Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Spor na sociálních sítích odstartovala skupina DMS tím, že poukázala na některé až příliš podezřelé podobnosti jednotlivých skladeb předních slovenských producentů.
Separ a Dame z DMS jen před pár dny rozpoutali bouřlivou diskusi na sociálních sítích týkající se kopírování a „vykrádání“ hudby ze zahraničí slovenskými interprety. Do hledáčku se jim jako první dostal Pil C se skladbou Vidím, jak sa na mňa pozeráš z jeho nového alba Odsúdení na úspech. Tím to ale neskončilo a za „plagiátorské“ označili i některé skladby od Simy či Kontrafaktu. Konflikt eskaloval natolik, že se k debatě přidružilo i mnoho dalších zvučných jmen ze slovenské rapové scény.
V Refresheru milujeme dobrou rapovou hudbu — a hlavně tu lokální. Nechtěli jsme však prvoplánově soudit, a tak jsme se rozhodli zjistit, zda na Slovensku existuje komise, která může případná obvinění z vykrádání posoudit. Zároveň jsme oslovili koncertního mistra a absolventa VŠMU, který zanalyzoval vybrané skladby a porovnal je s domnělými „originály“ ze zahraničí. Pokud se ti bude naše analýza líbit, můžeš nás podpořit koupí předplatného, abychom ti mohli přinášet ještě více kvalitního obsahu.
Inspirace, nebo krádež?
Otevření debaty o vykrádání skladeb ze zahraničí slovenskými interprety odstartovala recenze tří nejočekávanějších alb letošního roku, kterou jsme na našem webu publikovaliuž 2. ledna.
Jelikož Separ a Dame nebyli ztotožněni s názory recenzentů a s výsledkem srovnání, ze kterého vyšlo nejlépe Pil Cho album Odsúdení na úspech, svou nespokojenost projevili i na sociálních sítích.
Separa rozhořčilo, že se nejlepšího hodnocení dostalo albu, jehož tracklist obsahoval i skladbu téměř totožnou se zahraničním hitem Talk to me, za kterým stojí Drakeo the Ruler a na kterém hostuje Drake. Argumentoval, že společnost a média vyzdvihují interprety, kteří „vykrádají“, místo aby ocenili originální tvorbu.
Přestože je faktem, že Pil C už na videosnippetuk albu (téměř před měsícem – pozn. red.) přiznal, že se danou věcí inspiroval, Dame se ohradil, že to přesto vnímá jako vykrádání.
„Každopádně je sr*čka vykrádat hudbu, i když to řekneš ve snippetu, je sr*čka to dělat. Je sr*čka psát si do popisu, že „já jsem to vytvořil“. Tak napiš do názvu tracku, že je to cover toho, a označ tam i v popisu, že je to z toho a z toho tracku,“ vyjádřil se Dame na svém instagramovém profilu.
Separ v zápalu hněvu pokračoval poukazováním na další podobnosti mezi singly ostatních jeho kolegů a zahraničím. Zde se objevily například skladby Kontrafaktu nebo i Sima s písničkou Ja z jejího nového EP Story, která zněla nadmíru podobně jako skladba od TINI a Nacho Te Quiero Más.
Jelikož v tomto případě šlo o produkci i text Howdyho, ten se vzápětí na svém instagramovém účtu ohradil tak, že celou skladbu pomalu přehrál na klávesách a poukázal na všechny rozdíly, čímž vyloučil, že by mohla být ukradená.
Od tohoto momentu se na Separově a Dameho instagramovém účtu objevovalo množství slovenské tvorby až podezřele podobné té zahraniční. Do debaty se zapojil i Majk Spirit, Smart či DJ Mad Skill, kterému se dostalo od Separa největší kritiky. Ten ho totiž označil za „největšího zloděje“ a své tvrzení opět podložil velkou škálou ukázek. Na Mad Skillovu adresu se přitom vyjádřili i další známí slovenští interpreti jako Frayer Flexking, kteří potvrdili, že práce s ním má od profesionality daleko.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemčení?
Co nám k jednotlivým skladbám řekl koncertní mistr a absolvent VŠMU.
Které označil za kradené a které za inspirované?
Zda na Slovensku existuje odborná komise, která dokáže zhodnotit, zda konkrétní umělec vykradl jiného.
Jak se řeší mezi umělci spory o autorská práva na Slovensku, ale i ve světě.
Které další zahraniční známé osobnosti mají zkušenost se spory o autorská práva ke svým skladbám.
Jelikož se s „podobnými“ tracky roztrhl pytel, my jsme se rozhodli vybrat šest z nich a pustili jsme je koncertnímu mistru a absolventu VŠMU Lukáši Szentkeresztymu, aby pro nás zhodnotil, zda jsou opravdu kradené, nebo jen inspirované. Jelikož Lukáš Szentkereszty disponuje vysokým hudebním vzděláním a rap není hudba, kterou běžně poslouchá, považujeme jeho pohled za odborný a nestranný.
