Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 25. 10. 2021 svátek má Beáta

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Dnes populární články
Ve Švédsku zastřelili slavného rapera. Bylo mu pouhých 19 let Ve Švédsku zastřelili slavného rapera. Bylo mu pouhých 19 let
Ronnie Coleman: posilovna ho stála více než dům, v důsledku kulturistiky chodí o berlích Ronnie Coleman: posilovna ho stála více než dům, v důsledku…
Toto jsou nejlepší second handy v Praze. Najdeš v nich kousky od Burberry, Gucci kabelky nebo kašmírové svetry za pár korun Toto jsou nejlepší second handy v Praze. Najdeš v nich kousky od…
Divoká soulož a ukájení bez studu před plnou ložnicí soutěžících. Latinskoamerické Too Hot to Handle ztrácí všechny zábrany Divoká soulož a ukájení bez studu před plnou ložnicí…
Čekala na Lamborghini, přišla pro ni kriminálka: Ať mi alespoň follow dají, křičela Plačková, když ji brali v poutech Čekala na Lamborghini, přišla pro ni kriminálka: Ať mi alespoň…
Netflix ruší jeden seriál za druhým. Toto je 10 z nich, jejichž předčasné ukončení bolí nejvíce Netflix ruší jeden seriál za druhým. Toto je 10 z nich, jejichž…
Tech - Hry

Herní vývojář Tomáš Jelínek: Úvod Batman: Arkham Asylum jsem musel projít 100krát, protože se nedal přeskočit (Rozhovor)

Tomáš nám vyprávěl o svých zážitcích ve firmě Square Enix a o hrách, na kterých pracoval.

Dominik Vetrák
6. říjen 2021, 12:30 Čas čtení: 5:53
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Herní vývojář Tomáš Jelínek: Úvod Batman: Arkham Asylum jsem musel projít 100krát, protože se nedal přeskočit (Rozhovor)
Zdroj: se svolením Tomáše Jelínka
Tech - Hry
0
Dominik Vetrák
6. říjen 2021, 12:30
Čas čtení: 5:53

Herní vývojář Tomáš Jelínek: Úvod Batman: Arkham Asylum jsem musel projít 100krát, protože se nedal přeskočit (Rozhovor)

Tomáš nám vyprávěl o svých zážitcích ve firmě Square Enix a o hrách, na kterých pracoval.

Dominik Vetrák
6. říjen 2021, 12:30
Čas čtení: 5:53
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Herní vývojář Tomáš Jelínek: Úvod Batman: Arkham Asylum jsem musel projít 100krát, protože se nedal přeskočit (Rozhovor)
Zdroj: se svolením Tomáše Jelínka

Tomáš Jelínek je zkušený herní vývojář s téměř 15letou praxí ve společnosti Square Enix, přičemž na počítačových softwarech pracoval ještě déle. Za svou kariéru ve firmě se podílel na nespočtu her. Pomáhal například s vývojem titulů Tomb Raider, Just Cause, Hitman, Life is Strange, Avengers, Final Fantasy, Outriders a mnoha dalších. 

 

V tomto článku si přečteš:
  • Na čem Tomáš v těchto hrách pracoval.
  • Jak se herní průmysl a jeho práce konkrétně za posledních 10—15 let změnily.
  • Která hra jako jedna z prvních nabízela porovnávání hráčských údajů a tabulek s jejich úspěchy.
  • Co bylo nejtěžší při tvorbě Marvel‘s Avengers.

 

Zcela první hrou, na které jsi pracoval, byl Tomb Raider: Underworld. Jak ses dostal k vývoji a co přesně jsi měl na starosti?

Byl jsem v marketingové agentuře, která neměla s hrami nic společného. Jednoho dne firma skončila a mě oslovil lovec talentů, že by pro mě něco měl ve společnosti Eidos. Mně tehdy vůbec nedocvaklo, že jde o ten Eidos, který vytváří sérii Tomb Raider. Tak jsem se jim ozval, sedli jsme si a jsem tam dodnes, už 14 let.

Oni potřebovali vytvořit infrastrukturu a online komponenty. Bylo to kolem roku 2007, takže tehdy ještě všechny ty online funkce a porovnávání výsledků s přáteli moc neexistovaly. Chtěli vědět, co se hráčům líbí, co ne, jaké zbraně používají nejvíce a podobně.

 

Zdroj: Tomáš Jelínek

 

V současnosti pracuješ na pozici Principal DevOps Specialist. Co to přesně znamená a jaká je tvá každodenní náplň práce?

Mám na starosti spíše backend, stabilitu a funkčnost serverů. Není to ale jen o sbírání dat ze strany hráčů. Je třeba je následně i úspěšně vrátit zpět do hry, aby s nimi mohl pracovat i hráč. Tehdy to byla zajímavá úloha, sbírání a vyhodnocování dat v reálném čase.

 

Děláme i na tom, aby byla hra vždy updatovaná z hlediska uživatelského rozhraní, když se ti v menu zobrazí, že za chvíli vyjde nový patch nebo datadisk. Vždy se musíme snažit být připraveni na nápor hráčů, infrastruktura musí zvládnout třeba i 500 tisíc aktivních uživatelů, jejichž data musí být v top stavu. Často samozřejmě komunikujeme přímo s vývojářským týmem.

