24. listopadu si připomínáme jedno smutné výročí. Lídr rockové skupiny Queen, Freddie Mercury nás totiž opustil právě v tento den v roce 1991. Pokud by byl ještě mezi živými, bylo by mu už 73 let a měl by kdoví kolik ikonických momentů v rámci kulturní historie navíc. Během své kariéry toho dokázal víc než dost, o čemž nás přesvědčil i loňský film Bohemian Rhapsody, a jeho sláva tak pochopitelně žije dodnes.
Kromě hlasového rozsahu čtyř oktáv, díky kterým dokázal navodit husí kůži, čaroval Freddie i v rámci módy a jeho pamětní outfity z koncertů nebo videoklipů jsou dodnes inspirací pro mnohé renomované návrháře nebo interprety.
Freddieho okouzlující a zejména bariéry bourající styl oblékání předběhl svou dobu a jelikož mnohé z jeho outfitů působí stejně šokující jako před 40 lety, podobný styl oblékání si dnes díky němu přisvojili mnozí interpreti i mimo rockový žánr.
Mezi 70. a 80. lety prošla světová móda různými transformacemi. Freddie si ale během své kariéry zachoval univerzální estetiku, kterou představovaly zejména obtažené kalhoty a trička nebo kožené bundy. V období prvních alb kapely Queen však neměl vousy a na vlně acid rocku kombinoval duhově-psychedelické a květinové vzory s botami na vysokém podpatku a dámskými oděvy.
Kapela Queen vznikla v roce 1970 a svou cestu na špice hitparád měla pořádně promyšlenou. Na rozdíl od podobných kapel, které bezhlavě podepíší první smlouvu s vydavatelstvím čekali Queeni na ten správný kontrakt téměř dva roky a jejich první oficiální singl Keep Yourself Alive tak vyšel až v roce 1973.
V té době ještě Freddie vystupoval i pod jménem Larry Lurex a prvním ikonickým kouskem z jeho módního repertoáru se staly okřídlené plisované šaty, které se staly synonymem pro éru bourání genderových stereotypů. Freddie se totiž setkal s návrhářkou Zandrou Rhodes, která v podkroví svého ateliéru šila módní kousky. Během jeho první návštěvy měla na figuríně rozpracované svatební šaty a Freddie se do nich okamžitě zamiloval. Zandra je pro účely jeho vystoupení musela pochopitelně zkrátit, resp. odstřihnout polovinu z nich, ale z finálního výtvoru se stal jeden z nejpamátnějších momentů jeho kariéry.
Bez podobných experimentů se v té době neobešla žádná rockstar a Freddie se svým stylem snažil konkurovat zejména Davidu Bowiemu, který si v té době, během své Ziggy Stardust fáze, ulétal na kokainu a díky flitrovaným kostýmům zářil do celého světa. Z batikovaného acid rocku se totiž hudba během 70. let přesunula na třpytící se glam rock a androgynní look se stal v rámci pop kultury normou.
Černobílý harlequin kostým, který měl na sobě na koncertech kolem roku 1977 se prodal v roce 2012 na londýnské aukci Bonhams Entertainment Memorabilia za
26 000
Genderové standardy toho, jak by měl vypadat muž nebo žena tím pádem dostávaly pořádně zabrat, Bowie se v roce 1972 veřejně přiznal, že je gay, ale Freddie zatím kromě outfitů svou orientaci nedával najevo.
Modrá ústřice
Glam look byl totiž pro něj opět jen dočasnou zastávkou na cestě za nalezením skutečného "JÁ". Vlasy se tak začaly zkracovat, vousy přibývat a koncert z roku 1977, během kterého měl oblečený obtažený kostým ze stříbrných flitrů, byl jedním z posledních momentů jeho třpytivé fáze.
