Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
13. dubna 2021 14:30
Čas čtení 7:50
Katarína Danková

130. výročí vznešené vize zakladatele značky Swarovski, který chtěl vytvořit diamant pro všechny

130. výročí vznešené vize zakladatele značky Swarovski, který chtěl vytvořit diamant pro všechny
Zdroj: Unsplash / Edgar Soto
MÓDA
Uložit Uložené

Uplynulo 126 let od založení značky Swarovski. Tradiční výrobě předcházela myšlenka dělat šperky radost. Lesk a slávu firmy ale zastínila vlastní neslavná minulost. Jaká je historie jedné z předních společností ve výrobě šperků?

Poznáš rozdíl mezi diamantem a broušeným křišťálem? U šperků z dílny Swarovski asi těžko. Značka, která se stala známou nejen díky lesku sběratelských předmětů, velkolepých lustrů a vyšperkovaných designů, ale hlavně proto, že vytvořila diamanty dostupné pro všechny


Málokdo ovšem ví, odkud rodina Swarovskeho pochází a čím vším si musela projít, aby se dostala na přední pozici ve šperkařství. Lesk a slávu rodinného podniku vystřídaly i těžké časy, ale dokázal si udržet tradici přísně střežené technologie výroby dokonalých a dostupných diamantů.

V tomto článku si přečteš:
  • Odkud pocházel zakladatel značky Daniel Swarovski.
  • Kdy a na kom debutovaly Swarovského křišťály ve filmu.
  • Jakou souvislost má rodina Swarovských s nacistickou ideologií.
  • Co zjistil historik o propojení rodiny se stranou NSDAP.
  • Proč nikdy nevyšly knihy, které napsal historik o rodině Swarovských.
  • Které známé tváře jsou ambasadory značky šperků.
  • Které dvě největší akce vyšperkoval Swarovski svými křišťály.
  • Jak rozpoznat pravost Swarovského křišťálů.
  • Jakým problémům dnes čelí světově známá značka.

Začátky, šťastná i nešťastná rozhodnutí, závažné odhalení i největší milníky a spolupráce v historii značky Swarovski. Od vznešeného snu zakladatele společnosti vytvořit diamant pro všechny uběhlo již 130 let.

Doporučeno
Šperk za 24 milionů implantovaný uprostřed čela Lil Uziho dělá problémy. Nejprve začal krvácet, nyní skoro odpadl Šperk za 24 milionů implantovaný uprostřed čela Lil Uziho dělá problémy. Nejprve začal krvácet, nyní skoro odpadl 10. února 2021 11:35

Zakladatel značky Swarovski pocházel z Čech

Příběh zakladatele značky Daniela Swarovského začal v malé obci na severu Čech jménem Jiřetín pod Bukovou. Budoucí majitel slavné značky broušených křišťálů si pro své narození nemohl vybrat lepší místo. Obklopen bohatou tradicí broušení skla se vyučil klempířem, i když jeho sny obsahovaly hudební směr. Chtěl se stát houslistou, ale talent ani trpělivost prý nezdědil.

Osud to ale zařídil jinak a na služební cestě ve Vídni mladého Daniela okouzlily nejnovější technologie výroby elektřiny. Nakažen tvůrčím duchem se Swarovski rozhodl založit vlastní firmu. Stroj na broušení skla poháněný elektrickou energií si dal patentovat v roce 1892, avšak pro nedostatek financí si musel najít investora, který by výrobu zaštítil. Na Daniela se usmálo štěstí v podobě francouzského obchodníka Armanda Kosmanna, pak ale přišly další starosti — konkurence.

daniel swarovski
Zdroj: Wiki Commons/Swarovski Group

Malá firma se proto přestěhovala do rakouského městečka Wattens. Nedaleko pronajaté továrny si vybudovali vodní elektrárnu na řece Inn, aby měli dostatečný zdroj pro výrobu elektrické energie. Téměř okamžitě po zahájení výroby se staly známými díky kvalitě zpracování křišťálů. Výrobky se vyvážely zejména do Francie, kde se staly známými jako „Pierres Taille de Tyrol“, což v překladu znamená řezané kameny z Tyrolska.

