Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Časy, kdy měl doma muž jeden produkt na všechno, jsou pryč. Proč nosí make–up a jaký vztah mají naši muži ke kosmetice?
Ve skříňce v koupelně muže, se kterým jsem se setkávala několik měsíců, jsem zoufale hledala nějaký krém na obličej. Nechtěla jsem se opozdit do práce, nestíhala bych tedy dojet domů a nalíčit se cestou. K mému překvapení jsem z ní vydolovala nejen čistič na obličej a krém, ale i barevný korektor.
Nikdy jsme o tom nemluvili. Zpětně jsem si ale uvědomila, že mnozí muži v mém okolí, gayové i heterosexuálové, nějaký makeupový produkt používají. Překrývají vyrážku, se kterou si nevědí rady, nebo si dají pudr na obličej před videohovorem. „Je to důležitý pohovor,“ vysvětlil mi další známý, když se ptal na rady, jak použít sypký pudr na obličej.
Samozřejmě vím, že muži nosí make–up. Muži jako Emmanuel Macron či Donald Trump, jejichž výraz a charisma jsou stejně podstatné jako politické názory, a lidé si je zvolí (nebo nezvolí) i podle toho. Herci, fotbalisté a jiné celebrity jsou běžně nalíčení během akcí a nemohu zapomenout ani na hudební ikony, které prosluly i svým lookem — ať už jde o „starou školu“ Davida Bowieho nebo o mladší interprety jako Pete Wentz nebo Adam Lambert (inu, někteří v redakci ujíždějí spíše na takových hudebních žánrech).
Co však „obyčejní chlapci“, kteří se nechystají na Ples v opeře a nejsou nominováni na Oscary? Luxusní značky jako Chanel nebo Yves Saint Laurent mají vlastní makeupové produkty pro muže již více než 10 let. Maybelline, Fenty Beauty nebo Urban Decay běžně využívají ve svých kampaních muže a dbají na to, aby si vybírali diverzní skupinu. Jsou tam běloši, černoši i jiné etnicity a rasy, někteří jsou queer a další jen queer–friendly, ale přitahují je ženy. Celebrity jako Harry Style či Jaden Smith dokonce dotáhli fluidní přístup k makeupu a oblečení do dokonalosti, vůbec neřeší nějaké nálepky a využívají to, v čem se cítí krásní.
A co na to Češí? Proč nosí make–up a jaký mají naši muži vztah ke kosmetice? Z pohledu statistik firem, které na tom vydělávají, to vypadá tak, že časy, kdy měl muž doma jeden produkt na všechno, jsou pryč. A nekončí to jen u kosmetiky a make–upu — muži dnes chodí i na estetické zákroky.
Většina mužů, se kterými jsme si povídali, začala s makeupem experimentovat v pubertě. Snažili se zakrýt tmavé kruhy pod očima, vyrážky a zarudnutí po akné či holení.
Dermatolog Robert A. Dahmen, který na svém instagramovém účtu hovoří zejména o kosmetice, nosí hlavně CC krém (korekční krém s mírnou kryvostí), ale pokud je na tom kůže opravdu špatně, zakryje zarudnutí i běžným makeupem (podkladovou barevnou bází). Korektor si dá, jen když jde o opravdu větší boj, například se zarudnutím. Občas si napudruje čelo, aby se nelesklo, ale barevnou dekorativní kosmetiku nenosí.
„Od malička jsem trpěl na poměrně těžké akné. I v období, kdy se člověk snaží sám sebe nějakým způsobem definovat a je nejvíce pozorován sebou i svým okolím. Bylo to v období, kdy se akné nepovažovalo až tak za nemoc, ale spíše za něco, čím si každý musí projít a časem to zmizí. Dnes už víme, že to není pravda,“ řekl nám.
Dahmen je příkladem téměř neviditelného nošení makeupu, který nepůsobí provokativně, a proto neslýchá negativní reakce. Běžně nosí krycí produkty i do práce, je to jakoby jeho reklama. „Neumím si představit, že bych šel k zubaři, který nemá pěkné zuby nebo ke kadeřnici, která má špatný účes. Chci, aby i moje kůže vypadala zdravě, a rád tomu pomohu, pokud se to dá.“
Rovněž v pubertě začal experimentovat s makeupem i senior konzultant v drogerii Douglas Peter Švejkar. Byli jsme ho navštívit přímo v provozu. Dnes je z něj zkušený makeupový umělec. V běžné dny nosí do práce základní make–up, má jemně zvýrazněné kontury obličeje a upravené obočí.
