Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Uplynulo 126 let od založení značky Swarovski. Tradiční výrobě předcházela myšlenka dělat šperky radost. Lesk a slávu firmy ale zastínila vlastní neslavná minulost. Jaká je historie jedné z předních společností ve výrobě šperků?
Poznáš rozdíl mezi diamantem a broušeným křišťálem? U šperků z dílny Swarovski asi těžko. Značka, která se stala známou nejen díky lesku sběratelských předmětů, velkolepých lustrů a vyšperkovaných designů, ale hlavně proto, že vytvořila diamanty dostupné pro všechny.
Málokdo ovšem ví, odkud rodina Swarovskeho pochází a čím vším si musela projít, aby se dostala na přední pozici ve šperkařství. Lesk a slávu rodinného podniku vystřídaly i těžké časy, ale dokázal si udržet tradici přísně střežené technologievýroby dokonalých a dostupných diamantů.
V tomto článku si přečteš:
Odkud pocházel zakladatel značky Daniel Swarovski.
Kdy a na kom debutovaly Swarovského křišťály ve filmu.
Jakou souvislost má rodina Swarovských s nacistickou ideologií.
Co zjistil historik o propojení rodiny se stranou NSDAP.
Proč nikdy nevyšly knihy, které napsal historik o rodině Swarovských.
Které známé tváře jsou ambasadory značky šperků.
Které dvě největší akce vyšperkoval Swarovski svými křišťály.
Jak rozpoznat pravost Swarovského křišťálů.
Jakým problémům dnes čelí světově známá značka.
Začátky, šťastná i nešťastná rozhodnutí, závažné odhalení i největší milníky a spolupráce v historii značky Swarovski. Od vznešeného snu zakladatele společnosti vytvořit diamant pro všechny uběhlo již 130 let.
Příběhzakladatele značky Daniela Swarovského začal v malé obci na severu Čech jménem Jiřetín pod Bukovou. Budoucí majitel slavné značky broušených křišťálů si pro své narození nemohl vybrat lepší místo. Obklopen bohatou tradicí broušení skla se vyučil klempířem, i když jeho sny obsahovaly hudební směr. Chtěl se stát houslistou, ale talent ani trpělivost prý nezdědil.
Osud to ale zařídil jinak a na služební cestě ve Vídni mladého Daniela okouzlily nejnovější technologie výroby elektřiny. Nakažen tvůrčím duchem se Swarovski rozhodl založit vlastní firmu. Stroj na broušení skla poháněný elektrickou energií si dal patentovat v roce 1892, avšak pro nedostatek financí si musel najít investora, který by výrobu zaštítil. Na Daniela se usmálo štěstí v podobě francouzského obchodníka Armanda Kosmanna, pak ale přišly další starosti — konkurence.
Malá firma se proto přestěhovala do rakouského městečka Wattens. Nedaleko pronajaté továrny si vybudovali vodní elektrárnu na řece Inn, aby měli dostatečný zdroj pro výrobu elektrické energie. Téměř okamžitě po zahájení výroby se staly známými díky kvalitě zpracování křišťálů. Výrobky se vyvážely zejména do Francie, kde se staly známýmijako „Pierres Taille de Tyrol“, což v překladu znamená řezané kameny z Tyrolska.
Aby byla firma zcela soběstačná, odkoupila starou sklárnu a stala se nezávislou i v dodávkách materiálu. Když v roce 1908 do společnosti vstoupilii jeho tři synové — Wilhelm, Friedrich a Alfred — přineslo experimentování s výrobou dokonalého křišťálu požadované účinky.
Navíc se Swarovski netajil tím, že jeho šperky nejsou diamanty, jen jako diamanty vypadají. Drahý vzhled kamenů lákal svou dostupností širokou veřejnost. Díky přijatelné ceně si mohla dopřát pocit luxusu i střední vrstva.
Lesk křišťálů boduje v módním světě
Když přišla první světová válka, poptávka po špercích se vytrácela. Společnost Swarovski tak v roce 1919 založiladceřinou společnost s názvem Tyrolit, která se specializovala na výrobu brusných a řezných nástrojů, protože během války jich byl akutní nedostatek. Podobně jako podnik Swarovski i tato dceřiná firma léta prosperovala a funguje dodnes.
