Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Existuje ještě vůbec celebrita, která neprodává kosmetiku pod svým jménem?
Rok 2020 zjevně přál všemu, co spadá do kategorie péče o sebe. Meditujeme, otužujeme se a některým celebritám s obchodním duchem zrušení natáčení či koncertů vytvořilo prostor pro tvorbu nových věcí. Místo nové hudbu zpěvačky Jennifer Lopez či Rihanna vytvořily vlastní kolekce péče o pleť. Nejsou však jediné: s novou kosmetikou se roztrhl pytel.
V roce 2021 zřejmě o těchto značkách hodně uslyšíš. Proč se skincare dostává do popředí a s jakými novinkami vyrukovaly zpěvačky, herečky či modelky v roce, kdy se většina světa jen snažila přežít?
V tomto článku si přečteš:
Kolik dokáží celebrity vydělat v beauty byznysu
Proč se Rihanně zřejmě bude dařit i s péčí o pleť
Co je bezpohlavní kosmetika a proč ji prodávají
Zda kosmetika od celebrit stojí za to a na co si při výběru máš dát podle dermatoložky pozor
Průkopnicí v byznysu je nadále Rihanna, do karet jí hraje inkluzivita a bezpohlavnost
To, kdy se kosmetika od celebrit (nebo minimálně prodávaná pod jejich značkou) dostane na trh, bylo jen otázkou času. Jessica Alba začala se svou Honest Beauty již v roce 2017 a Rihanna všem vyrazila dech svým makeupem Fenty Beauty také v roce 2017.
Dodnes je stále zřejmě nejúspěšnější v tomto byznysu, a to zejména díky inkluzivitě a pozitivním odkazům, které s produkty spojuje. Za prvních 15 měsíců si Fenty Beauty připsala zisk téměř 600 milionů dolarů, další miliony vydělala taky inkluzivní značka spodního prádla Savage X Fenty. Rihanna se díky tomuto úspěchu stala nejbohatší hudebnicí na světě.
V roce 2020 spustila prodej péče o pleť, k rtěnkám či pudrům tak přibyly krémy či tonery. Jde o tzv. „bezpohlavní“ produkty, které jsou určeny mužům i ženám a pro každý typ pleti.
Na kampani spolupracoval i A$AP Rocky, Lil' Nas X či Paloma Elsesser, takže po spojení svého slavného jména s dalšími se téměř okamžitě dostala do povědomí. Fenty Skin nabízí 4 produkty (čistič, krém na obličej s SPF, toner a krém na oči) za 25-40 dolarů (nebo výhodnou sadu za 112 dolarů). Už je v prodeji v síti Sephora i v Česku.
Produkty jsou nové a dosud nemáme k dispozici mnoho recenzí. Podle skincare youtubera Hyrama jde o příjemné překvapení, česká skincare blogerka Jekatěrina Nagy pro Refresher řekla, že mají skvělou konzistenci a příjemnou vůni. Neiritují pleť a z pohledu na složení se zdá, že si Rihanna nechtěla pokazit dobré jméno. Jde o kosmetiku v přijatelné cenové kategorii s ověřenými ingrediencemi a v pěkném obalu.
Kromě ní však na seznam celebrit s vlastní značkou kosmetiky v roce 2020 přibyli Alicia Keys, Pharell Williams, Kim Kardashian West, Jennifer Lopez či Kylie Jenner.
I Pharell Williams vsadil na „bezpohlavní“ trend a svou slávu. Vytvořil značku Humanrace s dermatoložkou Elenou Jones. Nabízí čistič, exfoliator a krém, vše elegantně zabalené v recyklovaných obalech s tím, že nabízí možnost dokoupit pouze náplně. Sadu koupíš za sto dolarů. „Není to jen péče o pleť, je to zdraví a my muži jsme nebyli vychováni tak, abychom se o naši kůži starali. Jen se vzbudíme a jdeme. Naše tvář si zaslouží tři minuty našeho času. Naše tvář je médium, přes které komunikujeme s jinými lidmi,“ řekl zpěvák a skladatel pro WWD.
