Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Lidé jsou často překvapeni, když zjistí, že pilotuje letadla: „Mnoho lidí se mě ptá, jestli jsem letuška nebo kde je pilot. A já se jen usměju a řeknu: ‚Já jsem pilot‘,“ říká s úsměvem mladá Charlotte. Ta v podstatě dělá letecký Uber.
Charlotte Rácová je 21letá pilotka. Studuje ekonomii na univerzitě a zároveň absolvuje pilotní výcvik v letecké škole mimo univerzitní prostředí. Pilotování malého letadla si vyzkoušela už v 15 letech a všechny mile překvapila. „Pilotovat letadlo jsem uměla dřív než řídit,“ říká v rozhovoru pro Refresher.
Nejprve si udělala licenci na ultralehké letadlo. Tato licence je určena pouze pro dvoumístné stroje do 600 kilogramů a nelze na tom vydělat. Takže to byl spíše koníček. Později si však udělala licenci soukromého pilota pro desetimístné letadlo do 5 700 kilogramů. Dosud s ní létali Separ, Pil C nebo hokejista Pavol Regenda.
„Beru to celkem přirozeně, ale lidé mi často říkají, že je to sexy. Asi i proto, že nejsou zvyklí na to, že mladá holka může pilotovat letadlo. Piloti jsou elegantní, hezky oblečení, je to prestižní a elegantní povolání, a když to dělá mladá holka, je to ještě neobvyklejší,“ říká.
Nikdy nesnila o tom, že se jednou stane pilotkou. V rodině nikoho takového neměla a původně se zajímala spíše o diplomacii. Zlom nastal, když jí bylo 15 let. Otec ji vzal ke svému známému, který měl leteckou školu pro ultralehká letadla. „Vyrazili jsme jen na krátký let nad Slovakia Ring,“ vzpomíná. Během letu jí instruktor nečekaně nabídl, aby si vyzkoušela řízení.
Překvapilo ho, s jakou jistotou měla stroj „v ruce“. Dokonce se jí zeptal, zda hraje letecké simulátory nebo jiné hry, protože viděl, že má cit pro ovládání. „Nikdy jsem nic takového nehrála. Připadalo mi to naprosto přirozené,“ říká. Po prvním letu bylo jasné, že má talent.
Brzy poté se s otcem dohodli, že si udělá licenci na ultralehký let. První zkušenost nebyla snadná. Musela se naučit aerodynamiku, navigaci nebo další technické předměty, které předtím neznala. Pilotování jí však nedělalo problém a brzy začala létat pravidelně. „Hodně jsem létala v rámci Česka i Slovenska a dalo mi to neuvěřitelně moc,“ říká.
Postupně se létání stalo její vášní. V sedmnácti letech už věděla, že diplomacii odkládá stranou a její budoucnost bude v kokpitu. Po absolvování střední školy si udělala licenci PPL (Private Pilot Licence) a hned poté začala s výcvikem na ATPL (Air Transport Pilot Licence), což je licence pro obchodní letadla.
Byla to jediná věc, která mě opravdu bavila. U všeho ostatního jsem se musela nutit, ale u létání jsem vše dělala s radostí.
Charlotte popisuje, že nejraději má přistání. „Přistání je můj ‚čas zazářit‘. Vzlet je pro mě náročnější, protože se dostáváte do vzduchu a všechno musí být od začátku správně“. Zdůrazňuje také důležitost přípravy a klidu. Zatím se nesetkala s nepříjemnou nebo nebezpečnou situací. „Vždycky musím být klidná, i když se něco stane. Cestující potřebují vidět, že mám vše pod kontrolou. Být klidná v letadle mi mimochodem pomohlo být klidná i za volantem auta.“
Soukromá pilotka
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš, když článek odemkneš?
Jak se Charlotte dostala k pilotování.
Jak funguje služba Your Pilot, podobná službě Uber.
Např.:
Lístok ZDARMA na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
, 15 % zľava na nákup výživových doplnkov VOXBERG
nebo Kaliforňan miska dle vlastního výběru ZDARMA
Charlotte říká, že má obrovskou podporu své rodiny. Její přátelé reagovali na její rozhodnutí stát se pilotkou pozitivně, i když tomu někdy nerozuměli. Charlotte se prý jako mladá dívka nikdy nesetkala s předsudky. Tím, že začala poměrně brzy, si podle ní vlastně všichni zvykli a dnes už to berou zcela automaticky.
„Se soukromou licencí můžeš létat s většími letadly, až osmimístnými, ale stále jednomotorovými,“ vysvětluje, jak to funguje v praxi. Charlotte říká, že licence je také důležitým krokem k profesionálnímu létání, protože umožňuje nasbírat letové hodiny potřebné pro získání komerční licence.
Nyní létá převážně se čtyřmístnými letadly. „Pro každé letadlo si musíte udělat typovou kvalifikaci, což je speciální přeškolení. Já mám teď udělanou tu svou pro čtyřmístné letadlo, ale samozřejmě chci časem postoupit výš.“
Létá hlavně v rámci Česka a Slovenska, ale občas si dopřeje i kratší zahraniční cesty. Oblíbené jsou zejména lety do Chorvatska nebo blízkých zemí, jako je Polsko, Rakousko či Maďarsko.
„Do Londýna se svým současným letadlem zatím nedoletím, ale do těchto bližších destinací to není vůbec žádný problém,“ dodává.
Zdroj: Charlotte Rácová / se svolením
Jaký byl výcvik?