V 30. letech minulého století Swarovski experimentoval i s módou. Vyvinuli pružnou látku, na kterou se daly snadno připevnit malé plastové krystalky. Oblasti módy se tím otevřel úplně nový svět designu. Šaty, boty a kabelky mohly lákat své budoucí majitelky neodolatelným leskem luxusu.
Už o rok později Swarovského křišťály debutovalyve filmu. Femme fatale zlatého věku Hollywoodu, herečka a zpěvačka německého původu Marlene Dietrich se ve filmu Blonde Venus předvedla v oslňujících šatech a špercích značky Swarovski.
Čím více se Swarovského synové angažovali ve vedení rodinného podnikání, tím více se Daniel zaměřoval na inovace a technologie výroby. V roce 1935 vyvinulWilhelm první Swarovského dalekohled s názvem Habicht, což znamená jestřáb.
Pár let nato založila společnost další dceřinou firmu s názvem Swarovski Optik. Dodnes fungující firma je populární pro své vysoce přesné optické přístroje a její sortiment zahrnuje i puškohledy a optronické přístroje.
Temná historie Swarovského lesku
Druhá světová válka otřásla téměř každým byznysem. Přesné informace o tom, co se dělo se značkou Swarovski, nejsou veřejně známé. Je ale jisté, že nepřestala fungovat a minimálně jeden ze synů zakladatele společnosti — Alfred Swarovski — byl podle prohlášení správce okresu Innsbruck v hlášení státní policie z roku 1947 označen za nadšeného člena NSDAP.
Samotná značka, s cílem prověřit pravdivost dostupných kontroverzních informací, najala před 10 lety historika Dietera Stiefela, aby prozkoumalpozadí, historii vzniku a válečné roky značky. Historik se dostal i do interních archivů Swarovského a danou problematiku rozluštil.
Napsal dokonce dvě knihy (životopis Daniela Swarovského a fungování značky v nacistických letech), které nakonec nikdy nevyšly celé (vyšelpouze článek ve vědeckém časopise Contemporary Austrian Studies). Důvodem byl údajně nesouhlas aktuálních majitelů a akcionářů firmy se zveřejněním zjištěných faktů.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Co zjistil historik o propojení rodiny se stranou NSDAP.
Proč nikdy nevyšly knihy, které historik napsal o rodině Swarovských.
Jaké významné milníky zaznamenala značka během své existence.
Které známé tváře jsou ambasadory značky šperků.
Které dvě největší akce vyšperkoval Swarovski svými křišťály.
Markus Langes–Swarovski, který dnes působí jako mluvčí rady značky Swarovski a hraje ústřední roli ve složité podnikové struktuře, se k celé situaci vyjádřil pro rakouský deník Der Standard. Najmutím historika Stiefela chtěla být značka co nejvíce transparentní a chtěla získat objektivní informace o zakladatelích značky Swarovski. Markus však fakta o členství svých předků v NSDAP doplňuje i o méně známé informace. Na základě historikových zjištění existují důkazy, že příslušnost rodiny Swarovských v dané straně nebyla tak nevinná, jak se dosud tvrdilo.
Podle slov historika Stiefela nebyly zjištěné informace pro jméno firmy příliš stresující, ale vlastníci měli jiný názor. Pro Der Standard historik potvrdil, že nadšení pro nacistický režim v Rakousku proniklo do všech společenských vrstev. O pobláznění ideologií tedy mohlo jít i v případě známé rakouské značky.
Největší rozvoj během války zaznamenala oblast železářství, ocelářství a stavebnictví. Lidé v ostatních odvětvích se snažili vyrovnat se vzniklou situací. Výjimkou nemusela být ani rakouská značka Swarovski, která se přizpůsobila, aby přežila. Nic ovšem není černobílé a samotné vedení značky to možná vidí podobně. Skutečnou a celou pravdu se asi tak brzy nedozvíme. Jisté však je, že značka v tomto není jediná.
