Móda je v poslední době opravdu šílená. Pokusili jsme shrnout, proč tomu tak je.
Nemusíme diskutovat o tom, že móda je specifickou záležitostí, která někoho těší a naplňuje, někdo pouze nechápavě kroutí hlavou nad nesmyslným konzumem, jinému je naprosto ukradená, obléká se pouze kvůli tomu, aby neobtěžoval ostatní svým chlupatým přirozením.
V posledních letech však dává zabrat i otrlým nadšencům. Renomované módní značky se výrazně přiklánějí k rozšířenému trendu na pohled nepříliš vábivé estetiky, do kampaní a na přehlídková mola obsazují stále více disproporčních a netradičních modelů, samotné návrhy a kousky bývají také kontroverzní.
Proč to vůbec akceptujeme?
Zakladatel značky Vetements Demna Gvasalia přímo úžasným způsobem otestoval to, čeho je konzument schopný, co všechno je ochoten přijmout. Vytrollil módní průmysl a celý svět mu za to ještě zatleskal.
Když před několika lety uvedl do prodeje první kolekce, veřejnost byla šokovaná a svým způsobem opodstatněně pohoršena. Nabízel totiž na první pohled nenositelné modely a neforemné střihy, to vše s astronomickými cenovkami.
Značka však úspěšně prodávala, prosperovala, postupem času se z ní stala nejvyhledávanější značka současnosti a Demna byl obsazen na post kreativního ředitele pro Balenciaga.
Byl to revoluční moment. Balenciaga se okamžitě vyšvihla na pomyslný vrchol, veřejnost stále nedokázala zpracovat, jak se mohl někdo, kdo se takovým očividným způsobem vysmívá zažitým konvencím, stát zničehonic největším trendsetterem na světě. Započal epidemii úmyslně neestetického oblečení.
Zástupce starší generace módních návrhářů, legendární Manolo Blahnik, se nechal například slyšet, že módní průmysl vyvíjí nátlak na jeho mladší kolegy, kteří se v podstatě musí přizpůsobit aktuální době, namísto aby tvořili nadčasové ikonické kousky. Móda by měla do určité míry zůstat trvalá.
Z kampaní pro Vetements a Balenciaga
Krása je nudná
Vnímání krásy a dobová estetika se během let mění. Schválně si zkus sednout se svými rodiči u jejich starých fotoalb a bez sentimentů se pokuste ohodnotit jejich outfity a vizáž. Určitě zazní podobná věta: „Tehdy se to nosilo, dnes bych si to už na sebe nedal.“
Miuccia Prada, kreativní ředitelka rodinného podniku luxusní italské značky Prada, ale i mnozí jiní módní návrháři z celého světa se ve svých kolekcích často inspirují vlivy, které se jim nelíbí. Snaží se tímto způsobem přinést nový pohled na věc, naučit se pochopit krásu z jiného úhlu pohledu. Dokázat, že je relativní.
Kdybychom se neustále drželi tradičních idejí krásy, nikdy bychom se nepohnuli, nebyli bychom tam, kde jsme dnes. Množství přívrženců různých subkultur také vychází z unikátní estetiky odpovídající tomu kterému stylu, nezainteresovaný člověk často zaujme nechápavý postoj.
Změnilo se však i vnímání luxusu. Zatímco kdysi módní návrháři produkovali zboží, které už na pohled nebylo ani zdaleka pro všechny, dnes se snaží přizpůsobit ulici. Poslední kolekce od nejvyhledávanějších značek čerpají inspiraci z každodenního vzhledu lidí z 80. let minulého století. Pokud by neobsahovaly logo, nikdy bys neřekl, že jde o luxusní kousek.
Obrovské sako, které měl tvůj otec na snímku z rodinného fotoalba, bys už v dnešní době na sebe neoblékl, Demna Gvasalia se jím však inspiroval, obdařil ho štítkem Balenciaga a prodal ho za 40 tisíc korun. Jeho marketing je jednoduchý, no ne?
