Móda je v poslední době opravdu šílená. Pokusili jsme shrnout, proč tomu tak je.
Nemusíme diskutovat o tom, že móda je specifickou záležitostí, která někoho těší a naplňuje, někdo pouze nechápavě kroutí hlavou nad nesmyslným konzumem, jinému je naprosto ukradená, obléká se pouze kvůli tomu, aby neobtěžoval ostatní svým chlupatým přirozením.
V posledních letech však dává zabrat i otrlým nadšencům. Renomované módní značky se výrazně přiklánějí k rozšířenému trendu na pohled nepříliš vábivé estetiky, do kampaní a na přehlídková mola obsazují stále více disproporčních a netradičních modelů, samotné návrhy a kousky bývají také kontroverzní.
Proč to vůbec akceptujeme?
Zakladatel značky Vetements Demna Gvasalia přímo úžasným způsobem otestoval to, čeho je konzument schopný, co všechno je ochoten přijmout. Vytrollil módní průmysl a celý svět mu za to ještě zatleskal.
Když před několika lety uvedl do prodeje první kolekce, veřejnost byla šokovaná a svým způsobem opodstatněně pohoršena. Nabízel totiž na první pohled nenositelné modely a neforemné střihy, to vše s astronomickými cenovkami.
Značka však úspěšně prodávala, prosperovala, postupem času se z ní stala nejvyhledávanější značka současnosti a Demna byl obsazen na post kreativního ředitele pro Balenciaga.
Byl to revoluční moment. Balenciaga se okamžitě vyšvihla na pomyslný vrchol, veřejnost stále nedokázala zpracovat, jak se mohl někdo, kdo se takovým očividným způsobem vysmívá zažitým konvencím, stát zničehonic největším trendsetterem na světě. Započal epidemii úmyslně neestetického oblečení.
Zástupce starší generace módních návrhářů, legendární Manolo Blahnik, se nechal například slyšet, že módní průmysl vyvíjí nátlak na jeho mladší kolegy, kteří se v podstatě musí přizpůsobit aktuální době, namísto aby tvořili nadčasové ikonické kousky. Móda by měla do určité míry zůstat trvalá.
Z kampaní pro Vetements a Balenciaga
Krása je nudná
Vnímání krásy a dobová estetika se během let mění. Schválně si zkus sednout se svými rodiči u jejich starých fotoalb a bez sentimentů se pokuste ohodnotit jejich outfity a vizáž. Určitě zazní podobná věta: „Tehdy se to nosilo, dnes bych si to už na sebe nedal.“
Miuccia Prada, kreativní ředitelka rodinného podniku luxusní italské značky Prada, ale i mnozí jiní módní návrháři z celého světa se ve svých kolekcích často inspirují vlivy, které se jim nelíbí. Snaží se tímto způsobem přinést nový pohled na věc, naučit se pochopit krásu z jiného úhlu pohledu. Dokázat, že je relativní.