Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Přečti si více o novém trendu fotek před/po a dozvíš se i to, co si o něm myslí neuropsycholog Robert Krause.
Kolikrát se vyfotíš, než jsi s fotkou spokojený/á a může jít na Instagram? Pětkrát, desetkrát, možná i padesátkrát. Víš, co je na těchto opakovaných fotkách zvláštní? Že často řešíme to, jak na nich vypadá naše břicho, hýždě nebo biceps.
Porovnáváme se s celebritami nebo s lidmi, kteří se nám zdají neskutečně přitažliví a nadáváme si, že tak nevypadáme. Přitom by úplně stačilo naučit se lépe fotit či pózovat a kdoví, možná bys vypadal/a hubeněji, svalnatěji nebo více „sexy“ (cokoliv to už v dnešních časech znamená).
Pravdou totiž je, že většina fotek na Instagramu je výsledkem dobře promyšlené strategie. Ne vždy lžou, ale často jsou výborně vyfocené. Tři sekundy po „dokonalém“ záběru to ale může vypadat i takto:
Stačí, když trefíš správný úhel, najdeš dobrý zdroj světla a zejména se naučíš pózovat. K tomu nepotřebuješ pokaždé zhubnout nebo se „dostat do formy“. Přestože mnozí influenceri se ti snaží fotkami vsugerovat něco jiného.
Co si myslí neuropsycholog o fotkách před / po a jaký mohou mít na tebe vliv
Co podle některých influencerek znamená „normální“ tělo a proč ho potřebují na Instagramu ukazovat
Fitness proměny, které by tě měly motivovat
Fantastické proměny na Instagramu jistý čas sloužily jako výborná motivace. Pokud ses chtěl dostat do formy, příběhy jiných lidí o jejich úspěšném zhubnutí nebo „vysekání se“ tě mohly inspirovat, abys na sobě zamakal také. „Obecně doporučuji porovnávat se se sebou samým v perspektivě času,“ říká pro REFRESHER neuropsycholog Robert Krause.
Uznává ale, že i takovéto příspěvky mohou být motivační pro jiné lidi, protože dokazují, že změna je možná. Upozornil ale na důležitost udržitelnosti: cílem není jen rapidně zhubnout nebo se „dostat do formy“, ale udržet si své nové tělo. Právě s tím mají lidé větší problém.
Ačkoliv mainstreamoví influenceři na to nadále kašlou a samozvaní výživoví poradci se můžou přetrhnout, aby ti prodali svůj zaručený recept na štíhlé tělo, přeci jen vzniká nové hnutí. Stále více se do popředí dostává trend publikovat fotografie, které vznikly jen několik sekund za sebou.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč se začaly influencerky fotit i s viditelnými nedokonalostmi
Čeho chtějí dosáhnout tím, že přidají fotku, na níž jim visí bříško nebo je vidět celulitida
Proč bychom se neměli bát zveřejnit fotky, kde vypadáme „normálně“
Co nám řekla influencerka, která se k upřímným srovnávacím fotkám odvážila poprvé letos
Co nám řekl o before / after fotkách známý neuropsycholog
Co spojuje influencerky, které retušují své fotky s těmi, které přidávají fotky v přirozených pózách
Jde o stejného člověka, se stejným tělem, ale v jiné póze vypadají fotky úplně jinak. Někteří lidé by řekli, že na jedné fotce jsou tlustí a na druhé hubení. Přitom to vůbec není pravda. Vypadají, podle jejich vlastních slov, normálně.
Hnutí za normální těla
Jednou z takových influencerek je Mikayla (Mik) Zazon, kterou na Instagramu sleduje již 570 tisíc lidí. Mik se netají tím, že bojuje s duševními poruchami. Trpí úzkostí a překonala i ortorexii (posedlost zdravým životním stylem). Právě proto se její tělo často mění, aniž by nad tím měla stoprocentní kontrolu.
Ortorexie je patologická odchylka od zdravého vnímání zdravé stravy. „Jde o chorobnou posedlost zdravou výživou a mnohdy lidé s ortorexií ztrácejí kontrolu nad svým chováním,“ vysvětlil neuropsycholog Robert Krause. Tato patologická nemocnost může vyústit až do takové míry, že člověk začne zanedbávat jiné oblasti života a nedokáže se zbavit myšlenek na jídlo. Neustále přemýšlí nad tím, zda je zdravé, kdy bude jíst, kolik má jídlo kalorií, jaké jsou nutriční hodnoty.
Mik patří mezi nejzvučnější jména a velmi často přidává fotografie, na kterých si odmítá vyretušovat celulitidu či vyrážky na obličeji. Především ale přestala pózovat jen proto, aby na Instagramu vypadala hubenější. V roce 2020 přidává každý pátek příspěvky pod hashtagem #normalizenormalbodies a následují ji tisíce žen.
