Zeleno-bílé koloběžky nemají v Česku jednoduchý start. Americká společnost tu řeší problémy, a není jich málo.
Službu elektrokoloběžek Lime, která si za měsíc svého provozu v Praze našla mnoho svých příznivců i odpůrců, doprovází narůstající počet problémů.
I když se tato americká firma v hlavním městě zavázala, že bude dodržovat legislativu a veškeré stanovené podmínky, tak nevypadá, že by jí příliš záleželo, aby se tak skutečně stalo. Pražané přicházejí s těmito zeleno-bílými koloběžkami do každodenního styku, a nejsou příliš spokojeni.
Důvodů je hned několik. Ten hlavní, o nějž se opírá mj. právě radnice Prahy 2, je, že služba neplní podmínky podepsané v memorandu. Zaručila se totiž za bezpečnost a dodržování dopravních pravidel.
Už chápu, že pro radnici San Francisca jsou sdílené koloběžky jedním z důležitých problémů k řešení. Ráno jsem o jednu málem zakop při vystupování z tramvaje a o druhou při odchodu z pekařství. Naučte se @limebike parkovat! pic.twitter.com/ZSPa4LMtXR
— Martin Kopta (@atpok) October 9, 2018
Jezdci s koloběžkami nemají co dělat na chodníku, měli by mít ochrannou helmu a podle pravidel aplikace musí každý také vlastnit platný řidičský průkaz. To se v reálu neděje – Lime své uživatele nijak neověřuje a vzhledem k tomu, že koloběžky mohou dosahovat až 25 km/h, obavy z ohrožení jsou nasnadě.
Podle kritiků je přitom nejhorší právě fakt, že jezdci nejezdí po silnici, ale po chodníku. „Když mě zezadu těsně objíždějí a já je přitom ani neslyším, není to nic příjemného. Když jedou v protisměru a kličkují velkou rychlostí mezi chodci, nevím, kam uskočit,“ stěžuje si na Facebooku Tomáš, kterému se tyto koloběžky nelíbí.
Neznalost a nerespektování základních pravidel může vyústit ke střetu jezdce a chodce, což může ve vysokých rychlostech skončit tragédií.
Dalším problémem je parkování koloběžek. Kritici hovoří o tzv. „privatizaci veřejného prostoru“ – vadí jim, že na rozdíl od konkurenčních služeb nemají Lime vymezená místa pro parkování a uživatelé je tedy po jízdě dávají naprosto kamkoli. Doprostřed cesty, na úzké chodníky i do míst, kde by vůbec neměli jezdit.
Jako fakt by mě zajímal myšlenkový pochod člověka, co nechá @limebike uprostřed chodníku. Je to něco jako protest proti systému nebo..?! #Lime #limebike
— Kuba Bernáth (@Bernyz) October 21, 2018
Svatý @RekolaEU pic.twitter.com/BbC17oETKn
Na tyto negativní zkušenosti nově zareagovala Praha 2 dočasným zákazem. „Uživatelé elektrokoloběžek ohrožovali chodce nepovolenou jízdou na chodnících a taktéž koloběžky odkládali na nevhodných místech, čímž vytvářeli překážky v provozu,“ oznámila radnice.
V praxi to znamená, že na území Prahy 2 Lime nyní nerozmisťuje své koloběžky. Zároveň je v aplikaci tato oblast označena červenou barvou. Znamená to, že jde o prostor, kde je parkování koloběžek zakázáno. Jak se píše v aplikaci, při opakovaném parkování v těchto místech může Lime uživatele pokutovat nebo mu blokovat účet.
„Po upozornění na všechny nedostatky, pochybení a ohrožení bezpečnosti obyvatel i návštěvníků Prahy 2 se zástupci provozovatele systému zavázali, že všechny dosud rozmístěné elektrokoloběžky z Prahy 2 dočasně odstraní a přijmou příslušná bezpečnostní opatření, například bude znemožněn provoz koloběžek v parcích.“ – radnice Prahy 2.
Jak to bude dál, v současnosti není jasné. Provozovatel nyní vyjednává s touto pražskou částí o dalších podmínkách. Přitom právě diskuze je to, co by měla americká služba udělat jako první.
Do dlouhého seznamu problémů patří také pražská vozovka v centru vs. tužší kolečka koloběžky, která nejsou na kočičí hlavy vůbec uzpůsobena. Svědčí o tom také redakční test, během kterého koloběžka nepříjemně skákala a rachotila a do kopcovitého povrchu jela velmi pomalou rychlostí, bylo potřeba jí pomáhat odrážením.
Z toho plyne další nešvar. Stav zeleno-bílých strojů bývá totiž občas až velmi žalostný. Pokud nenajde uživatel nějakou koloběžku pohozenou a zlámanou na zemi (tyto případy se stále množí), stává se, že bývají rozkodrcané a pro rychlou jízdu nestabilní. Je také třeba dávat pozor na rozviklaná řídítka.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
O jejím stavu má totiž po každé jízdě svědčit fotka, kterou uživatel danou koloběžku uzamkne a ukončí jízdu, stačí ale vyfotit cokoli (klidně prst na čočce) a aplikace to uzná. Žádné další důkazy o stavu koloběžky nejsou potřeba.
Kromě bezohlednosti řidičů jednotlivců za to může i jízda více lidí na jedné koloběžce. Maximální hmotnost, kterou unese, je 100 kg.
V lítém boji proti dírám na pražských chodnících není ani čas na evakuaci padlých a zraněných ....#lime #kolobezky #praha pic.twitter.com/ON7lNV42ai
— Ivo Miksa (@MoviePRG) October 26, 2018
Tahle koloběžka @limebike se válí na Korunní u zastávky Perunova už od začátku týdne a nikdo si ji neodklidil. #bike #traffic pic.twitter.com/tZ04Wh1wRq
— Martin Karlik (@KarlikMartin) October 26, 2018
Stav dopravy v Praze je žalostný. Je velmi nutné činit kroky, aby bylo hlavní město průjezdnější a mělo menší zásah do ekologie, proto podobné služby srdečně vítáme. Lime není špatná služba, je jen nepřipravená a visí nyní na bedrech jednotlivých radnic hlavního města, aby zahájily vhodný dialog. Inspirovat by se mohly třeba v zahraničí.
Aktualizováno 16:30:
Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime nám k situaci zaslal toto vyjádření:
Zintenzivníme edukaci uživatelů, posílíme tým v terénu, ale zamýšlíme se také nad dalšími iniciativami. Chtěli bychom mimo jiné využívat stávající infrastrukturu odkládacích míst, jaká jsou například na Praze 7, a uživatele motivovat k jejich využívání.
Praha 2 měla k projektu podnětné vstupy a velmi dobré připomínky, proto jsme se rozhodli vyjít jejím představitelům vstříc a provoz koloběžek v této městské části dočasně omezit. Jakmile se jednání posunou kupředu, budeme provoz zase postupně obnovovat.