Aby byla firma zcela soběstačná, odkoupila starou sklárnu a stala se nezávislou i v dodávkách materiálu. Když v roce 1908 do společnosti vstoupili i jeho tři synové — Wilhelm, Friedrich a Alfred — přineslo experimentování s výrobou dokonalého křišťálu požadované účinky.

Navíc se Swarovski netajil tím, že jeho šperky nejsou diamanty, jen jako diamanty vypadají. Drahý vzhled kamenů lákal svou dostupností širokou veřejnost. Díky přijatelné ceně si mohla dopřát pocit luxusu i střední vrstva.

Swarovski
Zdroj: Getty Images/ Bryan Bedder

Lesk křišťálů boduje v módním světě

Když přišla první světová válka, poptávka po špercích se vytrácela. Společnost Swarovski tak v roce 1919 založila dceřinou společnost s názvem Tyrolit, která se specializovala na výrobu brusných a řezných nástrojů, protože během války jich byl akutní nedostatek. Podobně jako podnik Swarovski i tato dceřiná firma léta prosperovala a funguje dodnes.

V 30. letech minulého století Swarovski experimentoval i s módou. Vyvinuli pružnou látku, na kterou se daly snadno připevnit malé plastové krystalky. Oblasti módy se tím otevřel úplně nový svět designu. Šaty, boty a kabelky mohly lákat své budoucí majitelky neodolatelným leskem luxusu.

Už o rok později Swarovského křišťály debutovaly ve filmu. Femme fatale zlatého věku Hollywoodu, herečka a zpěvačka německého původu Marlene Dietrich se ve filmu Blonde Venus předvedla v oslňujících šatech a špercích značky Swarovski.

Marlene Dietrich, swarovski
Zdroj: Wiki Commons/Paramount Pictures

Čím více se Swarovského synové angažovali ve vedení rodinného podnikání, tím více se Daniel zaměřoval na inovace a technologie výroby. V roce 1935 vyvinul Wilhelm první Swarovského dalekohled s názvem Habicht, což znamená jestřáb.

Pár let nato založila společnost další dceřinou firmu s názvem Swarovski Optik. Dodnes fungující firma je populární pro své vysoce přesné optické přístroje a její sortiment zahrnuje i puškohledy a optronické přístroje.

swarovski optik
Zdroj: Wiki Commons/ML5

Temná historie Swarovského lesku

Druhá světová válka otřásla téměř každým byznysem. Přesné informace o tom, co se dělo se značkou Swarovski, nejsou veřejně známé. Je ale jisté, že nepřestala fungovat a minimálně jeden ze synů zakladatele společnosti — Alfred Swarovski — byl podle prohlášení správce okresu Innsbruck v hlášení státní policie z roku 1947 označen za nadšeného člena NSDAP.

Samotná značka, s cílem prověřit pravdivost dostupných kontroverzních informací, najala před 10 lety historika Dietera Stiefela, aby prozkoumal pozadí, historii vzniku a válečné roky značky. Historik se dostal i do interních archivů Swarovského a danou problematiku rozluštil.

Napsal dokonce dvě knihy (životopis Daniela Swarovského a fungování značky v nacistických letech), které nakonec nikdy nevyšly celé (vyšel pouze článek ve vědeckém časopise Contemporary Austrian Studies). Důvodem byl údajně nesouhlas aktuálních majitelů a akcionářů firmy se zveřejněním zjištěných faktů.

Vyzkoušej předplatné
za 129
a čti vše bez omezení
Přidej se k předplatitelům
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 96877 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Co zjistil historik o propojení rodiny se stranou NSDAP.
  • Proč nikdy nevyšly knihy, které historik napsal o rodině Swarovských.
  • Jaké významné milníky zaznamenala značka během své existence. 
  • Které známé tváře jsou ambasadory značky šperků.
  • Které dvě největší akce vyšperkoval Swarovski svými křišťály.
  • Jak rozpoznat pravost Swarovského křišťálů.
  • Jakým problémům dnes čelí světově známá značka.
Domů
Sdílet
Diskuse