Pochvalu dostává často pro svou odvahu, že se vůbec ukazuje a ne proto, že by fotku (či ji) jiní považovali za přitažlivou. Až tak moc nám už Instagram zkřivil pohled na krásu.
Ani zdaleka však Mik není jedinou, která o tomto problému mluví.
Fitness trenérky a modelky s „bříškem“ se o změnu pokoušejí již roky
Fitness blogerka Halle Hathaway přidala odvážnou fotku na Instagram už v roce 2016. „Ten samý den, totéž tělo, vyfoceno několik sekund po sobě,“ napsala pod fotku, na níž se vyfotila v džínách a podprsence. Na snímku vlevo se narovnala a stáhla břicho. Na snímku vpravo se trochu shrbila a pás kalhot stáhla trochu níže. Výsledkem je bříško, přesto, že jde o fit ženu, která se o sebe stará. Fit ženy mohou vypadat i takto, zní její vzkaz.
Další fitness blogerka Ashlie Molstad na svém Facebooku publikovala podobný příspěvek v témže roce. Chtěla poukázat na to, že je možné být fit a zároveň mít celulitidu či visící kůži. Zpočátku se zdálo, že jde jen o ojedinělé pokusy zaujmout a vnést trochu tzv. body positivity na sociální sítě.
Z body positivity se časem nechtěně vyklubala přímo propagace obezity, protože často zněly motivační příspěvky spíš jako výmluvy, než vyznání lásky k vlastnímu tělu. Později se však trend uchytil a fotky „normálních těl“ jsou dnes na Instagramu rozšířené jako nikdy předtím.
Sara Puhto je 23letá Finka, jejíž Instagram je plný podobných fotografií. Ukazuje, jak málo stačí k tomu, aby tě fotka oklamala: Napnuté svaly, správný úhel kamery, vhodné světlo, pár filtrů a „dokonalost“ je na světě. Její příspěvky oslovují více než tři sta tisíc lidí. „Všichni jsme zažili situaci, kdy jsme dovolili, aby nám špatná fotka nakrátko změnila náš pohled na sebe. Ale to, jak vypadáš na fotce, by nemělo změnit celý tvůj pohled na sebe,“napsala k fotografii níže.
Známá influencerka Denise Mercedes a její nejlepší kámoška Maria Castellanos od roku 2019 vedou na Instagramu svou vlastní výzvu s hashtagem #StyleNotSize. Poukazují na to, že i lidé s různými typy postav mohou nosit stejné oblečení. Jejich TikTok videa se i na Instagramu těší velké oblibě, Denise sleduje už více než 700 tisíc lidí.
Samozřejmě, do jisté míry může působit nošení stejných outfitů přestřeleně. Na různých postavách vyzvednou jedny šaty jiné rysy. Je jen na tobě, zda si je chceš nebo nechceš obléci. Dívky se nesnaží zničit rozdíly mezi lidmi, spíše jen ukázat na jakýsi dvojí metr, podle kterého by se ženy kypřejších tvarů měly méně ukazovat.
Proč bychom se měli bát zveřejnit fotky, kde vypadáme normálně?
„V zahraničí je velmi mnoho insta blogerek, které se věnují zdravému pohledu na ženské tělo a učí nás, že máme být real a nesnažit se podobat nějakým insta ideálům, které jsou koneckonců jen fake. Na Slovensku se tomu asi nevěnuje nikdo, protože zveřejnit takové foto, chce opravdu hodně odvahy, věřte mi,“ píše na InstagramuDominika Stašová, mladá maminka a fyzioterapeutka. Na Instagram už přidala několik fotek, kde poukazuje na to, jak moc může póza lhát. První z nich zveřejnila v květnu 2020.
„I já jsem měla kdysi problém, že když jsem zveřejnila fotku na Instagramu, tak jsem nebyla spokojená s tím, jak vypadám,“ říká pro REFRESHER. Nejraději by fotku ještě prohnala několika aplikacemi na úpravu. Časem si však uvědomila, že v tom není sama.
„Na Instagramu, ale i na TikToku jsem si všimla, že mnoho mladých dívek má s tímto problém. Nelíbí se samy sobě, myslí si, že jsou horší než ty instagramové ideály. Chtěla jsem ukázat, že ten instagramový svět není úplně reálný, protože se tam snažíme ukázat to nejlepší,“ říká nám Dominika Stašová.
Zatím se setkala jen s pozitivní odezvou, hejty se jí vyhýbají. Domi je štíhlá žena a zdůrazňuje, že i ona patří k hnutí body positivity, protože to není jen o váze.
