Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 10. 12. 2019 svátek má Julie

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Filmy a Seriály - Osobnosti
2
Adam Smeták
9. červen 2019, 12:24

Adrián pracoval na seriálu Černobyl a nové Godzille. Není lehké se prosadit bez jakékoli protekce, říká

Adrián Dudák se od píky propracoval až k hollywoodským filmům.

Adam Smeták
9. červen 2019, 12:24
Adrián pracoval na seriálu Černobyl a nové Godzille. Není lehké se prosadit bez jakékoli protekce, říká
Zdroj: HBO
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Slovák Adrián se podílel na přípravě nejlépe hodnoceného seriálu současnosti. Na Černobylu od HBO pracoval v týmu londýnské společnosti Double Negative, která se stará o vizuální efekty. Krom toho se podílel i na nové Godzille, která měla premiéru před pár dny. O své práci a cestě k hollywoodským filmům si s námi popovídal v rozsáhlém rozhovoru.

 

Adrián pracoval na seriálu Černobyl a nové Godzille. Není lehké se prosadit bez jakékoli protekce, říká

 

Pracuješ na pozici digital matte painter. Co je náplní tvé práce?

Matte Painting je jedna z najstarších trikových disciplín, kedy vlastne už od vzniku filmu zvykli filmári používať maľby na skle pred kamerou na rozširovanie natáčaného prostredia, či tvorbu iných optických ilúzií. Dnes sa k tomu pridáva slovo Digital, pretože to už nerobíme na sklo, ale na počítači, no princíp zostáva.

 

V podstate robíme realistické fotomontáže v pohybe, predovšetkým rôznych prostredí (environmentov) – krajinky, ulice, mestá, oblohy, no občas aj rôzne zranenia či retuše. Používa sa to hlavne vtedy, keď daná lokácia neexistuje, alebo by bolo príliš nákladné tam natáčať, či postaviť celý set. Tieto prostredia môžu byť vytvorené komplet z nuly, alebo sa iba upravujú existujúce, natočené prostredia.

 

Jak ses k této práci dostal? Měl jsi vždy blízký vztah k umění?

Ja som sa týmto smerom začal orientovať niekedy na strednej škole. Už od mala som bol tvorivý a veľmi rád kreslil, no až na strednej som si tak nejak uvedomil, že elektrotechnik zo mňa asi nebude, a keďže som často hrával hry, tak ma to najprv ťahalo k ich tvorbe – 3D modely, textúry a tak. Časom som sa ale zameral na tvorbu VFX a tak som sa hneď po strednej snažil dostať na VŠMU, vtedy celkom nový odbor vizuálnych efektov no ani na 2x sa mi to nepodarilo.

 

Vlastne som vtedy po tom druhom pokuse začal premýšľať, že či predsa len nemám robiť niečo iné. Myslel som si, že keď ma nevzali ani na školu, tak nemám šancu. Ale priateľka ma presvedčila, aby som to nevzdával a tak som si povedal, že to skúsim bez školy. Išiel som zatiaľ študovať verejnú správu, čo bola pomerne ľahká škola, a tak som mal 3 roky na to si tvoriť portfólio a zlepšovať sa, vďaka čomu som si hneď po štátniciach našiel prvý job v štúdiu.

 

Jak dlouho ti v průměru trvá vytvořit prostředí do jedné scény?

To veľmi závisí od okolností – od toho, ako je to prostredie komplexné, ako veľký pohyb kamery tam je, koľko ľudí na tom spolupracuje, poprípade koľko na to máme času a podobne. Môže to byť záležitosť na pol dňa, ale aj niekoľkých týždňov či mesiacov. Napríklad vo filme Godzilla: King of the Monsters som prostredie Antarktídy – hory a oblohu, robil asi 3 mesiace, pretože bolo treba stále niečo updatovať či prerábať na základe nových a nových požiadaviek.

 

S Vladem Valovičem v roce 2015 ve Vancouveru

Adrián pracoval na seriálu Černobyl a nové Godzille. Není lehké se prosadit bez jakékoli protekce, říká

 

 

Na jakých scénách jsi v seriálu Černobyl pracoval?

V prípade seriálu Chernobyl som sa podieľal predovšetkým na tvorbe samotného Černobyľu, jeho okolia a Pripjati, samozrejme spolu s ďalšími kolegami z DNEG, kde časť sa starala o 3D zložku a časť, vrátane mňa, o vylepšovanie týchto 3D prostredí pomocou fotiek či tvorbu úplne nových. Keďže sa z pochopiteľných dôvodov nemohlo v skutočnej Pripjati ani Černobyle natáčať, museli sa použiť im podobné miesta, ale aj full CGI prostredia.