Během výcviku studovala meteorologii, navigaci, letecké právo, obecné znalosti o letadlech nebo komunikaci. „Je to jako velmi náročná autoškola, jen v letecké podobě,“ vysvětluje.
Součástí výcviku byl i kurz radisty, bez kterého pilot nesmí komunikovat z kokpitu. „Musela jsem se naučit, jak správně hlásit polohy, komunikovat s věží nebo s ostatními piloty na frekvenci,“ říká. Nezbytná byla také zdravotní prohlídka. Poměrně základní pro PPL (vyšetření zraku, srdce a další), ale mnohem náročnější pro obchodní licenci.
I když teorii musí zvládnout, nejvíce se naučila až při praktickém výcviku vedle instruktora. „V letadle zapomeneš na veškerou teorii, musíš jen reagovat. Nejvíce stresující je pro mě hlášení, komunikace s řídicí věží. Je tam určitá hierarchie a respekt, pořád se bojíš, jestli všechno řekneš správně a uděláš přesně to, co po tobě chtějí,“ popisuje.
Se špatnou odezvou se však nesetkává. Naopak, díky svému přístupu si dokáže získat respekt. „Jsem velmi zodpovědná, dávám si záležet na přípravě a vím, že se na mě cestující spoléhají. Jsem si vědoma toho, co mám v rukou.“
Po letech je často chválena, a to nejen instruktory. „Vždycky jsou velmi překvapeni v dobrém slova smyslu. I když někoho vezmu na let, snažím se mu vysvětlit, co dělám, komunikuji s ním, aby měl zážitek. Lidé jsou ještě více fascinováni, když vidí mě, mladou ženu, jak sedím v kokpitu,“ vysvětluje.
Nejtěžší částí výuky je pro ni matematika a fyzika. Teorii si dokáže dobře zapamatovat, ale výpočty jsou pro Charlottu skutečnou noční můrou.
BlaBlaCar v letecké verzi
Existuje startup s názvem Tvoj pilot, který na Slovensku a v České republice funguje podobně jako Uber, ale místo aut jsou to malá letadla. Pilot, který má volná místa, zveřejní plánovaný let, například Bratislava – Žilina, a zájemci*zájemkyně si mohou koupit místo podle ceny. Pokud bys chtěl*a letět se Charlotte, musíš k tomu využít právě tuto platformu.
„Je to pro mě skvělé, protože stále potřebuji létat a sbírat hodiny. Místo toho, abych letěla sama, mohu někomu pomoci dostat se rychleji tam, kam potřebuje,“ říká. Pro cestující je to zajímavý způsob cestování a pro piloty možnost procvičit se a podělit se o náklady.
Systém funguje různě. Někteří lidé si rezervují místo na již vypsaném letu, jiní si rezervují cestu individuálně. „Někdo například napíše, že chce dvoumístné letadlo nebo že by chtěl letět se mnou. Celé si to můžete přizpůsobit, buď se připojíte k již existujícímu letu, nebo si rezervujete soukromý let jen pro sebe,“ popisuje mladá pilotka.
Ve flotile najdeš různé typy letadel. Od menších až po luxusnější stroje. „Jsou tu dvoumístná, jako ta, která jsem pilotovala na začátku, i čtyřmístná. Mezi nimi je i můj letoun, Sokata TB9. Kromě toho jsou tu také Diamond a soukromé tryskáče, dvoumotorové, ty luxusnější. Na ty si ale musím ještě počkat, než udělám potřebné zkoušky a získám více zkušeností,“ říká Charlotte.
Létá také s rodinou nebo přáteli. „Táta si nakonec udělal pilotní průkaz také, inspirován mnou. Letěli jsme spolu například do Chorvatska, to je dvouhodinový let,“ vzpomíná. Zážitkem, na který však nikdy nezapomene, byl její spontánní výlet do Itálie: „Největší zábava byla, když jsem si jen tak odskočila na oběd do Benátek.“
Do Prahy můžeš letět od 3,7 tisíc korun, do chorvatské Rijeky od 6,6 tisíc.
Charlotte a Pil C. Zdroj: Charlotte Rácová / se svolením
Služba nefunguje na bázi barteru
Zmíněné lety si oblíbili i známí slovenští rappeři a sportovci. „Separ měl jednou dva koncerty na různých místech a autem by to nestihl. Letadlem to s kolegou zvládli za hodinu a půl,“ říká Charlotte. Podle ní je létání nejen rychlé, ale také příjemná změna oproti nekonečnému cestování autem.
Dodává, že služba Tvoj pilot nefunguje jako barter. Pilot musí za let vždy zaplatit, ať už letí sám, nebo s sebou někoho vezme.
Reklama je sice příjemná, ale nezaplatí náklady. Za každý let se musí normálně platit.
Chtěla by pracovat pro leteckou společnost?
„Služby jako Tvoj pilot dávají možnost létat s různými lidmi a do destinací, které běžné letecké společnosti nenabízejí. Běžné lety jsou pravidelné, ale často dost monotónní,“ odpovídá Charlotte.
Přestože soukromá letadla představují určitou formu podřízení se klientům, vidí v nich příležitost k individualitě a určitému luxusu. „To mě láká mnohem víc, ten pocit svobody volby a individuality.“
Charlotte dodává, že si plánuje dodělat komerční licenci a rozhoduje se, zda nejprve přejde k letecké společnosti, nebo rovnou k soukromým tryskáčům. „Letecká společnost vám dá extrémní množství zkušeností a je to skvělý začátek, i když není úplně snadné se tam dostat. Po získání zkušeností bych ráda přešla k soukromým tryskáčům, případně ke kombinaci obojího,“ uzavírá.