Spor na sociálních sítích odstartovala skupina DMS tím, že poukázala na některé až příliš podezřelé podobnosti jednotlivých skladeb předních slovenských producentů.
Separ a Dame z DMS jen před pár dny rozpoutali bouřlivou diskusi na sociálních sítích týkající se kopírování a „vykrádání“ hudby ze zahraničí slovenskými interprety. Do hledáčku se jim jako první dostal Pil C se skladbou Vidím, jak sa na mňa pozeráš z jeho nového alba Odsúdení na úspech. Tím to ale neskončilo a za „plagiátorské“ označili i některé skladby od Simy či Kontrafaktu. Konflikt eskaloval natolik, že se k debatě přidružilo i mnoho dalších zvučných jmen ze slovenské rapové scény.
V Refresheru milujeme dobrou rapovou hudbu — a hlavně tu lokální. Nechtěli jsme však prvoplánově soudit, a tak jsme se rozhodli zjistit, zda na Slovensku existuje komise, která může případná obvinění z vykrádání posoudit. Zároveň jsme oslovili koncertního mistra a absolventa VŠMU, který zanalyzoval vybrané skladby a porovnal je s domnělými „originály“ ze zahraničí. Pokud se ti bude naše analýza líbit, můžeš nás podpořit koupí předplatného, abychom ti mohli přinášet ještě více kvalitního obsahu.
Inspirace, nebo krádež?
Otevření debaty o vykrádání skladeb ze zahraničí slovenskými interprety odstartovala recenze tří nejočekávanějších alb letošního roku, kterou jsme na našem webu publikovali už 2. ledna.
Jelikož Separ a Dame nebyli ztotožněni s názory recenzentů a s výsledkem srovnání, ze kterého vyšlo nejlépe Pil Cho album Odsúdení na úspech, svou nespokojenost projevili i na sociálních sítích.
Separa rozhořčilo, že se nejlepšího hodnocení dostalo albu, jehož tracklist obsahoval i skladbu téměř totožnou se zahraničním hitem Talk to me, za kterým stojí Drakeo the Ruler a na kterém hostuje Drake. Argumentoval, že společnost a média vyzdvihují interprety, kteří „vykrádají“, místo aby ocenili originální tvorbu.
Přestože je faktem, že Pil C už na videosnippetu k albu (téměř před měsícem – pozn. red.) přiznal, že se danou věcí inspiroval, Dame se ohradil, že to přesto vnímá jako vykrádání.
„Každopádně je sr*čka vykrádat hudbu, i když to řekneš ve snippetu, je sr*čka to dělat. Je sr*čka psát si do popisu, že „já jsem to vytvořil“. Tak napiš do názvu tracku, že je to cover toho, a označ tam i v popisu, že je to z toho a z toho tracku,“ vyjádřil se Dame na svém instagramovém profilu.
Separ v zápalu hněvu pokračoval poukazováním na další podobnosti mezi singly ostatních jeho kolegů a zahraničím. Zde se objevily například skladby Kontrafaktu nebo i Sima s písničkou Ja z jejího nového EP Story, která zněla nadmíru podobně jako skladba od TINI a Nacho Te Quiero Más.
Jelikož v tomto případě šlo o produkci i text Howdyho, ten se vzápětí na svém instagramovém účtu ohradil tak, že celou skladbu pomalu přehrál na klávesách a poukázal na všechny rozdíly, čímž vyloučil, že by mohla být ukradená.
Od tohoto momentu se na Separově a Dameho instagramovém účtu objevovalo množství slovenské tvorby až podezřele podobné té zahraniční. Do debaty se zapojil i Majk Spirit, Smart či DJ Mad Skill, kterému se dostalo od Separa největší kritiky. Ten ho totiž označil za „největšího zloděje“ a své tvrzení opět podložil velkou škálou ukázek. Na Mad Skillovu adresu se přitom vyjádřili i další známí slovenští interpreti jako Frayer Flexking, kteří potvrdili, že práce s ním má od profesionality daleko.
Co se dozvíš po odemčení?
- Co nám k jednotlivým skladbám řekl koncertní mistr a absolvent VŠMU.
- Které označil za kradené a které za inspirované?
- Zda na Slovensku existuje odborná komise, která dokáže zhodnotit, zda konkrétní umělec vykradl jiného.
- Jak se řeší mezi umělci spory o autorská práva na Slovensku, ale i ve světě.
- Které další zahraniční známé osobnosti mají zkušenost se spory o autorská práva ke svým skladbám.