Pomsta je sladká a desítka filmů z našeho žebříčku představuje ty nejlepší pochutiny z oboru.
Touhu po pomstě má v sobě zakořeněný každý z nás. Když vám někdo učiní nějaké příkoří, máte chuť mu to vrátit a ideálně dvojnásobně.
Tento silný pocit, který alespoň jednou v životě zažil každý z nás, je překvapivě častým filmovým námětem. Začalo to rokem 1908, kdy měl premiéru snímek The Count of Monte Cristo.
Od té doby se pomsta ve filmech objevuje pravidelně až dodnes. A to napříč všemi žánry, ačkoli se fiktivní postavy nejraději mstí v akčňácích a hororech.
V 70. letech minulého století založily filmy Deliverance a Straw Dogs (za vzor jim sloužil Pramen panny od Bergmana) žánrovou odbočku rape and revenge, která nabrala nesmírné popularity a stála za vznikem klasik jako Poslední dům nalevo nebo Plivu na tvůj hrob.
Zmínku si zaslouží i Death Wish (1974) s Charlesem Bronsonem. Ten posvětil nástup tématu pomsty v akčním žánru. I dnes je téma pomsty v kinematografii velmi silné a troufnu si tvrdit, že je předmětem každého třetího akčňáku.
Dovedete si tedy představit, jak náročné bylo vybrat a seřadit žebříček nejlepších filmů o pomstě. Je jich opravu hodně a celá řada z nich dosahuje kultovních kvalit.
Dali jsme si tedy podmínku, že téma pomsty musí být zcela klíčovou složkou vybraných filmů. Pojďte se tedy podívat, jaká ztvárnění čistokrevných pomst se naši redakci zamlouvala nejvíce.
10.) Revenant: Zmrtvýchvstání (The Revenant, r. Alejandro González Iñárritu, 2015)
Oscarový sen Leonarda DiCapria se naplnil díky syrovému dramatu, které se odehrává na americkém západě v roce 1823.
Hlavním hrdinou je lovec Hugh Glass (Leonardo DiCaprio). Ten přežije útok rozzuřené medvědice. V polomrtvém stavu jej ledovou pustinou nesou John Fitzgerald (Tom Hardy), Jim Bridger (Will Poulter) a jeho syn.
Fitzgerald se v jednom momentě rozhodne umírajícího lovce zbavit. Vyruší ho však Glassův syn, jehož nakonec zabije a Glasse samotného zaživa pohřbí.
Ten se navzdory všem očekáváním nevzdá, z vlastního hrobu se vyhrabe a vydá se promrzlý a vážně zraněný pomstít vraždu svého potomka.
Komorní film o cestě neuvěřitelně odolného muže v podání Leonarda DiCapria navlékl režisér Alejandro González Iñárritu do působivého vizuálního kabátku.
A ač mám vůči filmu své výhrady, nemohu mu upřít, že jako odysea neporazitelného lovce funguje výborně. Leo hraje skutečně skvěle a jeho výkon je páteří celého díla.
Dvanáct nominací na Oscara zde přistálo zcela záslužně. Po 156 minut se spolu s umírajícím mužem plahočíte ledovou pustinou a stále se máte čím kochat.
9.) Zrůdy (Freaks, r. Tod Browning, 1932)
Legenda filmového nebe a mnohokrát citovaný snímek je významným milníkem, který ve své době nebyl vůbec dobře přijat.
Tehdejší společnost na něco takového nebyla připravena. Snímek byl na dobu svého vzniku příliš brutální a navíc v něm hráli herci, kteří měli skutečné hendikepy. Žádné maskování nebylo třeba.
I proto se tehdy hromadně a se znechuceným výrazem v obličeji odcházelo z kinosálů. Ve spoustě zemí diváci ani neměli šanci Zrůdy vidět, neboť podlehly přísnému oku cenzora.
Z dnešního střízlivějšího pohledu můžeme ovšem konstatovat, že šlo o přelomové dílo začátku zvukového filmu. Browningovo dílo nám totiž brilantně ukazuje, že zrůdnost není dána fyzickými proporcemi, ale charakterem.
Hlavní hrdinkou je Cleopatra, žena bez fyzického postižení, kterou osazenstvo panoptika přijme mezi sebe. Chystá se totiž oženit s Hansem, milým liliputem.
Jejím skutečným cílem je však vymámit z drobného muže peníze a otrávit jej vínem. Když pak vyjde její zločin najevo, čeká ji krutá pomsta. Podobnou filmový svět neviděl dlouho předtím ani potom.
8. Spáči (Sleepers, r. Barry Levinson, 1996)
Režisér Barry Levinson proslul snímky Rain Man a Dobré ráno, Vietname. V jeho filmografii však najdeme i drama Spáči. To je neméně dobré, avšak často opomíjené.
Že jde o výbornou podívanou napovídá obsazení, jež čítá jména jako Brad Pitt, Robert De Niro a Dustin Hoffman.
Příběh se soustředí na čtveřici mladíků, kteří se baví nejrůznějšími vylomeninami. Jednoho dne však nešťastnou náhodou vážně zraní postaršího muže.