Všichni chtějí vydělávat, v roce 2020 už má skoro každý svou kolekci kosmetiky
Podle New York Times 45 až 60 % celkového zisku v beauty průmyslu pochází právě z oblasti péče o pleť. Není tedy překvapením, že i další celebrity chtějí z kosmetiky inkasovat. Díky e-shopům nepotřebuješ ani skladové prostory a díky sociálním sítím s miliony fanoušků dnes ani reklama není tak velký problém. Hvězdy si mohou dovolit prodávat v podstatě ze svého obýváku.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
V čem je výjimečná řada od zpěvačky Alicie Keys
O jaký trapas se postarala JLo a proč si dermatologové myslí, že lže
Zda se ti vůbec vyplatí investovat peníze do kosmetiky se jménem celebrity na obalu
Kylie Jenner vytvořila tzv. „Lip kits“ (sady na rty), které jsou tak úspěšné, že několik kosmetických značek ji začalo kopírovat. Po tomto úspěchu prodala 51 % akcií společnosti Coty a vydělala 600 milionů dolarů. Značka má momentálně hodnotu zhruba 1,2 miliardy, a to i přesto, že produkty pro pleť nejsou tím nejlepším, co si můžeš na trhu koupit.
„Sorry, Kylie, ale kromě toho, že je na něm tvé velevážené jméno a je v růžovém obalu, není ničím speciální,“ napsala na Instagram o čisticím gelu značky Kylie Skin slovenská beauty novinářka Zuzana Závodská. U několika produktů kritizovala zejména přehnané ceny vzhledem k ingrediencím a zbytečné parfumizaci či peelingu se zrníčky (tím pádem jsou produkty nevhodné pro citlivou pleť). Za stejné ceny doporučila spíše jiné produkty ve větším balení a se srovnatelnými či dokonce lepšími složkami.
Kylie Skin přišla na trh také v roce 2020, po více než čtyřech letech mejkapu pod stejnou značkou.
Alicia Keys, která již několik let sotva nosila make-up, přišla na trh s kombinací kosmetických produktů a wellnesu. Momentálně Keys Soulcare nabízí krém na obličej, roller na relaxační masáž obličeje a vonnou svíčku. Produkty stojí 30-40 dolarů, byly navrženy s dermatologem a cílem bylo propojit péči o vnitřek s péčí o pleť.
Podle dermatoložky Jany Šimurdové je orientace na psychickou pohodu v kosmetice opodstatněná. Psychika a nálada se podle ní odráží i na stavu naší kůže, proto si myslí, že Keys dělá něco dobře: soustředila se nejen na vnější pomocníky, ale i vnitřní rozpoložení. Očekává se, že se kolekce bude v roce 2021 rozšiřovat.
Svou kosmetiku nabízejí i Carmen Electra či Emily Ratajkowski, před pandemií již rozbíhaly svůj prodej i značky Jessicy Alby či Gwyneth Palthrow. A to vybíráme jen nejzvučnější jména v oblasti péče o pleť – líčení prodává i Selena Gomez, Drew Barrymore či Lady Gaga, brzy se k nim přidá i Cardi B.
„Některé celebrity v posledních letech asi vnímaly, že zájem o ně trochu opadá, a tak hledaly jiné zdroje obživy a způsob, jak zhodnotit nově nabytý čas,“ říká milovnice kosmetiky a blogerka Jekatěrina Nagy. Pandemie podle ní proces jednoduše urychlila: točí se méně filmů, zrušily se koncerty, hvězdy tak svou energii logicky soustředily na podnikání.
„Že je to právně skincare, je také podle mě docela logické. Jedním z hlavních úkolů celebrit je vypadat dobře, takže dekorativní kosmetika a péče o pleť se přímo nabízí. Botox a výplně prodávat nemohou a ani by to nemohly dělat tak masově.“
V posledních letech zájem o péči stoupá, umocnilo ho období domácí izolace a covid-19. Na co se budeš malovat, když jsi doma? Masky, krémy či alespoň poctivější čištění obličeje však může navrátit alespoň část pocitu „normálnosti“, navíc, dobrá péče o pleť nyní se podepíše na tom, jak budeme vypadat potom.
