Jak to mají mileniálové se svými ambicemi podle nejnovějšího průzkumu?
„Kdybyste vyhráli v loterii 200 tisíc, za co byste je utratili?“ Takovou otázku dostali mladí lidé od 18 do 28 let v průzkumu České spořitelny a agentury Kantar. Zkoumali, jak jsou na tom mileniálové z hlediska ambicí a představ o budoucnosti. Ze vzorku 1 036 respondentů vyplynulo, že porevoluční děti se chtějí zejména seberealizovat a dělat, co je baví. S tím však souvisí i fakt, že většině ve skutečnosti chybí sebevědomí, nevěří si, příp. neví, jak na to, což může ambice zmrazit.
Mladí nechtějí finančně riskovat a svůj budoucí život by chtěli prožít v České republice, ač o svém životě za pár let nemá 51 procent z nich příliš velkou představu. Největším úspěchem je pro mladého člověka zdraví a rodinné zázemí. Na třetím místě pak práce, a to taková, která je bude bavit. Jejich obavy plynou ze samoty a vyhoření v životě. Co se týče financí, mladí Češi jsou spíše opatrnější – nechtějí půjčky. Něco málo pod polovinu z respondentů (42 procent) se živí sama, přičemž každý čtvrtý by chtěl podnikat.
Mladí také dostali avizovanou otázku, jak by využili 200 tisíc, které by vyhráli v loterii a odpovědi měli rozdělit na hmotné a nehmotné využití.
1. Cestování
2. Vylepšení bydlení
3. Nové auto
4. Příspěvek ke koupi domu/bytu
5. Vzdělávání se
6. Dárky pro blízké
7. Sport
8. Adrenalinové zážitky
9. Večírky
10. Oblečení a doplňky
„Z výzkumu jasně vyplývá, že touha po pracovní seberealizaci a cestování jsou dvě dominantní motivace, které jsou charakteristické pro dnešní mileniály, stejně jako relativně velká nejistota spojená s jejich realizací,“ řekla marketingová ředitelka České spořitelny, Monika Hovorková.
Ve srovnání se staršími generacemi jsou mladí ochotni utrácet o 20 až 30 procent více: není problém dát 1 000 Kč za večeři pro dva, 300 000 za auto a 2 000 za boty.