Před koncem 70. let už měli Queeni za páskem hity jako We Will Rock You, We Are the Champions nebo song Bohemian Rhapsody a Freddieho styl se tak rovněž přizpůsobil vzhledu classic rocku. Hlavním zdrojem inspirace se pro něj stala sado-maso subkultura newyorských gay barů a sex-shopů.
Androgynnost jeho oblékání sice přetrvala díky obtaženým střihům, ale ve spojení s notoricky známými vousy a koženými bundami jí dodal mnohem mužnější vzhled. Každý správný rocker v té době nosil kožené motorkářské bundy, vybíjené pásky, náramky a stejně jako jeho outfit z vystoupení na koncertě Live-Aid z roku 1985 se do historie zapsala také jeho žlutá kožená bunda s páskovým zapínáním místo zipu.
Král v teniskách
Podíváme-li se zpětně na jednotlivé fáze jeho kariéry, období kolem roku 1985 bylo jednoznačně vrcholným a svou pozici krále tak s oblibou dával najevo i během koncertů. Freddie se narodil v Zanzibaru (dnešní Tanzanii), dětství prožil v Indii a teprve když mu bylo 17 let, přestěhoval se s rodinou do Velké Británie.
Chodil jsem domů ve výstředních outfitech a s nehty namalovanými na černo. Když mě spatřila máma, mohla se zbláznit a říkala: Rychle pojď dovnitř, aby tě neviděli sousedé. - Freddie Mercury
Zanzibar byl kdysi britským protektorátem a právě proto neměl Freddie problém imitovat svým vystupováním na jevišti i britskou královskou rodinu. Ke královskému plášti a koruně si oblékal obtažené jeansy s teniskami a fanoušci ho za to milovali.
Nedíváš se na koncert, ale na módní přehlídku. - Freddie Mercury
Stejně ho milovala i rozrůstající se gay komunita, pro kterou byl doslova králem a ve videoklipu I Want To Break Free si tak splnil jeden ze svých snů. Dámské šaty pro něj v té době už dávno nebyly žádnou novinkou, ale vždy chtěl zkusit i styl drag, při kterém lidé zveličují charakteristické rysy dámského pohlaví na maximum. Freddie si navlékl paruku, černé silonky, latexovou sukni, růžový rolák bez rukávů a růžové náušnice a z jeho outfitu se tak dnes stal legendární halloweenský kostým.
Samotný scénář videoklipu, ve kterém tančí s vysavačem v ruce, přitom nebyl jeho vlastním nápadem. Přišla s ním přítelkyně bubeníka Queenu, Rogera Taylora, která si videoklip představovala jako parodii na tehdy populární seriál Coronation Street.
Freddie vs. hip hop
Spojení jmen novodobých raperů a legendy rockového žánru sice na první pohled nedává velký smysl, ale Freddie měl toho s hip hopem hodně společného. Styl průkopníků hip hopu, jako například Grandmaster Flash & the Furious Five, byl v 80. letech téměř identický s tím, co nosil on a i když kožené policejní čepice a vysoké holínky nahradily na ulici poměrně rychle kšiltovky a široké jeansy, dnešní svět rapu se v rámci módy s oblibou vrací ke svým opravdovým kořenům.
Kromě přímých referencí na subkultury gay barů a S&M prvků se Freddieho přínos v rámci bourání genderových stereotypů odráží i v dnešní genderově neutrální éře pop kultury. Interpreti jako Young Thug, Tyler the Creator nebo Lil Uzi Vert před fanoušky neustále otevírají otázky své sexuální orientace a drsný look rapera umí ve vteřině vyměnit za paruky a nalakované nehty.
Samostatnou kategorií by však mohlo být nošení dámských šatů, které již od dob Freddieho spolupráce s návrhářkou Zandrou Rhodes mělo zejména umělecký charakter. Kostýmy jsou důležitou součástí každého vystoupení, ale dnešní rap se odehrává zejména mimo pódia a z outfitů, které měly primárně šokovat, se tak stává jejich každodenní volba.