TikTok se pro miliony lidí v Česku stal důležitým informačním kanálem. Může nějak ovlivnit volby?
TikTok už dávno není jen platformou pro zábavu a krátká videa. Pro 2,4 milionu uživatelstva v Česku a přes miliardu po celém světě se stal důležitým zdrojem informací, především pro mladou generaci. Až 86 procent uživatelstva internetu z generace Z ho používá jako vyhledávač každý týden, což je téměř na úrovni tradičních vyhledávačů typu Google nebo Seznam.
Jak tedy TikTok ovlivní volby, které jsou před námi? Bavili jsme se o tom s manažerem pro střední a východní Evropu Łukaszem Gablerem a manažerem komunikace TikToku Piotrem Żaczkem.
Uživatelstvo chce komunikovat s politiky
„78 procent uživatelů očekává, že politici budou na platformě přítomni, budou s nimi komunikovat a vést dialog. Proto máme velmi konkrétní předpisy týkající se přítomnosti politiků nebo politických aktérů obecně na platformě. Nazývají se účty vlád, politiků a politických stran,“ uvedl Łukasz Gabler.
Politici a političky tedy mohou na TikToku působit, ale nesmějí si platit reklamu, spolupracovat s influencery nebo vybírat peníze na kampaně. To je zásadní rozdíl oproti Facebooku nebo Instagramu, kde byly dosud politické reklamy povoleny. Avšak i Meta od října takové reklamy zakáže.
Tři pilíře: chránit, posilovat, spolupracovat
TikTok staví svou strategii na třech pilířích: chránit uživatelstvo, posilovat schopnost získávat ověřené informace a vybízet ke spolupráci s experty.
Podle platformy dnes většinu problematického obsahu odstraňuje umělá inteligence – zhruba 80 procent ještě předtím, než se vůbec dostane k uživatelstvu. Zbytek řeší lidské týmy, které rozumí českému jazyku i kulturnímu kontextu. Zdůrazňují ale, že každý*každá má možnost se proti smazání obsahu odvolat.
Moderace se netýká jen samotných videí, ale i chování na platformě: falešných účtů, koupených lajků nebo koordinovaných kampaní. Tyto praktiky TikTok aktivně blokuje.
Boj s dezinformacemi
Dezinformace představují jednu z největších výzev. V první polovině letošního roku bylo v Česku 98,8 procent nevhodného obsahu odstraněno ještě předtím, než jej kdokoliv nahlásil, a 95,7 procent do 24 hodin. Pokud je obsah sporný a ani experti a expertky nedokážou říci, zda jde o nepravdivou informaci, platforma jej označí štítkem a jeho dosah omezí.
Na českém trhu TikTok spolupracuje s fact-checkingovou organizací Lead Stories, ale i s dalšími odborníky a odbornicemi na zdravotnictví či klimatická témata. Fact-checkování však nutně nerozhoduje o smazání, jen poskytuje dodatečnou expertízu.
„Pokud ověření faktů není jednoznačné, omezíme distribuci obsahu do kanálu Pro vás,“ říkají v TikToku.
Politici na TikToku
Jak už bylo zmíněno, politici*političky a politické strany mohou na platformě působit, ale s omezeními. Na platformě mohou působit v kategorii „účty vlád, politiků a politických stran“, neboli GPPPA (Government, Politician, and Political Party Accounts).
„Žádosti o finanční prostředky pro volební kampaně ze strany GPPPA nejsou na platformě povoleny. To zahrnuje obsah, jako je video od politika žádajícího o dary, nebo politická strana odkazující lidi na stránku pro dary na svém webu,“ stanoví regulace GPPPA.
Účty tohoto typu mají přístup ke Commercial Music Library, kde je část skladeb povolena, ale u tzv. komerčních zvuků je nutné mít souhlas držitelů*držitekej práv. V opačném případě hrozí, že bude video smazáno nebo ztlumeno.
Alternativně mohou politici a političky nahrát vlastní hudbu, ale jen pokud k ní mají všechna potřebná práva nebo povolení. Hudbu od jiných uživatelů či uživatelek bez souhlasu nelze použít.
Informace pro voličstvo
Před blížícími se volbami spustil TikTok speciální volební centrum. Když vyhledáš slova jako „volby“ nebo „voličský průkaz“, zobrazí se ti upozornění s odkazem na oficiální zdroje. Podobné štítky se mají objevovat i u videí, kde se téma voleb řeší.
Platforma zároveň spouští kampaň zaměřenou na mediální gramotnost ve spolupráci s fact-checkingovou organizací Demagog a mediálními partnery iDnes, Blesk a Aktuálně.cz. Cílem kampaně je podporování kritického myšlení a pomáhání lidem rozlišovat fakta od fikce.
Prevence zavádějícího obsahu
Platforma zároveň vyžaduje, aby tvůrci označili realisticky vypadající obsah generovaný umělou inteligencí (AIGC).
Škodlivý obsah generovaný umělou inteligencí není povolen, ani pokud je správně označen. To může být například obsah, který falešně zobrazuje veřejně známé osoby při podpoře produktů, při propagaci někoho jiného, nebo při šikaně či obtěžování.
Politická reklama?
I přesto, že jsou politické reklamy na TikToku zakázány, politici i političky se manažera komunikace Żaczka už ptali, kdy by mohly být spuštěny. „Když diskutujeme o všem, co se týká voleb, upřímně řečeno, politici se ptají, kdy spustíme politické reklamy na TikToku. To je hlavní otázka, kterou dostáváme. Protože všichni mají zájem o tento druh formátů,“ říká Żaczko.
Zároveň zdůrazňuje, že se nezajímají jen o reklamy. Mnoho z nich si prý uvědomuje, že samotná přítomnost na platformě a interakce s uživatelstvem je stále důležitější.
„Když přemýšlím o všech schůzkách, na kterých jsem byl nejen tady v Česku, ale i v regionu, je velmi pozitivní, že mnoho politiků si uvědomuje, že udržování kontaktu s veřejností a komunitou, a to i pomocí TikToku, je stále důležitější. Myslím tím, že chtějí být blíže lidem. Opravdu se chtějí dozvědět, jak to na TikToku funguje, aby mohli vzdělávat lidi, třeba prostřednictvím kampaní, jako jsou kampaně na zvyšování povědomí, nebo jak se vlády mohou stát součástí spolupráce a podobných procesů,“ dodává.
„Hnutí Black Lives Matter vlastně také vzniklo na TikToku ve Spojených státech. A existuje spousta příkladů, kdy znevýhodněné skupiny, jako jsou lidé se zdravotním postižením a podobně, také používají TikTok k tomu, aby upozornily na své agendy a dostaly své problémy do veřejné diskuse,“ uzavírá Piotr Żaczko, manažer komunikace TikToku.
A jak jsou na tom čeští politici*političky?
Největší úspěch na TikToku zaznamenal zatím Andrej Babiš (ANO), který má téměř 200 tisíc sledujících. Za ním je Tomio Okamura (SPD) s 93 tisíci sledujícími, Filip Turek (Motoristé) s 59 tisíci a Kateřina Konečná (Stačilo!) s 33 tisíci. Premiér Petr Fiala (Spolu) má 30 tisíc sledujících, Zdeněk Hřib (Piráti) 12 tisíc a účet hnutí STAN má 16 tisíc.