Během druhé světové války totiž existovalo několik značek, které těžily ze systému. Jedna z nejbohatších rodin Německa — Reimannovi, kteří vlastní konglomerát JAB Holding Company (značky jako 7up, Schweppes, Jacobs, Wella, Hugo Boss, Chloé a mnoho dalších) — odhalila před pár lety svou temnou minulost světu. Nacistický režim předky rodiny pohltil a impérium vybudovali na utrpení jiných.
Dnešní vedení ovšem nechtělo před veřejností nic skrývat a i proto jsou tyto informace dostupné díky výzkumu ve vlastních řadách, na kterém se podílel Paul Erker, ekonomický historik z mnichovské univerzity. Reimannovi se zavázalipodpořit 10 miliony eur (260 miliony korun) organizaci na pomoc přeživším holocaustu. Otázkou ale zůstává, zda peníze dokáží vyvážit lidské utrpení a životy.
Zlatý, lesklý věk křišťálů
Po válce nastaly pro rodinu Swarovskeho smutné chvíle. Srdce značky Swarovski Daniel začátkem roku 1956 umírá. Do vedení společnosti nastupuje jeho vnuk Manfred, který posouvá rodinnou značku směrem k novým příležitostem. V 50. letech začíná úzká spolupráce se světem módy. Ve spolupráci s Christianem Diorem vznikají vícebarevné křišťálové kameny Aurora Borealis.
Mezi designéry, kteří jako první využili lesk křišťálů, jsou také Coco Chanel, Elsa Schiaparelli a Cristobal Balenciaga. Swarovski znovu boduje ve filmovém prostředí na půvabné Marilyn Monroe, která ve filmu Gentlemen Prefer Blondes zpívá, že nejlepším přítelem žen jsou diamanty. Šlo však o obyčejné broušené křišťály — svým leskem oslnily stejně jako dražší šperky.
Krásná Marilyn oslnila veřejnost i při gratulaci prezidentovi Kennedymu k narozeninám v Madison Square Garden. Šatyod návrháře Jeana Louise obsahovaly 2 500 Swarovského křišťálů a v roce 2016 se na aukci prodalyza neuvěřitelných 4,8 milionu dolarů. I ikona minulého století Audrey Hepburn, která svou nadčasovou krásou a talentem vyrážela dech, zazářila ve filmu Breakfast at Tiffany’s ve Swarovského špercích a tiáře.
V 70. letech se společnosti opět naskýtá nová příležitost — dárkové a sběratelské předměty. Na počest XII. zimních olympijských her v Innsbrucku v roce 1976 vznikla nová série výroby. První produkt, malá křišťálová myš, z řady Silver Crystal, ve které je dnes více než 120 předmětů (od zvířat přes ovoce po různé další křišťálové předměty), si oblíbili lidé po celém světě.
Dokonce pro účely sběratelství a různých exkluzivních výhod a služeb vznikla společnost Swarovski Collectors Society, která má dnes více než 400 tisíc členů ve více než 35 zemích světa a její magazín vychází čtyřikrát ročně v sedmi jazycích.
130 let vize diamantu pro všechny
Když snil v roce 1891 Daniel Swarovski o šperku dostupném pro všechny vrstvy obyvatelstva, možná ani nepomyslel na to, jak daleko to jeho značka dotáhne. Ke 100. výročí založení firmy vznikla exhibice The Crystal Worlds, která se časem rozrostla na 17 komnat zázraků. Světoznámí umělci, jako například Brian Eno, Tord Boontje, Niki de Saint Phalle, Jim Whiting, Keith Haring, Andy Warhol, Salvador Dalí nebo Yayoi Kusama, vzdali svými návrhy hold nehmotnému a okouzlující lesku Swarovského křišťálů. Při 120. výročí značky prošly místnosti rekonstrukcí.
Z květu labuť a redesign značky
V logu značky Swarovski se dnes vyjímá krásná bílá labuť. Původní logo ale vypadalo úplně jinak. Namísto zvířete používala firma rostlinu, konkrétně květ nám známý jako plesnivec alpský. V roce 1988 ale staré Swarovského logo vyměniliza labuť, symbol krásy přírody a věčné lásky, což se nakonec říká i o špercích.