„Vždycky jsem měla širší boky i stehna, neměla jsem nohy jako modelka. Ale k pohybu mám zdravý vztah a ráda cvičím. Právě to chci ukázat, že i když člověk sportuje, postava nemusí být dokonalá. Ze zdravotního hlediska to pro běžného člověka není reálné, nemít ani gram tuku nazbyt nebo celulitidu,“ vysvětlila. Dodala, že i hubený člověk může mít celulitidu, ale od té se jeho reálná hodnota neodráží.
Instagram opravdu není realita, ani když tam přidáš hashtag #realbody
„Lidi zapomněli, že sociální sítě nebyly vytvořeny na to, aby prezentovaly reálný svět. Prezentují ideální svět, kde mají lidé kontrolu nad svým chováním,“ připomněl neuropsycholog Krause.
I když se někdo na Instagramu zdá být ideální či „normální“, měli bychom se mít na pozoru. Do velké míry totiž na sociálních sítích působíme podle neuropsychologa z toho důvodu, že si uspokojujeme nějakou potřebu: Po pozornosti, po uznání nebo prostě potřebu podělit se o své zážitky.
Ale i v případě těch nejmilejších influencerů nelze zapomínat, že někteří mohou lhát a nemůžeme vynechat to, že jakýkoliv rozruch přináší reakce, lajky a followery. Navzdory možná pěkné myšlence, hubeným i obézním, nemocným i zdravým a „umělým“ i „reálným“ influencerům nakonec jde o followery a reakce.
„Pokud jednotlivci přidávají takové příspěvky na Instagram, možná nemají splněnou potřebu uznání a takovýmto způsobem si ji dokáží naplnit. Dostanou pozitivní komentáře, podporu a chválu,“ dodal Krause.
V podstatě je nemožné přispívat na sociální sítě a dělat to zcela nezištně a bez očekávání. Jak ukazuje i video níže, kromě dobrých záměrů najdeš na Instagramu i mnohé, kteří prostě lžou. Své fotky před zázračnou proměnou upravili tak, aby na nich vypadali zdevastovaně. Ty po přeměně vyšperkovali do dokonalosti. Nerozeznáš to možná ani v případě, že influencery sleduješ dlouhodobě.
Znovuzrození sociálních sítí? To sotva, touha po dokonalosti není nic nového
„Sociální sítě začínají procházet transformací, ukázalo se to i během pandemie. Influenceři, jejichž obsah byl zejména o jejich životním stylu, už neměli co nabídnout. Jejich followeři se přeorientovali na takové účty, které jim přinášely hodnotu, mohly jim pomoci přežít karanténu, například psychologové či nutriční experti,“ řekl Krause. Pár fotek však nenapraví lety zažitý trend a ani očekávání, kterým dnes mladí lidé, především ženy, čelí.
Máme před sebou ještě velký kus práce. Podle odborníka bychom si měli dávat pozor na to, co sledujeme a komu věnujeme svou pozornost.
Zaprvé, protože mnozí na sociálních sítích lžou. A zadruhé, protože není jedno, čím si zaplňujeme svůj mozek. „Zvednout kvalitu sociálních sítí by mohla i vyšší kvalita obsahu,“ vysvětlil Krause a dodal, že například účty odborníků nám mohou do každodenního scrollování přinést hodnotu.
To neznamená, že máš sledovat jen odborníky a zapomenout na běžné lidi. Místo toho však můžeš sledovat různorodé lidi a při prohlížení obsahu nezapomenout, že jsi „jen“ na Instagramu a nikoli ve skutečném světě.
Do velké míry je pohled jiných lidí na nás klíčový, protože si podle něj vytvoříme i sebeobraz, tedy vlastní pohled na sebe. Právě sledování různých lidí ti pomůže vnímat krásu i tam, kde jsi ji dodnes neviděl. „Neexistuje hezký a ošklivý člověk, vždy je to jen naše vnímání,“ řekl Krause a na závěr dodal, že sociální sítě mají jen takovou moc, jakou jim sami dáme.
Maličkým krokem správným směrem může být nejen iniciativa jednotlivých influencerů, ale také změny v brandové komunikaci. Různé značky jako například Lindex či Dove postupně zahrnuly do svých kampaní starší modelky, modelky různých ras či s různými typy těla.
Stále jsme však daleko od toho, abychom – bez nutnosti ukazovat extrémy – mohli kolem sebe vidět „normální“ lidi a ocenit je. Nezbývá nám nic jiného, jen uvědoměleji konzumovat obsah na sociálních sítích a být k sobě navzájem trochu milejší.
Sociální sítě totiž neprobudily něco, co předtím nikdy neexistovalo. Lidé odjakživa hledali ideál krásy a z touhy po dokonalosti někteří profitovali. Teprve teď to však vidíme každý den a všude, protože se na to neustále a dobrovolně díváme.