Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Podívali jsme se na zoubek remaku legendární Mafie.
Málokdo z nás nebyl z ohlášení předělávky původní Mafie překvapen. Všichni jsme čekali jen remaster a porty všech tří dílů, ale 2K Games a Hangar 13 nás potěšily a legendární hru kompletně předělaly. Mnozí se automaticky obávali její kvality. Rozhodnou se tvůrci vytvořit remake věrný originálu, nebo se od něj výrazně odkloní? Přece jen, hra v některých aspektech nezestárla úplně nejlépe.
Hangar 13 se nakonec rozhodl vytvořit téměř identický remake. Bohužel pro mě a nové hráče, ale naštěstí pro fanoušky originálu. Po dohrání hry jsem si říkal, že mi tu a tam chyběla nějaká hláška či dialog z originálu, ale nahradily je jiné, častokrát lepší scény a rozhovory. Na kultovní hlášky se váže hlavně naše nostalgie, takže je normální, když někomu chybí.
Já jsem však doufal, že se toho v remaku změní více. Některá designérská rozhodnutí byla limitována tehdejším hardwarem a celkovou úrovní technologií a videoherního průmyslu. Bylo by tedy vhodné, kdyby se k nim v remaku přistoupilo jinak. Největší problém jsem měl asi s epizodickým vyprávěním příběhu, který mě vytrhával z děje.
Tvůrci měli možnost příběh hry vyprávět ucelenějším způsobem a vyplnit prázdná místa či rovnou celé roky, které v originále přeskočili (děj se odehrává během 10 let). Některé dějové události a rozhodnutí postav jsou absolutně nelogické a uspěchané. Velmi by jim prospělo, kdyby se změnily, nebo kdyby scénář dodal postavám lepší motivace pro jejich činy.
Mohli jsme se dočkat dalších misí, příběhových scén a nahlédnout hlouběji do vztahu postav a gangů. Například i válka mezi Salierim a Morellem je stále nedotažená. Vůbec bych se nezlobil, kdybychom se dočkali nějakých flashbacků či dokonce hraní za jinou postavu v minulosti, aby nám tak tvůrci ukázali, co předcházelo tomu, že se rozhádali.
Recenzována byla verze pro Xbox One
Příběh Mafie je úžasný a emotivní, ale zdaleka ne dokonalý. Remake mohl být klidně o 10 hodin delší. Toužil jsem, aby se zaměřil na další postavy, aby více rozebral vztahy a kamarádství mezi Tommym, Pauliem a Samem. Aby jim příběh dal komplexnější identitu.
Tvůrci tak ale neučinili a všechny změny či příběhové a dialogové rozšíření prakticky jen kloužou po povrchu. Fanoušci původní Mafie, kteří nechtěli změnit ani barvu na semaforech, budou jásat. Vývojáři očividně vyrobili remake právě pro ně.
Těžko říci, zda to udělali pro fanoušky a ze strachu před kritikou a bojkotem, kdyby hru pořádně pozměnili, nebo to bylo spíše kvůli omezenému rozpočtu. Pravděpodobně to bude rozpočtem. Žádné nové mise, jen minimum přidaného dialogu a příběhových momentů a téměř identický průběh hrou.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Zda se povedly změny v příběhu a postavách
Jako tvůrci zpracovali město, motocykly a jízdní model aut
Jak působí střílení ze zbraní a souboje celkově
Proč je technická stránka hry velkým zklamáním
Jak dopadla kvalita soundtracku, který se téměř celý změnil
Kdyby hra dostatečně rozvinula děj, charakterizaci postav a mafiánský svět, její vývoj by trval možná i o dva roky déle. I na některých technických aspektech je však vidět, že na to nebyl čas ani finance. Hra ve většině scén vypadá úžasně a na město Lost Heaven se krásně dívá obzvláště v dešti.
Kvalita textur a celkový vizuál je nadprůměrný obzvláště v pohybu. Zkus se však s Tommym zastavit, zahleď se na přírodu, skály či modely tváří a všimneš si, že detaily rychle mizí.
Cítit je to zejména mimo město, kde se úroveň grafického zpracování snižuje. Často se stane, že modely budov, postav a aut doskakují přímo před tebou a hra je nestíhá načítat včas. Během mého recenzování mě provázelo i několik bugů. Zažil jsem pár neškodných chybiček, ale i pár takových, kvůli kterým jsem měl chuť hodit ovladač o stěnu.
Až třikrát se mi stalo, že mě hra namísto posledního checkpointu hodila dozadu o 2 či 3 mise. Dvakrát se mi to stalo po smrti a jednou, když jsem klikl na nahrání hry po posledním kontrolním bodu. Najednou jsem ale začínal hru o dvě kapitoly dozadu. Několikrát jsem tak opakoval tytéž mise, což mě přivádělo k zoufalství.
Nebýt toho, že hru recenzuji, vykašlu se na dohrání a na konec hry si podívám na Youtube. Nepamatuji si, kdy naposledy jsem měl s hrou takové technické problémy. Jednou se mi stalo, že v cutscénách kompletně vypadl zvuk, no a pochválit nemohu ani načítací časy. Při klasické obtížnosti jsem umíral docela často (nebo jsem často opakoval legendární závody) a pokaždé jsem na načtení musel čekat nesmírně dlouho.
