Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 25. 1. 2022 svátek má Miloš

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Dnes populární články
Z vlastních nechutných pornoscén jí dodnes bývá na zvracení. Toto je nejpopulárnější pornoherečka roku 2021 Z vlastních nechutných pornoscén jí dodnes bývá na zvracení.…
Netradiční vánoční filmy: sexuální orgie v maskách, elfové se samopaly, Kámasútra pod vánočním stromečkem a portrét psychopata Netradiční vánoční filmy: sexuální orgie v maskách, elfové se…
Silvestr 2021 se blíží! Víte, co na sebe na party? Tipy pro ženy i muže Silvestr 2021 se blíží! Víte, co na sebe na party? Tipy pro ženy…
Modelku po party vyhodili z auta mrtvou na chodník. 10 hodin ji měli držet zdrogovanou v bytě, kde ji znásilnili Modelku po party vyhodili z auta mrtvou na chodník. 10 hodin ji…
Můžeš se při tantrické masáži dotknout masérky? Je běžné, že člověk dosáhne orgasmu? Zeptali jsme se profesionálky (Rozhovor) Můžeš se při tantrické masáži dotknout masérky? Je běžné, že…
Slabá baterie na chytrém telefonu Xiaomi? Poradíme vám, co dělat Slabá baterie na chytrém telefonu Xiaomi? Poradíme vám, co dělat
Tech - Hry

Tvůrci Doomu před vydáním nespali a pracovali 30 hodin nonstop. Při jeho vydání padaly servery a lámaly se rekordy v prodeji

John Romero a John Carmack byli herní revolucionáři, kteří svými hrami předběhli dobu o celé generace. Jak se dali 20letí vývojáři dohromady a proč se rozpadli?

Dominik Vetrák
2. prosinec 2021, 12:30 Čas čtení: 13:36
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Tvůrci Doomu před vydáním nespali a pracovali 30 hodin nonstop. Při jeho vydání padaly servery a lámaly se rekordy v prodeji
Zdroj: Id Software/Bethesda
Tech - Hry
2
Dominik Vetrák
2. prosinec 2021, 12:30
Čas čtení: 13:36

Tvůrci Doomu před vydáním nespali a pracovali 30 hodin nonstop. Při jeho vydání padaly servery a lámaly se rekordy v prodeji

John Romero a John Carmack byli herní revolucionáři, kteří svými hrami předběhli dobu o celé generace. Jak se dali 20letí vývojáři dohromady a proč se rozpadli?

Dominik Vetrák
2. prosinec 2021, 12:30
Čas čtení: 13:36
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Tvůrci Doomu před vydáním nespali a pracovali 30 hodin nonstop. Při jeho vydání padaly servery a lámaly se rekordy v prodeji
Zdroj: Id Software/Bethesda
Odebírat newsletter REFRESHERu
10 nejlepších článků Refresheru, jednou za týden. Pokud tě emaily přestanou bavit, tak je kdykoli zrušíš. Zadáním emailu souhlasíš s podmínkami portálu.

V roce 1995 byl Doom nainstalovaný na více počítačích než Windows. V kancelářích Id Software přitom sedělo osm mladých chlapců, kteří poslouchali metal, jedli pizzu a přemýšleli při tom, jak herní svět znovu položí na lopatky, tentokrát hrou Quake.

 

John Romero se při hraní hry Doom nechtěně zamkl ve své kanceláři. Namísto čekání na zámečníka vzal John Carmack svou bojovou sekeru, kterou si nechal vyrobit za 5 tisíc dolarů, dveře rozsekal a nechali si je na chodbě jako památku. Kluci z Id Software se při tom bavili. Svět jim ležel u nohou. Více než 20letí chlapci byli milionáři a každou další hrou měnili videoherní průmysl.

 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by John Romero (@theromero)

 

Nikdo z nich nebyl připravený na revoluci, kterou způsobily jejich hry. Nakonec se však rozhádali a studio jeden po druhém opustili. Dvacetiletým chlapcům, kteří se doslova brodili řekami, aby mohli po nocích kódovat hry, však už jejich status v herním průmyslu nikdo nevezme.

 

Pokud v článku nebude uvedené jinak (přes modré odkazy), všechny informace v článku pocházejí z vynikající knihy Masters of Doom, která zachycuje vznik Id Software a vývoj Doomu.

 

V tomto článku si přečteš:
  • Jak mladí kluci překonali miliardovou společnost Billa Gatese a jeho Windows.

  • Jak změnili herní průmysl a módování her. 

