Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej REFRESHER+ jen za 25 Kč
17. června 2021 9:30
Čas čtení 7:17
Tímea Krauszová

I muži nosí make–up a používají kosmetiku. Řekli nám, jaké produkty si kupují a zda se setkávají s hejtem

I muži nosí make–up a používají kosmetiku. Řekli nám, jaké produkty si kupují a zda se setkávají s hejtem
Zdroj: se svolením Petra Švejkara
MÓDA
Uložit Uložené

Časy, kdy měl doma muž jeden produkt na všechno, jsou pryč. Proč nosí make–up a jaký vztah mají naši muži ke kosmetice?

Ve skříňce v koupelně muže, se kterým jsem se setkávala několik měsíců, jsem zoufale hledala nějaký krém na obličej. Nechtěla jsem se opozdit do práce, nestíhala bych tedy dojet domů a nalíčit se cestou. K mému překvapení jsem z ní vydolovala nejen čistič na obličej a krém, ale i barevný korektor.

Nikdy jsme o tom nemluvili. Zpětně jsem si ale uvědomila, že mnozí muži v mém okolí, gayové i heterosexuálové, nějaký makeupový produkt používají. Překrývají vyrážku, se kterou si nevědí rady, nebo si dají pudr na obličej před videohovorem. „Je to důležitý pohovor,“ vysvětlil mi další známý, když se ptal na rady, jak použít sypký pudr na obličej.

Samozřejmě vím, že muži nosí make–up. Muži jako Emmanuel Macron či Donald Trump, jejichž výraz a charisma jsou stejně podstatné jako politické názory, a lidé si je zvolí (nebo nezvolí) i podle toho. Herci, fotbalisté a jiné celebrity jsou běžně nalíčení během akcí a nemohu zapomenout ani na hudební ikony, které prosluly i svým lookem — ať už jde o „starou školu“ Davida Bowieho nebo o mladší interprety jako Pete Wentz nebo Adam Lambert (inu, někteří v redakci ujíždějí spíše na takových hudebních žánrech).

Co však „obyčejní chlapci“, kteří se nechystají na Ples v opeře a nejsou nominováni na Oscary? Luxusní značky jako Chanel nebo Yves Saint Laurent mají vlastní makeupové produkty pro muže již více než 10 let. Maybelline, Fenty Beauty nebo Urban Decay běžně využívají ve svých kampaních muže a dbají na to, aby si vybírali diverzní skupinu. Jsou tam běloši, černoši i jiné etnicity a rasy, někteří jsou queer a další jen queer–friendly, ale přitahují je ženy. Celebrity jako Harry Style či Jaden Smith dokonce dotáhli fluidní přístup k makeupu a oblečení do dokonalosti, vůbec neřeší nějaké nálepky a využívají to, v čem se cítí krásní.

A co na to Češí? Proč nosí make–up a jaký mají naši muži vztah ke kosmetice? Z pohledu statistik firem, které na tom vydělávají, to vypadá tak, že časy, kdy měl muž doma jeden produkt na všechno, jsou pryč. A nekončí to jen u kosmetiky a make–upu — muži dnes chodí i na estetické zákroky.

Doporučeno
Rihanna, JLo či Kylie Jenner. Roztrhl se nám pytel s kosmetikou od celebrit, stojí však za ty peníze? Rihanna, JLo či Kylie Jenner. Roztrhl se nám pytel s kosmetikou od celebrit, stojí však za ty peníze? 8. ledna 2021 14:30

Mobil, klíče, korektor, můžu jít

Většina mužů, se kterými jsme si povídali, začala s makeupem experimentovat v pubertě. Snažili se zakrýt tmavé kruhy pod očima, vyrážky a zarudnutí po akné či holení.

Dermatolog Robert A. Dahmen, který na svém instagramovém účtu hovoří zejména o kosmetice, nosí hlavně CC krém (korekční krém s mírnou kryvostí), ale pokud je na tom kůže opravdu špatně, zakryje zarudnutí i běžným makeupem (podkladovou barevnou bází). Korektor si dá, jen když jde o opravdu větší boj, například se zarudnutím. Občas si napudruje čelo, aby se nelesklo, ale barevnou dekorativní kosmetiku nenosí.

„Od malička jsem trpěl na poměrně těžké akné. I v období, kdy se člověk snaží sám sebe nějakým způsobem definovat a je nejvíce pozorován sebou i svým okolím. Bylo to v období, kdy se akné nepovažovalo až tak za nemoc, ale spíše za něco, čím si každý musí projít a časem to zmizí. Dnes už víme, že to není pravda,“ řekl nám.

Dahmen je příkladem téměř neviditelného nošení makeupu, který nepůsobí provokativně, a proto neslýchá negativní reakce. Běžně nosí krycí produkty i do práce, je to jakoby jeho reklama. „Neumím si představit, že bych šel k zubaři, který nemá pěkné zuby nebo ke kadeřnici, která má špatný účes. Chci, aby i moje kůže vypadala zdravě, a rád tomu pomohu, pokud se to dá.“

Rovněž v pubertě začal experimentovat s makeupem i senior konzultant v drogerii Douglas Peter Švejkar. Byli jsme ho navštívit přímo v provozu. Dnes je z něj zkušený makeupový umělec. V běžné dny nosí do práce základní make–up, má jemně zvýrazněné kontury obličeje a upravené obočí.

mejkap, make up
Zdroj: archív Petra Švejkara

„Začalo to strašně problémovou pletí. Nejdříve jsem zkoušel Aknekolor, který se smyl při prvním dešti a měl oranžovou barvu,“ řekl nám s úsměvem. Zpočátku, zejména na základní a střední škole, se setkával i s negativními poznámkami, ale nyní už negativní komentáře nedostává.

Vyzkoušej předplatné REFRESHER+
jen za 12525
a čti vše bez omezení
Koupit předplatné
nebo Odemkni článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 98558 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Dočti článek do konce za SMS v hodnotě 89 Kč. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti články bez omezení celý měsíc – předplatné jen za 36 Kč navíc v porovnaní s jedním článkem. Jak to funguje?
POSLAT SMS
Čti bez omezení celý měsíc. Stačí poslat SMS (za 125 Kč). Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jaké mají make–up umělci zkušenosti s heteroklienty.
  • Jaké zákroky si muži objednávají na bratislavských estetických klinikách.
  • Kolik procent mužů nakupuje kosmetiku i na doma.
  • Které procedury jsou nejoblíbenější.
Zpět
Sdílet
Diskuse