 

Musel jsi kvůli seriálu Černobyl dohledávat původní fotky/sledovat dokumenty, nebo jsi pracoval přesně podle pokynů studia?

Rozhodne áno, referencie sú základom našej práce, a v prípade Chernobylu to platilo obzvlášť, nakoľko sme tvorili niečo, čo skutočne existovalo a kládol sa veľký dôraz na to, aby to vyzeralo čo najpresnejšie. Pozrel som si aj niekoľko dokumentárnych filmov, ktoré tieto udalosti ukazujú a opisujú, aby som mal čo najpresnejšiu predstavu.

 

Jak ses z práce ve skladu dostal až k hollywoodským projektům?

Ako som spomínal vyššie, zhruba na strednej škole som sa rozhodol, že chcem robiť niečo v tomto smere. Keďže sa mi ale nepodarilo dostať sa hneď po strednej škole na VFX odbor na výšku, tak som rok pracoval po skladoch, aby som mal čas sa lepšie pripraviť na talentové skúšky, no ani tak nevyšlo a radšej som išiel študovať niečo iné, čo mi kvázi kúpilo čas sa ešte viac zdokonaliť.

 

Ujasnil som si, čo presne chcem v rámci VFX robiť a toho som sa držal. Začal som si čo najviac zisťovať informácie o náplni práce na tej konkrétnej pozícii a učil som sa všetky potrebné nástroje a postupy doma, s čím mi dosť výdatne pomohol aj kamarát Vlado Valovič, veľmi skúsený compositor. Aj vďaka nemu som pomerne presne vedel, čo sa v zahraničí od matte painterov vyžaduje a čo treba vedieť, a v podstate denne mi dával feedback a posúval ma. Ja mu zase pomáham s jeho online školou Compozitive, ktorú založil a tvorím tam rôzne prostredia a matte paintingy, ktoré slúžia pri výuke jeho študentov.

 

Projekt, a kterém Adrián pracoval během volného času jeden rok

 

Pracoval jsi v českém UPP, poté v MPC a nyní jsi v Double Negative. Jak bys porovnal pracovní zkušenosti z této trojice firem?

Každé z týchto štúdií je v niečom iné. Náplň práce je viac-menej rovnaká, no pipeline (ciže akýsi súhrn používaných nástrojov a postupov) je veľmi odlišná. Väčšie štúdiá, ako MPC alebo DNEG ich majú veľmi prepracované a zároveň som tak mal väčší priestor uplatniť celý svoj skillset, na ktorý som sa cele tie roky pripravoval. Mal som tak väčšiu šancu dostať sa k zaujimavým projektom. V Prahe som bežne robil za jeden deň simultánne na 2-3, no viac mi vyhovovalo robiť po dlhšiu dobu na jednej, väčšej show.

 

Na jaké škole jsi studoval a jaké je třeba mít vzdělání, abys mohl dělat digital matte painting? Je v Česku nebo okolí škola, kde se něco takového vyučuje?

V zásade nie je treba mať formálne vzdelanie na takúto prácu. Ide o to postaviť si čo najlepšie portfólio, ktoré to štúdio zaujme a v tom momente už nehrá nijak zásadnú  rolu to, či ste ho vytvorili na škole alebo doma. Myslím si, že je to skôr o tom, čo komu vyhovuje. Keďže som toto zameranie na vysokej škole neštudoval, tak sa možno mýlim, ale mám dojem, že sa na takýchto školách učí z každej disciplíny trochu a z praxe viem, že pre prácu v štúdiu je lepšie si určiť presné zameranie a sústrediť sa len na to.

 

Čo sa škôl týka, tak na slovensku viem o už spomínanej VŠMU, niečo obdobne je myslím aj v Česku na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne. Možno sú aj ďalšie, ale príliš to nesledujem. Ja na základe vlastných skúseností odporúčam skôr absolvovať špecificky zameraný kurz, ktorý je kratší a intenzívnejší.

 

Adrián pracoval na seriálu Černobyl a nové Godzille. Není lehké se prosadit bez jakékoli protekce, říká

 

Jaký je rozdíl mezi prací na seriálu a filmu?