Jsou za to poslání do výchovného ústavu pro mladistvé. Pod rukou krutého bachaře v podání Kevina Bacona jsou den co den ponižování a dojde i na znásilnění.
Řadu let po propuštění se znovu sejdou a rozhodnou se temnou šmouhu na své minulosti zamazat rafinovanou pomstou.
Kromě originálně podaného příběhu se dočkáte i parádního vykreslení mužského přátelství, doprovázeného atmosferickou hudbou Johna Williamse.
7.) Kill Bill (Kill Bill, r. Quentin Tarantino, 2003)
Jedno z nejznámějších děl od režiséra, který vyrostl ve videopůjčovně, taví téma pomsty v krvavý soupis epizodických událostí.
Šíleně zábavná a filmařsky brilantní jízda vás přiměje cítit zadostiučinění při každém úderu šavle, již v rukou třímá krvavá nevěsta v podání Umy Thurman.
Černohumorná a krutá podívaná vypráví o bývalé profesionální vražedkyni. Ta se rozhodne se svým povoláním skoncovat a vdát se.
V den její svatby však do kostela vtrhne komando jejího šéfa a všechny pozabíjí, včetně hlavní hrdinky. Tedy alespoň to tak vypadá.
Nevěsta se ale po pěti letech probouzí z kómatu a netouží po ničem jiném, než po krvavé pomstě. V deseti kapitolách tak sledujeme její snahy sehnat spojence a zavraždit spiklence.
6.) Odplata (Payback, r. Brian Helgeland, John Myhre, 1999)
Mel Gibson není jen křičícím středověkým bojovníkem s modrou tváří a režisérem Umučení krista. Je také mužem, který se v 90. letech nesmazatelně otiskl do historie akčního žánru.
V kultovní Odplatě hraje nefalšovaného tvrďáka jdoucího přes mrtvoly. Jeho postava je charismatická, děj přímočarý a okořeněný přiměřenou dávkou černého humoru.
Jako drsný gangster Porter se s kumpány pouští do okradení čínského gangu. Jeho společník a drogový závislák Val Resnick jej spolu s jeho manželkou podrazí, dvakrát střelí a obere o jeho podíl na lupu.
Porter se však ze svých ran vylíže a po pěti měsících rekonvalescence není připraven na nic jiného, než na umístění pořádné dávky olova do těl zrádců.
Nejde mu přitom tak o peníze, ale o princip. Na cestě za odplatou zabíjí jednoho podrazáka za druhým. Každý z nich je skvěle zahrán a opravdu vás jejich sprovození ze světa potěší.
5.) Mys hrůzy (Cape Fear, r. Martin Scorsese, 1991)
Rozhodnutí Martina Scorseseho natočit remake thrilleru Mys hrůzy z roku 1962, se ukázalo být výborným nápadem. Ještě lépe vyšel nápad obsadit do hlavní role Roberta De Nira.
Dnes již legendární herec ztvárnil trochu šíleného Maxe Cadyho. Ten si odseděl 14 let za znásilnění vinou svého obhájce, který před soudem zatajil klíčový důkaz, jenž by dokázal jeho nevinu.
Za mřížemi se v mysli rozzuřeného, potetovaného a svalnatého De Nira postupně formuje plán na tu nejmučivější pomstu.
Když se dostane na svobodu, začne nenápadně svému bývalému právníkovi dávat najevo svou přítomnost. Po několika náznacích mu otráví psa a začne svádět jeho patnáctiletou dceru.
Nakonec vniká do domu své oběti a zabíjí její služebnou a soukromého detektiva, kterého si najala pro svou ochranu. Právník mezitím i se svou rodinou prchá na Mys hrůzy.
De Niro hnán šílenou touhou po pomstě mu je však v patách a nechce nic jiného, než znásilnit mu před očima manželku i dceru, a pak jej zavraždit.
4.) Oldboy (r. Pak Čchan-uk, 2003)
Jihokorejský režisér Pak Čchan-uk natočil mezi lety 2002 a 2005 trilogii o pomstě, jež mu vynesla mezinárodní prestiž a přitáhla pozornost západního filmového světa k jeho asijské domovině.
Snímky Má je pomsta, Oldboy a Nebohá paní pomsta na sebe nenavazují, spojuje je pouze společné témata a někteří herci, kteří napříč filmy střídají role.
Největší úspěch slavil Oldboy a o deset let později se dočkal zbytečného amerického remaku.
Vypráví příběh Dae-sua, mladého muže, který je jednoho dne unesen a uvězněn v jakémsi domácím vězení. V něm se po čase dozvídá, že došlo k vraždě jeho manželky a on sám je hlavním podezřelým.
Mezi čtyřmi stěnami stráví dalších 15 let, načež se ze dne na den probouzí na svobodě. Netuší, jak se to stalo, proč byl vězněn a kdo ho v něm tak dlouho držel. Jediné co si přeje, je pomsta neznámému vězniteli.