„Začalo to strašně problémovou pletí. Nejdříve jsem zkoušel Aknekolor, který se smyl při prvním dešti a měl oranžovou barvu,“ řekl nám s úsměvem. Zpočátku, zejména na základní a střední škole, se setkával i s negativními poznámkami, ale nyní už negativní komentáře nedostává.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaké mají make–up umělci zkušenosti s heteroklienty.
Jaké zákroky si muži objednávají na bratislavských estetických klinikách.
„Určitě neplatí, že jen gayové nosí make–up. Mám i heterosexuální zákazníky, muži obvykle v prodejně běží rovnou ke mně.“ V drogerii pracují kromě Švejkara pouze ženy, takže muži, kteří se chtějí poradit, přicházejí spíše za ním. Vidí za tím jakousi hanbu či nejistotu.
Obvykle si vybírají korektory na překrytí vyrážek či tmavých kruhů pod očima nebo průsvitné gely na úpravu obočí, kterou není příliš vidět. Nejčastěji nakupují sami a v prodejně nedokáží vždy posoudit, zda kupují produkty pro sebe nebo pro nějakou ženu.
„Jednou chtěl ode mě pan tvářenku. Přišel sem i s manželkou s tím, že on se rád opaluje a chtěl by mít takový brazilský look,“ odpověděl nám na otázku, zda muži v bratislavské prodejně kupují i něco neobvyklého. Nejčastěji líčí muže před nějakou akcí: svatbou, focením a podobně. I tehdy jde spíše o přirozeně vypadající líčení, aby byli na fotkách hezcí.
„Když už si na sebe dám make–up, je to většinou jen na sjednocení pleti a zakrytí nějakých nedokonalostí,“ řekl nám makeupový umělec z týmu M.A.C. Lukáš Čákovský. Přestože během studia nosil make–up i častěji, protože měli i různá tematická zadání, nyní inklinuje spíše k přirozenému vzezření. Podle jeho názoru se už doba posunula, nějaké poznámky za svými zády ignoruje a celkově vnímá změnu nálady ve společnosti.
Říká, že lidé si už více uvědomují, že i muži na televizních obrazovkách a různých akcích nosí make–up a neubírá jim to na mužnosti. Určitě to z nich automaticky nedělá gaye. Sám ví o heterosexuálních mužích ve svém okolí, kteří používají například korektor.
Je mladý, je muž a rád používá make–up. Už si proto zažil své. Český makeupový umělec Lukáš Kohutek pro Refresher řekl, že zvláště když byl mladší (a tedy byl lehčím terčem), často čelil nevhodným poznámkám či dokonce výhrůžkám. „Vždycky jsem si říkal, že jsem na tom lépe než oni, když si tímto způsobem potřebují něco dokazovat.“ Nemyslí si, že by make–up nějak souvisel se sexuální orientací, a považuje za nesmysl dělit jej na mužský a ženský.
Kohutek používá také stereotypicky „ženské“ produkty a vytváří různé styly. V běžné dny se ale až tak nemaluje, prý je na to příliš líný. Je příkladem toho, že ani pihy (často vnímané jako nedokonalost) a ani vousy (připisované mužům) nemusí překážet make–upu.
„Lidé nechodí k dermatologovi nalíčení, protože by to nebylo produktivní. Ale chodí za mnou i muži. A i muži, kteří nosí make–up. Nemyslím si, že je na to pohlíženo skrz prsty,“ potvrzuje Švejkarova slova Dahmed. Sám se se špatnou reakcí nesetkal, a to i proto, že se to snaží dělat tak, aby vypadal přirozeně.
Ale zažil už i negativní reakce na Instagramu. Dahmed si rád objednává nebo jako influencer dostává nové produkty, o kterých pak píše online. Jednou ukazoval nový korektor, který jeho fanoušci nepřijali zcela bez problémů. „Zvláštní je, že to bylo spíše ze strany žen než ze strany mužů. Muži nemohou říkat ženám, co by měly na sobě mít a co ne, protože je to sexistické. Je zvláštní, že opačně to nefunguje. Je zcela v pohodě, když se žena o muži vyjádří, že je málo mužný, že by si měl obléci tohle a tamto.
Muži nedokonalosti nechtějí jen zakrývat, ale vyřešit
Jsme přezoomování. Podle několika studiíto vypadá tak, že nekonečný seznam videohovorů přes Zoom nebo jinou platformu má opravdu negativní vliv na naše mentální zdraví. Přesto se někteří lidé nevzdali a snažili se vypadat dobře pro své kolegy nebo klienty, které „potkávali“ virtuálně. Začali si kupovat zkrášlovací produkty na doma.