  • Jaké bizarní příběhy stojí za vznikem her Doom, Wolfenstein 3D či Quake.

  • Proč se zakládající členové Id Software rozhádali a firmu opustili.

 

John Romero před stvořením Doomu kódoval pro vojenské letectvo Spojených států

John Romero byl dlouhovlasý rocker, který si užíval dlouhé hodiny v zábavních centrech hraním her na videoherních automatech. V dětství se učil programovat.

 

V 80. letech vyvíjel několik menších her a také tajný software pro vojenské letectvo Spojených států. V roce 1989 začal 23letý Romero dělat pro Softdisk, kde do roka založil herní divizi Gamer's Edge.

 

Najal do ní dvacetiletého programátora Johna Carmacka, dvacetiletého umělce a výtvarníka Adriana Carmacka (s Johnem Carmackem nejsou příbuzní) a spolu přesvědčili šestadvacetiletého Toma Halla, aby jim po práci chodil pomáhat.

 

 

 

Kluci rychle přerostli celý Softdisk a začali experimentovat. Věděli, že budoucnost je v hraní na počítačích. Ty však tehdy neměly dostatečný výkon. Nedokázaly například zobrazovat plynulý pohyb prostředí.

 

John Carmack udělal s kódem hry za noc to, co nikdo jiný za 9 let

To ovšem zvládl John Carmack naprogramovat za jednu noc po pracovní době. Bylo jasné, že John Carmack je počítačový génius. Společně s Tomem Hallem v noci přetvořil celý level hry Super Mario Bros. 3, vložili ho na disketu a nechali na Romerově klávesnici. Když Romero viděl, co dokázali, v euforii si uvědomil, že by měli ze Softdisku odejít a dělat vlastní hry.

 

 

 

S požadavkem na vytvoření hry se jim ozval Scott Miller z vydavatelství Apogee. Tom Hall přišel s nápadem na sci-fi Commander Keen. Apogee tehdy neprodávalo hry klasicky, ale přes revoluční shareware systém. První část hry uvolnilo zadarmo, a když chtěl někdo dostat i zbytek, musel si ji telefonicky objednat ve vydavatelství. Hry si vyzkoušel každý, což pomáhalo jejich rozšíření všude po světě.

 

První vydaná hra byla obrovský hit

Kluci však stále dělali pro Softdisk a hře Keen se věnovali jen ve volném čase. V pátek po práci naložili firemní počítače ze Softdisku do aut a „půjčili si je“ na celý víkend. Romero a John Carmack byli programátoři, Tom Hall designér a kreativní režisér, Adrian Carmack se staral o vzhled hry a Jay Wilbur se k nim připojil jako manažer.

 

 

 

První trilogie Commander Keen vyšla 14. prosince 1990 a sklidila velký úspěch. Zatímco vydavatelství Apogee dosahovalo tehdy zisku přibližně 7 tisíc dolarů měsíčně, Commander Keen vydělal za prvních 10 dní 30 tisíc dolarů.

 

Commander Keen v pohybu, rok 1990

 

 

O dva měsíce později, 1. února 1991, založili John Romero, John Carmack, Adrian Carmack a Tom Hall společnost Id Software.

 

Wolfenstein 3D byl technologickou revolucí a bestsellerem

Poté, co neprorazili s technologicky skvělou, ale nevýraznou hrou Catacomb 3-D, vývojáři z Id Software souhlasili, že pro Apogee vytvoří ambicióznější 3D titul. Romero tehdy od zbankrotované společnosti získal práva na Castle Wolfenstein za několik tisíc dolarů a rozhodli se udělat Wolfenstein 3D.

 

Apogee si Id Software velmi cenilo. Z prodejů Wolfensteinu jim slíbilo 50 % podíl, což bylo v té době v herním průmyslu nemyslitelné. Kromě toho dostali na ruku 100 tisíc dolarů. Jednoho dne se ozvalo vydavatelství Formgen (později vydávali jejich další hru Spear of Destiny), které Id Software varovalo, že Wolfenstein je příliš brutální. Romero a spol. zareagovali osobitě, když do úvodu přidali hymnu nacistů Horst Wessel Lied, více krve a německé výkřiky.