Je až překvapivé, jaký kontrast nabízí technické a grafické zpracování této hry. Místy tě dokáže ohromit (zejména v cutscénách), jindy si zase říkáš, že textury pocházejí z generace konzolí PS3/Xbox 360. Potěší detail, když rádio ztrácí signál při přejezdu v tunelu, ale naopak se cítíš v minulosti, kdy se postava začne hýbat a dotýkat se okolního prostředí a předmětů.
Animace postav včetně Tommyho jsou během gameplaye zastaralé a nepřirozené. Jako kdybych hrál nějakou 10letou hru, když postava nedokáže reagovat na fyzický dotyk s okolním prostředím a předměty. Otevírání dveří u auta, v budově či jakákoli interakce s lékárničkami a jinými předměty udeří do očí.
Animace totiž nejsou plynulé, naopak jsou trhané a postavy „skáčou“ v prostoru. Znáš to ze starých her, kdy se postava například vrátila před skříňky o několik centimetrů dozadu, aby ji mohla otevřít. Nebo se nepřirozeným, až strojovitým pohybem přesune z místa na místo, aby učinila nějaký fyzický úkon.
Mnohdy se mi navíc zdálo, že zkopírovali Lincolnovy animace z Mafie 3 a nasadili je na Tommyho tělo. A to samozřejmě vůbec nefunguje a nevypadá to přirozeně.
Osobně mi to přijde tak, že tvůrci prostě neměli dostatek času a prostředků na to, aby hru z technické stránky doladili. Je očividné, že vývojáři jsou talentovaní a když mohou, dokáží vytvořit kvalitní textury a aspekty hry, které obstojí i v současném měřítku velkých AAA her. Zdá se však, že téměř v ničem nedostali dostatek zdrojů na to, aby svůj talent potvrdili. Hra se tak na cestě za plnohodnotným a kvalitním remakem zastavila někde v půlce cesty.
Mírně zastarale působí i některé prvky hratelnosti, jako například pěstní souboje či samotná střelba. Hru jsem hrál na klasické obtížnosti a často jsem měl dojem, že je absolutně nevyvážená. Některé mise projdeš na první pokus, bez jakýchkoliv problémů či potřeby lékárničky, no a některé tě zase dokáží zabavit i na půlhodinu či hodinu plnou frustrace.
Co se střílení týká, vývojáři slíbili, že Tommymu to na rozdíl od Vita a Lincolna půjde hůře. To dává smysl, protože Tommy je řidič taxíku a oni byli vojáci. Problém však máme se samotnými zbraněmi. Zabíjení nepřátel je například se samopalem příliš náročné. Pokud jim střílíš do těla, někdy snesou i více než půl zásobníku. Naštěstí, jediná rána do hlavy zabije každého.
I proto je střelba s ručními zbraněmi asi nejefektivnější. Rozhodně je to zábavnější než souboje na blízko s pěstmi či jinými předměty. Pokud na tebe někdo útočí s beseballovou pálkou, můžeš do něj našít i 4 náboje. Ani to s ním nepohne a ještě tě zabije.
Věnovat bychom se měli asi i legendárním závodům. Strávil jsem u nich asi hodinu a půl. AI soupeřů je tragická, když do sebe a do tebe narážejí a do zatáček jedou opravdu zbytečně pomalu (obzvláště první zatáčka po startu je nesmírně chaotická a musíš se jednoduše spoléhat na náhodu).
Celkovou náročnost a kvalitu závodů ale hodnotím pozitivně. Tuto misi jsem jako dítě v originále nikdy bez cheatů nezvládl, takže jsem si to už jako dospělý vynahradil v remaku. Neužil jsem si ale naopak jízdu na motorce. Remake sice přidal motorky, ale jezdil jsem na nich jen jednou, a to tehdy, když si to vyžadovala mise.
Za celou dobu hraní jsem je na ulici navíc viděl jen třikrát, a i to jsem plnil misi, takže jsem nemohl vystoupit a vyzkoušet si je. Jezdí se na nich ale příšerně a vůbec to není zábava. Motorky jsou tak nevyužité stejně jako město. Vývojáři si dali opravdu záležet a Lost Heaven je překrásné město. Ať už svým výtvarným stylem a designem nebo grafickým zpracováním.
Během jízdy autem zažiješ skvělou dobovou atmosféru, ale i v tomto případě se najde kritika. Tvůrci mohli změnit design mapy a umístit Salieriho bar do středu mapy (stejně se vyjádřil i tvůrce originálu Daniel Vávra). Mise tě totiž zavedou jen na vybraná místa a může se tak stát, že většinu města po dohrání hry vůbec neuvidíš. A to je škoda, protože se je na co dívat.