Například realitní makléř Ben Dixon se pro New York Post přiznal, že používá make–up, aby na videu vypadal mladší a méně unavený. Způsobily to právě videohovory, během nichž se neustále díval na svou tvář, a rozhodl se, že svému vzezření pomůže.
„Je to fantastické. Lidé mi začali říkat, že vypadám mladší.“ Podle NY Post, Voxu nebo Guardianu muži kupují líčení více než kdykoliv předtím. Vyšší prodeje se přímo spojují s množstvím videohovorů, v USA stoupl zájem ze strany mužů i o kosmetiku či estetické procedury. Obvykle jsou to omlazovací procedury, úprava vousů a obočí a nákup základní kosmetiky. Amerika se tímto přibližuje Japonsku či Jižní Koreji, kde se tabu kolem mužů, kteří se o svůj vzhled starají, postupně boří.
Ani čeští a slovenští muži se ale nenechají zahanbit.
„Když se podíváme na držitele karty Douglas, v databázi máme 7 procent mužů,“ řekla nám Michaela Linhartová ze sítě parfumerii Douglas. Asi třetina z nich nakupuje produkty v rámci péče o kůži (tedy krémy, čistící gely, séra a podobně), rovněž třetina nakupuje dekorativní kosmetiku. Z té si 8 procent kupuje produkty na obličej (make–up, korektor nebo pudr) a 17 procent si kupuje produkty na líčení očí (řasenky, oční linky či stíny).
Z pohledu dermatologa může líčení přinést benefity. V první řadě jde o dodatečnou sluneční ochranu (mnohé makeupy dnes mají SPF) a zároveň jsou nekomedogenní, což znamená, že neucpávají póry. Mýtus, že make–up způsobuje akné, byl tedy vyvrácený i vědecky. „Pokud si ho člověk večer pořádně smyje z obličeje, ideálně dvoufázovým čištěním, kůži to nemůže škodit.“ Výjimkami jsou alergické reakce, kterých je ale podle Dahmenových zkušeností velmi málo.
Simona Dubovcová, brand manažerka ENVY Therapy, která má kromě estetických klinik i vlastní kosmetickou řadu, nám potvrdila, že zájem ze strany mužů existuje. „Domácí kosmetickou péči s produkty ENVY Therapy využívá přibližně 25 procent mužů z našich klientů. Pokud jde o kosmetické ošetření, tam se můžeme bavit o 15 procentech; mnozí z nich si pochvalují péči a každoměsíční rutinu v podobě kosmetického ošetření.“
Zhruba 15 procent má ale zájem o hlubší a trvanlivější řešení. Muži se objednávají na různé estetické zákroky. Jde zejména o obličejovou mezoterapii (jehličková terapie, při které se koncentrované produkty zapracují hlouběji do kůže) či zákrok ENVY Therapy Vital (výplně s kyselinou hyaluronovou na omlazení a hydratování kůže).
Zájem mají i o korekci rtů či kruhů pod očima, což nám potvrdili i z kliniky Chirkoz Medical, kde jsme se jich na to ptali během naší reportáže o liposukci. Podle tamního chirurga chodí muži zejména na výplně rtů, řeší kruhy pod očima (ty se dají odstranit injekčně) a na obou klinikách shodně registrují zájem o vlasovou terapii.
„Mezi nejnavštěvovanější zákroky bych rozhodně zařadila vlasové procedury: vlasovou mezoterapii, vlasovou plazmoterapii a v neposlední řadě i transplantaci vlasů,“ řekla nám Dubovcová. V tomto případě je zájem ze strany mužských klientů 25 procent.
To, že muži chodí na pravidelné čištění obličeje a vyhledávají spíše estetické, dermatologické řešení problémů, které je trápí (protože se až tak nevyznají či neorientují ve světě domácí kosmetiky), nám později potvrdili i v kosmetickém salonu IIVS. Mají i pánské klienty, přičemž jedna z kosmetiček v salonu má stejnou zkušenost i z jiné estetické kliniky.
Muži se prostě chtějí líbit a už se nestydí řešit svůj vzhled. Hledají ovšem takovou kosmetiku, takový make–up a zejména takové procedury, při kterých nedokážeš na první pohled říci, že mají něco „udělané“. Zájem o výplně kyselinou hyaluronovou či o botox mívají starší páni nebo muži po radikálním hubnutí, kteří chtějí vrátit kůži na tváři pružnost.
Výsledkem takové péče není nějaká změněná realita, spíše vypadají, že se vyléčili z chřipky nebo se konečně pořádně vyspali. Kůže je napnutá, spokojená, pěkná a málokdo z jejich okolí dokáže rozeznat, že je za tím nějaká kosmetička či jehla s účinnou látkou.