Podle dermatoložky Jany Šimurdové je zcela přirozené, že se celebrity orientují na inkluzivitu a „bezpohlavnost“ v kosmetice. „Žijeme v době, kdy slova jsou velmi důležitá a pro americkou společnost je používání silných slov jednou z ideologií. Kdo umí přesvědčivě řečnit, ten se může stát i americkým prezidentem. Proto pojem bezpohlavní kosmetika je velkým hitem právě tam,“ zareagovala.
Kdysi by podle ní bylo obtížné hovořit o mužích, kteří používají kosmetiku, a to i přesto, že ji obvykle vytvářejí právě oni. Dnes je to už běžná praxe. Osvětu v podobě kosmetiky bez pohlaví vítá, myslí si, že pomůže bourat předsudky.
Cena za nejtrapnější promo pro kosmetiku: Když Jennifer Lopez „vynalezla“ olivový olej
Někdy však ani veškerá sláva na světě nestačí. V případě Jennifer Lopez problémem nebyly samotné produkty. Ty si odborníci ani laičtí influenceři neměli ještě příležitost vyzkoušet, ale vypadají slibně (ačkoli jsou vzhledem k ceně ingrediencí předražené). Problémem byl způsob, jakým produkty představila. Ve videu na Instagramu si nemohla vzpomenout na přesné názvy produktů, na datum, kdy je uvede na trh a navíc se zdá, že své fanoušky zavádí.
JLo popřela, že by jí status hvězdy (spolu s penězi a kontakty), návštěvy dermatologů a kosmetiček či kosmetické výplně (botox nebo kyselina hyaluronová) pomohly k udržované a záviděníhodné pleti. „Já nejsem ten typ člověka,“ řekla na botox.
Tvrdí, že nepodstoupila žádné procedury. Prý olivový olej a ochrana před sluncem jsou jediné věci, které jí pomohly vypadat tak, jak dnes vypadá. Desítky dermatologů toto tvrzení zpochybňují na Instagramu či TikToku a své pochybnosti má i dermatoložka Jana Šimurdová, která je odbornicí na estetické nechirurgické zákroky.
Specializuje se na anti-agingovou a estetickou medicínu a tvrdí, že JLo prošla několika procedurami, zřejmě i nějakou formou výplně. Nemusel to být konkrétně botox, píchnout si můžeš i jiné látky či jiné značky s botulotoxinem. Vzhledem k fotografiím z různých let a změny v pohyblivosti obličejových svalů je pravděpodobné, že něčím podobným zpěvačka prošla, tvrdí youtuberka a certifikovaná estetička Cassandra Banskon.
Šimurdová si myslí, že latino diva využila chemické peelingy, radiofrekvenci, microneedling či mezoterapii (mírně invazivní metody s jehličkami). Jde o běžně dostupné procedury, které můžeš využít i ty – akorát JLo nemusí přemýšlet o cenách předtím, než se ke kosmetičce objedná.
Podle skincare influencerky Jekatěriny Nagy je navíc škoda, že se Lopez soustředila na olivový olej. „Má tam ingredience, které si zaslouží větší pozornost, například fermentované extrakty či peptidy.“ Ani jí se nelíbí, že JLo v padesátce popírá jakoukoli externí pomoc a estetické zákroky, myslí si, že tím oklamala své fanoušky.
Problematické je i promo video na webstránce, kde je jasně vidět, že použili filtr (v některých chvílích, kdy se Lopez pohne, se filtr nestíhá hýbat spolu s ní a odhalí póry či vrásky – krásné a přirozené, ale jen to přilévá olej do ohně plného zavádějících informací).
S použitím kosmetiky od JLo nebudeš mít dokonalou pleť, protože zaprvé ona kromě kosmetiky využila i experty na kůži, a zadruhé na promo videu má filtr a pod ním je jasně vidět, že ji dokonalou nemá ani ona. Dej si na fotky filtr a snadno budeš vypadat jako ona (navíc ušetříš tisíce korun).
Vyplatí se ti koupit si krém od zpěváka či herečky?