Velkým plusem je tak volná jízda. Po skončení příběhu se můžeš naplno ponořit do atmosféry Lost Heaven společně s kvalitním rádiovým vysíláním a úžasným jízdním modelem. Ten se v remaku podařil na jedničku, takže si ježdění autem užiješ dosyta.
Otravovat tě mohou akorát tak policisté. Ti rozdávají pokuty, kterých můžeš zaplatit i milion. Tommy má totiž bezedné kapsy plné peněz, a tak je uplácení policistů zcela zbytečnou mechanikou, která do hry nic nepřidává. Navíc jim ujedeš absolutně jednoduše.
Naopak jen hráče omezuje v užívání si rychlé jízdy. Od toho máš k dispozici omezovač, který ti nedovolí překročit rychlost. Jde o nostalgickou maličkost, díky které jsem si zavzpomínal právě na originál, kdy jsem něco takového dělal naposledy.
Nostalgicky působí i celý příběh. Jak jsem již zmiňoval, velmi se nezměnil. Vyměnily a upravily se některé dialogy a postavy dostaly o něco více prostoru. Stále je to však stejná Mafia o gangsterském životě a špatných rozhodnutích. Kdybych ten příběh chtěl zažít znovu, zapnul bych si původní hru. Bohužel, moje prosby o prohloubení a rozšíření děje vyslyšeny nebyly.
Mafie je jako samostatná hra a remake kvalitním dílem s příběhem, který se tě dotkne a určitě pohltí i nové hráče. Byl tu však potenciál stát se nezapomenutelným, emotivním a pořádně napínavým mafiánským příběhem s brilantně napsanými postavami. Takto remake nepřekračuje hranice jedničky, což je rozhodně škoda.
S kvalitou cutscén a voice actingu (hlasu postav) by se jí to mohlo podařit. Cutscény režíroval v remaku Tomáš Hřebíček, který pracoval ještě na originálu. Láska k materiálu je zde stále cítit a potěší i fakt, že stejně k tomu přistoupili herci. Jejich výkony ve všech rolích jsou skvělé. Podařil se hlavně Tommy s hlasem Andrewa Bongiorno. Cutscény jsou zřejmě nejlepším aspektem celé hry.
Vyzkoušel jsem i český dabing, ale příliš mi ke hře neseděl. Je příjemné slyšet hlas Marka Vašuta v příběhu Tommyho Angela a český dabing rozhodně není špatný. Pokud si však příběh a postavy chceš užít v co největší kvalitě, sáhni po anglickém znění s českými titulky.
Alespoň tě nebude vyrušovat nepřesné otevírání úst. Takzvaný lip syncing na český dabing nesedí a postavy tak povídají i ve chvíli, kdy mají ústa už zavřená.
Posledním aspektem, kterému bych se chtěl věnovat, je hudba. Každý miluje ústřední motiv Mafie, ale v remaku plnohodnotně odezní asi pouze jednou, což mě dost mrzelo. Soundtrack je celkově na vysoké úrovni, ať už se to týká rytmických zvuků při střílení nebo hudby v rádiu. Chybí však hned několik skvělých skladeb z původní hry, ať už ze soundtracku nebo licencované hudby v rádiích. Soundtrack je tedy o poznání slabší a méně výraznější.
Mafia: Definitive Edition by se v první řadě měla jmenovat Mafia: Remake. Tvůrci si dali záležet, aby legendární příběh hodnověrně předělali. Bohužel, zjevně neměli dostatečné množství prostředků, aby některé herní mechanismy zmodernizovali a dotáhli technickou stránku k dokonalosti.
Příběh dokáže stále okouzlit a zamiluješ si i postavy, i když je pravda, že mohly být komplexněji zpracovány. Bohužel, příběh a děj se téměř vůbec nerozšířily, a tak trpí stejnými chybami jako před 18 lety. Zároveň to však znamená, že se mohou pochlubit stejnými pozitivy, a že jich vůbec není málo.
Hraní jsem si nadmíru užil i přes několik chyb a nedostatků. Návrat do Lost Heaven byl nostalgickým a náročným zážitkem. Rozhodně každému doporučuji zkusit si klasickou obtížnost, protože až tehdy se naplno projevují krásy i nostalgické neduhy legendární Mafie.
Vzhledem k technickým nedostatkům, zastaralým herním mechanismům a některým dějovým nesrovnalostem a nelogickému chování postav v příběhu uděluji s přivřenýma očima sedm bodů z deseti.
Dlouho jsem přemýšlel, jestli dám šest, nebo sedm bodů, ale pocitově jsem to stále cítil na zábavnou hru s nádherným městem a skvělým příběhem. Množství chyb a nedostatků, které bych si subjektivně přál pozměnit, to nezmění. A nakonec, stále je to Mafia, takže těch sedm bodů z deseti je zasloužených.
Remake Mafie mohl být jednou z nejlepších her roku s pořádně emotivním a propracovaným příběhem a podsvětím. Takto je jen zábavným remakem skvělého originálu, který nemá čím urazit a potěší jak nové, tak i staré hráče. Pokud od něj čekáš remake skvělého originálu v novém grafickém kabátě, klidně si k hodnocení přičti další bod.