Letos prošlo logo značky menší úpravou. Jemné změny se týkají aerodynamičtějšího tvaru těla labutě a její umístění do osmihranu. Nový, efektní designmá posilovat hrdost na dědictví a zároveň dynamiku světoznámé značky Swarovski.
Nejpamátnější spolupráce, o kterých musíš vědět
V 21. století se rozběhly spolupráce s designéry a celebritami naplno. Mezi ambasadory značky Swarovski patříznámé tváře jako modelky Karlie Kloss, Miranda Kerr, Ruby Rose, Chiara Ferragni, Jourdana Dunna, Fei Fei Sun, Naomi Campbell, herec Anthony Mackie a zpěvák a skladatel Boy George.
Památnou událostí se staly i šaty, které na sobě měla barbadoská kráska Rihanna. Na předávání cen CFDA v roce 2014 své tělo zahalila (pouze) do statisíců Swarovského křišťálů. Kontroverznost jejích šatů vyvolala vlnu tvorby transparentních oděvů a třpytivá značka si do své historie zapsala další významný milník.
Jednou z nejnovějších tváří značky dokonalých křišťálů je herečka Penelope Cruz. Nejnovější globální ambasadorka navrhla kolekcipro jaro/léto 2019 pro Atelier Swarovski, která obsahuje náhrdelníky, náušnice, náramky, prsteny a příčesky. Exotický šmrnc a španělská energie se nepochybně přenesly i do její precizní tvorby.
Nejoslnivější spojení všech dob rozhodně patří krásným ženám a lesku šperků. Módní přehlídky značky Victoria’s Secret si fanoušci oblíbili díky modelům s ohromnými křídly sexy andílků, které vyrážely dech. Show VS vždy sršely sexappealem a lesk Swarovského křišťálů o to víc upoutával všechny pohledy.
Značka Swarovski své umění ovšem ráda předvádí i jinak, než jen pomocí šperků. Od roku 2007 dekoruje pódium asi nejsledovanějšího večera v roce. Slavnostní předávání filmových cen Academy Awards, tedy Oscarů, je známé svou velkolepostí. Swarovski se již 14 let podílí na výzdobě pódia a můžeme říci, že každý rok posouvá laťku svého designu výše. Takto vznikala stěna ze Swarovského elementů na Oscarech 2018.
Jak poznáš pravé Swarovského křišťály?
Ano, dokonce ani Swarovski se neubránil kopírování své tvorby. Pokud vlastníš nějaký lesknoucí se kousek od této rakouské značky, máme pro tebe pár tipů, jak si ověřit, zda jde skutečně o pravý Swarovského křišťál.
V křišťálu by neměly být žádné bubliny.
Všechny fazety by se měly stýkat a směřovat nahoru.
Každý křišťál by měl mít stejnou velikost a broušený vzhled.
Pokud jsou křišťály součástí stejné skupiny barev, měly by vypadat stejně.
Na povrchu by neměly být žádné škrábance nebo mastný lesk.
Pouze perly Swarovského se prodávají navlečené spolu, křišťály jsou prodávány volně.
Krystaly by měly mít lesk srovnatelný s diamantem.
V ideálním případě by křišťály měly pocházet od autorizovaného prodejce.
Pamatuj také na to, že strojová výroba Swarovského křišťálů způsobuje, že jsou mnohem konzistentnější, než ty přírodní. Identické křišťály jsou ve skutečnosti znakem dobrého zpracování a autenticity.
Po desetiletí prosperující a úspěšná rodinná značka dnes čelí závažným finančním problémům. Zatímco před třemi lety společnost zaměstnávalatéměř 30 tisíc lidí po celém světě a její příjem činil asi 3 miliardy eur, současná pandemická situace si vyžádala své oběti i v případě lesku Swarovského šperků.
Ředitel společnosti Swarovski Robert Buchbauer pro WION News koncem roku 2020 potvrdil, že budou muset snížit pracovní sílu o více než 7 tisíc pracovních míst celosvětově, obzvláště v produkci a distribuci. Jaká bude budoucnost značky Swarovski? Vykrystalizuje se spolu se situací ve světě. Ale lesk legendárních Swarovského křišťálů bude lidi určitě těšit i další století.