Příběh je vyprávěn s důrazem na precizní vizuální složku a především v něm najdete věci, o kterých by se vám v hollywoodských filmech mohlo jen zdát.
3.) Leon (r. Luc Besson, 1994)
Jean Reno v roli stárnoucího nájemného vraha a Natalie Portman jako dvanáctiletá dívka prahnoucí po pomstě tvoří jednu z nejlepších dvojic filmového plátna.
V prvním hollywoodském počinu Luca Bessona sledujeme příběh dívky, které zkorumpovaný policista vyvraždí rodinu. Kdy to zjistí, hledá úkryt u nájemníka ze stejného bytového domu.
Zjišťuje však, že jde o nájemného vraha. Ten je zprvu podezíravý a chce se jí zbavit, ale nakonec podlehne její upřímné tvrdohlavosti, spřátelí se s ní a slíbí jí, že jí pomůže vykonat pomstu.
Naučí jí, jak zacházet se zbraněmi a ona jej na oplátku učí číst a uklízí mu byt. Sledujeme konstruování netradičního vztahu, jehož cílem je vražda gaunera v podání Garyho Oldmana.
Jeden z nejlepších filmů 90. let si příliš výtek nezaslouží, je skvělým dramatem a na vztahu dvou herců vytváří nevídanou atmosféru.
2.) Podraz (The Sting, r. George Roy Hill, 1973)
Podraz je jako nabroušený diamant a ani dnes neztrácí nic na svém lesku. Na rozdíl od ostatních filmů v žebříčku jde po všech stránkách o příjemný film, který na vás dýchne retro atmosférou.
Vypráví o dvojici podvodníků – Johnnym (Robert Redford) a Lutherovi. Ostřílení hoši však jednoho dne okradou nesprávného člověka – jednoho z mužů spadajícího pod mafiána Lonnegana.
Ten se s tím nemaže a poručí vraždu obou zlodějíčků. Luther umírá, Johnnymu se však podaří utéct a v hlavě nemá nic jiného, než touhu po pomstě.
Vymýšlí plán, kterým by se mocnému muži mohl pomstít. Při tom naráží na Henryho Gondorffa (Paul Newman), slavného podvodníka skrývajícího se před policií.
Společně vymýšlejí plán pomsty. Ta skutečně nemá obdoby a představuje jeden z nejlepších filmových závěrů, při němž do sebe vše hladce zaklapne.
1.) Tenkrát na západě (Once Upon a Time in the West, r. Sergio Leone, 1968)
Legendární western a žánrový vrchol je podle nás nejlepším příběhem o pomstě. U westernů jde sice o poměrně běžné téma, ale v tomto případě vznikl pod rukama Sergia Leoneho fantastický film, který se ostatním vymyká.
Na téměř tříhodinové stopáži je rozehrána hra několika pistolníků s různými motivacemi. Ústřední střet však probíhá mezi Frankem (Henry Fonda) a Haromonikou (Charles Bronson).
Frank totiž kdysi Harmonikovi oběsil staršího bratra a nemluvného drsňáka nežene kupředu nic jiného, než touha po odplatě.
K potěšení diváckého oka je zde celá řada podnětů. Od soundtracku, v němž každá z hlavních postav má svoji vlastní hudbu až po charismatické herecké výkony a nervydrásající záběry z přestřelek.
Při sledování si budete připadat jako byste stáli uprostřed té vyprahlé pustiny a toužili prohnat Frankem kulku. Ty tři hodiny utečou jako nic a ve vás zbude jen pocit, že pro tohle milujete kinematografii.
Bonus: Plivu na tvůj hrob (I Spit On Your Grave, r. Meir Zarchi, 1978)
Režisér Meir Zarchi má za sebou podivnou kariéru. Jeho prvním dílem bylo I Spit On Your Grave, tedy film, který definoval celý žánr.
Další snímek natočil až deset let poté a bylo to velmi průměrné béčko. A nyní, po 40 letech natáčí remake svého prvního filmu.
Ať je to bizarní jak chce, faktem je, že I Spit On Your Grave je legenda rape and revenge žánrové odnože. Meir Zarchi ji údajně natočil poté, co po cestě autem narazil na zbitou a znásilněnou dívku.
Když ji předal policistům, byl šokován jejich bezcitnou arogancí. Svým filmem chtěl demonstrovat, kam může zajít pocit mužské nadřazenosti.
Stvořil tedy snímek o skupině mužů, kteří znásilní krásnou ženu. Ta svá zranění přežije a rozhodne se násilníky postupně povraždit. A to pořádně nechutným způsobem.
Ve snímku není hudba, herci záměrně přehrávají a brutalita zde nemá hranic. Remake z roku 2010 je překvapivě výrazně lepší.
Závěrem bych chtěl vzdát hold filmům o pomstě, které se nedostaly do finální desítky, nebo nesplňovaly potřebná kritéria.
Jmenovitě: RoboCop, Time to Kill, Gladiátor, Memento, The Crow, Braveheart, Gone Girl, Casino, Man on Fire, Unforgiven, John Wick a mnoho dalších.