Ale faux pas bokem, vyplatí se ti zainvestovat do drahé kosmetiky se jménem herečky či zpěvačky? „Věřte mi, že za každou krásnou ženou stojí buď odborník, nebo Bůh,“ řekla nám MUDr. Jana Šimurdová. Podle ní je třeba si u kosmetiky od celebrit dávat pozor na několik věcí. Poměr ceny a kvality vůbec nemusí být přímočarý a podle lékařky na trhu téměř zaručeně existuje lepší produkt (možná i za lepší cenu).
„Nekupujte si představy, díky kosmetice totiž nebudete vypadat jako celebrita, která produkt propaguje,“ zničila nám iluze odbornice. Podle jejích slov si máme vždy vybírat produkt, a ne vysněný stav pleti, který má i náš idol. To je zaručená cesta ke zklamání.
Upozorňuje, že kosmetiku dnes může prodávat téměř kdokoliv. Zmiňuje přitom katalogový prodej různé kosmetiky, se kterou se setkal zřejmě každý z nás. „V dnešním světě sociálních médií můžete ukázat svého obchodního ducha a dokonce se stát neoficální tváří značky, jen tím, že se s produkty budete fotit na Instagramu, psát statusy a oslovovat tak okruh potenciálních klientů jako obchodní zástupce kosmetické značky,“ vysvětlila pro Refresher .
Podle ní existuje několik možností na spolupráci a celebrity nemusí být vůbec v procesu vývoje produktů zahrnuty. Je snazší stát se jen tváří kosmetiky nebo mít svou kolekci v rámci zaběhnuté firmy (například Rita Ora takto měla „své“ rtěnky, které však vyrobila, vymyslela a prodávala firma Rimmel).
Za poctivou a uznáníhodnou (i důvěryhodnou) cestu však lékařka označila navázání spolupráce s farmaceutickou společností či laboratořemi, které vyrobí produkt na míru. Potřebné je nejen vyvinout produkty a navrhnout recepturu, ale taky je otestovat, získat potřebné certifikáty a povolení k prodeji. Ty se v USA a v EU liší.
Evropská unie vyžaduje projít složitým byrokratickým procesem, ve kterém je třeba dokázat bezpečnost každé ingredience ve složení, stejně jako i samotný výrobní proces, vysvětlila nám Nagy. Proto se také podle ní celebritám vyplatí spojit se s již ověřeným hráčem na trhu, a mnohé to tak i činí.
„Fenty Skin vzniklo v KENDO, v beauty inkubátoru Sephory. Vznikly tam i značky Kat Von D či Ole Henriksen (patří mezi špičky ve své oblasti, pozn. red.). JLo se spojila s korporací Guth Renker, ti stojí za IT Cosmetics – L'Oreal Paris je v roce 2016 odkoupila za 1,2 miliardy dolarů. Pharell Williams má zase za sebou známou dermatoložku, a všichni mají i tým marketérů. Na celebritách zůstává zejména investice a podílení se na celkovém poselství značky.“
Dermatoložka na závěr dodala, že za kosmetikou celebrit je primárně schovaná touha po zisku, až potom následuje touha pomoci lidem pečovat o pleť. Ačkoli je vděčná, že hvězdy a influenceři popularizují dermatologii a péči o kůži, ne vždy šíří pravdivé informace a ani jejich produkty nemusí být ty nejlepší na trhu jen proto, že o nich hodně slyšíme.
„Mnoho zahraničních celebrit prodává produkt, který reálně ani nepoužívají, popřípadě produkt vybírá jejich PR tým tak, aby nějak podpořil ideologii a celkový charakter dané hvězdy. Ale jsou i případy, kdy zanícená celebrita produktu skutečně věří a je z něj nadšená jako laik, a díky silnému marketingu se i zdánlivě méně účinný produkt může stát hvězdou na trhu,“ řekla nám odbornice na kůži.
Dodala, že kosmetika nikdy nebude tak účinná jako kosmeceutika či léčiva, která doporučí dermatolog nebo farmaceut v lékárně. „Proto si na výsledek vždy budete muset déle počkat a produkt používat dlouhodobě, případně zakoupit více balení.“ A to je vlastně i pointa. Vybírej si proto podle složení a problému, který chceš řešit, ne podle toho, čí tvář nebo čí jméno je na obalu.