Alessandro Michele, kreativní ředitel pro Gucci, se ve svých kampaních a na přehlídkách soustředí na netradiční modely víc než na samotné oblečení
Někdo si pořádně nacpe kapsy
Módní průmysl je proměnlivý a kompetitivní. Zatímco například značka Louis Vuitton zůstala v pozadí po uvedení Alessandra Michele na post kreativního ředitele pro Gucci, po společné kolekci se Supreme a zejména po získání Virgila Abloha do svých řad je z ní dnes jedna z nejvyhledávanějších.
Stejný marketing využilo v posledních letech hned několik značek. O oživení zašlých sláv historických módních domů se postarali Raf Simons s Calvin Klein, Riccardo Tisci s Burberry, Kim Jones s Dior nebo Hedi Slimane se Celine.
Kapitolou samou o sobě jsou také módní trendy. Dnes se móda vyvíjí závratnou rychlostí. V minulém století jsme mohli zaznamenat radikální změnu stylů přibližně po dekádách, v dnešní době je to už po několika měsících.
Vzhledem k dynamickému vývoji se z módy stal obzvlášť výnosný byznys. Vinu můžeme opět házet na oblíbený internet, díky kterému je dnes všechno okamžitě dostupné a rychle šiřitelné.
Nemusíš disponovat trojmístným IQ, aby sis uvědomil, že konzument určuje to, co se bude nosit. Návrháři předkládají stále odvážnější a zvláštnější kousky – odpovídají tak na požadavky doby, krmí poptávku. Nositelé takového oblečení vědomě, ale i nevědomě definují normy.
Je to začarovaný kruh, který však vyústí jedině v to, že aktuální doba bude tou nejnevkusnější v dějinách. Navíc to budeme mít vše zdokumentované na sociálních sítích. Congratulations, we played ourselves.
OFF-WHITE
Acne Studios
Každý má dneska srovnatelně důležitý hlas. Dřív záleželo na pár insiderech, kteří rozhodli, co je a co není cool. Všechno je to zjednodušené, aby každý hned pochopil, o co jde, a dal lajk. Já jsem ale rád, že teď móda sama sebe nebere moc vážně. Všechno je to meme.
Stokrát zopakovaná lež se stává pravdou
Elegantně jsme se přemostili k nejdůležitějšímu bodu, k odpovědi, proč je aktuální móda taková, jaká je, proč to nikomu nevadí a proč se jí konzumenti přesto nemohou nabažit: Instagram.
Ano, je to tak, nejoblíbenější sociální síť současnosti přímo diktuje svým uživatelům extraordinární styl, povzbuzuje je v jeho udržování, funguje jako droga. Lehkomyslní uživatelé na sebe věší cokoliv, co má viditelné logo, aby mohli tu kterou značku hashtagnout.
Trendy zpopularizované v první řadě prostřednictvím sociálních sítí a takzvaných influencerů, kteří fungují v dnešní době jako reklama, jsou nepopiratelné. Instagram svým uživatelům zkrátka dodává sebevědomí vyjádřit se jakýmkoliv způsobem.
Když je na svém instagramovom feedu uvidíš denně hned několikrát, do určité míry tě určitě ovlivní. V žádném případě to však není špatné a nestáváš se automaticky jejich loutkou. Takto jen zkrátka funguje konzum.
Pomalu si toho můžeš všímat už i v našich končinách. Češi a Slovááci se čím dál víc dokážou odvázat, vyjádřit se prostřednictvím extravagantního outfitu. Bohužel, často do toho zapomínají vložit kousek sebe a ve výsledku jen okopírují to, co vidí na internetu.
Hlavně flexuj!
Už brzy mnohem víc #staytuned
Budeme nadále přihlížet šílencům prezentujících vymyšlený mišmaš, který sice stojí tolik, co můj obývací pokoj, ale se stylem v podstatě nemá nic společného? Jak zareaguje samotný módní průmysl? O tom, jak bude vypadat móda v probíhajícím roce, se budeš moci dočíst již brzy.