalizační SMS, informující nejčastěji o výhodné nabídce podniku ve Vašem okolí, cílíme podle toho, ke kterému vysílači mobilního signálu se Váš mobilní telefon hlásí.“ Operátor zároveň ubezpečuje, že informace o zákazníkovi nejsou předávány nikomu dalšímu.
Ale zpět k Telco Score. Nikdo totiž příliš netuší, jaké informace algoritmus bere v úvahu – jsou natolik citlivé, že ani samotní zaměstnanci mobilních operátorů se k nim nemohou dostat. Tím pádem je ale nemohou ani poskytnout zákazníkovi. Telco Score a jejich „známkování“ klientů nyní prošetřuje Úřad pro ochranu osobních údajů.