 

Slavná animace Death Cam ze hry Wolfenstein 3D

 

Jak Tom Cruise pojmenoval Doom. Příběh o tom, jak vznikla legendární herní série a Id Software, je plný neuvěřitelných situací.
Jak Tom Cruise pojmenoval Doom. Příběh o tom, jak vznikla legendární herní série a Id Software, je plný neuvěřitelných situací. Zdroj: id Software/Bethesda

 

Vývoj hry Wolfenstein 3D jim zabral 6 měsíců. Byla to první 3D hra s digitálním zvukem, která běžela v 70 snímcích za sekundu. Okamžitě se stala hitem. Id Software očekával, že za první měsíc vydělají 60 tisíc dolarů. Na šeku z Apogee však svítila částka 100 tisíc dolarů. Wolfenstein 3D se stal nejprodávanějším shareware produktem roku 1992.

 

Ozvala se jim firma Nintendo s požadavkem, aby se Wolfenstein 3D dal hrát na jejich konzoli Super Nintendo Entertainment System (SNES). Když externí spolupracovník hru nepředělal ani za 9 měsíců, pustili se do toho sami. Naučit se technologii konzole a předělat vizuál hry v konzolovém kódu se jim podařilo za neuvěřitelné 3 týdny. Museli přitom vyměnit zabíjení psů za potkany, protože to Nintendu vadilo (se zabíjením nacistů Nintendo nemělo problém).

 

John Romero se v té době přesouval k designu, zatímco John Carmack dennodenně vylepšoval programátorské prostředí, ve kterém hru navrhovali. Zbytek týmu pracoval na bonusové hře Wolfenstein s názvem Spear of Destiny. John Carmack si předsevzal, že 3D technologii posune ještě víc.

 

 

 

Doom has arrived

Pro svůj následující projekt však stále neměli vymyšlený název. John Carmack prozradil, že je inspirovala scéna z filmu The Color of Money s Paulem Newmanem a Tomem Cruisem. Když se někdo Cruisovy postavy zeptal, co má v krabici na kulečníkové tágo, Cruisova postava se jen ďábelsky usmála a řekla: „Doom“ (tvou zkázu – pozn. red).

 

„To a co ve filmu následovalo, jsme vnímali jako náš vlastní vliv na herní

průmysl,“ řekl John Carmack.

 

Nacistické vojáky vyměnili za démony inspirované stolní hrou Dungeons & Dragons. Pracovali dlouho do noci, často údajně i 18 hodin a 7 dní v týdnu. Měli minimum spánku, jedli pizzu, poslouchali metal a kódovali do rána.

 

Článek pro předplatitele REFRESHER+64% článku dočítajú len členovia REFRESHER+ klubu. Pridaj sa k nám a čítaj bez obmedzení.64% článku dočítajú len členovia REFRESHER+ komunity. Pridaj sa k nám a čítaj bez obmedzení.
PŘIDEJ SE K PŘEDPLATITELŮMUŽ MÁM PŘEDPLATNÉ: PŘIHLÁSIT SE
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 93749 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Proč nebyl v Doomu klasický příběh. 

  • Na co revolučního přišli Romero a Carmack při vývoji Doomu.

  • Jak Doom a Quake navždy změnily videoherní průmysl.

  • Jak Bill Gates reagoval na úspěch Doomu, který překonal i jeho Windows.

  • Proč z Id Software postupně odešli všichni čtyři zakládající členové.

  • Jak Romero „spálil“ 55 milionů dolarů na nepovedené hře po odchodu z Id Software.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Foto: Id Software/BethesdaNáhledový obrázek: id Software/Bethesda
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu tech
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dnes populární články
Z vlastních nechutných pornoscén jí dodnes bývá na zvracení. Toto je nejpopulárnější pornoherečka roku 2021 Z vlastních nechutných pornoscén jí dodnes bývá na zvracení. Toto je…
Netradiční vánoční filmy: sexuální orgie v maskách, elfové se samopaly, Kámasútra pod vánočním stromečkem a portrét psychopata Netradiční vánoční filmy: sexuální orgie v maskách, elfové se…
Silvestr 2021 se blíží! Víte, co na sebe na party? Tipy pro ženy i muže Silvestr 2021 se blíží! Víte, co na sebe na party? Tipy pro ženy i…
Modelku po party vyhodili z auta mrtvou na chodník. 10 hodin ji měli držet zdrogovanou v bytě, kde ji znásilnili Modelku po party vyhodili z auta mrtvou na chodník. 10 hodin ji měli…
Můžeš se při tantrické masáži dotknout masérky? Je běžné, že člověk dosáhne orgasmu? Zeptali jsme se profesionálky (Rozhovor) Můžeš se při tantrické masáži dotknout masérky? Je běžné, že člověk…
Slabá baterie na chytrém telefonu Xiaomi? Poradíme vám, co dělat Slabá baterie na chytrém telefonu Xiaomi? Poradíme vám, co dělat
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít