Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
26. října 2018 v 15:02
Čas čtení 0:00
Antonín Havlík

Elektrokoloběžky Lime dočasně zmizí z Prahy 2, služba prý ohrožuje chodce. Jaké další problémy Pražanům způsobují?

TECH
Uložit Uložené

Zeleno-bílé koloběžky nemají v Česku jednoduchý start. Americká společnost tu řeší problémy, a není jich málo.

Službu elektrokoloběžek Lime, která si za měsíc svého provozu v Praze našla mnoho svých příznivců i odpůrců, doprovází narůstající počet problémů.

I když se tato americká firma v hlavním městě zavázala, že bude dodržovat legislativu a veškeré stanovené podmínky, tak nevypadá, že by jí příliš záleželo, aby se tak skutečně stalo. Pražané přicházejí s těmito zeleno-bílými koloběžkami do každodenního styku, a nejsou příliš spokojeni.

Důvodů je hned několik. Ten hlavní, o nějž se opírá mj. právě radnice Prahy 2, je, že služba neplní podmínky podepsané v memorandu. Zaručila se totiž za bezpečnost a dodržování dopravních pravidel.


Jezdci s koloběžkami nemají co dělat na chodníku, měli by mít ochrannou helmu a podle pravidel aplikace musí každý také vlastnit platný řidičský průkaz. To se v reálu neděje – Lime své uživatele nijak neověřuje a vzhledem k tomu, že koloběžky mohou dosahovat až 25 km/h, obavy z ohrožení jsou nasnadě. 

Podle kritiků je přitom nejhorší právě fakt, že jezdci nejezdí po silnici, ale po chodníku. „Když mě zezadu těsně objíždějí a já je přitom ani neslyším, není to nic příjemného. Když jedou v protisměru a kličkují velkou rychlostí mezi chodci, nevím, kam uskočit,“ stěžuje si na Facebooku Tomáš, kterému se tyto koloběžky nelíbí.

Neznalost a nerespektování základních pravidel může vyústit ke střetu jezdce a chodce, což může ve vysokých rychlostech skončit tragédií. 

Dalším problémem je parkování koloběžek. Kritici hovoří o tzv. „privatizaci veřejného prostoru“ – vadí jim, že na rozdíl od konkurenčních služeb nemají Lime vymezená místa pro parkování a uživatelé je tedy po jízdě dávají naprosto kamkoli. Doprostřed cesty, na úzké chodníky i do míst, kde by vůbec neměli jezdit.


Na tyto negativní zkušenosti nově zareagovala Praha 2 dočasným zákazem„Uživatelé elektrokoloběžek ohrožovali chodce nepovolenou jízdou na chodnících a taktéž koloběžky odkládali na nevhodných místech, čímž vytvářeli překážky v provozu,“ oznámila radnice.

V praxi to znamená, že na území Prahy 2 Lime nyní nerozmisťuje své koloběžky. Zároveň je v aplikaci tato oblast označena červenou barvou. Znamená to, že jde o prostor, kde je parkování koloběžek zakázáno. Jak se píše v aplikaci, při opakovaném parkování v těchto místech může Lime uživatele pokutovat nebo mu blokovat účet

„Po upozornění na všechny nedostatky, pochybení a ohrožení bezpečnosti obyvatel i návštěvníků Prahy 2 se zástupci provozovatele systému zavázali, že všechny dosud rozmístěné elektrokoloběžky z Prahy 2 dočasně odstraní a přijmou příslušná bezpečnostní opatření, například bude znemožněn provoz koloběžek v parcích.“radnice Prahy 2.

Jak to bude dál, v současnosti není jasné. Provozovatel nyní vyjednává s touto pražskou částí o dalších podmínkách. Přitom právě diskuze je to, co by měla americká služba udělat jako první. 

Elektrokoloběžky Lime dočasně zmizí z Prahy 2, služba prý ohrožuje chodce. Jaké další problémy Pražanům způsobují?

Do dlouhého seznamu problémů patří také pražská vozovka v centru vs. tužší kolečka koloběžky, která nejsou na kočičí hlavy vůbec uzpůsobena. Svědčí o tom také redakční test, během kterého koloběžka nepříjemně skákala a rachotila a do kopcovitého povrchu jela velmi pomalou rychlostí, bylo potřeba jí pomáhat odrážením. 

Z toho plyne další nešvar. Stav zeleno-bílých strojů bývá totiž občas až velmi žalostný. Pokud nenajde uživatel nějakou koloběžku pohozenou a zlámanou na zemi (tyto případy se stále množí), stává se, že bývají rozkodrcané a pro rychlou jízdu nestabilní. Je také třeba dávat pozor na rozviklaná řídítka.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený Dominik Feri (@choco_afro),

O jejím stavu má totiž po každé jízdě svědčit fotka, kterou uživatel danou koloběžku uzamkne a ukončí jízdu, stačí ale vyfotit cokoli (klidně prst na čočce) a aplikace to uzná. Žádné další důkazy o stavu koloběžky nejsou potřeba. 

Kromě bezohlednosti řidičů jednotlivců za to může i jízda více lidí na jedné koloběžce. Maximální hmotnost, kterou unese, je 100 kg.



Stav dopravy v Praze je žalostný. Je velmi nutné činit kroky, aby bylo hlavní město průjezdnější a mělo menší zásah do ekologie, proto podobné služby srdečně vítáme. Lime není špatná služba, je jen nepřipravená a visí nyní na bedrech jednotlivých radnic hlavního města, aby zahájily vhodný dialog. Inspirovat by se mohly třeba v zahraničí.


Aktualizováno 16:30:

Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime nám k situaci zaslal toto vyjádření:

Zintenzivníme edukaci uživatelů, posílíme tým v terénu, ale zamýšlíme se také nad dalšími iniciativami. Chtěli bychom mimo jiné využívat stávající infrastrukturu odkládacích míst, jaká jsou například na Praze 7, a uživatele motivovat k jejich využívání. 

Praha 2 měla k projektu podnětné vstupy a velmi dobré připomínky, proto jsme se rozhodli vyjít jejím představitelům vstříc a provoz koloběžek v této městské části dočasně omezit. Jakmile se jednání posunou kupředu, budeme provoz zase postupně obnovovat. 

Domů
Sdílet
Diskuse