Jak nám prozradil, při každé srovnávané písničce je „v nemalé míře citelné, že se slovenští producenti zahraničními inspirovali“.
„Musím konstatovat, že originály jsou hodnotnější. Přestože se producenti zahraničím inspirovali, každá produkce byla velmi sofistikovaně upravena od originálu.“
Veysel – Kleiner Cabrón
Čis T – Ja som OK ft. MadSkill, Separ, Dame
Porovnání Lukáše Szentkeresztyho:
„Obě skladby jsou dokonce ve stejné tónině. Rozdíl mezi nimi je minimální. Že jde o „vykradenou“ produkci, bychom zjistili jen tak, že bychom dali na monitory vedle sebe oba podklady. Inspirace je však více než zjevná. Sem tam něco vynecháš, něco obměníš a už je „nová písnička“ na světě.“
French Montana – Unforgettable ft. Swae Lee
Ego x MadSkill – V meste snov
Porovnání Lukáše Szentkeresztyho:
„V obou skladbách je identická rytmická linka. V tomto případě je nemožné zapřít, že jde o kopírování. Rozdíl je zejména ve zpěvu, který je ve slovenské verzi monotónnější, ovšem to může vycházet i z jiného jazyka. Každé slovo má jiný rytmus a melodii.“
TINI, Nacho – Te Quiero Más
Sima – Ja (prod. H0wdy)
Porovnání Lukáše Szentkeresztyho:
„Kytara je změněna za mandolínu a skladba od Simy má jinou melodickou linku, rytmus je ale téměř identický. Působí to jako zjevná „inspirace“, ale melodie je jiná.“
Lady Leshurr – Queen's Speech Ep. 4
Sima – Hashtag (prod. Tomáš Gajlík)
Porovnání Lukáše Szentkeresztyho:
„V tomto případě jde o velmi „mazanou“ práci, protože podklad, na který rapuje Sima, má od skladby Lady Leshurr poměrně daleko. Jsou změněny zvuky, pozadí a mírně i rytmus, čili to nepůsobí na první pohled „vykradeně“, avšak určitá podoba tam je.“
Desiigner – Panda
Separ – Pirat Army
Porovnání Lukáše Szentkeresztyho:
„Opět jde o téměř identickou melodii backing tracku. Všude jsou nějaké malé úpravy, které by se daly zjistit podrobným zkoumáním na monitorech a upřesnit, zda jde o inspiraci, nebo hudbu provedenou „na míru“ podle originálu.“
Drakeo the Ruler – Talk To Me (feat. Drake)
Pil C – Vidím, jak sa na mňa pozeráš
Porovnání Lukáše Szentkeresztyho:
„Ze všech srovnávaných má skladba Vidím, jak sa na mňa pozeráš nejblíže ke kopírování. Obě skladby jsou skoro 1:1.“
Vždy to tu bylo
Abychom zjistili, co může interpret udělat, když má podezření, že ho konkurence „vykrádá“ jiné interprety, oslovili jsme Slovenský ochranný svaz autorský.
Jeho jménem nám hudební expert Juraj Čurný prozradil, že na Slovensku a ani nikde jinde na světě neexistuje žádná objektivní a nezainteresovaná odborná komise umělců, která by měla právo posoudit, zda nějaký interpret vykrádá druhého.
„Každý takový spor o autorství si řeší každý nositel autorských a příbuzných práv sám a ve vlastní režii v případě, že vyhodnotí, že jde o porušení jeho práv,“ vysvětlil pro Refresher hudební expert Juraj Čurný.
Podle slov hudebního experta se obvykle — ve většině případů — takový spor řeší vzájemnou dohodou mezi dvěma interprety. V krajním případě — pokud se nedohodnou — o tom rozhodují soudy, přičemž tento proces většinou trvá velmi dlouho.
„Jako příklad mohu uvést spor o porušení autorských práv v případě skladby skupiny Led Zeppelin Stairway to Heaven, který začal u soudu v roce 2014 a s konečnou platností bylo rozhodnuto až v roce 2021,“ dodal Juraj Čurný na závěr.
V zahraničí není souzení se o autorská práva mezi umělci nic nevídaného. Jak uvádí ČT24, obvinění z vykrádání čelila například i Madonna, která si prý „vypůjčila“ singl Express Yourself od kapely The Staple Singers. Madonna zase o několik let ze stejného důvodu obvinila Lady Gagu, která údajně také „zkopírovala“ již zmíněný singl. Obviněním z nepřiměřené inspirace dokonce čelili také Coldplay či Black Eyed Peas.
Na Slovensku jsme se s „nadmíru“ podobnými skladbami setkali i v jiných žánrech než v rapu. Například skladba kapely Billy Barman Na laze oremovém se nápadně podobá švédskému hitu Never Seen a Light of Day od rockové skupiny Mando Diao. Velká podobnost je také mezi skladbou od Komajoty Ráno v novinách a hitem alternativní scény 90. let Teardrop od trip-hopové kapely Massive Attack. Takových příkladů bychom našli nepočítaně. O více z nich si můžeš přečíst v tomto článku.