Ťažko to generalizovať, ale povedal by som, že hlavne v rozpočte. Máloktorý seriál sa môže budgetom porovnávať s filmami ako Godzilla či Blade Runner, a tým pádom sa to častokrát prejaví aj na nárokoch pri VFX. Niečo, čo bude bežať len na TV v obývačke nepotrebuje vždy 4K rendery ako IMAX film, no na druhú stranu je práca na seriáloch zväčša pokojnejšia a menej stresujúca. Každému vyhovuje niečo iné, ja som rád, že mám príležitosť robiť oboje. Napríklad Chernobyl bol v tomto ohľade celkom výnimka, pretože trikovo a náročnosťou to bolo porovnateľné s prácou na filme.

 

Začínal jsi jako freelancer. Jak ses dostal k prvním zakázkám?

Freelancing som robil ešte popri vysokej škole, a k prvým zákazkam som sa dostal cez známych, keď niekto potreboval urobiť napríklad leták a podobne. Postupne to ale smerovalo čím ďalej, tým viac k tomu, čo som naozaj chcel robiť. Bral som to však len ako prostriedok na zdokonaľovanie sa, pretože hneď po štátniciach som začal pracovať v štúdiu v Prahe. Tam som vlastne bol tiež defacto freelancer, živnostník.

 

Jak těžké je se ve tvém oboru prosadit?

Povedal by som, že v žiadnom odbore nie je ľahké sa presadiť, obzvlášť bez akejkoľvek protekcie. Myslím, že to závisí predovšetkým od toho, koľko času do toho človek obetuje, a tým myslím naozaj obetuje. Ani nezrátam, koľkokrát som pri niečom sedel do 4 rána, či nešiel večer na pivo, pretože som nechcel ísť spať, kým som nevyriešil daný problém a necítil posun. Netreba sa nechať odradiť prípadným neúspechom alebo čakať doma, že mi niekto niečo len tak ponúkne. Všetky príležitosti, obzvlášť tie prvé, treba aktívne vyhľadávať a ísť im naproti a ono to príde.

 

Jedna z Adriánových prací (celé portfolio je zde)

Adrián pracoval na seriálu Černobyl a nové Godzille. Není lehké se prosadit bez jakékoli protekce, říká

 

Jaký je tvůj postup při tvorbě?

To závisí od konkrétnej úlohy. Ak by som to skúsil nejako zhrnúť, tak na základe briefingu od supervizora alebo klienta vytvorím požadované prostredie vo Photoshope, kde ho buď vytváram z fotiek od nuly, alebo rozširujem natočený set – predĺženie ulice, výmena oblohy a podobne. Alebo môžem robiť ešte takzvaný "paintover", kedy je treba zdetailniť či vylepšiť CG render a to tak, že ho akoby prelepujem rôznymi fotkami, aby pôsobil fotorealistickejšie.

 

Napríklad pri Godzille som sa v jednom zo záberov zo srandy snažil "prilepiť" na CGI štadión logo Compozitive. Dlho to nikto nepostrehol, až si to jedného dňa všimol supervizor a musel som to vymeniť za niečo generické. Následne túto vytvorenú "fotomontáž" zoberiem a urobím projekciu každej vrstvy na 3D geometriu v programe Nuke. Keď sa uistím, že to funguje, ako má, odovzdávam to ďalej compositorovi.

 

Jakou ze svých prací máš nejraději?

Neviem, či by som vedel vybrať konkrétny záber, alebo show. Každý jeden projekt mi dal niečo. Z hľadiska skúseností ma ale najviac posunuli práve posledné projekty ako napríklad Chernobyl a Godzilla.

 

Dokážeš při návštěvě kina poznat, co je opravdový záběr a co je digitálně dotvořeno?

Niekedy áno, niekedy nie. Mám z toho už trochu profesionálnu deformáciu, keď sa pri sledovaní filmu viac sústredím na to, či to, alebo tamto je CGI alebo nie. Ono niekedy to je aj pri sebelepšom prevedení jednoducho jasné, že dané prostredie nemohlo byť skutočné. V dnešnej dobe je však u environmentov všeobecne ťažšie rozoznať CGI od natočeného, divák to mnohokrát ani nevie. Trochu ľahšie sa to dá pri charakteroch a digi-doubles, pretože v tom je určitá organika, ktorú je aj dnes ešte veľmi ťažké napodobniť tak, aby pôsobila 100% fotorealisticky.

Tagy: chernobyl
Ohodnoť článek
35
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.