 

Nelze to ovšem vždy připravit na 100 procent. Mluvíme o nesmírně dynamických funkcích a výsledcích pod náporem obrovského množství hráčů. Nemluvě o tom, že se někdy ani pár dní či dokonce hodin před vydáním neví, co se do finálního produktu dostane. Musíme proto být nesmírně flexibilní.

 

Jak dlouho trvalo, než jsi dokončil infrastrukturu v Tomb Raider: Underworld? 

To bylo zajímavé, protože jsem do firmy přišel tři měsíce před vydáním a měl jsem to dokončit. Vznikalo to tedy dost narychlo. Samozřejmě měli hotový kód a serverové části, ale neměli nikoho, kdo by to celé dal dohromady, spustil to a funkčně to provozoval. Člověk si ale v herním průmyslu zvykne, že deadliny jsou v něm šibeniční, a pokud se chce v takové společnosti ujmout, musí být agilní.

 

Dělal jsi tam přesčasy (crunch) až do vydání hry, nebo se to postupně uvolňovalo?

Pracovní doba tam někdy byla dost šílená. Mě to ale bavilo a šlo o Tomb Raidera, takže to se nedalo odmítnout. Blíže k vydání to spíše gradovalo a dělalo se stále více. Mně to však nevadilo. Myslím, že lidé z východního bloku jsou pracovitější a ochotnější pracovat přesčas než lidé ze Západu.

 

Předpokládáme, že jsi ve Square Enix zažil crunch ještě mnohokrát. Byl si za crunchování dostatečně kompenzován?

To je jeden z důvodů, proč jsem ve Square Enix tak dlouho. Oni se o zaměstnance dobře starají a jsou féroví. Rozhodně se to nedá srovnat s těmi hororovými příběhy z jiných studií, o kterých v posledních letech všude čteme.

 

Myslíš, že za to může i japonská mentalita Square Enixu? 

No, tady tě opravím, pokud se tedy bavíme o Eidosu. Square totiž Eidos koupil až v roce 2009, takže ta firma k nám byla férová od samého začátku, když ji nevlastnila japonská společnost. S tou akvizicí se toho ale mnoho nezměnilo. Stále se tam pracuje přibližně stejně, nenastaly žádné velké změny nebo snaha Square prosadit u nás jejich kulturu. 

 

Co se s tou akvizicí změnilo?

Najednou jsme museli pracovat a komunikovat se studii po celém světě. Složitější je to v případě japonských studií. Vinou časového posunu máš denně tak tři hodiny, kdy se s nimi můžeš reálně bavit. 

 

Článek pro předplatitele REFRESHER+
PŘIDEJ SE K PŘEDPLATITELŮMUŽ MÁM PŘEDPLATNÉ: PŘIHLÁSIT SE
nebo Odemkni 1 článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 103211 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak funguje spolupráce studií na hře, pokud na ní dělají tvůrci z Ameriky, Evropy a Asie.
  • Proč je sbírání dat někdy problematické, zejména v případě her s velkou hráčskou základnou.
  • Co přesně Tomáš dělal na hrách Just Cause, Life is Strange, Hitman a Tomb Raider.
  • Proč musel projít nepřeskočitelný úvod hry Arkham Asylum 100krát.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: Tomáš Jelínek
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu tech
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news
včera v 20:03
Pokuta na místě za nenasazený respirátor? Vláda vrací do hry novelu, která by posílila pravomoci policie.
včera v 18:52
Na PornHubu našla videa, jak ji znásilňovali, když jí bylo 12 let. Nyní firmu žaluje o více než 13 miliard korun.
včera v 18:32
V 69 letech je hvězdou OnlyFans. Tělo jí prý závidí i mnohem mladší ženy.
více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dnes populární články
Ve Švédsku zastřelili slavného rapera. Bylo mu pouhých 19 let Ve Švédsku zastřelili slavného rapera. Bylo mu pouhých 19 let
Ronnie Coleman: posilovna ho stála více než dům, v důsledku kulturistiky chodí o berlích Ronnie Coleman: posilovna ho stála více než dům, v důsledku…
Toto jsou nejlepší second handy v Praze. Najdeš v nich kousky od Burberry, Gucci kabelky nebo kašmírové svetry za pár korun Toto jsou nejlepší second handy v Praze. Najdeš v nich kousky od…
Divoká soulož a ukájení bez studu před plnou ložnicí soutěžících. Latinskoamerické Too Hot to Handle ztrácí všechny zábrany Divoká soulož a ukájení bez studu před plnou ložnicí soutěžících.…
Čekala na Lamborghini, přišla pro ni kriminálka: Ať mi alespoň follow dají, křičela Plačková, když ji brali v poutech Čekala na Lamborghini, přišla pro ni kriminálka: Ať mi alespoň follow…
Netflix ruší jeden seriál za druhým. Toto je 10 z nich, jejichž předčasné ukončení bolí nejvíce Netflix ruší jeden seriál za druhým. Toto je 10 z nich, jejichž…
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít